Hieman tarkentaakseni:
Nojapyörä on vain polkupyörä, joten ei se ole sen turvallisempi, vaikeampi tai vaarallisempi. Pelottalijat ovat lähestulkoon aina ei-nojailevia itse.
Toki alkuun saa vähän totutella ajamisessa, mutta kyllä se samanlaista renkaiden päällä cruisailua on kuin pystärilläkin. Ylävartalon vähäinen liikkuvuus huonontaa tasapainoa, mutta vastaavasti kompensoituu huomattavasti matalammalla tipahtamiskorkeudella ja jalkojen menemisellä edessä. Pääosuma on harvinainen. Tällä foorumilla ei ole vakavia (=sairaalaan menneitä) nojakkikolareita rekisteröity. (Eihän?) Sille on oma ketjunsa jossain ("nojapyöräonnettomuusrekisteri").
Ainoa vakavasti vaarallisempi asia on tadpole-trikejen ja low-racereiden mataluus joka oikeasti mahtuu paremmin matalankin aidan tai auton taakse. Tätä tyypillisesti kompensoidaan korkealla viirillä. Ja silti pitää ymmärtää että autoilijat eivät tiedä mistä on kyse kun "lapsen viiri tulee kohti viittäkymppiä". Mutta tuossa ei ole mitään ihmeellistä: se on pienemmän väistämisvelvollisuus autoa vastaan, ja se on ihan normaalia liikennejärkeä, oli sitten liikkellä rullaluistimilla tai pystypyörällä. Tai nojakilla.
Kolmipyörä maantiellä ei myöskään ole mikään ongelma. Ihan sama kuin pystärillä tai vaikka mopolla: olet vain rehellisesti liikenteessä, kyllä ne autot ohittavat. Ja jos ottaa kunnolla oman tilansa, niin ohittavat kauempaa.
Kauppakassiksi trike, jos siis tavaran siirtomäärä on merkitävä. Ja mieluummin sellainen jossa on kunnon kori, tuppaa ohjaamaan delta-suuntaan. Myös tuplakorit tadpolen sivuilla on mahdollisuus. Kaksipyöräisissä voi olla samantyyppiset rahtimäärät kuin pystärissä: eli tarakka plus mahdolliset sivulaukut plus mahdollinen tarakkakori. Ainoat todella isoja kuormia kuljettavat ovat delta-triket, ja niissäkin sitten pitää katsoa kunnollista rahtitilan määrää jos haluaa oikeasti kuljettaa.
Olen kiinassa nähnyt kiinalaisella rahti-trikellä vietävän sohvakaluston (sohva + 2 nahkatuolia). Ja 23 laatikollista omenoita (1 laatikko vajaa lavallinen!) ja kaikkein älyttömimpänä vähän yli puoli kuutiota hiekkaa...
==> Kyllä sitä tavaraa polkemallakin kuljettaa, vaikka nuo olivatkin varsinaisia lava-lastipyöriä.
Itse käytän kaksipyöräisessä nojakissa takakoria (hyllykori ostettu rautakaupasta) ja riittää minun tarpeisiini. Sinne menee reppu ja aika kookas (yhden-kahden hengen) kauppakassi.