Pastori kirjoitti viksuja eli jos valitsee nojapyörän sulan kelin ominaisuuksien mukaan niin vähemmän tarvitsee tehdä kompromisseja, eli 8 kk vauhdikkaasti ja sitten pystärin selkään. Jos tarkoitus on ajaa pätkä kelillä kuin kelillä niin nojapyörällä turhautuu lumipyryn jälkeen, pipoa kyllä nostan jos tuollaista matkaa poljet myös talvella. Itse ajan talvellakin nojapyörällä mutta en työmatkaa joka on 22,5 km/sivu, nyt on maaliskuun alusta alkaen puolet työmatkoista mennyt pyörällä mutta toisen puolen olen laiskotellut auton ratissa mistä tavasta yritän oppia pois 
Jos raha ei rajoita niin minäkin suosittelen kinneriä mikäli työmatka on sellainen selväpiirteinen esim. maantien laitaa eikä sisällä ihan hirveästi pysähdyksiä ja katvepaikkoja, myös pelkästään pyörätiellä ajaessa ei kinnerillä aikaetua saa mutta se mikä on positiivista niin siellä pysyy kuivana ja meno on kevyempää. Sen vähän minkä Oulun suunnalla olen ajanut niin kinneri olisi helmipeli kun mäkiä on niin vähän.
Jos ei kinneriä halua tai se ei ole järkevä reitille ja valinnan tekee 8 kk ajokauden perusteella niin joku matala raaseri olisi minun mielestä paras. Itsellä on korkea nojakki jonka aerodynamiikkaa on koitettu tuunailla sekä toinen matala peli ja vastatuulipäivänä ero on ihan huomattava matalan pyörän hyväksi eli alhaalla tuntuisi tuulevan vähemmän. Jos läppäriä ja vaihtovaatteita haluaa kuljettaa mukana niin näihin saa lukittavia takapokseja:

http://novosport.de/en/?Products:Boxes_ ... l_fairings
Jotka myös parantaa aerodynamiikkaa. Minulla on Optima Cheetahissa pieni 15 litran poksi eli siinä vaihtovaatteet menee mutta esim. läppäri ei mahdu. Myötätuuleen ei nopeuseroa ole pyörien välillä, samat 33,+ km/h on molemmilla pyörillä reittiennätys työmatkalla ja kun tuota nopeutta arvioi niin pitää muistaa, että Päijät-Hämeessä mäet hidastaa kulkua. Matala pyörä melkein kyllä etulokarin tarvitsee, että märällä tiellä on mielyttävä ajaa, Pioneerissa ei tuunailujen jälkeen roisku reisille vaikka lokaria ei ole.
Jos taas haluat ajaa nojapyörällä myös talvella niin joku Metan tyylinen isopyöräinen olisi hyvä (itse kyllä (ilma)jousituksen arvostan talvella aika korkealle), talvella selkänoja pystyyn ja nappulanastarenkaat alle niin eiköhän silläkin kummasti edetä, vauhdit tosin kuolee mutta minun mielestä talvella on oleellista turvallisuus ja se, että pysyy pystyssä. Omaani olen tehnyt kaikenmaailman katevirityksiä, että kovassa pakkasessakin tarkenee ajella ja tarkeneehan sillä paremmin kuin pystärillä mutta -20 asteessa pöpperöisellä pyörätiellä keskarit on alle puolet mitä kesällä.

Jos talvella nopeasti haluaisi edetä niin sähköavut laittaisin, akku varmaan vaan pitäisi ottaa työpäiväksi lämpimään ja lataukseen, että myös kotiin pääsisi avustettuna. 20 tuumaiseen ei oikein saa hyviä joka kelin nastarenkaita eli siinä mielessä 26 ja 28 tuumaisia kannattaa kartoittaa jos talvella aikoo ajaa, muuta hyvää on, että näkee ja tulee nähdyksi paremmin ja ovat yleensä myös ketterämpiä ahtaissa paikoissa