Sivu 1/3

Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 13:27
Kirjoittaja optimistx

Polkimet alkoivat lonksua vähitellen yhä enempi. Pyöräliike kiristi pyynnöstä ja lonksuminen väheni melkein kokonaan pois.
Vähitellen kuitenkin lonksuminen lisääntyi taas niin, että ketjut putoilivat. Huokaus. Aukaisin poljinkeskiön, ja osia on kuvissa. Kamalaa jälkeä.

Akselin laakerialueet ovat kuluneet syvälle toispuoleisesti ja alueen viereenkin on hankautunut kuvassa näkyvä syvä kuluma.
Akselin ympärillä olevassa pyöreässä kupissakin tuntuisi sormella tunnustellen olevan toispuoleista kulumista. Toinen laakerikuppi ei näy kuvassa, kun en saanut sitä kesämökkityökaluillani irti (laakerikuulat kyllä ovat kuvassa).

Epäilen, että kuulatkin ovat kuluneet epäsymmetrisesti. (?).

Otaksun, ett akseli, kierteiset laakerikupit ja kuulat on vaihdettava. Mistä osat ja mitä tietoja tarvitaan, jotta varmasti tulisi juuri oikeat osat?
Nettikauppoja? Lahti, Hki, Tre -kolmiosta kauppa?

Alkuperäisessä akselissa on teksti YONGYE-F3, josta google antaa kiinalaisen lannoitekonsernin nimen. Näköjään huumori kukkii, kun kiinalaisia tuotteita jotkut pas**2 nimittelevät.

Kiitollisuudella vastaanotan neuvoja, elämänohjeita ja kaikkea ;) (Esim: kuinka välttää tuollaisen toistuminen?)

01072012186.jpg
01072012186.jpg (63.75 KiB) Katsottu 5407 kertaa

Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 13:34
Kirjoittaja jori

Se toinen laakerikuppi on vasenkätisellä kierteellä.
Näyttää loppuun kuluneelta nuo osat.
Biltemassa vastaavan osasetin saisi kahdeksalla eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... it-270068/


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 14:00
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:

Se toinen laakerikuppi on vasenkätisellä kierteellä.
Näyttää loppuun kuluneelta nuo osat.
Biltemassa vastaavan osasetin saisi kahdeksalla eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... it-270068/

Kriittinen mitta keskiöissä on akselin pituus joka pitäisi olla sama jotta ketjulinja ei muutu jos käyttää etuvaihtajaa, sen mitta ei ole niin millin päälle jos edessä on vain yksi ratas. Tuo vanha on melkein varmasti britti kierteellä joka on se yleisin. Biltemassa on tosiaan vain kahden mittaisia keskiötä 113mm ja 122mm


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 14:06
Kirjoittaja Pastori

Ota osat mukaan ja mene käymään tohtorilla, soita ensin ja varmista että on paikalla. http://pyoratohtori.fi/ saat osat ja toimintaohjeet sekä ystäviä ja vaikutusvaltaa jne.

Ja pitääkin muistaa laittaa sulle rahaa tlille :)


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 14:28
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Se toinen laakerikuppi on vasenkätisellä kierteellä.
Näyttää loppuun kuluneelta nuo osat.
Biltemassa vastaavan osasetin saisi kahdeksalla eurolla.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... it-270068/

Jäin ihmettelemään ett käykö tää Jorin vinkkaama kasettikeskiö tuohon tilalle. Alkuperänen ei näyttäs kasetilta ?
ittellä on tommoen saman näkönen ei kasetti, ja oon kiristäny aina hiukan kun alkaa klappia tuntumaan. Onks tää Baronista vai mistä pyörästä ?

Petri


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 15:09
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Jäin ihmettelemään ett käykö tää Jorin vinkkaama kasettikeskiö tuohon tilalle. Alkuperänen ei näyttäs kasetilta ?
ittellä on tommoen saman näkönen ei kasetti, ja oon kiristäny aina hiukan kun alkaa klappia tuntumaan.

Kaikkien mun purkamien "irtokuulakeskiöiden" tilalle on käyny kasettikeskiö. Ei tietenkään tarkoita että ihan aina näin olisi.

