Sivu 1/3

Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 08 Touko 2012, 13:39
Kirjoittaja RTA

Moi,

Team Ekotripin konvertoitu nojapyörä voittoon joulella pisimmälle kilpailussa. Tapahtuma järjestettiin Lappeenrannassa vappuna. Tarkoituksena oli ajaa ilman lihasvoimaa mahdollisimman pienellä energiamäärällä 3.2 km.

Kilpailun sivut:
http://www.lut.fi/fi/green-campus/tapah ... fault.aspx

Sijoitetukset ja kulutetut energiat (3.2 km), kolme ensimmäistä.

  1. Ekotrippi: 85893 J (nojapyörä)
  2. Rallikukot: 157344 J (LUT opiskelijatiimin omarakenne)
  3. Ebaikki: 190225 J (Skootteri)
_MG_3259.jpg

Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 08 Touko 2012, 13:45
Kirjoittaja jviirret

Eikä mikään nippa nappa voitto, vaan ero toiseksi tulleeseen melkoinen :shock:

Jukka


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 08 Touko 2012, 16:46
Kirjoittaja optimistx
RTA kirjoitti:

...
Kilpailun sivut:
http://www.lut.fi/fi/green-campus/tapah ... fault.aspx
...

Onko sivustolla kerrottu tuloksista, tapahtumasta? Tuo osoite antoi vain ilmoittautumistietoja. Kiinnostaa kovin tietää enempi käytännön toteutuksesta.


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 08 Touko 2012, 16:51
Kirjoittaja PW

Oliko tuolla lihasvoima puolella osallistujia ja jos niin millasia ?

Petri


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 08 Touko 2012, 17:26
Kirjoittaja Jarcco

Kuvia tapahtumasta: https://picasaweb.google.com/1027105374 ... redirect=1
Toivottavasti linkki toimii...
Kuvissa näkyy poljettaviakin.


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 08 Touko 2012, 18:25
Kirjoittaja RTA

Tuolsia ei ole mihinkään virallisesti laitettu. Etelä-Saimaassa oli lehtijuttu tapahtumasta, jossa voittajasta maininta. Lihasvoimalaitteet oli opiskelijatyyliin jokseenkin viihdyttäviä laitoksia :D

-Riku


Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer

Lähetetty: 15 Touko 2012, 19:36
Kirjoittaja RTA

Moi,

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.

Laitoin nettisivut pyörästä kokeilumielessä "vaikutusta luomaan" ja pistin kyselyä performerin valmistajalle, onko tähän ratkaisua, metallinen laakerointi muovisen sijaan. Vastasivat heti, että laittaa uudet tulemaan postissa, ei tosin ollut puhetta tuleeko muoviset taas.

http://performer.nettisivu.org/

Se nähdään kun paketti saapuu. Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?

-Riku


Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer

Lähetetty: 15 Touko 2012, 21:45
Kirjoittaja jori
RTA kirjoitti:

Moi,

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?

Muovin ongelma koneenosana on paitsi metalleihin verraten 10-100 kertainen kimmokerroin ja dekadia suurempi lämpölaajenemiskerroin. Lisäksi vaivaa aiheuttaa muovin taipumus imeä itseensä vettä ja turvota. Lämpölaajenemisen ja märkäturpoamisen takia metallien ja muovin välisissä liitoksissa joudutaan käyttämään varsin suuria välyksiä, ettei tapahdu totaalista jumittumista. Tässä tapauksessa nuo mittamuutoksia tuottavat ilmiöt vaikuttavat moemmilla puolin muoviholkkia, joten ei ole mikään ihme, että klappia jää.

Tässä rakenteessa laakeriväli on lyhyt, joten pienikin välys näkyy selvästi ja vaikuttaa ketjuvoimien takia huomattavasti takapyörän asentoon. Pronssiholkki olisi siinä mielessä parempi, että lämpölaajenemiset eivät niin ratkaisevasti muuta välyksiä, mutta hyvän tuloksen takaamiseksi välysten on oltava pienet ja ulkopuolen liitos teräsputkeen mieluummin vaikka liimalla lukittu liikkumattomaksi. Suunnittelijoille vinkiksi: Halvatkin laakerit toimivat, kun laakeriväli on riittävän pitkä ja varsinkin, jos kuormitus on laakerien välissä.
Kuva
Mikähän mahtaa olla noiden muoviholkkien ulkohalkaisija. Kysyn siinä mielessä, että jos sattuu tuuri, saattaisi löytyä tuonne putkeen sopiva vierintälaakeri. Laakerien väliin tarvitaan tietenkin väliholkki, sisään olakkeellinen akseli ja brikka toiseen päähän, mutta sen muutoksen jälkeen takahaarukan laakerointi toimii. Sorvi tuon tekemiseen kyllä tarvitaan.


Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 07:33
Kirjoittaja RTA
jori kirjoitti:
RTA kirjoitti:

Moi,

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?

