Hiilikuituinen poljinpuomi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Api

Hiilikuituinen poljinpuomi

Viesti Kirjoittaja Api »

Jo jokunen vuosi sitten minulla oli vaikeuksia saada Challenge Fujin SL kakkosen hiilikuituista poljinpuomia pysymään paikallaan. Lopultahan siinä kävi niin että kiristin putken teleskooppiliitoksesta ruttuun (ruts! tiesinhän että niin käy, mutta piti vaan vääntää!). Sain sen korjattua sisäputkella, eikä vaurio siitä koskaan levinnyt laajemmalle. Vielä ujutin puoli millisen alumiinipellin liitoksen väliin ja sitten sillä pärjäilin monta vuotta.

Tänä keväänä runttasin ylämäessä puomin poikki puomiputken ja keskiöputken liitoksesta.

Meinasin tähän kirjoittaa että en suosittele hiilaripuomia voimaharjoitteluun, mutta enpäs nyt kuitenkaan yleistä niitä kaikkia heikoiksi tämän perusteella.

Nyt on pyörässä Recumbent partsin race-alu-puomi. Tosi nopea toimitus nykyään, viikossa tuli. Asennuksen aloitus vaan siirtyi monta kertaa :oops:

mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Hiilikuituinen poljinpuomi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuulemma hiilikuituisten kanssa ei pidä käyttää klemmarin puristusvoimaa pitämään sitä paikallaan vaan jotakin kitkatahnaa. Sellaista voi kuulemma tehdä kun märkähioo hiilikuitua ja kerää tavaran talteen. Laittaa sitä sitten puomin päälle ennen kuin kiristää paikalleen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi,
Ei kannata yleistää, sulla on vain käynyt huono tuuri. Hiilikuitupuomit ei ole sen heikompia ole kuin alumiiniset, kaikki riippuu valmistajan insinööritaidoista. Olen vetänyt hiikuitunojakeilla/puomeilla yli 50000km ja puomia en ole saanut rikki. Todistettavsti jaloistani löytyy vääntövoimaa :mrgreen:

Itse olen vähän raaka, hion lakan pois puomin osasta joka on klemmarin kohdalla. 2 M6 ruuvia kiristettynä noin 10 Nm riittää pitämään puomin paikalla

/Nojailija

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Joo, ainakin velokraftissa kun on ovaaliputkea niin ei kummoista kiristysmomenttia tarvi. Taitaa itellä olla joku 8nm kahdella m6:lla.

Vastaa Viestiin