Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tällainen, näköjään krooninen ongelma. Eilinen 130 km:n lenkki johti oikean jalan polven alusen kipeytymiseen, joko suoraan väärän ajoasennon takia tai pitkän lenkin aikaisten lukuisten liikkeessä asennon korjaamisen aiheuttamana.

Ja heti alkuun: pyörät on molemmat säädetty samalle ajogeometrialle, niissä on rungot suorat, rattaat suorat ja täysin pystysuorassa sekä linjassa, stemmit etupyörään nähden suorassa ja penkit vaakatasossa. Molemmat pyörät tuntuu hyvältä ja kulkee hyvin, kun lähtee liikkeelle. Ja tovin kun on polkenu huomaa että oikea reisi alkaa koskettaan runkoputkeen...

Tämän ilmiön havaitsin aika pian kun 2010 aloin lowracerilla ajeleen. Viime syksynä, kun oli muistikuva että vasen jalka olisi lyhyempi, kokeilin kahta lisäpohjallista vasemman kengän kanssa... ei auttanu tähän siirtymäongelmaan mutta kipeiytti myös oikean polven aluetta.

Ja kun tarkemmin muistelee menneitä niin jo 90-luvulla tri fillarissa oli persus vähän vasemmalla ja oikee koipi otti penkkiin kiinni (enemmän kuin vasen). Joten mikään viimeaikojen juttu ei ole.

BROL:ssa oli mielenkiintoinen keskustelu miten klipsut pitäisi kenkien pohjiin kiinnittää, harvalla kun on jalat täsmälleen samoilla mitoilla. Noilla vinkeillä mittasin molemmat jalat, laskin optimaalisen paikan per koipi klipsuille ja sijoitin sitten enemmän kantapään suuntaan tulevan Shimanon kenkien urissa tappiin ja toisen sitten mittausten mukaan eron verran varpaita kohti. Tuntuu hyvältä muttei ratkaissut tätä ongelmaa. Ja polkimina on SPD-SL tyyppiset joissa välyksettömät klipsit. SPD-tyyppiset jotka muljuaa aiheuttaa enemmän ongelmia, ajoin niillä Metaa alkutalven mutta vaihdoin sitten siihenkin SPD-SL -tyyppiset polkimet ja parempi niin.

Olen tässä koettanu hankkia tietoa pyörän sovittamisesta kuskille näin yleensä ja joissakin tapauksissa on klipsujen ja kenkien väliin laitettu kiiloja joilla on korjattu asentovirheitä ja pituuseroja. Täälläpäin en tiedä olevan sellaisia spesialisteja (etenkään mokomia jotka alkais nojakkien kanssa säätämään)...

Joten, onko kellään ideoita miten lähteä metsästämään ratkaisua ongelmaan ? Tai omakohtaisia kokemuksia vastaavasta ongemasta ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tää jalan pituus ero on varmaan kaikkien ongelma. Eikä yksin pituus , myös että jalat tekevät askellusvirheentakia erinlaista liikerataa. Itse laitoin puomia Nazcassa vähän vinoon, niin että eturatas kulkee hivenen vinossa. Ei se kaunis niin ole mutta sain korjattua tuota virhettä paremmaksi ja pyörittäminen sujuu nyt nykimättä. Tää tavallaan löyty vahinkossa kun puomi oli pituus säädön jälkeen vähän löysäksi. Kannattaa kokeilla laittaa lossin alle korotepalaa ja korjata tätä pituuseroa myös. Sitten jos jalkaterä pakkaa vääntään jonpaan kumpaan laitaan kengässä kannattaa kokeilla erillaisia vinottaisi säätöpaloja. Sillä jos jalka pyörittäessä tekee ylimääräisiä liikeitä , niin se rasittaa kyllä paikkoja. Yksi tekijä on viellä hyvä tarkistaa, onko penki aivan suorassa , eikä ole kallellaan toiseen laitaan. Tää on sellaista hakemista ja pieni tekiä , tai oikeastaan isotekiä on kuinka istuin antaa ristiselälle tukea . Että onnea hakemiselle kyllä se oikea asento tuntuma sieltä löytyy ajan kansa. :!:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Jos ongelma tuntuu olevan penkillä siirtyminen/omaksuttu väärä asento, ainoa keino on kai tietoisesti opetella toinen asento. Miten sen sitten saa kokonaan oikeaksi onkin hyvä kysymys. Pyydä jotakuta katsomaan ajamistasi jos et itse keksi miten asento on poissa pyörän suunnasta. Ainakin vaikuttaa siltä, että tuosta on kyse.

