Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen
Shimanon napavaihteiden mitat
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Shimanon napavaihteiden mitat
Ruvetaankos tähän kokoamaan tietoja ja ohjeita kiekkojen kokoamista varten. Tuo Shimanon napojen mitat on hyvä alku. Vai oliko meillä jo sellainen aihio, josta voisimme aloittaa. Rihtausohjeetkin voisi linkittää tähän ja koota paketin, jonka avulla noviisikin saisi kiekkonsa koottua. Myöhemmin sen voi sitten siirtää wikin puolelle ja virittää virtaviivaisemmaksi artikkeliksi.
Hyviä mittainfoja vanteista:
Otin heti kopiot arkistoon. Jokohan se vanne on tehty jota yritimme meillä kasata. Tuo Nokialle jos on pinnat viellä laittamatta. Voin siinä sen kyhätä ja rihlata kasaan . Kun ajatte sitä 12h.
Nojanalle kirjoitti:Otin heti kopiot arkistoon. Jokohan se vanne on tehty jota yritimme meillä kasata. Tuo Nokialle jos on pinnat viellä laittamatta. Voin siinä sen kyhätä ja rihlata kasaan . Kun ajatte sitä 12h.
Ei oo vielä kasassa kun on näitä murheita muitakin
Ajattelin perustaa ketjun kiekkojen kasaamisesta, se kun on lempipuuhaani pyörien kanssa touhutessa. Mutta löysinkin tällaisen ketjun, herätellään sitä eloon, jookos Kumma ettei tällainen ketju ole oikein lähtenyt lentoon ?
Eikös tähän voisi laittaa ihan kaikenlaista kiekkoihin liittyvää asiaa. Vinkkejä, linkkejä, aloittelijoiden kysymyksiä, eteen tulleita pulmia voidaan yhdessä ratkoa ja sopivia kiekkoja kullekin speksata, laittaa vaikkapa kuvia ja juttua omista projekteista vaikkei mitään ihmeellistä olisikaan kyseessä, ym ym
Aloitanpa vaikka tällaisella vinkillä jonka löysin. Oletteko kokeilleet vetävän kiekon (näissä piireissä sitä ei voi sanoa vain takakiekoksi...) kasausta ns. oikealta vasemmalle ? Eli näin. Ensin laitetaan kaikki pinnat paikoilleen ihan normaalisti. Sitten kiristämisessä vedetään ensin oikean puolen pinnat noin 2/3 kireyteen lopullisesta, seuraavaksi tehdään kiekosta pyöreä vain oikean puolen puolia säätämällä. Seuraavassa vaiheessa vedetään vanne keskelle vasemman puolen pinnoja kiristämällä ja samalla tehdään kiekosta suora. Kun on tekniikka hallussa niin oikein puolen pinnat ovat tässä sitten samalla kiristyneet lopulliseen kireyteensä. Helpompaa ja nopeampaa, mutta vaatinee harjoitusta. Itse meinasin seuraavassa vetävän kiekon kasauksessa kokeilla. Vinkin löysin täältä: http://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel- ... t-to-left/
Minä aloitin kiekkojen kasauksen 2009 kun pyöräliikkeiden kasaamia kiekkoja oli halkeillut reissuissa. Ilmeisesti liian kireiden pinnojen takia, koneella vetävät varmaan mokomat kiekon kasaan nopsaan. Sen jälkeen olen kasannut kaikki kiekkoni itse, joitakuita lähipiirillekin, ja tietty oikaisuhommia myös. Pikkuhiljaa olen hankkinut parempia työkaluja, myös kireysmittarin. Pinnan pituuksia katson ensin täältä: https://leonard.io/edd/ Jos ei löydy käyttämiäni osia listalta niin sitten lasken ne tällä: https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator Alussa opettelin hommaa Sheldon Brownin ohjeilla: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Seuraava kiekon kasaus odottaakin taas ensi viikolla Vendettaan takakiekko.
NikoK kirjoitti:Oletteko kokeilleet vetävän kiekon (näissä piireissä sitä ei voi sanoa vain takakiekoksi...)kasausta?
Nopee oot oppimaan , vaikka etuvetoa ett oo ajanu viel metriäkään
Kyllä sen ajonkin varmaan opit nopeesti
PW kirjoitti:NikoK kirjoitti:Oletteko kokeilleet vetävän kiekon (näissä piireissä sitä ei voi sanoa vain takakiekoksi...)kasausta?
Nopee oot oppimaan
, vaikka etuvetoa ett oo ajanu viel metriäkään
Kyllä sen ajonkin varmaan opit nopeesti
Tässä vielä yks linkki, jota myös sinä PW kohta tarvit kun mittaat vanteen ERD https://leonard.io/edd/howtomeasure
Joo tää on hyvä ketju, tälle asialle. Varmaan jotain kasausasiaa on ripoteltu pitkin foorumia mutt tästä ne löytää nyt hyvin. Kasaus kurssejakin on jokunen järjestetty mutt aihe varmaan pelottaa sen verran monia, ett rohkeus kiekon kasaukseen ei riitä. Siksi on hyvä jos jaat kokemuksiasi ja vinkkejä, kiitos.
Nojapyörissä kun on erikoisempia kiekkokokoja käytössä niin onkos kukaan hommannut, tai onko kokemuksia, pinnan kierteytysmasiinasta ? Ja vaikkei olisi niin erikoinenkaan koko, niin saisi vaikkapa vauriokorjaukseen tekaistua heti itse uuden pinnan. Itsekin olisin 451 kiekkoni kanssa hyötynyt moisesta vekottimesta, välillä meinasi olla tuskaa varapinnojen löytäminen.
Pitäisköhän se nyt sitten hommata kun tuli mieleen... Silloin kun on se kiire pinnan tarve niin se masiinan hommaaminen jää "seuraavaan kertaan".
Taitaa olla melko kallis hankinta muutaman pinnan tekoon.
Kuuleman mukaan Tikkurilassa olisi jossain liikkeessä laite ja sieltä saisi mitä pituutta tahansa. Jäänyt kuitenkin selvittämättä liikkeen sijainti, kun toistaiseksi ollut vaan helppoja mittoja.
Hozan C-700 saisi noin satasella, ilmeisesti ihan käypä laite mitä vähän googlasin. http://www.hozan.co.jp/cycle_e/catalog/C700.html Toki siihen sataseenkin saa useamman pinnan tehdä jos ihan vaan pinnan hintaan vertaa, mutta stressin vähentämisestähän siinä kyse. Ainahan sitä jostain pinnat löytää jos on aikaa, aina ei ole.
Harrastamisen näkökulmasta toki ihan kannattava ostos. Tuon lisäksihän "tarvitaan" pinnaleikkuri? Eli hintaa tulee reilu satanen. Manuaalisissa koneissa hintahaitari jatkuneen n. 3ke paikkeille.
Muutoin stressiä voi lieveltää myös etukäteen hankituilla vara-pinnoilla tai vaikka rakentamalla toisen kiekkoparin
Nopea googlaus kertoi että Tikkurilan ajomies on muuttanut Herttoniemeen http://www.hi5bikes.fi suojiin.
juuva kirjoitti:Harrastamisen näkökulmasta toki ihan kannattava ostos. Tuon lisäksihän "tarvitaan" pinnaleikkuri? Eli hintaa tulee reilu satanen. Manuaalisissa koneissa hintahaitari jatkuneen n. 3ke paikkeille.
Muutoin stressiä voi lieveltää myös etukäteen hankituilla vara-pinnoilla tai vaikka rakentamalla toisen kiekkoparin
Nopea googlaus kertoi että Tikkurilan ajomies on muuttanut Herttoniemeen http://www.hi5bikes.fi suojiin.
Juu, harrastamisen näkökulmasta juurikin. Eihän se nyt millään muotoa pakollinen ole, kätevä vois olla. Vaikka onhan noita pinnoja jostain kertynyt varastoon niin että tuttavien kiekkoja korjatessa aina välillä on löytynyt pinnat suoraan omasta hyllystä Hozanin pinnaleikkuri maksaa noin 30€. Joskus pätkin jotain pinnoja vaijerin kuorien katkaisupihdeillä ja melkein pilasin koko vehkeen. Timanttiviilalla sai vielä kuntoon onneksi.
Sen verran minäkin googlasin että Ajomiehestä oli kyse, lopetin tutkimisen kun huomasin ettei nettisivua enää ole... Hyvä tietää tuo hi5.
On kuorenkatkaisupihtejä järeämpiäkin katkaisupihtejä olemassa.