Sivu 1/1

Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 13 Touko 2012, 18:14
Kirjoittaja niko

Minkäslaisia virityksiä ihmiset on käyttäny tilanteessa jossa ketju kulkee penkin alta ja sinne pitäis saaha jonkulainen rulla tai vastaava ettei hankaa penkkiin?


Re: Ketjunohjainrullat

Lähetetty: 13 Touko 2012, 18:55
Kirjoittaja jori

Jos taittokulma on pieni, on ketjunohjausputki tai liukukenkä paras ratkaisu. Taittokulman suuretessa täytyy siirtyä taittopyörään ei kuitenkaan -rullaan. Liian pieni taittopyörä aiheuttaa ketjuun värähtelyn, joka lisää vastusta, siksi aivan pienillä taittokulmilla liukuohjaus vie vähemmän polkuenergiaa hukkaan. Siis joko ohjausputki tai riittävän suuri taittopyörä. Hammastus vaimentaa värähtelyä, joten sellaisen hankkimista kannattaa harkita, jos taittokulma on pieni, mutta haluaa välttämättä taittopyörän putken sijaan. Iso taittopyörä on yli 21-piikkinen, tai vastaavan kokoinen. Mitä suurempi, sitä vähemmän taittopyörä aiheuttaa ketjun värähtelyä ja ääntä. Kokeile eri kokoisilla putkilla, pulloilla tms. vetää ketjua pitkin, niin huomaat, miten iso vaikutus halkaisijanmuutoksilla on ketjuun tuotettuun tärinään. Ketjuputki taipuu suurella säteellä loivasti, mikä tappaa tärinän, vaikka tuottaakin kitkaa. Loivalla taittokulmalla kitkavoima on kuitenkin pieni -pienempi, kuin värähtelyn aiheuttama lisävastus.


Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 13 Touko 2012, 19:07
Kirjoittaja jviirret
niko kirjoitti:

Minkäslaisia virityksiä ihmiset on käyttäny tilanteessa jossa ketju kulkee penkin alta ja sinne pitäis saaha jonkulainen rulla tai vastaava ettei hankaa penkkiin?

Minä olen hitsannut vanhasta takapakasta tai navasta puretun hammasrattaan kylkeen putken pätkän laakeripesäksi, pesään laakeri ja laakerin läpi pultti akseliksi. Kokeilin myös rullaluistimen rullasta sorvattua, mutta on niin kuminen että tuntuu hukkaavan voimaa jos sellaista käyttää vetopuolella, paluupuolen ketjussa toimii.

Jukka


Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 25 Heinä 2012, 15:16
Kirjoittaja A6

Mulla on myös vanhoja rattaita nyt ohjaamassa ketjua. Ongelmana on vaan ettei ketju pysy rattaalla. Kun veto on päällä, ei ongelmaa, mutta sitten vapaalla lasketellessa pienikin töyssy heittää pois rattaan hampaista. Yritin laittaa sellaiset U-malliset palat pitämään, mutta liian väljät ei pidä ja tiukempi välys jos on, lähtee se ketjun mukana pyörähtämään rattaan ympäri jolloin sitten nalkkaa kiinni... pitäisi varmaan lukita jotenkin sille akselille...


Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 25 Heinä 2012, 15:34
Kirjoittaja jviirret
A6 kirjoitti:

Mulla on myös vanhoja rattaita nyt ohjaamassa ketjua. Ongelmana on vaan ettei ketju pysy rattaalla. Kun veto on päällä, ei ongelmaa, mutta sitten vapaalla lasketellessa pienikin töyssy heittää pois rattaan hampaista.

Jos pyörässä on ketjuputkia niin niiden kiinnitys ohjainrullan läheisyyteen estää ketjun heilahtelut ja rattaalta pois pompahtelut, tässä pari esimerkkiä:

Kuva

Kuva

Jukka


Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 25 Heinä 2012, 16:41
Kirjoittaja Pastori

Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 06 Elo 2012, 23:53
Kirjoittaja A6

Mistäs tuollaisia taittopyöriä kannattaa ostaa? Katselin Icletan sivuja, mutta 98 euroa on mielestäni moisesta värkistä hieman liikaa...


Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 07 Elo 2012, 00:00
Kirjoittaja mhelander
A6 kirjoitti:

Mistäs tuollaisia taittopyöriä kannattaa ostaa? Katselin Icletan sivuja, mutta 98 euroa on mielestäni moisesta värkistä hieman liikaa...

Mulla on lowracerissa Optiman rulla ja ihan hyvin se on pelannu. Jotakin muovia on ja vain yksi laakeri mutta hammastettu. Hiljaisempi ja jotenkin sujuvampi on kuin M5:n alkuperäinen sileä, painava ja kaksilla laakereilla.


Re: Ketjun ohjainrullat

Lähetetty: 17 Heinä 2015, 18:55
Kirjoittaja fw7854

Laitan tämän muistutuksena itselleni (ja muille). Rupesin ihmettelemään metallista ääntä voimansiirrossa n. 500 km sitten, ketjuputkia siirtelemällä poljettaessa sai äänen häviämään, joten en alkanut lähdettä enempää etsimään. Tänään sitten otin penkin irti ja katsoin vetopuolen ketjunohjainrullaa... molemmat o-renkaan aivan finaalissa. Nuo eivät kestä siis kuin rapiat 2500 km ja ovat vaihtokunnossa. Hurricanessa on jokin komposiitti ratashammas siinä keskellä ja sen kahtapuolta o-renkaat. Vaihdon jälkeen äänimaailma on kuin uudessa pyörässä :D ja kustansi ruhtinaalliset 2 eskoa...