Vettä polvessa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla on pitkään vaivannut oikea polvi, josta vuosia sitten leikattiin kierukka. Kävely on ollut vähän kivuliasta ja, kun huomasin, että polvi oli turvoksissa, menin tänään lääkäriin, joka totesi, että polvessa on nivelrikkoa ja vettä. Hän punkteerasi siitä vettä 20 ml ja pisti siihen saman tien kortisonia. Kipu hellitti heti ja jalalla saattoi hyvin kävellä.

Silloin, kun kierukka leikattiin, oli tapana, että urheilijoilta usein leikattiin kierukat muka tarpeettomina. Lääkärini kertoi, että tavasta on nykyään luovuttu, koska on todettu sen aiheuttavan nivelrikkoa myöhemmällä iällä. Lääkärini varoitti rasittamasta liikaa polvea ja kielsi jopa pyöräilyn vähäksi aikaa. Onneksi minulla on nyt toimiva sähköavusteinen SH19, jolla voi hyvin ajella vastamäetkin polvea liikaa rasittamatta.

Taitaa tältä kesältä pitemmät lenkit jäädä toistaiseksi. Piipahdan ehkä Riistavedellä ja Nokialla, mutta saa nyt nähdä.

Mutta kanoottipurjehdusta lääkäri ei kieltänyt. Kävin maanantaina purjehtimassa ja kalastamassa Leppävedellä, josta allaoleva kuva.

Sakari

Liitteet
26062012 Leppävesi.1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Harmi!
Minulla on kuitenkin kaksi vakiovastausta näihin ongelmiin: Lopeta gluteiiniviljojen syöminen ja vaihda lyhyemmät kammet. Isot polvikulmat rasittavat polvea eniten ja viljan gluteiini aiheuttaa sisäisiä ns. matala-asteisia tulehduksia niveliin. Minulla on 115 mm kammet ja leipää, tai muuta viljaa, syön vain kerran viikossa tai kahdessa vähän kerrallaan, eikä nivelvaivoja -ei silti, että pitäisikään olla. Mutta ei tuon kokeileminen paljon maksa. Muistutan vielä, että nojapyörien (ja muidenkin kattamattomien lihaskulkuneuvojen) tunnin ajon ennätyksen teki yli kaksi metrinen kaveri 130 mm kammilla veivaten. Sitä en tiedä, söikö viljaa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jorin listaan voisi lisätä vielä polvituet, minulla polvet tuntuisi olevan heikoin lenkki jos jalkoja tosissaan rasittaa mutta polvitukien kera ei ole ollut minkäänlaista kipuilua. Semmoiset perus neopreemiltä näyttävät tuet on. Jopa pitkien kampien kanssa tukien avulla mäessä olen voinut urheilla :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Niin, siis käytännössä polvenlämmittimet. Mitäpä nuo muuten tukisivat,

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Niin, siis käytännössä polvenlämmittimet. Mitäpä nuo muuten tukisivat,

Kyllä ne tukee, esim. Ylämäkiajossa vetäessä estää jonkun nivelen yliliikkumisen mikä tuntuu epämielyttävältä. Kun ovat mitoitukseltaan napakat niin tukee vähän joka suuntaan.

Talvella sain toisen polven ulkosyrjän rullakoita vetäessä todella kipeäksi. Ostin polvituen ja polvi alkoi hiljalleen paranemaan ja kesti paremmin kuormitusta, sen kyllä huomasi päivän mittaan jos ei ollut aamulla tukea muistanut pukea. Sitten minulle tuli yksi nokkakärrypaikka(2-4 kertaa/vk) jossa parhaimmillaan sai 45 min temuta nokkakärryjä portaissa vetäen ja yllättäen sen jumpan jälkeen terve polvi oli rasittuneempi kuin kipeä jossa oli tuki joten ostin myös toiselle jalalle polvituen eli kyllä kyse on ihan jostain muusta kuin polven lämmittimestä, pyöräillessä toki polven lämpimänä pysyminen on hyvä asia sillä onhan polvi ensimmäisenä tuulta vastaanottamassa. Lopputalven jälkeen kaikki isoimmat liikuntasuoritukset olen tukien kanssa tehnyt ja kipuilut on jääneet taa. Talvella oli mielessä jotta tartteeko hommia vaihtaa kun ei paikat kestä. Ja talvipyörässä oli ne lyhyet kammet :wink: :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä ne toimivat, en sitä tietenkään kiistä, mutta mekaaninen tuki on niin vähäinen, että on vaikea uskoa sen vaikuttavan suoraan. Jos polvituen pystyy pukemaan päälleen, täytyy sen joustaa melko helposti. Leikkausvoimatukena tuollainen neopreenivaahtokuminen putki omaa käsikopelolta enintään 2 N/mm jäykkyyden. Tämä tarkoittaisi, että polven luiden päiden noin viiden millin virheasentosiirtymä aiheuttaisi vasta noin kilon tukivoiman. Voimaliikkeen aikana nivelessä vaikuttavat voimat ovat kuitenkin luokkaa tonni. Tuen auttava vaikutus olisi siis vain noin tuhannesosa maksimivoimasta.

Tukivaikutus saattaa perustua siihen, että liikkeen alussa, kun nivelessä ei ole vielä voima päällä, luun päät ohjautuvat tuon avulla oikeaan kohtaan. Tai sitten kyse on ylimääräisestä hermopalautteesta ihon kautta tai lisälämmön takia, jolloin polvea liikuttavat lihakset saavat parempaa ohjaustietoa polvituen ansiosta. Tukivoimajäykkyys on kuitenkin varsin vähäinen vaikuttaakseen voimaliikkeen aikana. Vähän tietysti vaikuttaa myös mekaanisesti, mutta kovin vähän.

...Anteeksi ääneen :roll: pohdiskelu. Puhtaasti mekaanisena osana minun on tuon jäykkyisen tuen vaikutusta vaikea uskoa, mutta voimaliikkeen aloituskohdan oikaisijana vetovaiheen jälkeen ja motoristen hermoimpulssien vahvistajana tuo vaikutusmekanismi olisi mahdollinen. Tekeehän jo pelkkä kylmä ihon hermoimpulsseista melko olemattomia. Polvessa tämä vaikutus saattaa ulottua liikehermoihinkin, joten lämmitysvaikutuksen tehoa ei kannata vähätellä. Se nyt joka tapauksessa toimii, mikä on pääasia. Minun pääni asia on tehdä siitä ongelma, kun sen toimintamekanismi ei ole aivan ilmeinen. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Lämmitysvaikutuskin on ihan merkittävä noissa polvituissa. Kun nivel on lämmin, se oireilee vähemmän. Ja tärkeää on myös henkinen puoli, kun sekin voi olla merkittävä. Polvi ei tunnu huteralta, kun tietää, että siinä on tuki, vaikka sen todellinen vaikutus on olematon.

Kovasti on erilaiset nuo nivelrikotkin. Minulla on ensimmäinen diagnoosi jostain 20v takaa, eikä toinen polvi siedä enää juoksemista, mutta pyöräily ei aiheuta mitään oireita, päinvastoin. Nytkin viikonloppuna satutin polveni metsässä pyöräillessä, ja se oli melkoisen kipeä, mutta kun pääsin taas pyörän päälle, niin kipu lieveni selvästi. Tähän varmsti vaikuttaa millaisilla välityksillä polkee. Minä yritän pitää kadenssin korkealla ja kuorman ja rasituksen siten pienempänä polvelle. Toisaalta pyöräily auttaa myös siten, että lihakset pysyvät kunnossa. Minulla lihaskunto on selvästi tärkein asia polvien kunossapysymisen kannalta ja siinä pyöräily auttaa. Punttisali on vielä parempi, mutta se on tylsää.

MetaPhrastic 2012

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

MikaL kirjoitti:

Toisaalta pyöräily auttaa myös siten, että lihakset pysyvät kunnossa. Minulla lihaskunto on selvästi tärkein asia polvien kunossapysymisen kannalta ja siinä pyöräily auttaa. Punttisali on vielä parempi, mutta se on tylsää.

Mitä enemmän polvet ovat tohjona, sitä tärkeämpi on pitää lihakset kunnossa. Se onkin sitten toinen juttu miten jalkalihakset saa kuntoon jos polvet ovat soseena :-(

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Vettä polvessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Eikös lumelääkekin auta kun siihen ottaja uskoo :) Omalta kohdalta uskoisin suurimman avun olevan tuo luiden päiden ohjautuminen oikeaan kohtaan kuormituksen alussa lisälämmön ohella, ainakin pyöräillessä.

Nokkakärryhommista en tiedä... Siinä polvella tehtävä liike on hyvin pieni kun aikalailla kokokroppaa käytän ja vika veto käsivarsilla. Siinä kipu oli myös erilainen eli tuntui "pistekuorma" polvessa pitkään. Auts! ei saisi lomallla muistella työntekoa :mrgreen: nyt ulos sateeseen pyöräilemään niin unohtuu :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin