Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

onko sulla mitään penkin ja selän välissä?
pehmustetta siis... parikerrosta jotain vaahtomuovia tai jotain muuta niin sekin jättäisi osan pois, tai niin kuin jori meinas jotta sopivampaa kumia alle...

Käy kuiten kiusallakin koittamassa jossain jossa on tasaistakin maastoa...

Jos vielä kuiten tuntuu pahalta niin äkkiäkös tuosta näppäräänä modaat täysjouston :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Niit toi on kyllä mukava ajoasento ja tuolla voi lullutella ihan pikku hiljaa tuollakin, mutta uskokaa pois, ei voinut joka kohdassa ajaa edes reipasta kävelyvauhtia :| ...tuli muuten jo tilattua 1,5" leveet sliksit renkaat.

Trike olisi kyllä kiva, mutta sillä pitäisi mennä tien puolelle, joka lisää yliajetuksi tulemisen riskiä. Kevyen liikenteen puolella on joka paikassa tolppia. Tolppia tolppia tolppia. Toisaalta jostain luin että autoilijat kohtelee trikeä enemmän autona kuin pyöränä, joten sen kanssa olis varmaan turvallisempaa autojen seassa kuin kakspyöräsellä. Toisaalta ketteryys ja ruuhkissa puikkelehtiminen ei onnistus ja portaissa kantaminen ei olis kaksista.

Pitänee laittaa penkin päälle pehmuste ja suunnitella jotain joustoja alle ja kokeilla vielä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Jotain täysjositusta voisi kokeilla, mutta nyt on vähän fiilikset alamaissa :(

Täysjoustoa, paksuja kumeja ja pehmusteita. Kyytiä kyllä saa noilla vähän pehmeämmäksi. Sitten ku se on vähän pehmeämpi niin voi ajaa vähän kovempaa ja taas täryyttää. Kyllä tuollainen alusta vauhdin hurman tappaa olipa kyyti kuinka pehmeää tahansa. Se kai sillä on tarkoituskin :roll:

joonas kirjoitti:

Trike olisi kyllä kiva,

Trikessä on yksi pyörä enempi tärisyttämässä ja kolmen ajouran ansiosta löytää montut laajemmalta alueelta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Pää pystyyn Joonas. Mukavan näköinen ajoasento. Laita ketjun vetopuolelle suojaputki, niin ei hankaa pompuissa istuinta rikki. Kuorma-auton jarruputkena käytettävää PA putkea ovat kehuneet. Lämmittämällä oikaistaan kiepillä myytävä paineilmaputki suoraksi. irakas käyttänyt tuota putkea ja oikonut lämmittämällä. Itse olen vain tehnyt samasta materiaalista kierreletkuja lämmittämällä, mutta arvelisin, että kun laittaa katosta roikkumaan painon putken varaan ja lämmittää kuumailmapuhaltimella varovasti niin, että putki venyy suoraksi. Sakari varmaan kertoo tarkemmin.

Joo, olen käyttänyt PA putkea monissa nojakeissa hyvällä menestyksellä. Jos putki ei ole kovin paljon kaarella, käy sen oikominen pelkin käsin taivuttamalla putkea reilusti vastakkaiseen suuntaan ja pitämällä sitä hetken noin taivutettuna. Putkea voi oikaista myös lämmittämällä kuumailmapuhaltimella pitämällä sitä suorana jäähtymisen ajan. Putken päät kannattaa tehdä torvimaiseksi hyvin lämmittämällä ja työntämällä joku kartion muotoinen esine putkeen jäähtymisen ajaksi.

Nuo ajourat näyttävät tosiaan siltä, että vähintään takajousitus olisi hyvä olla. Helpointa sellainen on saada ostamalla tosi paksu takarengas. Muutenkin maastopyörän nappularenkaat eivät ole oikea rengastus kaupunkipyörään. mhelander on tukenut istuimen selkänojan joustavasti "Penkille jousi hiilikuidusta". Sekin saattaisi toimia sinulla. Jos tuo reitti on noin hidas, saattaisi olla parempi rakentaa kolmipyöräinen, jolla voi lullutella niin hiljaa, ettei kuopat vituta. Toisaalta pythonilla ajaen saisit tarpeen vaatiessa kädet maahan ja sinä voisit antaa asiantuntijan lausunnon, löytyykö pythonilla ajamisesta zen, kuten ovat kokeneet väittäneet.

Minulla on takajousitus uusimmassa nojakissa SH19:ssä ja kyllä täytyy sanoa, että mukavalta tuntuu. Olen nimittäin joskus ollut sitä mieltä, että se on tarpeeton, jos penkissä on jousitus.

Nopeudesta ei kannata huolestua. Aloittelija ei osaa käyttää jalkojaan tehokkaasti, varsinkaan ilman lukkopolkimia. Hommaan tottuu kuitenkin aika äkkiä. Tietenkin sinulla tulee vielä ylimääräistä totuteltavaa ennätysmäisen lyhyiden polkimien takia.
Pää pystyyn ja rakentamaan pythonia ja kolmipyörää, joista molemmista löytyy tältä foorumilta hyvät ja havainnolliset rakentamisohjeet ja asiantuntija-apua. Mikset rakentaisi, kun olet työkalutkin hommannut ja tuo ensimmäinen ilmiintyi noinkin nopeasti.


Voisikohan olla niin, että se, että olet tyytymätön vauhteihin, johtuu noista ennätyksellisen lyhyistä polkimista ja liian isoista välityksistä. Siis polkeminen on yksinketaisesti liian raskasta, varsinkin, jos on vielä vähän ajanut nojakilla eikä jalat ole tottuneet uusiin asentoihin ja ponnistuksiin.

Jos vauhteja haluat, ei trikejä kannata ruveta tekemään. Ne ovat selvästi hitaampia kuin kaksipyöräiset. Velomobiilit ovat erikseen.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Nonnis.. tuli viriteltyä taakse 2,125" kameli ja eteen 1,5" kendo. Virittelin vakio rakennusmateriaaliksi muodostuneen ilmastointiteipin voimalla selkänojan alle testijouseksi nelinkertaisen makuualustapaakun. Lisäksi laitoin tuplamakuualustan penkin päälle.

Ketjuputkeksi oli helpointa hankkia normi vesiputkea. Sellaista taivuteltavaa, jossa on alumiini kahden muovikerroksen välissä. Tuntuu olevan luistavaa, eikä ketju kuitenkaan ohjaudu putkella kuin ihan vähän muutamalla isoimmalla takarattaalla, kun edessä on iso. Lähinnä siis penkin ja reiden suojaksi siis piti laittaa.

Ajelin 1,9 ja 3 ja edessä 4 takana 3,5 baarin paineilla ja eroa ei tuntunut olevan kuin ajomukavuudessa.

Paljonko nuo paineet oikein vaikuttaa vastukseen :?:

Nyt jätin renkaisiin 3bar ja nyt menee suht kivuttomasti epätasaisuuksien yli. Penkki vain ei ole kovin tukeva tuon makuualustamöhkylän tukemana väljällä akselilla.

Hieman raskas on polkea. Osittain johtuu varmaan siitä, että ilman remmejä/lukkoja pitää painaa polkimia molemmilla jaloilla koko ajan ettei jalat tipu. Ajelin kovaa loivaan alamäkeen, jota ei kävellessä ole alamäeksi tunnistanut, ja takaisin. Nopeuksisksi sain 22 ja 32km/h. Kammet ei kyllä tunnu lyhyiltä ja vaihteita kyllä tuntuisi riittävän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

joonas kirjoitti:

Ajelin 1,9 ja 3 ja edessä 4 takana 3,5 baarin paineilla ja eroa ei tuntunut olevan kuin ajomukavuudessa.

Paljonko nuo paineet oikein vaikuttaa vastukseen :?:

No niin, nyt sinulla on nojapyörä, jolla voit alkaa harjoitella nojapyöräilijäksi. Itse ehdottaisin niiden lukkopolkimien ja kenkien hankintaa. Ajamaan vaan ja samalla pikku parannuksilla pyörää ajettavammaksi.

Rengaspaineet vaikuttavat painuman suhteessa ja painuma riippuu rengaspaineen ja renkaan halkaisijoiden (pysty- ja poikkihalkaisijat) suuruuksista. Osaat sen itsekin laskea, kun käytät tietoa: Maata koskettavan alueen pinta-ala renkaan ja tien välissä on pyöräkuorma jaettuna rengaspaineella. Tuon toroidileikkauksen säteen suuntainen sijainti - eli juuri tämä painuma - on vähän kimurantti laskettava, mutta onnistuu sekin, kun asiaan vähän paneutuu.

