Nojakin huolto

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
woody

Nojakin huolto

Viesti Kirjoittaja woody »

Missä olette huollattaneet nojakkeja etelä-suomessa? Itselläni on Hase Kettwiesel ja tein sen virheen että vein pyörän pääkaupunki
seudulle erään kaupunginosan rautateiden ylikulkusillan kupeessa olevaan pyöräliikkeeseen.
Olikin sitten viimeinen kerta ko. puljussa. Sinällään harmi kun huoltomies oli itse ystävällisyys eikä hänen ammattitaidossakaan ollut moittimista vaan olihan sitten isäntä osastolla koppavaa ja ylimielistä touhua. Asiakas on siinä kaupassa väärässä. Piste. Ei ole vaihtoehtoja. Piste.
Jos huollon aikataulu pettää niin liike ei ole velvollinen vastaamaan puheluun (samaan aikaan eräs asiakas kertoi yrittäneensä puhelimitse yli kuukauden ajan saada yhteyttä) ja tästä tiedustaellessa vastauksena oli; eiks sul oo sähköpostia kännykäs, sähköpostii !,sähköpostii !...Kysyessä että miten kerkiää naputella sähköpostin mutta ei vastata puhelimeen niin vastaus oli että kerkiää. Kauppias voi myös tälläisessä tapauksessa odotuttaa 4h asiakasta paikanpäällä ja laittaa loppujenlopuksi tyhjin käsin kotiin. Odotus ajan kahvit luonnollisesti omakustanteisena lähi huoltiksella.
Tästä viisastuneena lähestyinkin seuraavan kerran sitten sähköpostilla kun pyörän valmistumisesta ei ollut vieläkään tietoa. Tämä nopeaksi mainostettu sähköpostikin kesti yli 2vrk vastata, mutta oli siihen huumori pläjäyksenä laitettu loppu kaneetiksi että vastataan mielellään lisäkysymyksiin. Jotain olisi tietenkin voinut samalla linjalla heittää takasin; paljonko pitää maksaa että muutat ruottiin? tai muuta vastaavaa.
Oikeasti kuitenkin tämän liikkeen kierrän kaukaa ja vien pyörän paikkaan mistä saa tietoa, palvelua ja asiakkaan huomioon ottavaa
käytöstä. Yleensä sellaisessa paikassa on lompakon nyörejäkin helpompi availla. Suosituksia otetaan vastaan....

Hopea
Sisällöntuottaja

Re: Nojakin huolto

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ikävä kyllä taidan arvata missä kävit.

Kokeile seuraavalla kerralla esim. Duosporttia Metsäpurontiellä. Sieltä ainakin minä olen saanut erittäin hyvää palvelua. Työ on tehty silloin kun oli sovittu ja hyvin. Tilat siellä ovat hankalat (huolto mutkaisten portaiden takana kellarissa), mutta jos kaveri ottaa pyörän sisään niin hän sen myös huoltaa.

Toinen ammattitaitoinen kaveri on Itä-Pasilan pyörähuollossa siinä keskitysleiritornin takana puiston reunassa. Voi kyllä olla ettei tänne Kettweisel sovi sisään mutta mikään ei estä kysymästä. Itse olen käyttänyt tuolla esim. rihtaukset kiekko kerrallaan niin hyvin on toiminut ja palvellut.

Kertokaa muutkin jos tiedätte hyviä paikkoja. Aika moni kyllä taitaa huoltaa fillarinsa itse. Minulla raja on rihtauksissa, sitä helpommat teen itse...

Viimeksi muokannut Hopea, 21 Kesä 2012, 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Mahe
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Rekolan pyörähuollosta Vantaalla ei ole pahaa sanottavaa: http://www.cycles.fi/

Tosin en nojakkiasioissa siellä ehtinyt ikinä asioimaan, mutta kuvittelisin että nekin hoituu.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

woody kirjoitti:

Missä olette huollattaneet nojakkeja etelä-suomessa? Itselläni on Hase Kettwiesel ja tein sen virheen että vein pyörän pääkaupunki
seudulle erään kaupunginosan rautateiden ylikulkusillan kupeessa olevaan pyöräliikkeeseen.
Olikin sitten viimeinen kerta ko. puljussa. Sinällään harmi kun huoltomies oli itse ystävällisyys eikä hänen ammattitaidossakaan ollut moittimista vaan olihan sitten isäntä osastolla koppavaa ja ylimielistä touhua. Asiakas on siinä kaupassa väärässä.

Laita tänne ihan reilusti liikkeen nimi, niin tietävät muutkin varoa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mellunmäen pyörähuolto on huoltanut sekä mun että Staninin noja/pyöriä. Eikä valittamista ole ollu.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

woody

Kiitos vastauksista. Kait sen voi riskittä sanoakkin että kyseessä oli Helsingin Urheiluväline Huolto. Onhan suomi vapaa maa mielipiteittenkin osalta.

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

woody kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Kait sen voi riskittä sanoakkin että kyseessä oli Helsingin Urheiluväline Huolto. Onhan suomi vapaa maa mielipiteittenkin osalta.

Et ole ainoa liikkeessä asioinut jolla on jäänyt huono maku suuhun. Puljun pitäjällä on vähän huono asenne.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä kannattaa itse opetella huoltamaan pyöränsä. Yksi pyöräilyn viehättävimpiin ominaisuuksiin kuuluu se, että voi kesken matkan pysähtyä korjaamaan esille tulleita ongelmia, kun tuntee pyöränsä läpikotaisin. Ennen vanhaan autojakin saattoi joku huoltaa itse, mutta nykyiset autot ovat niin täynnä vaihdettavia elektroniikkakomponenteja, että itsekorjaus on mahdotonta. Mutta pyöränsä voi itse korjata ja huoltaa suurimmalta osaltaan, kun opettelee ja hankkii sopivat työkalut. :mrgreen:

Päivän keksintö, joka liittyy pyörän huoltoon:

Ehkä monilla, minulla ainakin, on kuusiokoloavainsarjasta aina joku avain hukassa. On erilaisia systeemejä, joihin avaimet voi tallentaa. On erilaisia vieteriratkaisuja ja kiinteitä viuhkasarjoja, jotka mielestäni eivät toimi hyvin.

Kuvassa on tänä aamuna tekemäni säilytyssysteemi, jossa 6 mm:n paksuiseen vaahtokumisuikaleeseen on nahkapaskolla tehty sopivan kokoisia reikiä. Varmaan kumi voi olla ohuempaakin tavallista kumia.

Sakari

Liitteet
13062012 Koloavainteline.jpg
13062012 Koloavainteline.jpg (101.63 KiB) Katsottu 4961 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Kyllä kannattaa itse opetella huoltamaan pyöränsä.

Itseäni ei varsinaisesti tuo huoltaminen itse viehätä, mutta todennut sen ainoaksi vaihtoehdoksi. Pyöräkorjaamoissa on aina sellainen jono, että ainoastaan vuosihuolloin voi keskitalvella teettää, muuten on tehtävä itse. Ei se nyt käy että pyörä on kesken ajokauden 2 viikkoa telakalla.

Mikä ihme siinä on ettei pyörähuoltoon voi varata aikaa, ja viedä pyörää siksi päiväksi? Kaikissa tuntuu olevan 'tuo tänne, 2 viikon päästä saa tulla hakemaan'?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

irakas kirjoitti:

Kyllä kannattaa itse opetella huoltamaan pyöränsä. Yksi pyöräilyn viehättävimpiin ominaisuuksiin kuuluu se, että voi kesken matkan pysähtyä korjaamaan esille tulleita ongelmia, kun tuntee pyöränsä läpikotaisin. Ennen vanhaan autojakin saattoi joku huoltaa itse, mutta nykyiset autot ovat niin täynnä vaihdettavia elektroniikkakomponenteja, että itsekorjaus on mahdotonta. Mutta pyöränsä voi itse korjata ja huoltaa suurimmalta osaltaan, kun opettelee ja hankkii sopivat työkalut. :mrgreen:

Päivän keksintö, joka liittyy pyörän huoltoon:

Ehkä monilla, minulla ainakin, on kuusiokoloavainsarjasta aina joku avain hukassa. On erilaisia systeemejä, joihin avaimet voi tallentaa. On erilaisia vieteriratkaisuja ja kiinteitä viuhkasarjoja, jotka mielestäni eivät toimi hyvin.

Kuvassa on tänä aamuna tekemäni säilytyssysteemi, jossa 6 mm:n paksuiseen vaahtokumisuikaleeseen on nahkapaskolla tehty sopivan kokoisia reikiä. Varmaan kumi voi olla ohuempaakin tavallista kumia.

Sakari

Juu, itsehuolto kannattaa opetella niin luottavaisemmin voi lähteä pitemmälle. Mä olen pyrkinyt tekemän huollot pyörässä mukana kulkevilla työkaluilla niin samalla tulee näkemys, että mitä pitää kuljettaa mukana. Minä olen ostanut hyvälaatuisen polkupyörän korjaukseen tarkoitetun monitoimityökalu satsin, se hyvä puoli siinä on, että yksittäiset työkalut ei katoa mutta käytettävyys ei ola samaa tasoa kun normiautotallityökaluissa. Toistaiseksi nuita parempia napoja en availe ja kiekkoja en osaa rakentaa eli siinä menee raja mutta kesäkiekot on helppo talvella heittää huoltoon kun ne on muutenkin irrallaan tai kesäpyörässä joka ei liiku talvella.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

woody

Näppärää ja halvinta se oliskin ite hoitaa, mutta kun ei ole kuin yksi yläraaja ja se rajoittaa hommia sekä akka perskeles ei suostu työkaluja käteen ottaa. Ei, vaikka lupasin kehua kauneutta ja näppäryyttä työkalujen kanssa.

GodTdd
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Itse olen huoltanut Friisilän aukion BikePlane:ssa. Kyllä se kaiken huoltaa, paitsi runkoon ei ota kantaa. Ihan hyvää jälkeä on tullut ja ruuhka ajan ulkopuolella on päivässä tai kahdessa valmista.

Tosin pikkujuttut teen itsekin, viimeksi ketjuputket vaihdoin. Ja kohta pitäis takahaarukan niveleen vaseliinit vaihtaa kun alkaa taas kitiseen.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

janx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä vein tänään Paseon etukiekon rihdattavaksi Hi5Bikes-liikkeeseen Herttoniemeen. Katsotaan mikä on lopputulos. Pieni pystyheitto ja sivuheitto on ja jarruttaessa täristää. Ko. liike on ilmeisesti entinen Tikkurilan (Vantaa) Ajomies.

Rekolan pyörähuolto ei koskaan vastannut mun mailiin. Liekkö kesäkiireitä. :roll:

Pitäis kai se rihtauspukki tehdä, mutta nyt ei jouda rakentamaan saati opettelemaan rihtaamista.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

MikaL
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Tikkurilan ajomies on ollut siellä Hi5bikesin huollossa töissä sen jälkeen, kun pisti Tiksissä lapun luukulle. Muutoinhan se on täysin eri firma.

MetaPhrastic 2012

Mahe
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Mahe »

janx kirjoitti:

Mä vein tänään Paseon etukiekon rihdattavaksi Hi5Bikes-liikkeeseen Herttoniemeen. Katsotaan mikä on lopputulos. Pieni pystyheitto ja sivuheitto on ja jarruttaessa täristää. Ko. liike on ilmeisesti entinen Tikkurilan (Vantaa) Ajomies.

Rekolan pyörähuolto ei koskaan vastannut mun mailiin. Liekkö kesäkiireitä. :roll:

Pitäis kai se rihtauspukki tehdä, mutta nyt ei jouda rakentamaan saati opettelemaan rihtaamista.

Kokemus on osoittanut että aika harvassa yhdenmiehen rasvanäppifirmassa alasta riippumatta osataan vielä käyttää sähköpostia. Kantsii soittaa jos haluaa vastauksia muissa kuin tietokoneasioissa tällä vuosituhannella. Tässä asiassa olisi yrittäjillä aika paljon opeteltavaa ja petrattavaa suomanmaassa, tosiasia kuitenkin on että jo rontti kolmekymppiset ja sitä nuoremmat hakee tietonsa ja viestii pääasiassa netissä, keltaiset sivut ja lankapuhelimet on katoavaa kansanperinnettä.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Vastaa Viestiin