Laakeriherkyyksiä
Mikä pyörä alle.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mikä pyörä alle.
Tästähän siittä loppujen lopuksi on kysymys.
Tähän pyritään kaikessa herkyydessä. Sillä on loppujen lopuksi suurikin väli, jos ei muuta kuin syykkeelle-
Ovatpa uskomattoman herkkiä pyörimään nämä keraamiset laakerit. Ovatkohan kalliitakin?
Sakari
Pyörivätköhän kuormattunakin yhtä herkästi?
Jukka
Mun uuden hiilarisen kampisarjan keraamiset GXP-laakerit pyöri nihkeämmin kuin mitä korvasivat. Toki uusissa oli jotkut vaseliinit sisässä ja syksyllä asennetuilla on jotain yli kaksi tonnia ajettu kaikissa säissä.
PItääpäs käydä katsomassa pyöriikö ei-keraamiset SKF E2-laakerit 451-pyörissä 5min 40sec kuten tuossa ekassa videossa. Ja miten käy 90-luvun Roval kuula-kartio-kuppi laakeroidun etupyörän kanssa joka on itse katettuna ja 18 litatulla pinnalla vastaava kuin ekan linkin etupyörät.
mhelander kirjoitti:Mun uuden hiilarisen kampisarjan keraamiset GXP-laakerit pyöri nihkeämmin kuin mitä korvasivat. Toki uusissa oli jotkut vaseliinit sisässä ja syksyllä asennetuilla on jotain yli kaksi tonnia ajettu kaikissa säissä.
PItääpäs käydä katsomassa pyöriikö ei-keraamiset SKF E2-laakerit 451-pyörissä 5min 40sec kuten tuossa ekassa videossa. Ja miten käy 90-luvun Roval kuula-kartio-kuppi laakeroidun etupyörän kanssa joka on itse katettuna ja 18 litatulla pinnalla vastaava kuin ekan linkin etupyörät.
Komia kampisatsi oli kyllä.. eikö ne keraamiset laakerit kuulu voidella jollain sitkeällä ja ohuella öljyllä? Vaseliinin kanssa menee ominaisuudet hukkaan..
Syväri kirjoitti:mhelander kirjoitti:Mun uuden hiilarisen kampisarjan keraamiset GXP-laakerit pyöri nihkeämmin kuin mitä korvasivat. Toki uusissa oli jotkut vaseliinit sisässä ja syksyllä asennetuilla on jotain yli kaksi tonnia ajettu kaikissa säissä.
PItääpäs käydä katsomassa pyöriikö ei-keraamiset SKF E2-laakerit 451-pyörissä 5min 40sec kuten tuossa ekassa videossa. Ja miten käy 90-luvun Roval kuula-kartio-kuppi laakeroidun etupyörän kanssa joka on itse katettuna ja 18 litatulla pinnalla vastaava kuin ekan linkin etupyörät.
Komia kampisatsi oli kyllä.. eikö ne keraamiset laakerit kuulu voidella jollain sitkeällä ja ohuella öljyllä? Vaseliinin kanssa menee ominaisuudet hukkaan..
Kampien keraamisissa laakereissa on tehtaan voitelu. Muuten voitelin asennusohjeen mukaan ja kiristin momenttiin. Kävin äsken testaamassa ja nihkeästihän ne pyörii ilman ketjua joten löysäsin kammen ja kiristin ohjeen mukaan uudestaan momenttiin sekä tarkistin että kammen ja laakerin pölysuojan/painepinnan väliin tuleva aaltomainen prikka ei puristu ohjeen mukaista enempää kasaan. Edelleen on nihkeä, ennen kiristystä pyöri kyllä hyvin.
Pitää vissiin ajaa vielä jokunen tonni, jos ei siitä notkistu niin Apex:n mukana tullut keskiölaakerisarja vaihtuu tilalle.
Pitää myös muistaa ettei keraamiset laakerit ole ongelmattomat kun pääsevät kastumaan. Voi olla etten kehtaa niillä ajaa ensi talvena.
Ai niin, siinä rassatessa nostin lowracerin etupään ilmaan ja pyöräytin levytetyn etukiekon pyörimään ja ajanotto käyntiin... kyllästyin odottelemaan pysähtymistä kahdeksan minuutin jälkeen. Samalla kun odottelin heitin sen itse katetun Roval-etukiekon rihtaustelineeseen ja pyöräytin liikkeelle... hyvin pyöri vielä viiden minuutin jälkeen.
Oli tarkoitus kokeilla vielä 3-lapanen 451-kiekko samoilla laakereilla mutten löytänyt sopivaa holkkia heti jolla olisin saanu sen kiinni telineeseen. Jotta selviää ero ilmanvastuksessa paikallaan pyörimisen suhteen.
Eli ei kannata heittää rahojaan kankkulan kaivoon heti ja hankkia moninkertaisesti kalliimpia keraamisia laakereita (tai napoja tms joissa sellaiset).
Jos on kiintolaakerit kyseessä, hankkii vaan vaikkapa eBay:n laakerikauppiailta laadukkaat rosteriset laakerit (kuten on Hopen ja WTB:n navoissa valmiiksi), ja jos löytyy (ja pienehkö klappi sisäänajon jälkeen ei haittaa) niin SKF E2-tyyppiset. Jos taas perinteiset kuppi-kuula-kartio tyyppiset niin pitää niin voideltuna ettei pääse pinnat (tai kuulat) syöpymään ja säätää tarkasti kartion kireyden niin että hyvin pyörii myös pistoakselin kanssa muttei klappaa.