Sivu 1/2
Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 11:27
Kirjoittaja Syväri
Nyt alkaa olla se aika vuodesta kun ajokit on tuunattu kevennetty ja kiillotettu, eikö niin? Sitten se vaikein eli oma kunto pitäs ottaa työn alle
Onko mitään treenausvinkkejä, kun tarkoitus on nostaa 5km "sprintillä" keskarit +38km/h ja tunnin lenkillä yli 32km/h?
Nyt oon polkenu sellasia 10-30 minuutin kovia vetoja ja sitten harvemmin tunnin-kahden rauhallisempia. Sykemittaria ei ole mutta kuntopyörälläkään en saa nousemaan yli 150 mitä oon ihmetelly vähän..
Kadenssit.. keskikadenssi kovalla vedolla on ollut n. 80 ja rauhallisemmalla 60. Tuntuu pyöritys joka päivä paremmalta ja nousee koko ajan kohti 90:tä. Etureisi ei oo enää pahasti kiusannut mutta nyt on 40km marssilta jalat muuten hajalla 
Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin. Tunnin ajossa jossain 27km/h paikkeilla pyörinyt, ihan täysiä en ole kyllä puristanut.
Paljonkohan on eroa talvivaatteilla ja "succiksilla" eli varsinaisilla kilpapyöräilijöiden vaatteilla? Sellaisen jutun huomasin myös että vk:n penkki on aavistuksen liian pieni, ei voi kunnolla runtata kun ei saa yläselälle 100% tukea vaan pitää pyörittää paremmin. Vaikuttaa varmaan tämäkin jotain.. ei vaan ihan heti huvittais ostaa isompaa penkkiä 
Tällasia aivopieruja tänään 
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 14:28
Kirjoittaja optimistx
Syväri kirjoitti:...
Onko mitään treenausvinkkejä, kun tarkoitus on nostaa 5km "sprintillä" keskarit +38km/h ...
Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin.
...
Mielihyvin kuuntelisin minäkin treenausvinkkejä lähes 52 % tehonlisäykseen.
(38/33)3 = 152 %
Oletettu, että teho menisi kokonaan ilmanvastuksen voittamiseen (eikä pyörää muokata/vaihdeta). Ilmanvastuksen alentaminen lienee helpoin keino ko. tavoitteeseen.
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 14:37
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Nyt oon polkenu sellasia 10-30 minuutin kovia vetoja ja sitten harvemmin tunnin-kahden rauhallisempia. Sykemittaria ei ole mutta kuntopyörälläkään en saa nousemaan yli 150 mitä oon ihmetelly vähän..
Ei ole kintuissa lihaksia kuluttamaan suurempaa happi(veri) määrää. Itervalli harjoittelua kehiin, eli pitkiä rauhallisia lenkkejä joiden aikana vedetään 2-3min täysillä ja sitten 10-15min rauhallisesti ja taas pätkä täysiä. Nuo täysillä vetämiset kannattaa tietenkin ajoittaa ylämäkiin ja rauhallisemmille tieosuuksille...
Syväri kirjoitti: Paljonkohan on eroa talvivaatteilla ja "succiksilla" eli varsinaisilla kilpapyöräilijöiden vaatteilla?
T-paidalla ja shortseilla kulkee tuulipukua paremmin ja ilman lämpötilallakin on merkitystä, lämpimämmällä kulkee paremmin aina tuonn 10-15lämpöasteeseen asti.
Jukka
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 15:12
Kirjoittaja Syväri
optimistx kirjoitti:Syväri kirjoitti:...
Onko mitään treenausvinkkejä, kun tarkoitus on nostaa 5km "sprintillä" keskarit +38km/h ...
Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin.
...
Mielihyvin kuuntelisin minäkin treenausvinkkejä lähes 52 % tehonlisäykseen.
(38/33)3 = 152 %
Oletettu, että teho menisi kokonaan ilmanvastuksen voittamiseen (eikä pyörää muokata/vaihdeta). Ilmanvastuksen alentaminen lienee helpoin keino ko. tavoitteeseen.
Niin, no polkeehan ne tour de francessakin jollain 300% tehoilla verrattuna tavalliseen rapakuntoiseen junttiin
Lihaksissa riittää kehitettävää, kuten Jukka sanoi.
Mutta uuen lenkin myötä laskukaava menee näin: (38/34)3 = 140%
jos tuosta 10% vielä höylätään vaatteilla niin ei paha.
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 17:54
Kirjoittaja PW
Viikolla toisella korvalla kuuntelin jotain tutkimusta jossa jollain konstilla huijattiin pyöräilijää tai siis hänen aivojaan, luulemaan ett ajaa omaa huippuvauhtiaan mutt oikeesti ajokin huomattavasti yli
mitenhän se oikeesti meni, en oo varma.
Petri
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 21:00
Kirjoittaja TKorho
Tuo dokumentti tuli tänään Su uusintana.
Siinä laitettiin pyöräilijät tietokoneen ja kuntopyörän kanssa ajamaan suoritusta vastaan jonka sanottiin olevan hänen oma hyvä tai paras suorituksensa. Todellisuudessa se oli muokattu ja oli parempi kuin hänen omansa. Mutta kilpailija luuli kilpailevansa itseään vastaan ja uskoi kykenevänsä - ja suoriutui paremmin kuin aiemmin.
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 23:08
Kirjoittaja eemeli
Syväri kirjoitti:Tuolle omalle 5km sprinttimatkalle ajoin juuri ennätyksen, 33km/h kun pumppasin täydet paineet renkaisiin. Tunnin ajossa jossain 27km/h paikkeilla pyörinyt, ihan täysiä en ole kyllä puristanut.
Tuu nokialle. Siellä nousee keskarit... Siis keskinopeudet. Ei tarvi turhaan rehkiä
. Voi vain ajella...
Mulla nousi nokialla keskinopeudet seuraavanlaisesti:
"Aikaajossa" kolmestakympistä kolmeenseitsemään ja pitemmällä reisulla kahdestakolmesta kolmeenkympiin...
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 23 Huhti 2012, 19:18
Kirjoittaja Syväri
eemeli kirjoitti:
Tuu nokialle. Siellä nousee keskarit... Siis keskinopeudet. Ei tarvi turhaan rehkiä
. Voi vain ajella...
Mulla nousi nokialla keskinopeudet seuraavanlaisesti:
"Aikaajossa" kolmestakympistä kolmeenseitsemään ja pitemmällä reisulla kahdestakolmesta kolmeenkympiin...
Pakkohan se on tulla sinne
hienoa jos tulokset vielä nousee siellä. tuskin ihan itellään mutta kumminkin
Intissä on cooperin testissä parantunut tulos 2700->2940m kolmessa kuukaudessa joten oikealla tiellä ollaan.
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 28 Huhti 2012, 16:56
Kirjoittaja Syväri
Nyt tuntuu jo tarve isommille eturattaille..
Kokeilisinko q-ringejä? 
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 28 Huhti 2012, 17:03
Kirjoittaja Wacky
Syväri kirjoitti:Nyt tuntuu jo tarve isommille eturattaille..
Kokeilisinko q-ringejä? 
Ootko laskanut mikä on sun huippunopeus suurimmalla vaihteella 90rpm?
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 28 Huhti 2012, 17:18
Kirjoittaja Syväri
Wacky kirjoitti:Syväri kirjoitti:Nyt tuntuu jo tarve isommille eturattaille..
Kokeilisinko q-ringejä? 
Ootko laskanut mikä on sun huippunopeus suurimmalla vaihteella 90rpm?
90rpm 50-11 26" = 50km/h
Eli kyllähän nuo riittää, mutta jotenkin paremmalta tuntuu käyttää vähän isompaa pykälää takana. Pakka kuitenkin kuluu nopeiten noilla pienimmillä.. ja pienimmällä rattaalla ketju hipoo jo takahaarukkaa et sitä ei mielellään käytä.
ehkä vaan taas uusia tekosyitä ostaa pyöränosia ...
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 28 Huhti 2012, 18:06
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:90rpm 50-11 26" = 50km/h
Eli kyllähän nuo riittää, mutta jotenkin paremmalta tuntuu käyttää vähän isompaa pykälää takana. Pakka kuitenkin kuluu nopeiten noilla pienimmillä.. ja pienimmällä rattaalla ketju hipoo jo takahaarukkaa et sitä ei mielellään käytä.
ehkä vaan taas uusia tekosyitä ostaa pyöränosia ...
Jep, riittää ne mullekin. Treenaa kadenssia että tarpeen tullen pystyt nostamaan 100-130 alueelle niin ei heti tarvita isompia etulehtiä.
Jos ei ala kadenssit nousta niin harkitse sitten ovaaleja. Tai jos olet muuten tekosyyn tarpeessa 
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 28 Huhti 2012, 19:52
Kirjoittaja Wacky
Mulla 60*1.36 - 11 20" @ 90 rpm = 60 km/h joka riittää kivasti alamäessäkin 
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 28 Huhti 2012, 22:28
Kirjoittaja mhelander
Joo, mun kandenssialueella 95-120 mennään 50/34 ja 11-23 pakalla 18 - 72 km/h. Riittää mulle, yleensä. Vain lowracerilla on tullu ajettua yli 70:n vauhteja tähän mennessä.
Re: Nopeuksien parantaminen
Lähetetty: 15 Touko 2012, 14:26
Kirjoittaja Syväri
Uudet pyöräilykengät tuli, jalka ku on yllättäen kasvanut jonkin verran. Vaikka otin numeroa isomman niin ei oikeen sovi.. näköjään virvelitehtaan kengät sopii vain kiinalaiseen jalkaan. on liian kapeat päästä
Sama juttu vanhojen kenkien kanssa mutta ovat numeroa pienemmät.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=55373
Todennäkösesti jalat puutuu näillä ajossa joten pakko kai se on palauttaa 