Tämä ei liene kovin yleistä, mutta itseäni kiinnostaa, koska saatan kesälomalla suunnatta Belgiaan.
Avataan aiheesta siis keskustelu. Olen tutkinut tätä aihetta jonkin verran. Mielipiteitä ja spekulointia, kiitos. Mitä ongelmia ja etuja näette aiheeseen jne.
Viimeksi muokannut janx, 17 Touko 2012, 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Loistohomma yhdistää huvi ja hyöty, jos osaisin kieliä niin moisen retken voisin toteuttaa tyyliin halpalento johonkin kaupunkiin missä on kiinnostavia käytettyjä nojapyöriä ja ajamalla kotiin, Bob yak kärry käy kai matkalaukusta lentokoneessa ja kulkee pyörän perässä paluumatkan Mutta kun on kielitaidoton niin minulle parempi tapa on käydä myyjän kanssa kirjeenvaihtoa google-englannilla ja luottaa kuljetuksessa DHL:n.
Mannereuroopassa tuntuisi olevan ihan kivasti valinnan varaa käytetyissä pyörissä ja hinnat keskimäärin edullisemmat kuin Suomessa, uuden pyörän noudossa ei ole samanlaista hyöty puolta (jos rahti on tyyliin 50€, voi tosin olla yli 200 euroakin) mutta mukava seikkailu sekin on.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Tää aihe ei selkeesti herätä keskustelua. Tulinpa miettineeksi, että pitäis pohtia mimmosen työkaluarsenaalin ja pakkausmateriaaleja kannattais varata mukaan. Laittakaahan ehdotuksia. Ensimmäisenä tuli mieleen ainakin nippusiteet ja jeesusteippi. Ehkä polkimien irrotukseen pieni jakoavain.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Tuli mieleen nuo sisäkumit.
Jos et tiedä, mitkä vanteet tulevassa
menopelissäsi tulee olemaan, niin niitä messiin.
Noita isompia löytää helposti, mutta esim.16" ja 20"
tuumaisten kanssa voi olla vaikeampaa.....
Tää aihe ei selkeesti herätä keskustelua. Tulinpa miettineeksi, että pitäis pohtia mimmosen työkaluarsenaalin ja pakkausmateriaaleja kannattais varata mukaan. Laittakaahan ehdotuksia. Ensimmäisenä tuli mieleen ainakin nippusiteet ja jeesusteippi. Ehkä polkimien irrotukseen pieni jakoavain.
Aihe on monelle aika utopinen monelle, meinaan jos olisi rahaa reissata niin voisi olettaa että olisi silti sillä rahalla helpompi kuiten tilata suoraan valmistajalta...
Mutta se siitä saivartelusta.
Melkein voisin väittää että kaiki tarvittava materiaali löytyy paikan päältä, varsinkin jos on etukäteen tiedossa minne on menossa voi koittaa vakoilla jo valmiiksi mitä siinä on vieressä.
jos yksityiseltä ostamassa niin kysellä mitä kauppoja siinä on vieressä jne...
Aihe on monelle aika utopinen monelle, meinaan jos olisi rahaa reissata niin voisi olettaa että olisi silti sillä rahalla helpompi kuiten tilata suoraan valmistajalta...
Mutta se siitä saivartelusta.
Melkein voisin väittää että kaiki tarvittava materiaali löytyy paikan päältä, varsinkin jos on etukäteen tiedossa minne on menossa voi koittaa vakoilla jo valmiiksi mitä siinä on vieressä.
jos yksityiseltä ostamassa niin kysellä mitä kauppoja siinä on vieressä jne...
Lentäminen ei nykyään ole kallista (vielä). Noin 150 eurolla saa edullisimmillaan lennot edestakas esim. Amsterdamiin. Oheiskuluista taitaa suurimmat menot tulla. Työkalut otan kyllä kotoota mukaan, koska aika on muutenkin kortilla, niin niitä ei sitten tarvitse ruveta metsästämään paikan päältä. Pakkausmateriaalia varmaankin löytyy paikan päältä.
Matka Eurooppaan on kuitenkin joka tapauksessa tulossa, niin miksi sieltä ei tois tuliaisia. Viinaa en jaksaa kantaa, ku oon sitä niin huono juomaan. Nojakki on parempi. Jos otetaan karkea arvio, että kuluihin menee 500 euroa per pää (Vaimon kanssa mennään) ja pyörään 500-1000e, jonka hinta uutena on ollut vaikka 1500-2500e, niin siinä jää vielä voitolle. Ja pääsee vielä matkalle. Jos ei nyt ihan realistista laskentaa, soveltuu kuitenkin itsensä huijaamiseen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Mää ottaisin minimissään, jos pyörällä on tarkoitus ajaa ja ei tietoa kunnosta:
varmuuskumin/kumeja
ketjutyökalun/pikalukon
kuusioavaimen - mulla on ne kolme peruskokoa samassa
pienen vääntimen (mulla on semmoinen portaaton pikkuräikkä) ja muutaman hylsyn
ruuvikärkiä
pikkujakarin
Lista mallia pikaisesti mietitty?
