Sivu 47/48

Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 09 Elo 2023, 14:07
Kirjoittaja koiravahti
tm kirjoitti: 09 Elo 2023, 10:55

Eivät näe, kun toljottavat risteyksissä vaan muita autoja, eivätkä kevyttä liikennettä...

Mä sanon aina näille kommentoijille että mun kinneri on korkeempi ja paremmin näkyvä kuin ekaluokkalainen fillarilla huomioliivi päällä. Se yleensä pistää miettimään että mitä pukeutumis- ja muita vaatimuksia sen jälkeen huudellaan autoilijan suunnalta jalankulkijoille ja pyöräilijöille.


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 09 Elo 2023, 21:56
Kirjoittaja jori
koiravahti kirjoitti: 09 Elo 2023, 14:07
tm kirjoitti: 09 Elo 2023, 10:55

Eivät näe, kun toljottavat risteyksissä vaan muita autoja, eivätkä kevyttä liikennettä...

Mä sanon aina näille kommentoijille että mun kinneri on korkeempi ja paremmin näkyvä kuin ekaluokkalainen fillarilla huomioliivi päällä. Se yleensä pistää miettimään että mitä pukeutumis- ja muita vaatimuksia sen jälkeen huudellaan autoilijan suunnalta jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Touché!


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 10 Elo 2023, 07:47
Kirjoittaja ajou

Tuota samaa pikkupyöräilijäkommenttia minäkin olen käyttänyt. Muistetaan me kinneristit kuitenkin myös antaa autoilijoille aikaa nähdä meidät ja reagoida meihin, eikä tulla siihen risteykseen 25 km/h. Sillä pienellä pyöräilijällä harvemmin on yhtä kova vauhti kuin meillä! Minä yritän aina saada katsekontaktin siihen autoilijaan risteyksissä. Vain yhden kerran olen tässä epäonnistunut ja auton liikkeet väärin tulkinnut, onneksi ehdin jarruttaa. Liikenne on yhteispeliä KuvaKuvaKuva🦯Kuva🦽KuvaKuvaKuvaKuva

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 10 Elo 2023, 09:29
Kirjoittaja jori

Tuo kaikki on hyvin inhimillistä ja ainakin tieteen näkökulmasta ymmärrettävää käyttäytymistä, vaikka vaikuttaakin arkiajattelun näkökulmasta silkalta piittaamattomuudelta. :|

Oikeassahan nuo ovat omista näkökulmistaan kaikki. Autoilijat ja muutkin liikenneosapuolet katsovat liikennetilannetta havaintopsykologian kuvailemalla tavalla etsien katsomastaan näkymästä tuttuja elementtejä, joita aivojensa assosiaatiomallissa ovat määritelleet etsittäväksi -yleisemmässä mielessä vaaran merkkejä. Tämä malli muodostuu automaattisesti kokemuksen myötä ja sisältää juuri tästä syystä vain jostain aiemmasta havainnosta tuttuja elementtejä. :?

Mielenkiintoinen ilmiö ovat hämähäkit ja käärmeet, joita osaamme tuossa mielessä havaita myös ennen kuin meillä on niistä omaa kokemusta. Jonkinlainen perinnöllinen havaintomalli on siis olemassa jo ennen kuin kokemusta on kertynyt. Valitettavasti tässä mallissa ei ole kinnereitä, eikä muita nojapyöriä. :mrgreen:

Kaikki sellainen, jota ei ole tuossa kokemuksen määrittämässä assosiaatiomallissa määritelty uhkaaviksi, tai muuten merkittäviksi, jää sivuseikaksi ja niiden huomaaminen riippuu lähinnä tuurista ja vireystilasta. :shock:

Tässä mielessä nuo autoilijat, jotka sanovat, ettei kinneriä näe, ovat väärässä. Kyllä he sen näkevät, eivät vain tajua näkemäänsä heti, säikähtävät tätä assosiaatiomallin ulkopuolisen elementin murtautumista tietoisuuteensa ja tuohtuvat tämän "häiriön" aiheuttajalle, kun kolmimetrinen räikeän oranssi kinneri tällä tavalla pyytämättä ja yllättäen nousee ymmärretyksi havainnoksi. :x

Ei tälle mitään tuossa tilanteessa voi. Havaintomalli järkkyy, ja se aiheuttaa epämukavan olon. Siksi on hyvä olla valmiina tätä havaintomallin vajavuutta korostava vastaus, johon tuo mielikuva ekaluokkalaisesta turvaliivissään erinomaisesti edustaa. :D

Oikeassa on ajoukin. Edellä kuvailtujen havaintomallin puutteiden vuoksi ei kannata ajella oudoilla vehkeillä, kuten nojapyörillä ja kinnereillä kuvitellen, että näkyisimme samalla tavalla kuin yleisemmät liikenne-elementit. Mielikuva siitä, ettet kuitenkaan näy, on järkevä ja parantaa turvallisuutta siihen saakka, kunnes nojapyörät ja kinnerit aikaa myöten porautuvat useimpien liikenneosapuolien tajuntoihin. Aina on kuitenkin niitä liikennepartnereita, joiden vireystila on syystä tai toisesta niin alhaalla, etteivät kaikki heidän aistein havaitsemansa elementit kykene porautumaan tajunnan piirin sisäpuolelle. :D


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 10 Elo 2023, 10:01
Kirjoittaja Pastori

Teemaa voi omakohtaisesti tutkia tällä testivideolla.

Screenshot 2023-08-10 at 10.01.45.png

https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U ... nielSimons


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 11 Elo 2023, 10:34
Kirjoittaja koiravahti

Näkeminen ja havaitseminen on monimutkainen ja yksilöllinen asia. Laiska ihminen ei ole kiinnostunut havaitsemaan muita asioita kuin mitkä välittömästi vaikuttavat hänen omaan turvallisuuteensa. Auton ratissa huono kuski havainnoi siis vain sellaisia asioita jotka voivat aiheuttaa hänelle hengenvaaran. Eli muut isot ajoneuvot joiden massa riittää ruttaamaan oman auton loukkaantumiseen johtavalla voimalla. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät ole niin tärkeitä koska niistä koituu lähinnä vain vaivaa kun joutuu selvittämään kolarin seurauksia (jos siis ei pysty pakenemaan huomaamatta paikalta).

Tuota havaitsemisen motivaatiota voisi kehittää vaikkapa rangaistusseuraamuksia koventamalla. Lähes kaikki autoilijat havaitsevat ja jarruttavat refleksimäisesti nopeusvalvontakameroiden kohdalla (huom. ne on harmaita pieniä laatikoita pientareella, ei neonvärejä/heijastimia tai valoja) koska pienestä ylinopeudesta on välittömänä seurauksena automaattinen rike-/rikosseuraamus.

Sääntöjen rikkomisesta pitää seurata jotain niin tuntuvaa että se muuttaa yleisesti liikennekäyttäytymistä. Nyt jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tässä mielessä sorretussa asemassa. Vain kohteliaat ja hyvin käyttäytyvät autoilijat ovat ottaneet tavaksi huomioida heitä. Harmillisen isolle joukolle autoilijoita he ovat näkymättömiä tai merkityksettömiä.

Tämä vanha ja usein esillä ollut julkaisu on edelleen kohdallaan havainnoinnista. Jos elämä on kiinni siitä että havaitsee vihollisen ja tai muita eloonjäämiseen liittyviä asioita riittävän tarkasti niin näkemiseen pitää kehittää kurinalainen prosessi. Lentäjille tätä opetetaan, miten skannataan mittaristoa ja varmistetaan ympärillä olevan ilmatilan liikennettä. Ehkä samaa opetusta ja valistusta tarvittaisiin myös autoilijoille? Toisena osapuolena ei välttämättä riitä että näkee lähestyvän kuljettaan silmien katsovan sinua koska koskaan ei voi olla varma että kuljettaja olisi näkemisen lisäksi havainnut sinut. https://www.londoncyclist.co.uk/raf-pil ... -cyclists/


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 13 Elo 2023, 09:18
Kirjoittaja Nick

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/urpo ... UwLjAuMC4w

Kauppalehdessä juttua kinnereistä.


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 13 Elo 2023, 11:48
Kirjoittaja PW

Urpon laihutuskuuri tonnin/kilo :mrgreen:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 15 Elo 2023, 10:11
Kirjoittaja ajou

Nojapyöräaiheiset pelikortit.
Löysin kaappien kätköistä pelikortit, jotka sain aikoinaan jonkun osatilauksen yhteydessä Hollannista. Nää on julkaistu Nederlandse Ligfietsersvereningingin 20-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2005.Kuva

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 15 Elo 2023, 10:13
Kirjoittaja ajou

Sori, lipsahti tänne talvipyöräilyotsikon alle. Saa siirtää, jos joku osais, kiitos.

Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 15 Elo 2023, 10:42
Kirjoittaja Nojanalle

Hienot kortit . 8) 8)


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 30 Elo 2023, 14:49
Kirjoittaja Laalli12

Taas pääsin lehteen, tällä kertaa Lapin Kuriiriin, joka on Ranuan ja Posion paikallislehti.

2A6DAE12-C706-49A5-AE8C-A90872059814.jpeg

Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 31 Elo 2023, 18:59
Kirjoittaja kogam

Hienoa :)


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 18 Marras 2023, 17:38
Kirjoittaja smilodon

Syyskuussa 2019 olin juuri kääntynyt Urheiluopistontieltä 140-tielle Vierumäellä, kun Googlen kuvausauto ajoi ohi. Siellähän minä oon.

https://maps.app.goo.gl/5kdPyRjrKXb5jYCu6


Re: Nojapyörä mediassa

Lähetetty: 18 Marras 2023, 20:26
Kirjoittaja jori

Mitenkäs sinä sen nyt huomasit. Itsekin olen sen kuvausauton nähnyt muutaman kerran, mutta ei minulla ole enää harmainta aavistustakaan, missä olen tuolloin ollut niin suurella tarkkuudella, että kykenisin asian tarkastamaan streetviewistä. Pitkä viive havainnosta mahdollisuuteen tarkastaa tilanne riittää pudottamaan minut kyydistä. :(