Tuo kysymyksestäsi lainaamani ensimmäinen rivi jäi hämäräksi. Onko kyse kokeiluista erilaisilla paineilla?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

itse olen pyrkinyt pistämään omiin bilteman lusu kumeihin vähintään 4,5b muutoin tuntuu kuin loskassa ajaisi.
nuo ei ole kovuuden vuoksi kivat mutta itse pehmentäisin jostain muualta kuin tien ja vanteen välistä..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mustasudenkorento kirjoitti:

itse olen pyrkinyt pistämään omiin bilteman lusu kumeihin vähintään 4,5b muutoin tuntuu kuin loskassa ajaisi.
nuo ei ole kovuuden vuoksi kivat mutta itse pehmentäisin jostain muualta kuin tien ja vanteen välistä..

Tuo johtuu bilteman kumeista jotka tuntuu siltä kuin tervassa ajais ihan kokemuksesta puhun. Ostakaa kunnon kumit niin alkaa rullaa kunnolla alhaisemmillakin paineilla ja voi ajaa mutkiin kunnon nopeuksilla eikä tarvii pelkää että lähtee alta.

Jos joku haluaa vähän käytetyt bilteman kumit suunnilleen 35-622 kokoa saa tulla hakemaan pois.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Ajelin 1,9 ja 3 ja edessä 4 takana 3,5 baarin paineilla ja eroa ei tuntunut olevan kuin ajomukavuudessa.

Paljonko nuo paineet oikein vaikuttaa vastukseen :?:

No niin, nyt sinulla on nojapyörä, jolla voit alkaa harjoitella nojapyöräilijäksi. Itse ehdottaisin niiden lukkopolkimien ja kenkien hankintaa. Ajamaan vaan ja samalla pikku parannuksilla pyörää ajettavammaksi.

Rengaspaineet vaikuttavat painuman suhteessa ja painuma riippuu rengaspaineen ja renkaan halkaisijoiden (pysty- ja poikkihalkaisijat) suuruuksista. Osaat sen itsekin laskea, kun käytät tietoa: Maata koskettavan alueen pinta-ala renkaan ja tien välissä on pyöräkuorma jaettuna rengaspaineella. Tuon toroidileikkauksen säteen suuntainen sijainti - eli juuri tämä painuma - on vähän kimurantti laskettava, mutta onnistuu sekin, kun asiaan vähän paneutuu.

Tuo kysymyksestäsi lainaamani ensimmäinen rivi jäi hämäräksi. Onko kyse kokeiluista erilaisilla paineilla?

Juu ajoin kolmilla eri paineilla:
1,9 / 1,9
3 / 3
edwssä 4 / takana 3,3

Eihän tuo nyt ollut mikään laboratoriotesti, muttei kuitenkaan ilmiselvää eroa ollut.

Tänään ajelin 10km 3bar paineilla ja ihan hyvin tuntuu rullaavan. Jätän tuon matikan vähän myöhemmäksi :| Paluumatkalla jumitin ruuhkassa mutta menomatka meni n.20km/h keskarilla jota hiukan ihmettelen. Liikkeelle lähtö on tahmeaa kun ei muista laittaa pienempää vaihdetta valmiiksi. Vaihteet parakaa ja hyppii jotenkin kummasti takana.

Muutamia kanttikiviä, kiskoja ja yllätystöyssyjä lukuunottamatta meno oli suht mukavaa. Ilman jousitusta en kyllä laittaisi täysiä paineita.

Käteen jäi paluumatkalla rissapyörä. Ketjun hyppäämisen estämiseksi vääntelemäni kaaren muotoinen läpyskä ei toiminut ja ketju hyppi läpyskän ja rattaan väliin ja lopulta ketju tippui kokonaan ja laitoin rattaan taskuun. Harmillinen rissa. Vetopuolen ketju menee alimmillaan paluupuolen alapuolelle ja on muutenkin ahdas paikka. Jotain siihen pitää virittää.

Onko kengät "Bontrager MTB Race" ja shimanon PD-M505 polkimet ok kamaa :?:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuota juuri tarkoitin, että aja vaan lisää ja virittele pyörä kuntoon kokeilemalla erilaisia rengaspaineita ym. Minulla on periaate, että käytän aina renkaan valmistajan sallimaa ylintä painetta ja vähän päälle -myös autossa. Paluuketjua varten voisi varmaan kokeilla toista ohjainputkeakin, jos kerran löysit noin optimaalista putkea, jota voi taivuttaa haluttuun muotoon. Saitko varmasti putken suuaukot levitettyä. Vaikuttaa nimittäin ääneen merkittävästi.

