Kauhistutti hankkimani 2-pyöräisen Burley-peräkärryn kiinnitys ohueen taka-akseliin (läpimitta ehkä 3 mm).
Ymmärtääkseni kiinnityksen pitäisi sallia ainakin nämä liikkeet
- mutkassa peräkärryn liikkuminen vasemmalle tai oikealle vaakasuorassa
- notkossa/mäen huipulla liikkuminen ylös tai alas
- kiertyminen, kun pyörä kallistuu vasempaan tai oikeaan ja kärry pysyy kiertymättä
Burleyn tässä mallissa kiinnitetään pyörän taka-akselin päähän osa, jossa on pystysuora akseli. Pystysuora akseli sallii liikkeen 1, mutta ei varsinaisesti liikkeitä 2 ja 3. Kun tehdään liikettä 3 esim. antamalla pyörän kallistua parkkeeratessa, niin syntyy pystyakseliin niin voimakas takanavan akselia ulospäin vetävä vääntö, että kyllä akseli aivan varmasti ennenpitkää murtuu tai kierteet antavat periksi (kun ovat kovin lyhyellä matkalla käytössä, pari milliä).
Autojen peräkärrykoukuissa nähdään pyöreä kuula, joka sallii liikkeet 1, 2, 3 kauniisti. Hintaa tosin kertyy peräkoukulle asennuksineen jopa enempi kuin koko nojapyörälle ostohintaa .
Purjehtiessa ratkaistaan visaisia ongelmia köydenpätkällä, kun merellä ei ole metallintyöstökoneita eikä tarvikekauppoja. Olisiko sinulla ideaa, kuinka saisi tehtyä helposti irrotettavan kiinnityksen ja joka olisi yksinkertainen toteuttaa kotikonstein? Joku köysi- tai vaijeritemppu ja jotain pientä helppoa?