Muovin ongelma koneenosana on paitsi metalleihin verraten 10-100 kertainen kimmokerroin ja dekadia suurempi lämpölaajenemiskerroin. Lisäksi vaivaa aiheuttaa muovin taipumus imeä itseensä vettä ja turvota. Lämpölaajenemisen ja märkäturpoamisen takia metallien ja muovin välisissä liitoksissa joudutaan käyttämään varsin suuria välyksiä, ettei tapahdu totaalista jumittumista. Tässä tapauksessa nuo mittamuutoksia tuottavat ilmiöt vaikuttavat moemmilla puolin muoviholkkia, joten ei ole mikään ihme, että klappia jää.

Tässä rakenteessa laakeriväli on lyhyt, joten pienikin välys näkyy selvästi ja vaikuttaa ketjuvoimien takia huomattavasti takapyörän asentoon. Pronssiholkki olisi siinä mielessä parempi, että lämpölaajenemiset eivät niin ratkaisevasti muuta välyksiä, mutta hyvän tuloksen takaamiseksi välysten on oltava pienet ja ulkopuolen liitos teräsputkeen mieluummin vaikka liimalla lukittu liikkumattomaksi. Suunnittelijoille vinkiksi: Halvatkin laakerit toimivat, kun laakeriväli on riittävän pitkä ja varsinkin, jos kuormitus on laakerien välissä.
Kuva
Mikähän mahtaa olla noiden muoviholkkien ulkohalkaisija. Kysyn siinä mielessä, että jos sattuu tuuri, saattaisi löytyä tuonne putkeen sopiva vierintälaakeri. Laakerien väliin tarvitaan tietenkin väliholkki, sisään olakkeellinen akseli ja brikka toiseen päähän, mutta sen muutoksen jälkeen takahaarukan laakerointi toimii. Sorvi tuon tekemiseen kyllä tarvitaan.

Pikaraitkaisu lähempää kuin arvaakaan. Ja vaikka on pikaratkaisu, niin täysin toimiva mielestäni. Laakeriholkin ulkokehälle soiro olutrölkistä peltiä, ja laakeri paikoilleen. Näin muovilaakeri puristuu hiukan kasaan, asettuen sopivan tiukasti akselin ympärille. Toimii!


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 07:53
Kirjoittaja Nojanalle

Tuolla systeemillä Härmäpyörässä oli laakerit sovitettu. Toimivat jonkin aikaa. :lol:


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 12:45
Kirjoittaja jori

Mellapelti oli ennen tarkkojen koneistusten korvikkeena laajasti. Oluttölkin kylkipelti on 0,12 mm paksua pohja ja kansi noin 0,35. Äsken mitattu Olvin tuplapukkitölkki vuodelta 2007. Jos nuo mitat ovat muuttuneet sittemmin, niin enitään vieläkin hitusen ohuemmiksi.


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 25 Kesä 2012, 18:22
Kirjoittaja RTA

Moi,

Nyt palauteltu mieleen kotisivujen tekoa ja videokin sinne sain lisättyä tapahtumasta:

http://performer.nettisivu.org

-Riku


Re: Lappeenranta GP - 2013

Lähetetty: 10 Huhti 2013, 09:37
Kirjoittaja PW

Tapahtuma tänä vuonnakin, pitää yrittää raahautua tuonne paikalle. Tiedä vaikka "kilpailemaan" innostus. 27. 4. 2013 klo 10-17 Lappeenrannan satamassa. Electrobike-sähköpyörä firman sivuilla lupadivat olla kanssa tuolla, yksi syy lisää mennä Lappeenrantaan - samalla voi "pestä ne kissan pojat"

Petri


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 10 Huhti 2013, 10:04
Kirjoittaja vuoltu

Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.

Laitoin nettisivut pyörästä kokeilumielessä "vaikutusta luomaan" ja pistin kyselyä performerin valmistajalle, onko tähän ratkaisua, metallinen laakerointi muovisen sijaan. Vastasivat heti, että laittaa uudet tulemaan postissa, ei tosin ollut puhetta tuleeko muoviset taas.

Mun Performerissa on samaa vaivaa. Tuliko sieltä uusi laakerointi? Olen harkinnut sorvauttaa nylonista uudet...


Re: Lappeenranta GP - 2012

Lähetetty: 17 Huhti 2013, 17:23
Kirjoittaja RTA

Moi,

Laittoi uudet laakerit valmistajatlta (performer) kun ilmoitin tästä. Simmasin vielä vähän napakammaksi kun vaihdoin, hienosti pelittää. Toimii!

Off topikkinia
Kisan jälkeen pyörä on kaupan, tai onhan se jo nyt:
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add

Olen uutta kehittelemässä vaikka vanhassa olisi vara parempi =)

PS. Saa nähdä miten kisoissa käy tänävuonna, onkohan pyörää jalostettu yhtään edellisestä ?=)

-Riku