Idea "turhien kyselijöille" : QR-tarra nojakkiin

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Idea "turhien kyselijöille" : QR-tarra nojakkiin

Viesti Kirjoittaja mhelander »

WISIL:ssä oli mun mielestä hyvä idea: laitetaan tällainen 2d QR-viivakoodi nojakkiin jotta kiinnostunut voi nykyaikaisella älypuhelimellaan napata siitä helposti vaikkapa paikallisen foorumin linkin:

Tuossa esimerkiksi meidän foorumista, alla meidän KM-sarjasta:

Toimivat ihan jees N9:n QR-skanneriohjelmalla MeeScan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

terppa

Re: Idea "turhien kyselijöille" : QR-tarra nojakkiin

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mä olen niin vanhanaikainen, että olen viivakoodit jättänyt pois :) mutta foorumimainokset on molemmissa pyörissä ja nimimerkki on toisella puolella.

foorumimainos.jpg
foorumimainos.jpg (29.79 KiB) Katsottu 2402 kertaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

mhelander

Tää on sitä nykyaikaa... kuka nyt kadun varresta kun bongaa nojakin jaksaa alkaa näpytteleen webbiosoitteita jos QR-lukijalla saa selaimeen saman tien auki.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

terppa

mhelander kirjoitti:

Tää on sitä nykyaikaa... kuka nyt kadun varresta kun bongaa nojakin jaksaa alkaa näpytteleen webbiosoitteita jos QR-lukijalla saa selaimeen saman tien auki.

Heh! villi veikkaus, että 99% ohikulkioista ei ole koskaan kuullutkaan qr-lukiasta :wink: no ehkä muutaman vuoden päästä asia on toisin eli siinä mielessä hyvä idea.

Tossa mun kultakirjaimin tehdyssä versiossa on se hyvää, että paikallaan seisovasta pyörästä Pihtiputaan mummokin näkee lukea mikä härveli on kyseessä.

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Tossa mun kultakirjaimin tehdyssä versiossa on se hyvää, että paikallaan seisovasta pyörästä Pihtiputaan mummokin näkee lukea mikä härveli on kyseessä.

Meinaatko että lukevat tuota WWW:tä pidemmälle :wink: Tuntuu että kun ihminen on saavuttanut tietyn henkisen iän niin tuossa kohti ajatellaan "www???, jotaki intternettiä se on, en ymmärrä, enkä haluakkaan ymmärtää" :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

terppa

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Meinaatko että lukevat tuota WWW:tä pidemmälle :wink: Tuntuu että kun ihminen on saavuttanut tietyn henkisen iän niin tuossa kohti ajatellaan "www???, jotaki intternettiä se on, en ymmärrä, enkä haluakkaan ymmärtää" :(

Jukka

Riippuu mummosta mutta mahdollisuus on ainakin jätetty :wink:

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Ne weet siitä edestä voisi jättää pois. Ei niitä tarvita edes Pihtiputaalla, eikä varsinkaan mummot. En ainakaan itse ole kymmeneen vuoteen nettiosoitteisiin niitä tarvinnut. Pistefi siellä perässä kertoo tarvitsevalle, että kyse on verkko-osoitteesta.
Nuo QR kuvan kohdistusneliöt ovat nolon näköisiä. Saisivat muuttaa sitä algoritmiä niin, ettei niitä tarvittaisi, vaan sama asia tutkittaisiin pisteistä itsestään. Tarran asennon tunnistaminen onnistuu kyllä kokeilemalla kaikki neljä vaihtoehtoa ja vaikka peilikuvatkin kaupan päälle. Muutama millisekunti siihen tietysti menee lisää aikaa ja tietokonekin joutuu töihin, mutta sitä vartenhan ne ovat. Alkeellista kömpelöyttä tuollainen neliösilmillään tuijottava finninaama. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

En oo miekään kuullu tuommosista "taideteoksista" mutt hienonnäkösiähän nuo on ja taas tulee lisää niitä "turhiakysymyksiä" :wink: Mistäs noita saa vai internetistä.
Mitähän kommunikoinnille käy kun tulevaisuudessa vaan noukitaan älykännyllä viestejä erilaisista tahroista :oops: :? Ei tartte tutulta kysyy enää "mitä kuuluu" kun kännykkä kertoo sen jo 100m päästä, ehkä tähän tiotosuojaaltuutetut puuttuu... :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

KevYllä oli joskus pdf-muotoinen 'Nojapyöräesite' joka oli tarkoitettu siihen, että moisia tulostaa mukaansa kun lähtee ajelemaan, niin voi kyseliöille antaa luettavaksi.

Itse olen toistaiseksi ihan keskustellut niiden kanssa jotka onnistuvat jotain kysymään. Joko ajaessa toisen pyöräilijän kanssa, tai sitten pysähdyksissä ollessa satunnaisen ohikulkijan kanssa. En tiedä onko se täällä Hämeessä, vai koko Suomessa samanlaista, että aika harva uskaltaa tulla sanomaan mitään. Tai sitten se on vaan että minä olen niin pelottava.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

mhelander

jori kirjoitti:

Ne weet siitä edestä voisi jättää pois. Ei niitä tarvita edes Pihtiputaalla, eikä varsinkaan mummot. En ainakaan itse ole kymmeneen vuoteen nettiosoitteisiin niitä tarvinnut. Pistefi siellä perässä kertoo tarvitsevalle, että kyse on verkko-osoitteesta.

Onko Jorille tuttu DNS Internetissä ? Kaikki saitit eivät ole tuunanneet kaikkia permutaatioita osoitteistaan nimiavaruuteen...

jori kirjoitti:

Nuo QR kuvan kohdistusneliöt ovat nolon näköisiä. Saisivat muuttaa sitä algoritmiä niin, ettei niitä tarvittaisi, vaan sama asia tutkittaisiin pisteistä itsestään. Tarran asennon tunnistaminen onnistuu kyllä kokeilemalla kaikki neljä vaihtoehtoa ja vaikka peilikuvatkin kaupan päälle. Muutama millisekunti siihen tietysti menee lisää aikaa ja tietokonekin joutuu töihin, mutta sitä vartenhan ne ovat. Alkeellista kömpelöyttä tuollainen neliösilmillään tuijottava finninaama. :)

Ja tämän suhteen: kannattaa hakeutua standardointiin mukaan. Osuudestasi on enemmän hyötyä jos on kuvantunnistuksen koodausta omakohtaista kokemusta.

Nyt nimittäin tulee palautetta siitä osaamisalueesta josta minulla on näköjään aika lailla reippaammin kokemusta kuin foorumin "opettajilla"...

Mutta tämä on sitä nykyaikaa jota on speksailtu jo vuosikausia ja vasta nyt alkaa jotakin tulla ulos sellaisessa muodossa että niitä voi kuka tahansa määritellä, itse, ja kuka tahansa voi käyttää.

Ei näitä tarvi tehdä, käyttää tai mainostaa. Jokainen valitsee itse. Tuli vaan mieleen, omalta kohdalta, jos törmään kulkiessa johonkin mielenkiintoiseen että miten hankkia aiheesta lisää tietoa. Tälle sektorille on koko ajan tulossa uutta ja mielenkiintoista tarjolle jolla kiinnostuneen työmäärää informaation saamiseen voidaan vähentää reippaasti. Mennyt aika jolloin lehdistä luetaan tai radiosta kuullaan jostakin uudesta, sitten mennään päiväkausiksi kirjastoon penkomaan lisää informaatiota jne, ei palaa enää takaisin. Halusi sitä osa tai ei. Ja osin valitettavasti.

-Mika

terppa

tavasti kirjoitti:

KevYllä oli joskus pdf-muotoinen 'Nojapyöräesite' joka oli tarkoitettu siihen, että moisia tulostaa mukaansa kun lähtee ajelemaan, niin voi kyseliöille antaa luettavaksi.

Itse olen toistaiseksi ihan keskustellut niiden kanssa jotka onnistuvat jotain kysymään. Joko ajaessa toisen pyöräilijän kanssa, tai sitten pysähdyksissä ollessa satunnaisen ohikulkijan kanssa. En tiedä onko se täällä Hämeessä, vai koko Suomessa samanlaista, että aika harva uskaltaa tulla sanomaan mitään. Tai sitten se on vaan että minä olen niin pelottava.

Tuntuu olevan vuodenaikoihin sidonnaista miten ihmiset tulee juttelemaan, talvella saa olla aika rauhassa ja harvat kyseliät epäilee enemmän palelemista mutta kun aurinko sululattaa suomalaiset horroksesta niin juttelioiden määrä lisääntyy ihan huomattavasti, ainakin Päijät-Hämeessä. Kainuussa ei kesälläkään juuri ole kyseliöitä ja usein suhtautuminen on usein pari piirua epäilevämpää.

Voishan tuon "grafiikkakuvan" poksin kanteen lätkäistä kun pääsee taas tulostimien äärelle, voisi syntyä lisää keskustelua, itse en vaan ole aiheeseen lainkaan pererehtynyt...

optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:

... En tiedä onko se täällä Hämeessä, vai koko Suomessa samanlaista, että aika harva uskaltaa tulla sanomaan mitään. Tai sitten se on vaan että minä olen niin pelottava.

On syntynyt vaikutelma, että monet arvelevat laitetta mahdollisesti invalidin apuvälineeksi. Kun ovat kuitenkin epävarmoja asiasta, niin eivät hienotunteisuussyistä tule kyselemään. Eivät tahdo loukata invalidia kiinnittämällä huomioita tämän ominaisuuksiin ja apulaitteisiin.

Tuonsuuntaiset ajatuskuplat ovat paljastuneet, kun rääväsuisena olen antautunut juttusille ja kysellyt suoraan tuntemuksia.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Hihanauhathan on ollu viimeikoina "tapetilla" :wink: Nojapyöräilijöille oma :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Pastori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Koodiinhan voi otki kirjoittaa myös itse sisältöä mukaan max. merkkimäärän verran. Miksi mennä edes foorumille jos saa jotain jo tekstinä?

mhelander

Pastori kirjoitti:

Koodiinhan voi otki kirjoittaa myös itse sisältöä mukaan max. merkkimäärän verran. Miksi mennä edes foorumille jos saa jotain jo tekstinä?

Jatkopähkinä:

Kuva

-Mika

Vastaa Viestiin