Sivu 1/3
Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 08 Touko 2012, 13:39
Kirjoittaja RTA
Moi,
Team Ekotripin konvertoitu nojapyörä voittoon joulella pisimmälle kilpailussa. Tapahtuma järjestettiin Lappeenrannassa vappuna. Tarkoituksena oli ajaa ilman lihasvoimaa mahdollisimman pienellä energiamäärällä 3.2 km.
Kilpailun sivut:
http://www.lut.fi/fi/green-campus/tapah ... fault.aspx
Sijoitetukset ja kulutetut energiat (3.2 km), kolme ensimmäistä.
- Ekotrippi: 85893 J (nojapyörä)
- Rallikukot: 157344 J (LUT opiskelijatiimin omarakenne)
- Ebaikki: 190225 J (Skootteri)
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 08 Touko 2012, 13:45
Kirjoittaja jviirret
Eikä mikään nippa nappa voitto, vaan ero toiseksi tulleeseen melkoinen 
Jukka
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 08 Touko 2012, 16:46
Kirjoittaja optimistx
Onko sivustolla kerrottu tuloksista, tapahtumasta? Tuo osoite antoi vain ilmoittautumistietoja. Kiinnostaa kovin tietää enempi käytännön toteutuksesta.
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 08 Touko 2012, 16:51
Kirjoittaja PW
Oliko tuolla lihasvoima puolella osallistujia ja jos niin millasia ?
Petri
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 08 Touko 2012, 17:26
Kirjoittaja Jarcco
Kuvia tapahtumasta: https://picasaweb.google.com/1027105374 ... redirect=1
Toivottavasti linkki toimii...
Kuvissa näkyy poljettaviakin.
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 08 Touko 2012, 18:25
Kirjoittaja RTA
Tuolsia ei ole mihinkään virallisesti laitettu. Etelä-Saimaassa oli lehtijuttu tapahtumasta, jossa voittajasta maininta. Lihasvoimalaitteet oli opiskelijatyyliin jokseenkin viihdyttäviä laitoksia 
-Riku
Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer
Lähetetty: 15 Touko 2012, 19:36
Kirjoittaja RTA
Moi,
Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Laitoin nettisivut pyörästä kokeilumielessä "vaikutusta luomaan" ja pistin kyselyä performerin valmistajalle, onko tähän ratkaisua, metallinen laakerointi muovisen sijaan. Vastasivat heti, että laittaa uudet tulemaan postissa, ei tosin ollut puhetta tuleeko muoviset taas.
http://performer.nettisivu.org/
Se nähdään kun paketti saapuu. Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?
-Riku
Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer
Lähetetty: 15 Touko 2012, 21:45
Kirjoittaja jori
RTA kirjoitti:Moi,
Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?
Muovin ongelma koneenosana on paitsi metalleihin verraten 10-100 kertainen kimmokerroin ja dekadia suurempi lämpölaajenemiskerroin. Lisäksi vaivaa aiheuttaa muovin taipumus imeä itseensä vettä ja turvota. Lämpölaajenemisen ja märkäturpoamisen takia metallien ja muovin välisissä liitoksissa joudutaan käyttämään varsin suuria välyksiä, ettei tapahdu totaalista jumittumista. Tässä tapauksessa nuo mittamuutoksia tuottavat ilmiöt vaikuttavat moemmilla puolin muoviholkkia, joten ei ole mikään ihme, että klappia jää.
Tässä rakenteessa laakeriväli on lyhyt, joten pienikin välys näkyy selvästi ja vaikuttaa ketjuvoimien takia huomattavasti takapyörän asentoon. Pronssiholkki olisi siinä mielessä parempi, että lämpölaajenemiset eivät niin ratkaisevasti muuta välyksiä, mutta hyvän tuloksen takaamiseksi välysten on oltava pienet ja ulkopuolen liitos teräsputkeen mieluummin vaikka liimalla lukittu liikkumattomaksi. Suunnittelijoille vinkiksi: Halvatkin laakerit toimivat, kun laakeriväli on riittävän pitkä ja varsinkin, jos kuormitus on laakerien välissä.

Mikähän mahtaa olla noiden muoviholkkien ulkohalkaisija. Kysyn siinä mielessä, että jos sattuu tuuri, saattaisi löytyä tuonne putkeen sopiva vierintälaakeri. Laakerien väliin tarvitaan tietenkin väliholkki, sisään olakkeellinen akseli ja brikka toiseen päähän, mutta sen muutoksen jälkeen takahaarukan laakerointi toimii. Sorvi tuon tekemiseen kyllä tarvitaan.
Re: Lappeenranta GP - 2012, Performer
Lähetetty: 06 Kesä 2012, 07:33
Kirjoittaja RTA
jori kirjoitti:RTA kirjoitti:Moi,
Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Onko muilla samasta aiheesta kokemusta? Raitkaisua?
Muovin ongelma koneenosana on paitsi metalleihin verraten 10-100 kertainen kimmokerroin ja dekadia suurempi lämpölaajenemiskerroin. Lisäksi vaivaa aiheuttaa muovin taipumus imeä itseensä vettä ja turvota. Lämpölaajenemisen ja märkäturpoamisen takia metallien ja muovin välisissä liitoksissa joudutaan käyttämään varsin suuria välyksiä, ettei tapahdu totaalista jumittumista. Tässä tapauksessa nuo mittamuutoksia tuottavat ilmiöt vaikuttavat moemmilla puolin muoviholkkia, joten ei ole mikään ihme, että klappia jää.
Tässä rakenteessa laakeriväli on lyhyt, joten pienikin välys näkyy selvästi ja vaikuttaa ketjuvoimien takia huomattavasti takapyörän asentoon. Pronssiholkki olisi siinä mielessä parempi, että lämpölaajenemiset eivät niin ratkaisevasti muuta välyksiä, mutta hyvän tuloksen takaamiseksi välysten on oltava pienet ja ulkopuolen liitos teräsputkeen mieluummin vaikka liimalla lukittu liikkumattomaksi. Suunnittelijoille vinkiksi: Halvatkin laakerit toimivat, kun laakeriväli on riittävän pitkä ja varsinkin, jos kuormitus on laakerien välissä.

Mikähän mahtaa olla noiden muoviholkkien ulkohalkaisija. Kysyn siinä mielessä, että jos sattuu tuuri, saattaisi löytyä tuonne putkeen sopiva vierintälaakeri. Laakerien väliin tarvitaan tietenkin väliholkki, sisään olakkeellinen akseli ja brikka toiseen päähän, mutta sen muutoksen jälkeen takahaarukan laakerointi toimii. Sorvi tuon tekemiseen kyllä tarvitaan.
Pikaraitkaisu lähempää kuin arvaakaan. Ja vaikka on pikaratkaisu, niin täysin toimiva mielestäni. Laakeriholkin ulkokehälle soiro olutrölkistä peltiä, ja laakeri paikoilleen. Näin muovilaakeri puristuu hiukan kasaan, asettuen sopivan tiukasti akselin ympärille. Toimii!
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 06 Kesä 2012, 07:53
Kirjoittaja Nojanalle
Tuolla systeemillä Härmäpyörässä oli laakerit sovitettu. Toimivat jonkin aikaa. 
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 06 Kesä 2012, 12:45
Kirjoittaja jori
Mellapelti oli ennen tarkkojen koneistusten korvikkeena laajasti. Oluttölkin kylkipelti on 0,12 mm paksua pohja ja kansi noin 0,35. Äsken mitattu Olvin tuplapukkitölkki vuodelta 2007. Jos nuo mitat ovat muuttuneet sittemmin, niin enitään vieläkin hitusen ohuemmiksi.
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 25 Kesä 2012, 18:22
Kirjoittaja RTA
Moi,
Nyt palauteltu mieleen kotisivujen tekoa ja videokin sinne sain lisättyä tapahtumasta:
http://performer.nettisivu.org
-Riku
Re: Lappeenranta GP - 2013
Lähetetty: 10 Huhti 2013, 09:37
Kirjoittaja PW
Tapahtuma tänä vuonnakin, pitää yrittää raahautua tuonne paikalle. Tiedä vaikka "kilpailemaan" innostus. 27. 4. 2013 klo 10-17 Lappeenrannan satamassa. Electrobike-sähköpyörä firman sivuilla lupadivat olla kanssa tuolla, yksi syy lisää mennä Lappeenrantaan - samalla voi "pestä ne kissan pojat"
Petri
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 10 Huhti 2013, 10:04
Kirjoittaja vuoltu
Aiheesta kukkaruukkuun. Performerin "taipale" lapsenvika on takahaarukan laakerointi joka on uuttuuttaan jo löysä ja kilometrien jälkeen välystä tulee entisestään.
Laitoin nettisivut pyörästä kokeilumielessä "vaikutusta luomaan" ja pistin kyselyä performerin valmistajalle, onko tähän ratkaisua, metallinen laakerointi muovisen sijaan. Vastasivat heti, että laittaa uudet tulemaan postissa, ei tosin ollut puhetta tuleeko muoviset taas.
Mun Performerissa on samaa vaivaa. Tuliko sieltä uusi laakerointi? Olen harkinnut sorvauttaa nylonista uudet...
Re: Lappeenranta GP - 2012
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 17:23
Kirjoittaja RTA
Moi,
Laittoi uudet laakerit valmistajatlta (performer) kun ilmoitin tästä. Simmasin vielä vähän napakammaksi kun vaihdoin, hienosti pelittää. Toimii!
Off topikkinia
Kisan jälkeen pyörä on kaupan, tai onhan se jo nyt:
http://www.huuto.net/kohteet/sahkopyora ... ref=hm_add
Olen uutta kehittelemässä vaikka vanhassa olisi vara parempi =)
PS. Saa nähdä miten kisoissa käy tänävuonna, onkohan pyörää jalostettu yhtään edellisestä ?=)
-Riku