Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Osa on siirtynyt nojailemaan mukavuussyistä, osa jalka- ja muista vaivoista johtuen.

Tässä artikkeli jossa analysoidaan miten lukkopolkimien klipsut pitäisi kenkiin sijoittaa jotta saadaan per jalka tuunaus kohdilleen ja biomekaanisesti homma toimimaan optimaalisesti.

Aiheesta on turistu sekä BROL:ssa että WISIL:ssä ihan hiljattain ja keskustelut vahvistavat mitä muutenkin on tiedossa nojailun ympärillä: klipsut yleensä tuunataan säätöurien kantapään puoleiseen päähän, tällöin polkeminen jalat ylhäällä on luonnollisempaa ja jotenkin sujuvampaa.

Artikkeli ottaa enemmän kantaa että miksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nojapyörä on siitä ihana että siinä voi korjata enenmän jaloista johtuvia asento virheitä kuin pystärissä. Normaalisti puomi pyritään laittamaan vaateriin. Itse laitoin sen vähän aikanaan vinoon , näin sain poistumaan jalkojen väsymystä. Toinen hyvä konsti on laittaa lossin alle korotusta jos jalat ovat eripituset. Sillä tämä virhe vaikuttaa pyörittämiseen. Losin alle voi myöskin laittaa vinon säätöpalan jos jalassa on asentovirheitä ja näin pakottaa jalkaa lähemmäksi luonollista pyöritys liikettä. Näitä olen itsekseni pohtinut ja muokkailutkin poistaakseni pyörityksestä nykivyyttä . Joka meillä jokaisella on jossain muodossa maksinopeuren saavuttamisen esteenä. :roll:

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Mulla klipsut ollut jo pitkän aikaa niin lähellä varpaita kuin mahdollista.
Ei ole ollut ongelmia nojakilla eikä kilpapyörällä ajaessa.
Täytyypä jollakin lenkillä kokeilla tuota toista ääripäätä, tosin
yhden lenkin perusteella ei varmaan kannata johtopäätöksiä vetää.....
Mulla on tuo uusi-seelantilainen Keywin klossi ja pedaali systeemi käytössä.

Viimeksi muokannut Stapani, 17 Huhti 2012, 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Aiheesta on turistu sekä BROL:ssa että WISIL:ssä ihan hiljattain ja keskustelut vahvistavat mitä muutenkin on tiedossa nojailun ympärillä: klipsut yleensä tuunataan säätöurien kantapään puoleiseen päähän, tällöin polkeminen jalat ylhäällä on luonnollisempaa ja jotenkin sujuvampaa.

No eipä ole itsellä ollut tiedossa, taitaa olla klossit lähimpänä varpaita, en kyllä tiedä miksi.

Joskus on tullut mieleen, että pitäisi olla kahdet klossit pohjissa, toiset kantapään alla. Pitkillä reissuilla saisi välillä erilaisen asennon.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja PW »

Sillon kun alottelin nojaileen tällä foorumilla neuvottiin laittamaan mahollisimman lähelle kantapäätä, muuta en oo kokeillu. Paitsi ennen näitä neuvoa tais olla lähempänä varpaita, alussa oli puutumisongelmaa jaloissa en tiedä johtuiko tuosta klossien siirrosta vai tottumisesta ett on hävinneet puutumiset.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Sillon kun alottelin nojaileen tällä foorumilla neuvottiin laittamaan mahollisimman lähelle kantapäätä, muuta en oo kokeillu. Paitsi ennen näitä neuvoa tais olla lähempänä varpaita, alussa oli puutumisongelmaa jaloissa en tiedä johtuiko tuosta klossien siirrosta vai tottumisesta ett on hävinneet puutumiset.

Mulla ainakin muutos oli järisyttävä kun siirsin varvaspäästä niin lähelle kantapäätä kuin saa. Muutos ei varmaan ollut kuin vajaa 2cm mutta vaikutus suurempi kuin millään muulla tuon suuruisella muutoksella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siksi laitoin tämän turinan alulle kun toisen lenkin tälle "kesälle" ajelin eilen lowracerilla ja alko ergonomia-asiat mietityttämään.

Penkkiä kun piti siirtää tilkka taaksepäin ja kammissa oli "talvipolkimet" niin otti polvet kiinni tankoon, jarrukahvoihin, sormiin ja vaihdevipuihin.

Samoin jaloissa on oudoissa paikoissa "tuntemuksia" joten pitää joka tapauksessa tuunata tuo puoli kuntoon. Ja vaihtaa klossit kenkiin ja laitella ne kesäpolkimet. Samalla kun niitä klosseja justeeraa niin otetaanpas nyt huomioon nämä havainnot ennen kuin alan stemmiin hitsaileen (tai epoksilla laitteleen) jatkoa että saa tangon kauemmas koivista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja jori »

Lähempänä kantapäätä on parempi nojapyörässä. Jalkojen painosta johtuva pystykomponentti siirtää reaktiovoimaa enempi kohti varpaita, joten parempi aloittaa vähän kauempaa kantapään suunnasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lukkopolkimien tuunaus, vaihtoehtoinen malli

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jep.

Mittailin linkin mukaisesti missä jalkapäydän nivelet on. Vasen jalka on pidempi 5mm ja 1-nivelestä kantapäähän päin pitää poljinta saada sille enemmän 3mm kuin oikean jalan.

Joten oikeassa kengässä on nyt klossi niin lähellä kantapäätä kuin säädöt riittää ja vasemmassa 3mm kauempana. Katsotaan tuntuuko erilaiselta, kunhan lumisade ulkona loppuu.

Jäi linkin ohjeista epäselväksi miten ihmeessä tuo "ball of the foot" paikka mitataan kun jalka on kengässä jonka pohja ei olekaan tasainen kuten lattia jossa nivelten etäisyys kantapäästä mitattiin. Lisäksi Shimanon SPD-SL -polkimien klossin kengän puoli on kaareva kuten kengän pohjakin jolla saadaan lisää haastetta mittaukseen.

Mutta kuten todettua, tarkkuus poljinakselin paikalle ei ole se oleellisin juttu mielestäni vaan se että jalkojen kokoero otetaan klossien sijoittelussa huomioon. Sitä tässä nyt kokeillaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin