Vannekatteet ja pinnarattaan levytys
Duunasin kaikessa hiljaisuudessa kesäloman aikana levyt lowracerin 451-eturattaaseen sekä keveimpään takarattaaseen.
Aloitin 451-eturattaasta joka on siis M5:n vakio suorapuolattu aero-vanteella varustettu malli ja 55mm:n navalla. Otin gummit pois ja akselin. Pingotin lycra-kankaan vanteen yli, leikkasin n. 5-10 cm vannetta leveämmäksi ja parsinneulalla pujotin raksamiestin linjalangan (jotakin nylonia) kääntöpuolelle jolla kiristelin kankaan riittävään ja tasaiseen kireyteen. Ai niin, pyörittelin tuorekelmuun koko rattaan ennen kankaan asennusta. Koska seuraavaksi tuli pensselöytiä Biltema-epoksi kankaaseen.
Kuivuttaan seuraavana aamuna käytin tätä muottina hiilikuitu+epoksi katteelle, kankaan päälle tuorekelmua ja perään kuitukangas epoksilla kyllästettynä (ja liiat pois rullattuna karhennuskankaan & puuvillakankaan avulla).
Kuivuttuaan merkitsin vanteen rajan molempiin katteisiin ja leikkasin terävällä katkoteräpuukolla reunat sekä keskelle juuri navan reunaa suuremman reiän. Ja tein venttiilin täyttämiseksi reiän lycra-katteeseen joka tulee vasemmalle puolelle, kuituinen ketjun puolelle kun se joskus hakkaa renkaaseen.
Käytin paksumpaa kaksipuoleista teippiä jolla kiinnitin puoliskot pinnoihin navan luota ja joustavaa lämpöäsietävää mustaa uretaaniliimaa vanteen ja katteen väliin, sekä tiivistin sillä katteen ja navan raon. Lopuksi mustaa automaalia molempiin jotta näyttäisi edes vähän siedettävältä.
Ihan toimivat tuli mutta lycra epoksilla kyllästettynä on vähän painavaa, kuidusta tehty painaa alle puolet mutta ei niin vakavaa kun on pieni eturatas. Tätä testailin sitten parilla lenkillä ja hyvin toimi ja pysyi paikallaan.