Edit:
pumppu
Pyörällä on tarkoitus ajaa lähinnä koeajo, koska vuokra-auto on mitä ilmeisemmin alla. Tarkoitus vuokrata farmari/isokonttinen sedan, jonka konttiin ainakin purettuna mahtuu melkein mikä pyörä vaan. Sen suhteen en usko, että tartteen varakumeja mukaan. Ja luulis niiltä seuduilta pyörään varaosia löytyvän. Toinen pointti on, että oletetaan, että ostettava pyörä on ajokuntoinen, jos budjetti on 500-1000 euroa. Tähän tulokseen olen tullut, kun olen pyöriä katellut. Muuten em. setti vois olla ihan hyvä etenkin jos pyörää tarvii purkaa enemmälti. Koitan kyllä valita lentoyhtiön pyöräystävällisyyden mukaan. Kiikarissa mulla on SWB 20/26 OSS. Niitä näyttäis riittävän Hollannissa käytettynäkin useassa hintaluokassa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Pyörällä on tarkoitus ajaa lähinnä koeajo, koska vuokra-auto on mitä ilmeisemmin alla. Tarkoitus vuokrata farmari/isokonttinen sedan, jonka konttiin ainakin purettuna mahtuu melkein mikä pyörä vaan.
Melko pieneksi pitää pyörä tosiaan pilkkoa jos meinaa henkilöautoon peräkonttiin saada takapenkkejä kaatamatta mahtumaan. Oma highracerini meni justiinsa vanhan farmari avensiken peräkonttiin kun takapenkit oli kaadettu.
Purettu pyörä pitää sitten kai osittain läjätä kotia rahtaamisen ajaksi? Melkoinen työkaluarsenaali syytä siis varata mukaan...
Luonnollisesti takapenkit kaadettuna. Se miten pyörä pitää olla pakattuna vaihtelee lentoyhtiöstä riippuen. Mut yleisemmät lienee stongan kääntäminen pyörän suuntaiseksi, polkimien irroitus ja kumien ilmat minimiin. Helposti hajoavat osat kannattaa suojata esim. takavaihtaja. Tai jopa irrottaa kokonaan ja panna matkatavaroiden joukkoon rasiassa tms.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
En ole itse koneella mennyt pyörän kanssa, mutta isoveli toi pyörän Ranskasta ja siinä kyllä piti ottaa renkaat irti ja pakata pyörä lentopyörälaukkuun. Stongan kääntö kai riitti.
Mutta nojakin runko on erilainen ja pidempi, joten varmistaisin lentoyhtiöltä kyllä suht huolella ensin. Toki ne kuljettavat myös surffilautoja, suksia ja golf-bägejä, joten pyörä on vain sopimuskysymys. Mutta kun toimivat suuryhtiöiden tavoin, niin voi olla aika tiukkaa sääntöjen kanssa.
Riippuu tosiaan lentoyhtiöstä. KLM:llä esim. on Bike box, johon pyörän tulee mahtua. Muulla ei ole väliä. Normi paineenpudotukset renkaista varmaankin jne.
Mutta tarkoitus on selvittää etukäteen tulevan lentoyhtiön suhtautuminen nojapyörään. Tarvittaessa valita lentoyhtiö sen mukaan.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Toin Optima Baron 451 proton 2010 syksyllä. Pyörä löytyi http://www.ligfiets.net/advertisement sivustolta. Homma eteni niin, että juttelin myyjän kanssa spostilla jonkun aikaa ja sitten taidettiin soitella ja sopia kauppa. Hän toimitti pyörän Optimalle joka pakkasi sen ja lähetti Suomeen DHL:llä. Mukana tuli vähän osia, renkaita yms.
Omasta mielestä kannatti; tosin nyt ehkä ottaisin vähän toisenlaisen vehkeen, mutta hinta/hupi suhde tuossa on kuitenkin kohdallaan. Ulkomailta tuominen osaltaan rikastuttaa nojapyöräkantaa Suomessakin joka sitten taas ruokkii lajin kehitystä.
t.Ville
EDIT: ja tosiaan tuo Baron menee aika osiin ihan perus fillariyleistyökalulla. Eli työkalupakkia ei tarvita..