Osa on siirtynyt nojailemaan mukavuussyistä, osa jalka- ja muista vaivoista johtuen.
Tässä artikkeli jossa analysoidaan miten lukkopolkimien klipsut pitäisi kenkiin sijoittaa jotta saadaan per jalka tuunaus kohdilleen ja biomekaanisesti homma toimimaan optimaalisesti.
Aiheesta on turistu sekä BROL:ssa että WISIL:ssä ihan hiljattain ja keskustelut vahvistavat mitä muutenkin on tiedossa nojailun ympärillä: klipsut yleensä tuunataan säätöurien kantapään puoleiseen päähän, tällöin polkeminen jalat ylhäällä on luonnollisempaa ja jotenkin sujuvampaa.
Nojapyörä on siitä ihana että siinä voi korjata enenmän jaloista johtuvia asento virheitä kuin pystärissä. Normaalisti puomi pyritään laittamaan vaateriin. Itse laitoin sen vähän aikanaan vinoon , näin sain poistumaan jalkojen väsymystä. Toinen hyvä konsti on laittaa lossin alle korotusta jos jalat ovat eripituset. Sillä tämä virhe vaikuttaa pyörittämiseen. Losin alle voi myöskin laittaa vinon säätöpalan jos jalassa on asentovirheitä ja näin pakottaa jalkaa lähemmäksi luonollista pyöritys liikettä. Näitä olen itsekseni pohtinut ja muokkailutkin poistaakseni pyörityksestä nykivyyttä . Joka meillä jokaisella on jossain muodossa maksinopeuren saavuttamisen esteenä.
Mulla klipsut ollut jo pitkän aikaa niin lähellä varpaita kuin mahdollista.
Ei ole ollut ongelmia nojakilla eikä kilpapyörällä ajaessa.
Täytyypä jollakin lenkillä kokeilla tuota toista ääripäätä, tosin
yhden lenkin perusteella ei varmaan kannata johtopäätöksiä vetää.....
Mulla on tuo uusi-seelantilainen Keywin klossi ja pedaali systeemi käytössä.
Viimeksi muokannut Stapani, 17 Huhti 2012, 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aiheesta on turistu sekä BROL:ssa että WISIL:ssä ihan hiljattain ja keskustelut vahvistavat mitä muutenkin on tiedossa nojailun ympärillä: klipsut yleensä tuunataan säätöurien kantapään puoleiseen päähän, tällöin polkeminen jalat ylhäällä on luonnollisempaa ja jotenkin sujuvampaa.
No eipä ole itsellä ollut tiedossa, taitaa olla klossit lähimpänä varpaita, en kyllä tiedä miksi.
Joskus on tullut mieleen, että pitäisi olla kahdet klossit pohjissa, toiset kantapään alla. Pitkillä reissuilla saisi välillä erilaisen asennon.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Sillon kun alottelin nojaileen tällä foorumilla neuvottiin laittamaan mahollisimman lähelle kantapäätä, muuta en oo kokeillu. Paitsi ennen näitä neuvoa tais olla lähempänä varpaita, alussa oli puutumisongelmaa jaloissa en tiedä johtuiko tuosta klossien siirrosta vai tottumisesta ett on hävinneet puutumiset.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sillon kun alottelin nojaileen tällä foorumilla neuvottiin laittamaan mahollisimman lähelle kantapäätä, muuta en oo kokeillu. Paitsi ennen näitä neuvoa tais olla lähempänä varpaita, alussa oli puutumisongelmaa jaloissa en tiedä johtuiko tuosta klossien siirrosta vai tottumisesta ett on hävinneet puutumiset.
Mulla ainakin muutos oli järisyttävä kun siirsin varvaspäästä niin lähelle kantapäätä kuin saa. Muutos ei varmaan ollut kuin vajaa 2cm mutta vaikutus suurempi kuin millään muulla tuon suuruisella muutoksella.
Siksi laitoin tämän turinan alulle kun toisen lenkin tälle "kesälle" ajelin eilen lowracerilla ja alko ergonomia-asiat mietityttämään.
Penkkiä kun piti siirtää tilkka taaksepäin ja kammissa oli "talvipolkimet" niin otti polvet kiinni tankoon, jarrukahvoihin, sormiin ja vaihdevipuihin.
Samoin jaloissa on oudoissa paikoissa "tuntemuksia" joten pitää joka tapauksessa tuunata tuo puoli kuntoon. Ja vaihtaa klossit kenkiin ja laitella ne kesäpolkimet. Samalla kun niitä klosseja justeeraa niin otetaanpas nyt huomioon nämä havainnot ennen kuin alan stemmiin hitsaileen (tai epoksilla laitteleen) jatkoa että saa tangon kauemmas koivista.
Lähempänä kantapäätä on parempi nojapyörässä. Jalkojen painosta johtuva pystykomponentti siirtää reaktiovoimaa enempi kohti varpaita, joten parempi aloittaa vähän kauempaa kantapään suunnasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mittailin linkin mukaisesti missä jalkapäydän nivelet on. Vasen jalka on pidempi 5mm ja 1-nivelestä kantapäähän päin pitää poljinta saada sille enemmän 3mm kuin oikean jalan.
Joten oikeassa kengässä on nyt klossi niin lähellä kantapäätä kuin säädöt riittää ja vasemmassa 3mm kauempana. Katsotaan tuntuuko erilaiselta, kunhan lumisade ulkona loppuu.
Jäi linkin ohjeista epäselväksi miten ihmeessä tuo "ball of the foot" paikka mitataan kun jalka on kengässä jonka pohja ei olekaan tasainen kuten lattia jossa nivelten etäisyys kantapäästä mitattiin. Lisäksi Shimanon SPD-SL -polkimien klossin kengän puoli on kaareva kuten kengän pohjakin jolla saadaan lisää haastetta mittaukseen.
Mutta kuten todettua, tarkkuus poljinakselin paikalle ei ole se oleellisin juttu mielestäni vaan se että jalkojen kokoero otetaan klossien sijoittelussa huomioon. Sitä tässä nyt kokeillaan.