Sivu 1/2

"MYYTY" Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Lähetetty: 09 Touko 2012, 07:30
Kirjoittaja RTA

Moi,

Uutta pyöräprojektia työnalle, joten kuvanpyöräkin lähtisi alta pois. Pyörässä 250W napamoottori 36V15aH LiFePO4 akulla. Lisäksi "kisa"-lisäsähköt, ne voi halutessaan asentaa nojapyörään tai pystypyörään.

Pyörällä ajettu noin 2500 km, renkaat aavistuksen kuluneet, etulokareiden kanannakkeet kaipaa hiukan ehostusta.

Pyörässä 650 Wh energiaa, kohtuu tasaisella 28-30 km/h kevyesti polkien pääsee noin 130 km matkan, 2.5A ja 5A akkulaturit. yms. asiaan liittyvää.

sähköt.jpg

"Kisa"-Lisäsähköt:

  • Harjaton 500W kolmivaihenapamoottori hall-sensoreilla
  • 26” tuplakenno alumiinivanne, Schwalbe Road Cruiser ulkokumilla, presta venttiilillä
  • Moottoriohjain 36V30A
  • Jarrukahvat, virrankatkaisukytkimillä
  • Pedelec sensori
  • Peukalokaasu ja akun varaustilan ilmaisin.

Energianpiheys kuvan kulkuvälineessä 27 kJ/km (7.3 Wh/km), Testattu toimivaksi noin 10 km.

Laita yksityisviestiä jos/kun kiinnostaa, niin huomaan heti vastata mahdollisiin kysymyksiin.

t. Riku


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 17 Touko 2012, 22:54
Kirjoittaja janx

Mielenkiintoinen paketti. Harmillisesti vaan tieliikennekäyttöön laiton.


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 18 Touko 2012, 08:45
Kirjoittaja RTA
janx kirjoitti:

Mielenkiintoinen paketti. Harmillisesti vaan tieliikennekäyttöön laiton.

Juuri näin. Voisihan sen ajatella menevän syrjäkyllillä mäkisissä maastoissa esim. lehden hakuhommissa aamutokkurassa =) tms. omalla vastuulla, kuten viritetyllä skootterilla ajaminen.

Jokatapauksesa ko. sähköillä pyörä kiipeää mäet, ettei mitään.

Sopii tarjota, jos kiinnostaa.

-Riku


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 18 Touko 2012, 08:55
Kirjoittaja PW

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?
Petri


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 18 Touko 2012, 09:29
Kirjoittaja optimistx
PW kirjoitti:

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?
Petri

Ei saa lailliseksi noilla konsteilla.


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 31 Touko 2012, 13:58
Kirjoittaja RTA

Pyöräytin hinnan pohjamutiin. :shock:


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 31 Touko 2012, 14:05
Kirjoittaja tavasti
PW kirjoitti:

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?

En menisi ihan vannomaan, mutta PW voipi olla oikeassa, riippuu moottorista. Esim Crystalytella on samaa moottoria eri tehoisena riippuen mitä siihen heitetään käyttöjännitteeksi. 500W@36V taitaisi vastata 250W@24V. Se on sitten toinen asia, että jos tyyppikilvessä lukee 500W, niin saako sakot siltikin...


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka

Lähetetty: 31 Touko 2012, 21:54
Kirjoittaja RTA
tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Näitä sähköpyörä juttuja oon lukenu mutt en hirveesti ymmärrä. Jostain vaan jääny semmonen käsitys ett tuo moottorin teho riippus siitä akun koosta eli saako tuon lailliseksi pienentämällä akkua tai muuttamalla kiekon kokoa ?

En menisi ihan vannomaan, mutta PW voipi olla oikeassa, riippuu moottorista. Esim Crystalytella on samaa moottoria eri tehoisena riippuen mitä siihen heitetään käyttöjännitteeksi. 500W@36V taitaisi vastata 250W@24V. Se on sitten toinen asia, että jos tyyppikilvessä lukee 500W, niin saako sakot siltikin...

Tosiaan teho riippuu jännitteestä, mutta se on kuka mitenkin haluaa asiaa tulkita.

Pisti silmään tämmöinen juttu iltalehdestä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052 ... 6_uu.shtml

Googlailin foorumin:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... fe9dd12a0f

Pyörässä, pienempitehoisella napamoottorilla riittäisi hiukan pienempikin aurinkopaneeli... :P Pitäis pyöräyttää sähkö akun kautta ja pedelekin laittaa siten että pelkkä "tyhjään" polkeminen veisi eteenpäin :mrgreen:

-Riku


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka + Pyörä

Lähetetty: 19 Kesä 2012, 10:23
Kirjoittaja RTA

Moi,

Uutta pyöräprojektia työnalle, joten kuvanpyöräkin lähtisi alta pois. Pyörässä 250W napamoottori 36V15aH LiFePO4 akulla. Lisäksi "kisa"-lisäsähköt, ne voi halutessaan asentaa nojapyörään tai pystypyörään.

Pyörällä ajettu noin 2500 km, renkaat aavistuksen kuluneet, etulokareiden kanannakkeet kaipaa hiukan ehostusta.

Pyörässä 650 Wh energiaa, kohtuu tasaisella 28-30 km/h kevyesti polkien pääsee noin 130 km matkan. Säilytysmuna(plugi ja muotit sisältyy kauppaan), 2.5A ja 5A akkulaturit. yms. asiaan liittyvää.

sähköt.jpg

"Kisa"-Lisäsähköt:

  • Harjaton 500W kolmivaihenapamoottori hall-sensoreilla
  • 26” tuplakenno alumiinivanne, Schwalbe Road Cruiser ulkokumilla, presta venttiilillä
  • Moottoriohjain 36V30A
  • Jarrukahvat, virrankatkaisukytkimillä
  • Pedelec sensori
  • Peukalokaasu ja akun varaustilan ilmaisin.

Energianpiheys kuvan kulkuvälineessä 27 kJ/km (7.3 Wh/km), Testattu toimivaksi noin 10 km.

Laita yksityisviestiä jos/kun kiinnostaa, niin huomaan heti vastata mahdollisiin kysymyksiin.

t. Riku


Re: Lappeenranta GP - Voittoelektroniikka + pyörä

Lähetetty: 21 Kesä 2012, 09:28
Kirjoittaja RTA

Moi,

Unohtui vielä mainita että pyörä on varustettu Turnigy wattituntimittarilla. Tästä näkee; kulutetun energian, jännitteen, tehopiikin, amppeeripiikin. USB kaapelilla voi säätää moottoriohjainta, eli yksinkertaisuudessaan: Nopeus ja poljinanturin avustusherkkyys. Tällähetkellä kaikki kaikki on maksimissa :D

Ja pyörähän on vuosimallia viimevuosi, 2011.

Tässä pyörän nettisivut:
http://performer.nettisivu.org/

t. riku


Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Lähetetty: 06 Heinä 2012, 15:55
Kirjoittaja kaitsu

Moottorin tehon määrittelee vain ja ainoastaan ohjainyksikkö sekä akun jännite.
250 w moottoria voi ajaa isoillakin virroilla ja jännitteillä (jännite kertaa virta on teho).
Ja 1000 watin moottoria voi ajaa pienillä virroilla jolloin teho jää pieneksi.

moottorin suositustehoa korkeamman tehon ajaminen moottoriin aiheuttaa ylikuumenemista kun vastus pnn suuri esim ylämäessä ja lumessa . Käräytin yhden kiinalaisen sähköpyörän kun ajoin sillä 50% korkeammalla jännitteellä. Moottori kärähti jo 15 minuutissa.

Jos moottorin huippunopeus on matala esim. 25km/h , niin virrankuluts on huipussaan vain kiihdytyksissä ja kiihtyvyys sekä virrankulutus pienevät kun moottori lähestyy huippunopeuttaan. Eli Hidas moottori ei kulje lujempaa vaikka virranrajoitus poistettaisiin. Vain jännitteen nosto nostaa huippunopeutta.bSilloin lisääntyy ilmanvastus ja virrankulutus.

Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.


Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Lähetetty: 06 Heinä 2012, 16:12
Kirjoittaja kaitsu

Niin vielä lisään että moottoreita tehdään eri nopeuksille. Nopeuteen vaikuttaa käämikierrosten määrä. Nopeassa on pienempi vääntö ja hitaassa suurempi vääntö. Valmistajien specifications taulukoissa kerrotaan mikä on moottorin huippunopeus eri jännitteillä. Jos joku teistä aikoo tilata Kiinasta moottorin jolla tahtoo ajella maltillisia (laillisia) nopeuksia niin kannattaa varmistaa että moottori ei ole turhan nopea, koska nopean moottorin vääntö on surkea hitailla nopeuksilla 250 w teholla


Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 15:22
Kirjoittaja RTA

Moi,

Paketti lähtee keväällä 2013 myyntiin.

-Riku


Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Lähetetty: 20 Heinä 2012, 16:58
Kirjoittaja optimistx
kaitsu kirjoitti:

...

Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.

Kuinka varma olet tuosta? Olen kuvitellut, että tehoksi katsotaan valmistajan moottorin tyyppikilvessä oleva nimellisteho, esim. "250 W 24 V".

Olisi rakentajalle tosi hyvä uutinen, jos lausumasi on aivan tosi, pysyisi esim. mahdollisessa oikeudenkäynnissä ( vaikkapa sen jälkeen, kun
rakentaja on törmännyt johonkin pahoin seurauksin ja vastapuolen asianajaja kiinnittää huomiota 2 kW tyyppikilpeen.)

Akun ja kontrollerin huomioonotto mahdollistaisi esim. tehon muuttamisen ohjelmallisesti, vaikkapa salasanan avulla. Kun ajetaan julkisella tiellä, ohjelma antaa max 250 W, ja kun kisataan yksityisalueella, niin ohjelma antaa 2000 W. Muutos muutaman merkin näppäilemällä. Kuulostaakohan liian hyvältä ollakseen totta?


Re: Lappeenranta GP - Pyörä + Voittoelektroniikka

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 01:35
Kirjoittaja mhelander
optimistx kirjoitti:
kaitsu kirjoitti:

...

Yritän täasä vain sanoa että 2000 wattinen moottori on ihan laillinen jos sitä ajetaan 36 voltin akulla ja 10 amppeerin kontrollerilla joka on säädetty lain vaatimusten mukaan niin, että moottori lakkaa auttamasta yli 25 km/h nopeudessa.

Kuinka varma olet tuosta? Olen kuvitellut, että tehoksi katsotaan valmistajan moottorin tyyppikilvessä oleva nimellisteho, esim. "250 W 24 V".

Olisi rakentajalle tosi hyvä uutinen, jos lausumasi on aivan tosi, pysyisi esim. mahdollisessa oikeudenkäynnissä ( vaikkapa sen jälkeen, kun
rakentaja on törmännyt johonkin pahoin seurauksin ja vastapuolen asianajaja kiinnittää huomiota 2 kW tyyppikilpeen.)

Akun ja kontrollerin huomioonotto mahdollistaisi esim. tehon muuttamisen ohjelmallisesti, vaikkapa salasanan avulla. Kun ajetaan julkisella tiellä, ohjelma antaa max 250 W, ja kun kisataan yksityisalueella, niin ohjelma antaa 2000 W. Muutos muutaman merkin näppäilemällä. Kuulostaakohan liian hyvältä ollakseen totta?

Ja mitkä mahdollisuudet tämä antaisi alamäissä käyttää moottoria generaattorina lataamaan akkuja. 250W:n teholla ei paljoa jarrutusenergiaa saada talteen. 2kW olisi jo aivan eri juttu...