koppipyörä
Huomasin että tuolla "polkuautot ja velomobiilit" puolella kyseltiin tekemäni härvelin perään, eli keskustelussa "kaksipyöräinen kinneri".
Kun kyseessä on katettu nojakki, taikka koppipyörä niinkuin itse sitä nimitän, niin postitampa tänne käyttökokemuksia.
Tuossa Juhani Seppovaaran kirjassa esiintynyt peli on järjestyksessä kolmas liikenteeseen asti valmistunut pyörä, eikä täysin onnistunut, joten tein
neljännen jolla olen ajanut muutaman vuoden.
Kaikkiaan tämä viimeisin on hyvä peli käytössä, ja sitä ei juurikaan tarvitsisi muuttaa jos uuden tekisin, - no kun kyseessä on "hifistelemättä" tehty proto,
niin painoa voi pudottaa monessa kohtaa sekä yksinkertaistaa muutenkin rakenteita.
Rakenteeltaan pyörä on "skin frame"tyyppiä, eli muotokuoren muodostaa teräsputkista hitsattu ristikko, mikä on peitetty styrox muovilla ja hiottu oikeaan muotoon.
Saatu muotokuori on sitten päällystetty ohuella lasikuitukankaalla ja epoksihartsilla.
Kun muotokuori hoitaa myös rungon tehtävät, ei painoa ole tullut käyttöä pahasti haittaavaa määrää, -alle 50 kiloa painaa koko pyörä.
Sitten asiaa ajamisesta.
Mitenkä se käyttäytyy sivutuulessa taikka rekan ohittaessa, on varmasti ensimmäinen asia mikä kiinnostaa.
Erittäin sävyisästi se käyttäytyy, ja asiasta ei tarvitse täällä sisämaan pahimmillaan noin 10-15 m/s tuulissa juurikaan piitata.
Tämä yllättävä asia johtuu polkupyörän etupyörän "jättämästä", eli puuskan iskiessä sivulta kylkeen etupyörä kääntyy hieman myötätuulen suuntaan, jolloin
koko pyörä kellanhtaa nojaamaan tuuleen.
Asia tapahtuu salamannopeasti ja jatkokin ilman mitään suurempaa hämminkiä, - asiassa pelaa vahvasti ohjausgeometrian automatiikka mikä tasaa kallistuksen
sopivaksi.
Asiaa auttaa lisäksi se että kaikki tapahtuva ei mitenkään riitele "selkäytimeen" opitun polkupyörällä ajon kanssa, eli horjahdusten korjaus sekä
suunnan säilyttäminen menee tämän automatiikan mukaan.
Tuulta vasten kallistuneen koppipyörän polkeminen muistuttaa hieman sitä tuntumaa mikä oli kun pikkupoikana opetteli ajamaan miestenpyörällä, - kun jalat
eivät yltäneet polkimille rungon päältä polkiessa, saati sitten satulasta, niin silloin edettiin kaameassa kallistuksessa rungon välistä polkien.
Liikkeelle lähtö ja pysähtyminen:
Alusta on avoin polkimien kohdalta joten eipä vaikeuksia. Lisäksi sivuovien alaosa on vahakangasta, joka sallii jalkojen levittämisen sivulle.
Vahakankaan alareunaan on kiinnitetty vaakasuora sauva joka levittää sitä ulospäin, niin että alareuna muodostaa kuin deltasiiven, - toimii kohtalaisen hyvin
lepattamatta ja ilman suurta lisää ilmanvastukseen.
Nopeus ja ilmanvastus:
Tasamaan nopeus riippuu ruismoottorin tehosta, mikä itsellä riittää pystypyörällä 100-200 metrin matkalle noin 36-40 kilometrin tuntivauhtiin, - tähän
kyllä vaaditaan hieman alamäkeä kiihdytysvaihessa.
Koppipyörällä taas ennätys on 58 km/t, ja alkukiihdytys myöskin alamäen avittamana, - tosin välitykset alkoivat loppua joten täyttä tehoa ei siirtynyt
takapyörään.
Alamäessä rullaten tehdyt kokeet antavat sitten paremman kuvan asiasta.
Käytän mittaukseen noin 150 metrin osuutta maantiestä joka on kaltevuudeltaan 1,2 senttiä metriä kohti.
Mittaus tehdään ottamalla alkuvauhti, mikä sovitetaan mahdollisimman tarkoin arveltuun rullausnopeuteen ja katsotaan kiihtyykö vauhti vaiko hidastuu.
Sitten vain paljon kokeita peräkkäin ja tietenkin tyynellä säällä sekä lämpötiloiltaan mahdollisimman samansuuruisina aikoina.
Renkailla on asiaan suuri vaikutus, kuin myös pyörän koolla joten kokeet samoilla nokian rollspeed renkailla
Näimpä sitten kävi.
Pystypyörällä kädet suorina 18-19 km/t.
Pystypyörällä kilpapyöräilijän alamäkiasennossa 21-23 km/t.
Koppipyörällä 43-48 km/t.
Tällainen alamäkikoe on sillä tavoin kätevä että se antaa myös kulkuvastukseen kuluvan energiamäärän, mikä on tietenkin sama minkä mäki taikka gravitaatio antaa.
Tarvitsee vain tietää kuinka paljon pyörä ajajineen painaa, sekä kuinka paljon se milläkin vauhdilla putoaa sekunnissa, ja laskutoimituksen jälkeen saadaan
vauhtiin tarvittava teho watteina.
Koppipyörän vaatima teho on 45 km/t vauhdilla 173 wattia, josta ilmanvastukseen kuluu 93 wattia ja vierintävastukseen 80 wattia.
Tähän vauhtiin kuluu tasaisella polkien hieman enemmän, eli ketjuvälityksen häviöt sekä renkaan muokkautuminen siirrettäessä tehoa tiehen lisää tehontarvetta.
Näistä arvoista voikin sitten tehdä paljonkin päätelmiä mihin suuntaan kannattaisi jatkokehityksessä edetä.
Koppipyörän vauhtiin on sen painolla vaikutusta vähemmän kuin luulisi, johtuen ensiksi siitä että kuskin paino on edelleenkin määräävä, ja sitten siitä ettei se
kasva samoin kuin ilmanvastus.
Jos nopeutta nostetaan 45 vauhdista 48 kilometriin tunnissa, niin kuskeineen 109 kiloa painava koppipyörä vaatii silloin tehoa 184 wattia, josta 99 kuluu ilmanvastukseen ja
85 vierintäkitkaan, eli yhteensä lisäystä 11 wattia.
Vierintäkitkan osuus on 0,73 wattia yhtä pyörän painokiloa kohti, joten vaadittaisiin 15 kilon kevennys siihen että saavutettaisiin 3 kilometrin nopeuslisä entisellä
tehonkulutuksella .
Eipä tässä kuitenkaan olla väheksymässä painon merkitystä, ylämäet on otettava lukuun.
Ylämäet laskevat keskinopeutta merkittävästi jo rasituksesta palautumisen takia , mutta onhan sähköapu keksitty ja sitä onkin aikomus jatkossa käyttää.
Koppipyörä on tasamaalla liian nopea että sallitusti käytettynä sähköstä olisi apua, ja käyttö rajoittuisi vain ylämäkiin.
Alla linkkejä kuviin joista näkyy kuinka alkuaan päältä avointa pyörää on kehitetty sateellakin käyttökelpoiseksi.
.lisää selitystä seuraa myöhenmmin, - kysyäkin sopii ja vastaan jos osaan.
http://aijaa.com/004779957805
http://aijaa.com/002409957871
http://aijaa.com/002709957882
http://i1.aijaa.com/t/00950/9957897.t.jpg