MikaL kirjoitti:Ensimmäinen lenkki tuli ajettua. Aluksi aloittelijan huomioita. Eniten tuntui häiritsevän kypärä/ niskatuki. Niskatuki tuntui puskevan kypärää koko ajan eteenpäin ja remmi kiristi kaulaa. Samoin pää heilahteli sivusuunnassa, kun yritti tukea päätä niskatukee, ja sitten meni pyörä perässä. Pitänee kokeilla ilman tukea tai toisen mallista kypärää.
MB:n niskatuki on sanan mukaisesti perseestä. Se on suunniteltu aivan pystyyn ajoasentoon ja ilman kypärää.
Itse muokkaisn tukea niin että pehmustetun osan alapäässä olevan mutkan oikaisin ja sitten muotoilin kaarelle koko pehmusteen alle tuleva osuuden. Tyttärelle piti vielä jyrkentää kaarta. Näin niskatuki pehmusteineen jää nippa-nappa kypärän takana olevan alareunan alle ja kuitenkin tukee niskaa kallon alapuolelta "pehmytkudos"-alueelta.
Lowraceriin teinkin sitten ei-säädettävän vastaavan tiukalla kaarella olevan niskatuen. On paljon parempi.
MikaL kirjoitti:Kohtuullista vaappumista oli myös havaittavissa, mutta pääosin se pysyi hallinnassa. Vielä ei kuitenkaan halua kovin ahtaaseen väliin tunkea, ainakaan vauhdilla.
Vaappuminen rakenteellisesti johtuu pyörän korkeudesta, stemmin pituudesta ja yksiputkisesta rakenteesta. Jos tankoa vatkaa niin koko pyörän saa vaappumaan ja oskilloimaan. Pyörä itse ei sitä aiheuta vaan kuskin epävarma ohjaaminen. Minulla tämä kiersi suorapuolatusta etukiekosta kaksi pinnaa irti...
Tilannetta auttaa huomattavasti pommin lujat rattaat, etenkin eturatas, sekä tietysti että ajaa sillä pyörällä. Tammikuusta huhtikuun alkuun asti tuli lähes kaikki kilsat ajettua MP:llä joka kulkee nyt jo tosi vakaasti. Ja ahtaat välit ei pelota yhtään enää.
MikaL kirjoitti:Selän hiostaminen myös yllätti, tosin nyt oli goretexiä päällä, pitänee kokeilla hengittävämpää asua.
Niin minullakin teki kun oli M5-penkki ja sen pehmuste. Hankin Ventisit-pehmusteen ja nyt ei selkä pahemmin hikoile edes kun on enemmän vaatetta päällä.
MikaL kirjoitti:Pyörä toimi hyvin. Ajoasentoa saa varmaan hiukan hakea, tankoa lähemmäs/ kauemmas ylemmäs/alemmas jne. Pyörä nousi mäkeä paremmin kuin osasin odottaa (tai kuski oli iskussa). Oikeastaan hankalaa oli vain, kun joutui pysähtymään mäessä ja yrittää lähteä liikkeelle.
No niin sen pitäisikin
ja Meta saa kuskin tuntemaan että on kondiksessa. Näinkin korkealla pyörällä on etenkin ylämäkeen liikkeelle lähtö sellainen joka vaatii alle runsaasti harjoitusta. Kyllä se alkaa sujua...
MikaL kirjoitti:Valitettavasti yhtään pystypyöräilijää ei sattunut kohdalle, että olisi voinut oikeasti testata nousukykyä. Kertaakaan en joutunut käyttämään pienempää eturatasta edes ylämäissä, joten 29 tuumaiset kiekot menevät varmaan samoilla välityksillä. Nyt on edessä 50/34 ja takana 11-32.
No jos sulla on 26" tai 650c rattaat niin vaihteissa on kyllä skaalaa aika reippaasti. Minulla on samat edessä, takana 12-23 tai 11-21 ja 700c kiekot.
MikaL kirjoitti:Vauhtia en vielä lähtenyt edes kokeilemaan, tämä meni vielä totutellessa. Maksiminopeus näytti olleen 53 km/h, nopeuksista tasaiselle ei ole oikein kuvaa, kun en ole asentanut mittaria pyörään ja sports-trackeristä on hiukan hankala arvioida. Keskinopeus on alhainen kun pysähdyin useita kertoja.
Juu, GPS-pohjaiset ratkaisut ei oikein tarkasti saa tilannenopeutta mitattua, saati sitten huippunopeuksia. Samoin ne ei osaa mitään oikeita auto-pause -toimintoja joilla nuo pysähdykset eivät niin pahasti huononna keskinopeutta.
MikaL kirjoitti:Punnitsin myös fillarin, painoa on 13 kg ajokunnossa, missä on mukana polkimet, pulloteline, peili ja työkalupussi työkaluineen. Valmistajan sivuilla lukee 11.8 kg, joten aika lähellä ollaan. Tosin minulla on hiilikuituinen istuin, joka pitäisi säästää 550 g normimallista.
Juu, vähän painaa enemmän kuin mun kampe (kisakiekoilla). Taisi olla viimeksi kun punnitsin polkimineen ja penkin pehmuisteineen, täydessä ajokunnossa 10.8 kg. Nyt on painoa ehkä 200-300g enemmän kun tuli tehtyä uudet tukevammat levarivalmiudella olevat kiekot. Onneksi ne on enemmän aerodynaamisemmat kuin nuo "kisakiekot" joilla kisattaneen vain mäkivoittoisissa olosuhteissa tai tytär ajaa niillä jos ei haba riitä kovempaan vauhtiin.