Jukka


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 15:11
Kirjoittaja Nojanalle

Ei sillä ole niinkään väliä onko alkuperäinen kasettikeskiö, vaan käykö kierteet ja muut mitat kohilleen. Hyvään poljinkeskiöön kannattaa satsata, mielestäni hinta erot ovat niin pieniä. Siellä Pyörätohtorilla on aika hyvät valikoimat , myös siellä Japan vanhojen osasarjojen puolella. :lol:


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 01 Heinä 2012, 18:58
Kirjoittaja mhelander

Pieni riski myös on että ko keskiö on kopio Campagnolon vastaavasta ja ne oli yleensä Italialaisilla kierteillä. Mittaa mauserilla keskiön kierteiden halkaisija (ja rungosta myös keskiöputken leveys) joilla selviää kumpi on kyseessä.

Itselleni oli iso pettymys etten saanut asennettua Rossin-pyöräni 200,000+ kilsaa ajettua Campyn keskiötä M5 lowraceriin. Piti ostaa sitten uusi Campyn keskiö. Ei muuten lähteny alle kympillä se... ja simpat ei käy kun kammet on Campyn.

Siinä muuten toinen mahdollinen ero, nykyään kaikki neliöputkelle sopivat kammet on JIS-keskiöakseliin tarkoitettu, paitsi Campyn joka on ISO-keskiöakselinen.


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 12:08
Kirjoittaja optimistx

Kiitos kaikille ystävällisistä ja hyvistä näkökohdista. Toinenkin laakerikuppi irtosi Jorin ohjeen mukaan "väärään suuntaan" vääntämällä helposti.

Kierteiden tyyppi näytää teräsmitalla mitaten olevan 24 kierrosta per tuuma, ja kuvassa olevan laakerikupin halkaisija kierteiden harjanteiden päältä mitaten noin 33. 5 mm. Se olisi siis ISO/ englantilainen eli BSA. Ei ainakaan italialainen, joka olisi millin paksumpi. Tyypit wikissä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bracket
(sivun alaosassa)

Pyörässä oleva reikä poljinakselin poiston jäljiltä on leveyssuunnassa noin 78 mm, mikä ei wikin yllämainitun taulukon mukaan olisi mikään "standardi". Koska pyörässä ei ole etuvaihteita (eikä muuten takavaihteitakaan, on kysymyksessä sähköpyöräni ), niin ehkä akseliosan pituus ei tarvitse olla kovin millintarkka.

Tämän keskustelusäikeen alussa olevassa ottamassani kuvassa näkyy, että akselin pituus ilman päissä olevia ruuvikierreosia on noin 155 mm, ja kierreosat mukaanlukien 177 mm. Bilteman kasettien pituudet ovat joko 122 mm taii 113 mm, siis ilmeisesti aivan liian lyhyet. Pitkä akseli pitää olla aivan turhamaisista syistä, kun muovikuorilla on piiloteltu johtoja ja akkua. Yäk. Jos ei löydy asialliseen hintaan samanpituista akselia, revin pois muovihössötystä ja käytän lyhempää akselia. Käytännöllisyys ennen kaikkea, olkoon estetiikka ja ulkonäkö muiden heiniä ;). Pyörän valmistaja Klaus Hofmann ei ole ainakaan netissä enää toimiva firma. Jos tällaisia osia olisi saanut heidän tuotteisiinsa vain heiltä tai teettämällä jossain pajassa yksitellen, niin ei ihme, että firma ei menestynyt.

Kokosin näitä tietoja näin julkisesti tähän, jotta voin mahdollisille kauppiaille antaa tiedot tämän säikeen linkillä näin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=26&t=2499


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 12:44
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:

Tämän keskustelusäikeen alussa olevassa ottamassani kuvassa näkyy, että akselin pituus ilman päissä olevia ruuvikierreosia on noin 155 mm, ja kierreosat mukaanlukien 177 mm.

No eipä ihme että syö laakereita kun ketjupyörän etäisyys on tuplaten suurempi laakerista kuin "normaali" keskiöissä...

Jukka


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 12:47
Kirjoittaja Wacky
optimistx kirjoitti:

Pyörässä oleva reikä poljinakselin poiston jäljiltä on leveyssuunnassa noin 78 mm, mikä ei wikin yllämainitun taulukon mukaan olisi mikään "standardi". Koska pyörässä ei ole etuvaihteita (eikä muuten takavaihteitakaan, on kysymyksessä sähköpyöräni ), niin ehkä akseliosan pituus ei tarvitse olla kovin millintarkka.

Keskiön asennus voi olla ongelma kun kaupasta yleensä saatavat keskiöt on tosiaan suunniteltu asennettavaksi 68mm levyiseen aukkoon ja sulla on kuitenkin 10mm leveämpi joten en olis varma että miten tuo tulee toimimaan. Voit joutua tekemään sopivan sovite kappaleen jolla saat keskiön pysymään paikoillaan koska tuo ero on aika iso.
Mitäs virkaa vanhan akselin kierteillä oli? Tuliko niihin vaan mutterit joilla saatiin kammet kiristettyä vai oliko niissä jotain muutakin kiinni?


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 18:50
Kirjoittaja optimistx
Wacky kirjoitti:

...
Keskiön asennus voi olla ongelma kun kaupasta yleensä saatavat keskiöt on tosiaan suunniteltu asennettavaksi 68mm levyiseen aukkoon ja sulla on kuitenkin 10mm leveämpi joten en olis varma että miten tuo tulee toimimaan. Voit joutua tekemään sopivan sovite kappaleen jolla saat keskiön pysymään paikoillaan koska tuo ero on aika iso.
Mitäs virkaa vanhan akselin kierteillä oli? Tuliko niihin vaan mutterit joilla saatiin kammet kiristettyä vai oliko niissä jotain muutakin kiinni?

Päissä olevat kierteet ovat vain kampien kiristämistä varten.
Akselin pituus on suuri, kun pystyssä oleva akku on juuri poljinkeskiön takana. Akun tulee mahtua polkimien kiertoympyröiden väliin joka kohdassaan. Onpa tuommoinen piirre aika kummallista suunnittelua. Samanlaista akselia ei taida saada mistään muuten kuin teettämällä. Jos taas Jukan mainitsemasta syystä akseleita kuluu hurjaa vauhtia, ei ratkaisu edes teettämällä ole pitkän päälle järkevä.

Ehkä pitäisi siirtää akku tarakalle, ottaa pois kaikki muovikotelo-osat, lyhentää muhvi normaalipituuteen rautasahalla ja jatkossa käyttää Biltema-mittaisia 122 mm kasetteja. Tulisi ruma mutta toimiva(?). Ketjulinja saattaa silti tulla vino, täytyy mittailla kunhan tajuaisin ensin Bilteman kasettien mitat. Jospa tässä kuvaisi illan mittaan tuota aluetta, liitteeksi.


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 18:53
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:

Ketjulinja saattaa silti tulla vino, täytyy mittailla kunhan tajuaisin ensin Bilteman kasettien mitat. Jospa tässä kuvaisi illan mittaan tuota aluetta, liitteeksi.

Eli takanapkin on normaalia leveämpi?

Jukka


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 19:14
Kirjoittaja optimistx
jviirret kirjoitti:

Elii takanapkin on normaalia leveämpi?

Jukka

Joo, näköjään on. Summittaisella vertailulla toisiin vaihdepyöriini leveyseroa on noin 25 mm (tässä mitta on noin 160 mm, kun sama väli muissa on 135 mm). Takana on yhden ketjurattaan vieressä napamoottori, ja moottorin toisella puolen paksu jarrusysteemi, joka jarrusysteemi näyttäisi alustavasti olevan syyllinen leveyseroon. Hyvällä tuurilla ketjupuolen reuna saattaisi olla lähellä "normaalia". Lisää illemmalla, nyt saunaan, aah!


Re: Pojinkeskiön korjaus

Lähetetty: 04 Heinä 2012, 20:14
Kirjoittaja Nojanalle

Kannattaa kysyä Pyörätohtorilta sitä keskiötä. Siellä voi olla , muistaakseni siellä oli jotain erikoisia , joiden tarkoitusta ei sielläkään tiedetty. :shock: