Takaohjaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Voi se pelata sittenkin. Vai onko harhaa. :? Eikö tässä ole vähän samaa ideaa kuin Phyhonissa. :mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä protoo. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Voi se pelata sittenkin. Vai onko harhaa. :? Eikö tässä ole vähän samaa ideaa kuin Phyhonissa. :mrgreen:

Ei ole harhaa. Pitkät vipuvarret ohjauksessa joilla pyörä pidetään väkisin suorana, nippa nappa uskalsi väkinäisen tervehdyksen vauhdissa tehdä. Eikä tuo ympäristö ole mitenkään "haastava" suoraa ajoa vakionopeudella ja loivia kaarteita.
Yhtälaisyyksiä pythoniin on, mutta paljon erojakin. Negatiivinen jättö paljon suurempi, korkeampi ja ennen kaikkea käsillä ohjattava. Motiivit tuollaisen tekemiseksi jäi myöskin epäselväksi, tuohan on yhtä korkea kuin muutkin 28/28 pyörät. Pythonista mahdollista tehdä matala ja isopyöräinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Täydennän vielä Jukan kommenttia. Tuo on suurilla välityksillä toimivilla ohjausvivuilla varustettu runko-ohjattava. Tyypillinen takaohjattava se on siinä mielessä, että varsinkin prototyyppivideossa näkyy, miten ohjausliike on aina kaksiosainen. Ensin aloitetaan ohjaus isolla liikkeellä, joka heti sitten korjataan pienemmäksi, kun painopiste siirtyy ulommalle radalle kaarteessa ja se pyrkii kääntämään niveltä lisää ja se pitää siinä voimalla pitää. Voiman suunta ohjaustangossa siis välillä vaihtuu. Mitä kauempana painopisteen takapuolella ohjausnivel on ja mitä suuremmat välykset ja joustot ohjausmekanismissa on sitä suurempia ovat nämä kaksoisohjausliikkeet. Mittailin tuosta kuvasta, että jättö näyttäisi olevan summittain sama, kuin Ängeslevän Old Fox Kanapeessa, jolla ei ilmeisesti kukaan muu ole pystynyt ajamaan, kuin Tapio.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mittailin tuosta kuvasta, että jättö näyttäisi olevan summittain sama, kuin Ängeslevän Old Fox Kanapeessa, jolla ei ilmeisesti kukaan muu ole pystynyt ajamaan, kuin Tapio.

Sitä ei kai kukaan muu "pythonautti" koskaan päässyt kokeilemaan?
Miten muuten Nokialla, osasiko kukaan muu ajaa Pastorin pythonilla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mittailin tuosta kuvasta, että jättö näyttäisi olevan summittain sama, kuin Ängeslevän Old Fox Kanapeessa, jolla ei ilmeisesti kukaan muu ole pystynyt ajamaan, kuin Tapio.

Sitä ei kai kukaan muu "pythonautti" koskaan päässyt kokeilemaan?
Miten muuten Nokialla, osasiko kukaan muu ajaa Pastorin pythonilla?

Näkyivät osaavan ajaa myös Flevonautit. Pastorin pythoni on pienten pyöriensä takia kai niitä helpoimpia. Tämä helppous on kuitenkin vain kuulopuheita ja ilmeisen suhteellista. Itse en tohtinut edes istuutua pythonille. Olisihan se ollut noloa särkeä pyörä ja pilata kuukausia valmistauduttu koitos.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Näillä näkymin ensivuonna on turvallisempaa kokeilla kun ei ole sitä irtoavaa tankoa siellä rungon alla.

Flevonautti lähti hienosti ajelemaan pythonilla. Muilla kokeilijoilla meni normaalisti - eli eivät päässeet juuri liikkeelle.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Takaohjaus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Näillä näkymin ensivuonna on turvallisempaa kokeilla kun ei ole sitä irtoavaa tankoa siellä rungon alla.

Flevonautti lähti hienosti ajelemaan pythonilla. Muilla kokeilijoilla meni normaalisti - eli eivät päässeet juuri liikkeelle.

Itsellä jäi kokeilematta, kun lauantaina rikkoutumisvaaran takia Pastori ei antanut lupaa kokeilla, ja sunnuntaina 12h jälkeen en viitsinyt edes yrittää. Istuin päälle, mutta en nostanut jalkoja edes polkimille, oli aikas väsy.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja KlausS »

irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa.

Onko Jouta –mallisissa pyörissä jokin perusteellinen suunnitteluvika, mikä liittyy esim. niiden geometriaan?
Kysyn tätä siksi, koska harkitsin uutta pyörää ostaessani http://www.joutaligfietsen.nl/ -sivun Jouta pyöriä. Nämä kun olivat hinnaltaan Hase Kettwiesel Touriin nähden edullisia.. Valmis Jouta Alfine-11 vaihteella maksaa 2349€ (+ rahti). Sivustolla on ollut myös aiemmin mainos rakennussarjasta, jonka hinta oli vähän yli tonnin.

-Klasu-

Viimeksi muokannut KlausS, 14 Joulu 2012, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:

ZIPHY 3.jpg

Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?

Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nyt taitaa ja varmaan onkin niin, että me Jukan kanssa moititaan vanhemman mallista Joutaa. Linkissä http://www.joutaligfietsen.nl/ on aivan uuden tyyppinen Jouta, jonka ohjausgeometria muistuttaa Eskon Hipparionia ja on siis pythontrike. Laite on jalkaohjattava kuten SH6 Komsa:

Komsa 4.3.07.pieni.jpg
Komsa ecolla.png
Komsa ecolla.png (626.36 KiB) Katsottu 2928 kertaa

Laite toimii aivan hyvin. Ainoa vika on minussa itsessä, kun en viitsi/jaksa harjoittaa kroppaa jalkaohjaukseen. :oops:

Jajångå kertoi, että ei tunne Cruzbikeä. Sellainenhan on esim. SH20 ja mhelanderin V eli Köyhän miehen Vendetta MBB.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jori »

Lizard100 kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:

ZIPHY 3.jpg

Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?

Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?

Takaohjattava on vaarallinen, koska kaartamisen aiheuttama keskipakovoima lisääntyy ja pyrkii työntämään painopistettä ulommas kaarteella -siis ohjaamaan kaarretta jyrkemmäksi, joka taas lisää keskipakovoimaa. Jos tätä ei aktiivisesti estetä ajokki kaatuu tai spinnaa. Vastaavasti takaohjattavan kaarteen lopettaminen vaatii takapyörien kaarteen jyrkentämistä, jotta painopiste pääsee nousemaan kaarteessa sisemmäksi ja kaarre pääsee oikenemaan. Kaarteen oikaisu vaatii takapyöriltä lisää pitoa, jotta oikaisu onnistuisi.

Takaohjaus on siis perusluonteeltaan labiili, oli geometria millainen tahansa. Kyse on siis massan siirtymisestä. Takaohjattavassa massa siirtyy kaarteen alussa ulommas ja palautetaan väkisin takaisin sisemmäs kaarteen lopuksi. Etuohjattavassa etupyörä kääntää massakeskiötä sisemmäs kaarteen aluksi ja kaartaminen lopetetaan päästämällä massa takaisin ulkokaarteen suuntaan, jolloin kaarre oikenee.

Viimeksi muokannut jori, 31 Joulu 2012, 18:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:

ZIPHY 3.jpg

Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?

Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?

Takaohjattava on vaarallinen, koska kaartamisen aiheuttama keskipakovoima lisääntyy ja pyrkii työntämään painopistettä ulommas kaarteella -siis ohjaamaan kaarretta jyrkemmäksi, joka taas lisää keskipakovoimaa. Jos tätä ei aktiivisesti estetä ajokki kaatuu tai spinnaa. Vastaavasti takaohjattavan kaarteen lopettaminen vaatii takapyörien kaarteen jyrkentämistä, jotta painopiste pääsee nousemaan kaarteessa sisemmäksi ja kaarre pääsee oikenemaan. Kaarteen oikaisu vaatii takapyöriltä lisää pitoa, jotta oikaisu onnistuisi. Takaohjaus on siis perusluonteeltaan labiili, oli geometria millaninen tahansa. Kyse on siis massan siirtymisestä. Takaohjattavassa massa siirtyy kaarteen alussa ulommas ja palautetaan väkisin takaisin sisemmäs kaarteen lopuksi. Etuohjattavassa etupyörä kääntää massakeskiötä sisemmäs kaarteen aluksi ja kaartaminen lopetetaan päästämällä massa takaisin ulkokaarteen suuntaan, jolloin kaarre oikenee.

Joo tuo käy kyllä järkeen...entäs jos takapyörien navat ovat ylempänä kuin nivelpiste johon niiden haarukka( haarukat ) kiinnittyy rungossa ..silloinhan suoraan ajaminen on stabiilia ainakin.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lizard100 kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:

ZIPHY 3.jpg

Onko kuvassa "VAARALLINEN" SH 2 ?

Miksi se on vaarallinen..kääntyykö takapyörät liikaa..miksi ne kääntyy liikaa ?

Joo, kuvassa oli vaarallinen SH2. Ei takapyörät käänny liikaa, jos ei käännä. Jukka jo tuolla selitti, että alamäissä kovemmissa vauhdeissa tulee ongelmia. Ohjausgeometriansa vuoksi nojakki rupeaa heijaamaan, ja jos ei heijausta saa pysähtymään, ajaja menettää pyöränsä hallinnan ja lentää mukkelis makkelis metsään. Ehdottomasti on myös oltava ohjauksen iskunvaimennin. Ilman sitä tilanne on vielä vaarallisempi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistä Sakari, keksit ett Jouta olis python mallinen ? Miusta näytää edelleen ett taka-akseli kääntyy, enkä löytäny kääntöniveltä noista kuvista.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin