Sivu 1/2
Runkovauriot.
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 18:30
Kirjoittaja GodTdd
Voi äärr ja muurrr. Juuri kun oli leikkauksen jälkeen pari viikkoa päässyt pyöräileen niin huomasin että Gauchon runko oli haljennut. Halkeama on emäputken päästä ainakin runkoputken ja emäputken liitokseen saakka. Mutta saattaa mennä pidemmällekin. No kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: http://db.tt/EV5FLkKn
Kyllä nyt vituttaa
Jos en olisi torstaina Firman kesäjuhlissa ottanut kunnon nollausta, niin vetäisin nyt kunnon kännit. No onneksi pyörä on vasta kolmatta kesää käytössä ja rungolla on viiden vuoden takuu. Panin Ronille juuri meiliä ja katsotaan miten käy.
Re: Virallinen marina ja vitutusketju
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 19:02
Kirjoittaja jori
GodTdd kirjoitti:Voi äärr ja muurrr. Juuri kun oli leikkauksen jälkeen pari viikkoa päässyt pyöräileen niin huomasin että Gauchon runko oli haljennut. Halkeama on emäputken päästä ainakin runkoputken ja emäputken liitokseen saakka. Mutta saattaa mennä pidemmällekin. No kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: http://db.tt/EV5FLkKn
Kyllä nyt vituttaa
Jos en olisi torstaina Firman kesäjuhlissa ottanut kunnon nollausta, niin vetäisin nyt kunnon kännit. No onneksi pyörä on vasta kolmatta kesää käytössä ja rungolla on viiden vuoden takuu. Panin Ronille juuri meiliä ja katsotaan miten käy.
Otan osaa. 
Pari kysymystä heräsi.
1.Onko runko kuitenkin terästä, kun halkeamasta ruskeaa, kuin ruostetta, pukkaa. Olen tähän saakka luullut alumiinirunkoiseksi.
2.Onko kuvassa kammet oikealla ja istuin vasemmalla. On niin tiukasti rajattu, ettei näy, mutta halkeaman sijainnista (jarrutusvoimien aiheuttaman rasituksen vetopuolella) päätellen pitäisi olla juuri näin.
Kovasti kiinnostaisi myös, millainen on särön alkukohta siellä ohjainlaakerin pesässä. (Foto ois kiva ylläri)
Re: Virallinen marina ja vitutusketju
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 19:17
Kirjoittaja terppa
Voi harmitus, tuo jos mikä syö kyllä miestä varsinkin parhaana ajokautena
oman tietysti kävin heti tarkistamassa mutta onneksi näytti ehjältä. Jarruvoimat on vissiin isoja tuohon kohti? Mulla etuhaarukka on sen verran löysä, että joustaa tehokkammin jarruttaessa, tiedä sitten jos laittaa tukevan joustohaarukan niin onko tuo kohta mikä joutuu liian kovalle rasitukselle vai onko kyseessä yksittäinen materiaalivika?
Re: Virallinen marina ja vitutusketju
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 19:18
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:1.Onko runko kuitenkin terästä, kun halkeamasta ruskeaa, kuin ruostetta, pukkaa. Olen tähän saakka luullut alumiinirunkoiseksi.
2.Onko kuvassa kammet oikealla ja istuin vasemmalla. On niin tiukasti rajattu, ettei näy, mutta halkeaman sijainnista (jarrutusvoimien aiheuttaman rasituksen vetopuolella) päätellen pitäisi olla juuri näin.
Crmo terästähän nuo Nazcan rungot on ja taustan tiilikuviosta päätellen halkeaman sijainti on päinvastainen. Kammet kuvassa vasemmalla ja penkki oikealla. Joku hitsauksen yhteydessä tapahtunut karkaistuminen tuossa on täytynyt tapahtua, muutenhan näitä olisi joka rungossa. Onko jopa niin että murtuminen on lähtenyt saumasta ja vasta sitten edennyt runko- ja emäputkeen.
Toivotaan tosiaan että takuu pelaa, muuten menee valmistajan maine hyvin äkkiä.
Jukka
Re: Virallinen marina ja vitutusketju
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 19:46
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:1.Onko runko kuitenkin terästä, kun halkeamasta ruskeaa, kuin ruostetta, pukkaa. Olen tähän saakka luullut alumiinirunkoiseksi.
2.Onko kuvassa kammet oikealla ja istuin vasemmalla. On niin tiukasti rajattu, ettei näy, mutta halkeaman sijainnista (jarrutusvoimien aiheuttaman rasituksen vetopuolella) päätellen pitäisi olla juuri näin.
Crmo terästähän nuo Nazcan rungot on ja taustan tiilikuviosta päätellen halkeaman sijainti on päinvastainen. Kammet kuvassa vasemmalla ja penkki oikealla. Joku hitsauksen yhteydessä tapahtunut karkaistuminen tuossa on täytynyt tapahtua, muutenhan näitä olisi joka rungossa. Onko jopa niin että murtuminen on lähtenyt saumasta ja vasta sitten edennyt runko- ja emäputkeen.
Toivotaan tosiaan että takuu pelaa, muuten menee valmistajan maine hyvin äkkiä.
Juu, kyllä on mahdollista, että on alkanut hitsausvirheestä. Hitsipalon poikki ensin ja siitä sitten molempiin suuntiin, jolloin tosiaan pyörä voi olla kuvassa toisin päin. Tässä tapauksessa rakenteen on rikkonut laikkausjännitys.
Re: Virallinen marina ja vitutusketju
Lähetetty: 01 Heinä 2012, 00:03
Kirjoittaja GodTdd
jori kirjoitti:GodTdd kirjoitti:Voi äärr ja muurrr. Juuri kun oli leikkauksen jälkeen pari viikkoa päässyt pyöräileen niin huomasin että Gauchon runko oli haljennut. Halkeama on emäputken päästä ainakin runkoputken ja emäputken liitokseen saakka. Mutta saattaa mennä pidemmällekin. No kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: http://db.tt/EV5FLkKn
Kyllä nyt vituttaa
Jos en olisi torstaina Firman kesäjuhlissa ottanut kunnon nollausta, niin vetäisin nyt kunnon kännit. No onneksi pyörä on vasta kolmatta kesää käytössä ja rungolla on viiden vuoden takuu. Panin Ronille juuri meiliä ja katsotaan miten käy.
Otan osaa. 
Pari kysymystä heräsi.
1.Onko runko kuitenkin terästä, kun halkeamasta ruskeaa, kuin ruostetta, pukkaa. Olen tähän saakka luullut alumiinirunkoiseksi.
2.Onko kuvassa kammet oikealla ja istuin vasemmalla. On niin tiukasti rajattu, ettei näy, mutta halkeaman sijainnista (jarrutusvoimien aiheuttaman rasituksen vetopuolella) päätellen pitäisi olla juuri näin.
Kovasti kiinnostaisi myös, millainen on särön alkukohta siellä ohjainlaakerin pesässä. (Foto ois kiva ylläri)
- Kyllä se terästä on, ihan speksissäkin. Joku seos se oli, ei enää muista.
- Ei, vaan juurikin toisinpäin. Istun on oikealla ja kammet siellä vasemmalla.
- Fotoa ei juuri tähän hätään ei ole, mutta itselläkin tekisi sinne emäputken sisään mieli kurkata. Onko se vaikea homma ja olisiko siihen jotain ohjetta mites se tehdään. Itse kun en ole koskaan sinne kurkannut.
- Ei osaa sanoa mistä kohti se on alkanut murtumaan. Saumassa ja emäputkessa murtuma on silmämääräisesti arvioiden samankokoinen ja näköinen. Kun runkoputkessa, maalissa on selkeä murtuma mutta sen alle ei näe, joten ei osaa sanoa mitä siellä mahdollisesti on.
Re: Virallinen marina ja vitutusketju
Lähetetty: 01 Heinä 2012, 03:58
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:4. Ei osaa sanoa mistä kohti se on alkanut murtumaan. Saumassa ja emäputkessa murtuma on silmämääräisesti arvioiden samankokoinen ja näköinen. Kun runkoputkessa, maalissa on selkeä murtuma mutta sen alle ei näe, joten ei osaa sanoa mitä siellä mahdollisesti on.
Sama halkeama se sielläkin on, sinne näkee kun purkaa stemmin ja ylemmän laakerin pois. Ruosteen määrästä päätellen murtuma on ollut jo kuukausia, jopa viime kesäsätä asti(?).
Kunhan takuu-asia on selvinnyt niin hitsauta tuo murtuma jollakin umpeen. Ei mene ajokausi pilalle uutta runkoa odotellessa.
Jukka
ps. pitäisikö tämä rungon murtuma keskustelu siirtää johonkin omaksi viestiketjuksi?
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 01 Heinä 2012, 10:08
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Äkkiseltään tuntuu että voi olla fiksumpaa oddotella vastaus tehtaalta ennen kuin isommin aukoo ettei tuu sitten kitinää että on laakeria vaihtaessa rikottu tai jotain...
Kun saa vahvistuksen mitä tekevät tehtaalta, jos runkoa ei tarvi lähettää takaisin ,niin hitsaa sen tosiaan läjään ja ajelee menemään uutta runkoa odotellessa...
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 01 Heinä 2012, 10:24
Kirjoittaja jori
On tosiaan vähintään viime kesältä jo tuo halkeama. Huomasitko ajossa, että runko oli rikki, vai paikoillaan tarkastellen. Tuollaisen halkeaman pitäisi tuntua ajossa ylimääräisenä pehmeytenä rungon käytöksessä, ohjaamisessa viivettä ja jarruttamisessa kumimaisuutta. Kokeile varovasti ajaa pyörälläsi. Jos pyörä on ajettavassa kunnossa, laita tussilla tarkka merkki halkeaman alapäähän ja jatka varovasti ajelua ja seuraa särön pään etenemistä merkistä alas päin. Näin ne tekevät lentokoneissakin. Tarkkailevat särön pituutta ja korjaavat, kun särön pituus on kasvanut korjauksen liipaisevaan pituuteen. Jos särön pää pysyy paikoillaan tai etenee hitaasti, voit jatkaa ajelua välttäen kuitenkin kovia nopeuksia ja rajuja jarrutuksia etupyörällä.
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 01 Heinä 2012, 22:09
Kirjoittaja GodTdd
Ihan kotona huolsin pyörää, rasvasin taka-akselin ja jousituksen kiinnityksiä kun oli ruvennut taas kitiseen.
Ei se kyllä viime kesästä saakka ole siinä ollut, pesin rungon tarkkaan loppu kesästä ja ei se siinä silloin ollut. Muistelen tässä että olen ruostetahran pari kuukautta sitten siinä nähnyt, juuri ennen puolentoista kuukauden taukoa panin sen merkille. Olisko se sitten talvella lohjennut? Pyörä on minulle kuitenkin käyttöpeli ja se viettää paljon aikaa ulkona, myös talvisin. Joten ruoste kukkii nopeasti. Mietin silloin pari kuukautta sitten että pitää tutkia tarkemmin kotona mistä ruoste tulee, mutta en sitten muistanut. Kuitenkin jotenkin on muistikuva että ei silloin ollut lohkeamaa rungossa. Sen olisin (ehkä) pannut merkille ja muistanut myös huolestumisen takia.
Mitään ylimääräisiä joustoja en ole pannut merkille, minusta pyörä toimii samalla kuin ennenkin. Voimakkaasta jarrutuksesta perä kevenee samaan malliin kuin ennenkin. Voihan olla että se on aina ollut siitä heikko ja vasta viime aikoina on maalikerros lohjennut. Tosin olen tänä keväänä/kesänä miettinyt monesti että onko tanko vinossa kun tuntuu viettävän vasemmalle. Vaikka kuinka olen säätänyt en ole saanut suoraan ja totta puhuen, en parina viime kertana säätänyt ollenkaan kun oli mielestäni suorassa.
No odotellaan mitä Ron ja Nazca sanoo, sen jälkeen voisi kurkata sinne sisälle. En nyt mitään suurta uskalla sillä ajaa, työmatkalla kuitenkin joutuu kerran kahdessa viikossa jarruttamaan täysillä.
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 02 Heinä 2012, 06:17
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:Mitään ylimääräisiä joustoja en ole pannut merkille, minusta pyörä toimii samalla kuin ennenkin.
Onhan siinä rungon ja emäputken liitoksessa alapuolella vielä tukikin, eli melko jämäkkä se on halkeamasta huolimatta.
Jukka
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 23:16
Kirjoittaja GodTdd
Voi pas**. Nazca on sitten kiinni, koko heinäkuun. Liike aukeaa kolmas päivä elokuuta, siinä meni toivo nopeasta korjauksesta. Alkaa näyttää siltä että pitänee alkaa keskittymään talvikauteen näin keskellä kesää 
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 05 Heinä 2012, 00:08
Kirjoittaja PW
Tätä ei kannata ottaa neuvona mutt jos olis miun ongelma ajaisin ja tarkkailisin vaurion kehittymistä. Jos kerran ei ajaessa vielä tunnu mitään erikoista.
Jos laittasin tähän kuvan omatekeleeni vastaavasta kohdasta saattas lohduttaa ja rohkasta ajamaan 
Petri
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 05 Heinä 2012, 14:50
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Tätä ei kannata ottaa neuvona mutt jos olis miun ongelma ajaisin ja tarkkailisin vaurion kehittymistä. Jos kerran ei ajaessa vielä tunnu mitään erikoista.
Jos laittasin tähän kuvan omatekeleeni vastaavasta kohdasta saattas lohduttaa ja rohkasta ajamaan 
Petri
Olen samaa mieltä Petrin kanssa. Kuuluuko minkäänlaisia ääniä = napsahduksia ajon aikana ponnistettaessa?
Sakari
Re: Runkovauriot.
Lähetetty: 06 Heinä 2012, 14:03
Kirjoittaja GodTdd
GodTdd kirjoitti:Nazca on sitten kiinni, koko heinäkuun.
Mutta kävikin tuuri, ovat panneet putiikin ovet kiinni mutta omistajat lähtevät lomalle vasta myöhemmin. Saan uuden rungon pikimiten, lupailivat keskviikosi saavansa sen postiin.
Mikä ihana yllätys.
Rungon vaihtamiseen on kaksi vaihtoehtoa:
1) Ron vaihtaa rungon. Mutta koska hän on myös lomalla, ilmeisesti myös heinäkuun, olisi vaihto Ronin kautta viivästynyt.
2) Vaihdan itse.
Valitsin vaihtoehto kakkosen, koska Nazcalla lupailivat että homman ei pitäisi olla mikään vaikea ja polte ajamaan on kova. Saapahan taas oppia jotain uutta pyörästä.