Kengistä ja lukoista sanoisin, että SPD polkimet ovat niin yleiset, ettei liene syytä poiketa joukosta. Kenkien hankinnassa pitää huomioida, että nojapyörässä kengät saavat olla väljemmät, kuin pystypyöräilyssä, vetosuunta kun on kantapää edellä ja kantapää pysyy kantakapissa ilman hirmuista kiristämistäkin. Mukavat kengät käyvät hyvin. Minulla on Shimanon sandaalit, jotka on hyvät nojapyöräilijän yleiskengät.

Kengistä ja lukoista on täälläkin keskusteluja: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... t+polkimet

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

Tuota juuri tarkoitin, että aja vaan lisää ja virittele pyörä kuntoon kokeilemalla erilaisia rengaspaineita ym. Minulla on periaate, että käytän aina renkaan valmistajan sallimaa ylintä painetta ja vähän päälle -myös autossa. Paluuketjua varten voisi varmaan kokeilla toista ohjainputkeakin, jos kerran löysit noin optimaalista putkea, jota voi taivuttaa haluttuun muotoon. Saitko varmasti putken suuaukot levitettyä. Vaikuttaa nimittäin ääneen merkittävästi.

Kengistä ja lukoista sanoisin, että SPD polkimet ovat niin yleiset, ettei liene syytä poiketa joukosta. Kenkien hankinnassa pitää huomioida, että nojapyörässä kengät saavat olla väljemmät, kuin pystypyöräilyssä, vetosuunta kun on kantapää edellä ja kantapää pysyy kantakapissa ilman hirmuista kiristämistäkin. Mukavat kengät käyvät hyvin. Minulla on Shimanon sandaalit, jotka on hyvät nojapyöräilijän yleiskengät.

Kengistä ja lukoista on täälläkin keskusteluja: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... t+polkimet

Juu pitäs olla SPD setti, ostan (käytettynä) jos halvalla saan.

Pitänee kokeilla korkeampia rengaspaineita myös uudemman kerran. Hirvittää vähän kun sitte pamauttaa johonkin koloon :shock: No onpa nyt hyviä syitä miettiä ton perän jousittamista. Jousitetun etuhaarukan sovittaminen tohon rissapyörätukokseen vähän hirvittää.

Mietin myös tuon putken käyttöä rissan sijaan, mutta tein siihen nyt tollasen metallisen lipan. Prosessissa suli/paloi isompi hammaspyörä, joten paikalla nyt pienempi. Hitsi tuntuu aina kasautuvan sauman reunoille. Vetopuoli varmasti kilisee tohon lippaan mutta ei pitäs olla vetopuolen ketjulinjassa.

Katotaan kuin käy.

rissa2.JPG
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Pitänee kokeilla korkeampia rengaspaineita myös uudemman kerran. Hirvittää vähän kun sitte pamauttaa johonkin koloon :shock:

Enempi kai se tussulla kumilla hirvittää, jysähtää helposti vanteeseen ja kumi puhkeaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jviirret kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Pitänee kokeilla korkeampia rengaspaineita myös uudemman kerran. Hirvittää vähän kun sitte pamauttaa johonkin koloon :shock:

Enempi kai se tussulla kumilla hirvittää, jysähtää helposti vanteeseen ja kumi puhkeaa.

Jukka

Hivenen alle suosituspaineen, reilusti yli alarajan, ei ole tussu kumi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Löysin sivja, jossa selvitetään tätä rengaspaineen ja vierintävastuksen yhteyttä lähinnä perustuen mittauksiin.
http://www.schwalbetires.com/tech_info/ ... resistance
http://velochimp.com/2006/11/rolling-resistance/
http://www.analyticcycling.com/ForcesTi ... tance.html
Kuva
tuollainen käyrä löytyi, jota kannattaa lukea vain renkaan vierintävastusta paineeseen verraten, ei renkaita keskenään, sillä samalla paineella 37 mm leveä rengas painuu tietenkin paljon enemmän, kuin 60 mm rengas.
Kuva
Tuossa kapeiden renkaiden vertailua

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Loivempi nojakulma voisi auttaa myös vähän mut näyttää kyllä aika ?????? oudolta pyörätieinfra siellä päin. Itse kun saan nauttia melko hyvistä teistä niin ei ole tullut ees mieleen miten tuskallista se vois isommassa kaupungissa olla..

Voimattomuuden tunne: lukkopolkimien puute, voimansiirto (muutama prosentti), lyhyet kammet(tottumattomuus) ja vielä eri lihasten käyttö, perstuntumalta :roll: Ei silti ehkä kannata kampia vielä hyleksiä, tunnin maailmanennätyskin ajettiin 130 millisillä :P Noin pysty ajoasento ei niin paljon paranna aerodynamiikkaa vrt pystäri.

Vastaa Viestiin