Itselläni tuli jostain syystä kaksipyöräisen kanssa alkuun sellainen virheasento, että selkänojan yläpää asettui selkärangan viereen vasemmalle. En huomannut asentoa ennen kuin joku siitä huomautti. Siinä vaiheessa sen seuraukset näkyivät jo renkaiden vinona kulumisena mutta kuskissa ei vielä onneksi ollut vikaa. :D Sain vaihdetuksi asennon niin että nyt fillari kulkee pystyssä, mutta edelleen se vaatii vähän vahtimista ja muistamista ajoittain.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mitä tapahtuisi, jos pistät jonkin lisäpainon vasemmalle puolen? (vrt. ostoskassi roikkuu vasemmasta kahvasta)
Luulisi, että kropan täytyy silloin kompensoida vasemmalle vääntömomentti. Vaihtelemalla momentin suuruutta voisi
kai arvioida, paljonko olisi 'oikea' kompensointi newtonmetreinä.

Pitkän päälle tietysti oma asennon korjaus lienee parasta.

Minulla taitaa olla samaa ongelmaa, kun tuntuu ohjaus puoltavan tosi vahvasti. Pitänee mittailla, kun muotoilit pulmaa ajatuksia herättävästi.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kiitos kommenteista ja ehdotuksista.

Kun nuo lenkit on pitkiä ehtii niillä pohdiskella näitäkin asioita ja pitkä lista on jo mielessä mitä kokeilla. Kun vaan saisi ne sellaiseen järjestykseen että ratkaisua löytyisi ilman koko listan läpi kelaamista.

On selvää että kun lähden lenkillä liikkeelle istun tasan keskellä penkkiä. Lowracerilla tämä on helppo toteuttaa kun jalka yltää hyvin maahan ja asennon voi koeponnistaa käsi maassa ennen liikkeelle lähtöä. Samoin ajaessa voi niskan ja hartioiden paikan penkillä helposti kokeilla.

Ja sekin on selvää että tovin ajaneena on pers siirtynyt vasemmalle. Sen saa helposti nostettua takaisin keskelle, tai ainakin melkein, mutta eipä siellä pysy.

Penkin vaikutuksen olen mielestäni eliminoinut, ongelma esiintyi heti/ensin M5:n muovipenkillä ja ei korjaantunut Metan VeloKraft-penkillä. Mukavin penkki on omatekoinen VK-penkin kopio, siinä istuminen tuntuu tukevimmalta mutta silti pehva siirtyy.

Kovin radikaaleja temppuja en Oulujoki-ajoa ennen tule kokeilemaan. Nyt on mielessä aloittaa sillä että tarkistan kenkien paikan polkimien suhteen, ja etäisyyden poljinpalkin keskipisteestä. Sitten käännän hieman kantapäitä vastapäivään. Taidan aloittaa vasemmalla jalalla kun toi oikee kipuilee, ja jos on jotakin vaikutusta niin sitten oikeeseen sama säätö perään.

Palkkia ja siten keskiötä en tule kiertämään, se saa pysyä täysin suorassa. Nimittäin vääntöä saan ylämäissä niin paljon aikaiseksi että alkaa tulla vehkeeseen vaurioita.

Niin, ja "Q" on noissa pyörissä eri, Metassa on GXP-keskiö jossa siis ylikokoinen akseli ja laakerikupit keskiön ja kampien välissä. Lowracerissa on Campyn 112 mm:n neliöakselilla oleva keskiö ja vanhat Record-kammet, on about 2cm kapeampi ja tuntuu paremmalta. On jo mielessä tehdä Metaan hiilikuidustua uus palkki, vähän pidempi ja jäykempi, ja laminoida sinne sisään Italialaisilla jengoilla oleva keskiöputki. Näin saan Rossin-kilpurista sen 200tkm ajetun huippukeskiön käyttöön ja yhtä kapean Q:n. Jos toimii niin siihen sitten eBay:sta toinen kampisetti.

Mutta kaikki tuollaiset saa odottaa kunnes saan ongelman ratkaistua. Voi muuten iso työ mennä hukkaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

optimistx kirjoitti:

Mitä tapahtuisi, jos pistät jonkin lisäpainon vasemmalle puolen? (vrt. ostoskassi roikkuu vasemmasta kahvasta)
Luulisi, että kropan täytyy silloin kompensoida vasemmalle vääntömomentti. Vaihtelemalla momentin suuruutta voisi
kai arvioida, paljonko olisi 'oikea' kompensointi newtonmetreinä.

Pitkän päälle tietysti oma asennon korjaus lienee parasta.

No joo. Metassa tätä on vähän "kokeiltu" mutta tahattomasti, tein juomapullolle telineen, kun en raskinut tuota höyhenen kevyttä hiilikuitupenkkiä porailla, siten että teline on kokonaisuudessaan penkin oikealla puolella.

Näin kun lähden lenkille on siellä 6.5 dl nestettä (+ pullon paino) tasapainottamassa menoa. Ei auta mitään vaikka Metan painopiste on korkeammalla joka tehostanee vaikutusta.

Ja olen varsinkin Metalla huomannu että vasemman käden ojentaja "väsyy" enemmän kuin oikea. Sama vasemmalle kämmenelle. Jotenkin vänkään vasemmalla kädellä vastaan kun kroppakin on vasemmalla enemmän kuin pitäisi. Tämän takia lowracer tuntuu mukavammalta ajaa, kun sen painopiste on reippaasti alempana ja melkein pyörien akseleiden tasalla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Palkkia ja siten keskiötä en tule kiertämään, se saa pysyä täysin suorassa. Nimittäin vääntöä saan ylämäissä niin paljon aikaiseksi että alkaa tulla vehkeeseen vaurioita.

Tuosta tuli sellainen seikka mieleen, että taivuttaako ketjuvoimat poljinpuomia ja jopa runkoa. Voisiko siitä löytyä selitys kuskin siirtymiselle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Tuosta tuli sellainen seikka mieleen, että taivuttaako ketjuvoimat poljinpuomia ja jopa runkoa. Voisiko siitä löytyä selitys kuskin siirtymiselle?

Tämähän on mahdollista mutta tuo kropan siirtyminen ei tule pelkästään kun poljetaan tehoilla tai ylämäkeen. Se tulee ihan tasasella kun ajellaan kevyellä kuormalla.

Itse asiassa jos poljen tosissaan ja etenkin ylämäkeen niin kropan saan paremmin pysymään runkoputken suhteen keskellä. Silloin on kropan lihakset kokonaisvaltaisemmin mukana ja "keskitys" toimii paremmin.

Ja ainakin lowracerissa on keskiöputki suhteessa keskiöpalkkiin enemmän oikealla eli ketjurattaiden puolella. Mutta siinä ketjuvoimia kompensoi se että mun omatekonen compact double 144 BCD kammissa on tehty niin että isompi ratas on pienemmän paikalla ja pienempi isomman reppuselässä sisäpuolella. Olen myös siirtänyt penkin alla olevan taittopyörän lähemmäs runkoa, näin vääntö on ainakin vähän pienempi.

Metassa on tosiaan ketjurattaat enemmän ulkona mutta keskiöputki keskellä palkkia. Ja siinä ja etenkin pienellä etulehdellä ei ketju taitu juuri lainkaan taittopyörässä. Runko on muutenkin tukevampi, väittäisin ettei se jousta kuin 600+ W:n tehoilla ja silloinkin vain hiukkasen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Luulisin kyseen olevan siitä, että toinen jalka on hieman vahvempi kuin toinen. Samalla tavoin kuin ihminen on oikea- tai vasenkätinen, niin myös jalkoja kuormitetaan eri tavalla. Polkiessa toinen jalka tekee hieman enemmän töitä ja kampeaa kropan vinoon. Samalla tavallahan ilman kiintopistettä "suoraan" kävellessä ihminen tekee suuren kaaren, koska jalat tekee eri määrän työtä. Itse huomaan asian luisteluhiihdossa, kun vasemmalla jalalla liuku on paljon vaikeampaa kuin oikealla. Heikomman jalan tietoista kehittämistä siis.

Pystyisköhän jostan saamaan Garminin Vectoria lainaan, sillähän tuon vois mitata.

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kkolja kirjoitti:

Luulisin kyseen olevan siitä, että toinen jalka on hieman vahvempi kuin toinen. Samalla tavoin kuin ihminen on oikea- tai vasenkätinen, niin myös jalkoja kuormitetaan eri tavalla. Polkiessa toinen jalka tekee hieman enemmän töitä ja kampeaa kropan vinoon. Samalla tavallahan ilman kiintopistettä "suoraan" kävellessä ihminen tekee suuren kaaren, koska jalat tekee eri määrän työtä. Itse huomaan asian luisteluhiihdossa, kun vasemmalla jalalla liuku on paljon vaikeampaa kuin oikealla. Heikomman jalan tietoista kehittämistä siis.

Pystyisköhän jostan saamaan Garminin Vectoria lainaan, sillähän tuon vois mitata.

Ja tuo kiintopiste juttu on etenkin vaparia uidessa järven selällä ihan selvä, aina kaartaa vahvemman käden vastaiselle puolelle.

Joo, tuokin on mahdollista. Nimittäin tuntuu vähän että oikean jalan reisilihas saattaisi olla isompi kuin vasen ja siten oikealla kun pyörittää kampea niin kroppa pakenee vasemmalle.

Mulla on Garmin Edge joten kaikki power-meterit passais siihen (mittaamaan tehot).

Mutta vois kokeilla vähän lenkillä ajaa pikkasen voimaa pelkästään vasemmalla jalalla ennen mitään radikaaleja korjauksia. Silti kevyellä kuormalla ajaessa vähän epäilyttää joskohan tästä on kuitenkaan kyse...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Catriken "mesh-seat" on aina eri paikassa lenkin jälkeen.
Yleinen havainto Catrike-forumilla.
Vahvasti olen samaa mieltä kuin kkolja.
Jotenkin ajaessa sen huomaa, kuinka vähän
eri tavalla vasenta ja oikeaa jalkaa käyttää.

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ja tuo kiintopiste juttu on etenkin vaparia uidessa järven selällä ihan selvä, aina kaartaa vahvemman käden vastaiselle puolelle.

Tästä uinnin "puoltamisesta" eli treenatessa heikomman käden väsymisestä sanoi uintivalmentaja Miinalainen että jos osaat hengittää vaparissa molemmilta puolilta, niin tee kaksi vetoa heikommalla kädellä peräkkäin ja vaihda sitten yhden vedon ajaksi hengitys toiselle puolelle. Näin heikompi käsi saa vähän enemmän "vääntöä" treenatessa ja tuo kyllä auttoi.

Menihän siinä aika osa talven peruskuntokaudesta mutta keväällä väsymistä oli vähemmän. Varmaan samalla tekniikkapuolikin parani.

Joten tällä vasemman jalan vahvistamisella ja sen kengän pienellä kantapään sisäänpäin kääntämisellä aloitetaan korjaustoimenpiteet.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Osaakos nuo treenimittarit kahden polkimen kampiväännön? Tästä voisi pitkällä aikavälillä erottaa tuon eron.

Korjaamiseksi en keksi muuta kuin keskiön tai rattaiden paikan muuttamisen (mitä oletkin viritellyt) tai korjauspalat kenkien alla - tai penkin asennon siirtämisen tai kääntämisen hieman.

Itselläni tulee oikean jalan polvi kipeäksi. Syytä en ole keksinyt kun en jalastani löydä geometriavirhettä niin paljoa. Palojen paikkaa olen varioinut mutta en ole keksinyt millä korjaisin. Mutta pienestähän se on kiinni, pelkkä ketjuradan aiheuttama poikkeama voi olla syy. Tai se että polvi naksuu muutenkin itsestään ja toinen ei, joten voi olla valuvika.

Onko muuten kellään polven vaurioista kokemusta? Minulla naksuu portaissa samainen oikea polvi joka askelmalla. Varsinaista toiminnallista vikaa en tiedä, juuri reissussa tuli kiivettyä maisemavuoriakin ilman ongelmaa. Pelkään että menee kierukkaleikeikeiksi jos asiaa aletaan tutkimaan. :-/

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kun olet kuituhommia tehnyt niin miten olis penkkiin yläkropan kohdalle ruuvattava levennys.
Vähän niinkuin tuet tässä mutta sivuille:
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kropan siirtyminen penkissä vasemmalle, mikä avuksi ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Kun olet kuituhommia tehnyt niin miten olis penkkiin yläkropan kohdalle ruuvattava levennys.

Lantion kohdalle asetettuna tästä olisi hyötyä myös kaatumisen aiheuttamien lonkkahiertymien välttämisessä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... issa#p5842
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... %A4n#p5984

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin