Sivu 4/5

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 06 Syys 2012, 22:54
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tälläistä nojapyörää pitäisi jonkun valmistaa! :D

http://www.rans.com/bicycles/xstream-26.html

Olisko tää lähimpänä. Tosin ilman joustoa.

Olis varmaan, mutta keskiötä ei ole uskallettu laittaa emäputken etupuolelle, luultavasti siksi että voi käyttää vannejarrua. Yleensä sarjatuotantomallit ovat monien kompromissien summa.

Lisäksi RANS:lla on joku pakonomainen tarve laittaa vetopuolelle ohjainrulla vaikka ajogeometrian kärsimättä ketjun voisi vetää suoraakin :roll: Mutta lähimpänä kaupallisista valmisteista tuo on.
Jos jättää rengaskoon huomioimatta niin HPV:n Spiritistä löytyy nuo kaikki kolme yhtäläisyyttä:

Kuva

Kammet emäputken etupuolella, jousitus ja suora ketjulinja...

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2012, 11:56
Kirjoittaja jviirret

Sain etujarrun ja vaihteet "iskuun". Koeajon perusteella asettuu nopeudeltaan CLWB:n ja Highracerin välimaastoon, ihan ennakko-odotuksien mukaan. Näyttää olevan että huippunopeus tehdään nojakulmalla.
Ohjaus tuntuma on hyvä ja looginen, vaikka sen keskittävä voima onkin "väärä". Keskittyminen tapahtuu hyvin pitkälti tangon ja käsien painon vaikutuksesta, pyörä oli hyvin hankala ajaa aluksi suoraan kun tanko oli vähän vinossa. Haukkaus ilmiö helpottaa tiukan käännöksen tekemistä, ohjaamiseen ei tarvi käyttää voimaa kun tanko kääntyy itsestään :) "nelinumeroisella" autotiellä U-käännös onnistuu helposti ja joskus jopa pyörätiellä.
Jousitus on hyvä, ei pompota polkiessa ja joustaa sen verran että töyssyt tuntuu enempi etu- kuin takarenkaan kohdalla.
Tässä kuvassa näkyy ajoasento

Kuva

ja jousituksen toiminta. Kuskin paino saa takahaarukan joustamaan noin sentin kun vertaa kuvaan jossa on pelkkä pyörä. Tässä taas kuva jossa jalka on maassa:

Kuva

Tuosta näkee että pyörä on hyvin helppo pitää pystyssä ja mahdolliset sivuluisutkaan ei johda välttämättä kaatumiseen. Jalkaterä asettuu maahan juuri painopisteen kohdalle ja jalka on sopivasti koukussa. Myös kevyt potkuttelu on mahdollista.

Mä oon selvästi sitä ihmistyyppiä joka tykkää pitkistä pyöristä ja pystyhköistä nojakulmista :D

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2012, 13:05
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Hieno siitä tuli..
nojapyöräksi äärettömän sopusuhtaisen näköinen kokonaisuus kuskin kanssa.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2012, 17:59
Kirjoittaja irakas

On todella pelkistetty ja puhdaslinjainen! :D

Mitotukseltaan aika lähellä minun Sh4:ää:

Kuva

Sakari


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 08 Syys 2012, 16:46
Kirjoittaja jviirret

Värkkäsin takaboksin paikoilleen. Hieman olisi liukukiskoista saanut tulla pidemmät, ei mahdu kansi ihan kokonaan aukeamaan.
Äänimaailma muuttui odotetusti. Asfaltilla äänetön, soralla "kumisee". Kun boksi työnsi taemmas ja painatti kannesta kädellä oli se vähän hilaisempi, eli osa äänistä tulee liuista. Sisältönä oli kävelykengät. Jos nyt jonkunlaisen ricterin asteikon äänille tekee niin että boksiton pyörä on 0 ja oma kinnerini tuulilasilla 10 niin sijoittuu tuonne 2-3:n paikkeille. Eli varsin siedettävä.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 11:21
Kirjoittaja jviirret

Laitetaan nyt kuvat takaboksi kiinnitettynäkin:

Kuva

Tässäkään ei ole mitkään tehokkaat jarrut, vaikka levyjarrut ovatkin. 160mm levy, 26" rengas ja vaijeritoimisuus ei siis johda V-jarrun veroiseen jarrutustehoon/tuntumaan, JOS v-jarru on puhdas ja hyvin säädetty.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 11:27
Kirjoittaja Mustasudenkorento

on se vaan hieno. 8)


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 11:32
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

on se vaan hieno. 8)

Kiitos kiitos :wink: joko tulet kohta koeajolle?

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 11:36
Kirjoittaja Nojanalle

Shiman vaijerijarrut mullakin on eres pyörässä. Mutta ne on älyttömän tarkat niistä jarrupaloista, minkä kovuset sinne laittaa. Itse käytän pehmeitä , kun purevat tiukimmin. :roll:


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 12:02
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Shiman vaijerijarrut mullakin on eres pyörässä. Mutta ne on älyttömän tarkat niistä jarrupaloista, minkä kovuset sinne laittaa. Itse käytän pehmeitä , kun purevat tiukimmin. :roll:

Eikä vaijerien vaikutustakaan voi vähätellä. Mulla on vaijereina näitä "teräs vasten terästä" vaijereita hyvin öljyttynä, silikonipintaiset olisivat parempia. Toisaalta, samoja vaijereita olen käyttänyt V-jarruissakin, eli niiltä osin ovat vertailukelpoiset.
Mut näillä mennään nyt ja tuunataan jos tarvetta ilmenee. to-pe akselilla olisi tarkoitus käydä muutamalla geokätköllä tällä pyörällä. 60-70km arviolta tulee pyörän päällä istumista, noista 10-20km soratiellä. Penkin pemuste ja teline navigaattorille tankoon vielä puuttuu.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 12:29
Kirjoittaja optimistx

Kun on pelit ja vehkeet ja kokemusta pään sisäpuolella, syntyy näköjään äkkiä kaunis pyörä.

En uskonut aluksi, että kannattaisi geokätköilyyn rakentaa erikseen pyörä. Jos itse olisin ryhtynyt sellaiseen, olisin varmaan löytänyt noin 1923 kätköä ennen sen valmistumista, vaikka bussilla/kävelemällä/romupyörällä etsiskellen.

Tulee jo mieleen ehdottaa, että voisit tehdä tilaustöinä ratkaisuja meille tumpeloille, tuntihinnalla.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 11 Syys 2012, 12:56
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:

En uskonut aluksi, että kannattaisi geokätköilyyn rakentaa erikseen pyörä. Jos itse olisin ryhtynyt sellaiseen, olisin varmaan löytänyt noin 1923 kätköä ennen sen valmistumista, vaikka bussilla/kävelemällä/romupyörällä etsiskellen.

No tuskin tämä pelkkään geokätkö käyttöön tulee jäämään. Semmoinen yleispyörä jossa on aina tavaraboksi mukana, eli voi tehdä "pyöräretkiä" "pyörälenkkien" sijaan ja käydä kaupassa ilman että tarvii erikseen lähtiessä siihen varautua. Jousitusta olen myös kaipaillut kun tuo työmatkan pinta huononee vuosi vuodelta ja muutenkin alkaa lähialueiden hyväpintaiset tiet olla jo huolella kahteltuja.
Mukavempi rakentaa ihan uusi, uusilla kulutusosilla, kuin alkaa kunnostamaan vanhaa joka ei välttämättä edes istu nykyisiin tarpeisiin.

optimistx kirjoitti:

Tulee jo mieleen ehdottaa, että voisit tehdä tilaustöinä ratkaisuja meille tumpeloille, tuntihinnalla.

Mulla on palkkatyö erikseen. Mukavempi vapaa-ajalla rakennella itselle kuin käyttää sitä lisäansioiden hankkimiseen. Ihan eri asia olisi jos olisin työttömänä.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 12 Syys 2012, 19:09
Kirjoittaja Pastori

Mikäs kikkare se joustoelementti oli. En ainakaan pikalukemisella keksinyt sieltä kotisivulta tätä juttua.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 13 Syys 2012, 12:03
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Mikäs kikkare se joustoelementti oli. En ainakaan pikalukemisella keksinyt sieltä kotisivulta tätä juttua.

Se on tommonen yleismallin kannatin kumi:

Kuva

Kuvassa tuo joka ei ole pussissa.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 13 Syys 2012, 12:13
Kirjoittaja jviirret

Ensimmäinen tosi koitos takana. Hyvä tästä tuli. Paluumatkalle sattui (epä)onneksi vielä 10km vasta lanattua soratietä. Osa tästä niin mäkistä että alamäissä piti nousta pystypyöräasentoon ja roikottaa jalkoja että uskalsi laskea. Higraceri ois varmasti pitänyt taluttaa, mutta CLWB:llä olisi ollut ajo varmemman tuntuista. No, pyörä ja kumit kesti ja tuota huonommille teille ei ole tarkoitus lähteä joten riittävän hyvä on.
Koko reissu 45km ja aikaa kului liki neljä tuntia. Oikeastaan siis ihan sama meneekö siirtymät 20, 24 vai 26km/h keskinopeudella. Tällä ajo mielekästä, tuuli ei ota liikaa ja ei tosiaan tarvi sorateitäkään pelätä. Soralta asfaltille tullessa oli hyvä pölyisestä kumin pinnasta katsoa kuinka leveä pinta tiehen ottaa. Aika liki samalta näytti kuin Kojakeissakin, takana leveämpi ja edessä kapeampi kuin highracerissa.
Jousitus kumin liitospintoja pitää voidella kun meinas välillä nitistä ja takavaihtaja vaihtaa. Voi olla että vaihteiden epämääräinen vaihtuminen suurelta osin johtuu pitkästä vaijerista, mutta ei sitä ainakaan paranna väljäksi kulunut vaihtajakaan.

Jukka