Sivu 5/5

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 31 Loka 2012, 10:27
Kirjoittaja PW

Onko tästä talvipyöräksi ? Onko lumi/jää kokemusta yhtään ?

Petri


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 31 Loka 2012, 10:47
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onko tästä talvipyöräksi ? Onko lumi/jää kokemusta yhtään ?

Ei vielä, uskoisin että on siinä missä muistakin isopyöräisistä. Hitaassa vauhdissa erilainen kuin perus swb. Tasapainoilu vaatii suuremmat liikkeet kuin lyhyempi pyörä, mutta pystymmän ajoasennon vuoksi kropalla tasapainoilu vähän helpompaa.
Mutta kyllä tässä kokemuksia tulee, sen mitä noilla slickseillä uskaltaa kokeilla. Heijastimet puuttuu, lamppua en vihti siirtää ja teräspölyn maustamassa sohjossa sotkeentuu liikaa, eli työmatkoille en talvella tätä ota. Pitää joku talvinen vapaapäivä käydä asiasta tehden heittään lenkki.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 07:44
Kirjoittaja jviirret

Hupsista, talviajokokemukset puuttuu vieläkin :oops:
Mutta syy miksi palasin tähän ketjuun on tämä keskustelu jousituskumista: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2916
Linkitin tähän jatkoksi jos joku joskus pohtii eri kumin tai erilaisen vipusuhteen käyttöä tämän tyyppisessä jousituksessa.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 06 Touko 2013, 12:48
Kirjoittaja jviirret

Ei ole ihan huono pistosuojaus tuollaisessa Continental sport contact kumissa. Pyörälenkillä huomasin keskelle kulutus pintaa kiinni jääneen kivensirun. Yritin irroittaa sitä ajaessa kengällä painamalla, mutta ei irronnut. Pysähdyttyäni huomasin ettei se ollutkaan kivi vaan joku pisaran muotoinen metalli roiske. Oli useamman millin painunut kumiin ja oli tiukka vetää sormillakin pois.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 18 Kesä 2013, 08:57
Kirjoittaja jviirret

Pääsipä tämän pyörän nopeus yllättämään postiivisesti. Viikon sisään kaksi identtistä 18,5km lenkkiä samoissa keliolosuhteissa. Toinen tällä ja toinen Highracerilla ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/highracer.htm ). Keskinopeus Highracerilla 29,7km/h ja tällä 29,0. Kaikille kysyjille olen arvellut eron olevan 10% luokkaa, mutta eihän tuo noiden kahden otannan perusteella ole kuin reilu 2%. Tässä oli vielä tuo 2-3kg takaboksi extrapainona. Meni pyörän valinta Nokian SM kisoja ajatellen vaikeaksi. Tämän kyydissä viihtyy paremmin, eli 12h ajon tulos luultavasti parempi, mutta taas lyhyemmillä matkoilla tuo higracer on loivemman nojakulman ansiosta nopeampi. Pitää lopullinen päätös tehdä kun saa selvitettyä että mahtuuko tämä isommasti purkamatta autoon...

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 08:57
Kirjoittaja jviirret

Uusi harrastus ja uudet kuljetustarpeet. Laiskana miehenä en jaksanut tehdä uutta pyörää vaan värkkäsin metallinpaljastimelle ja lapiolle kiinnityskoukut tähän geopyörään.

Kuva

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 19:36
Kirjoittaja jori

Olisiko tuollainen metallinpaljastimen kahvaratkaisu toimiva pelastus suoraohjatun triken ohjauksen liikaan ärhäkkyyteen. tuollaisen voisi vaikka vohkia kyynärsauvasta tai jostain. :shock:
Kuva


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 08 Kesä 2014, 21:23
Kirjoittaja jviirret

Taitaa olla liikaa "klappia" jos ei vedä kyynärtukea remmeillä kiinni. Tässä etsimessä on paikka leveälle remmille:

Kuva

Moni kuulostaa, ainakin vedessä etsiessä, sellaista käyttävän.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 21 Heinä 2014, 15:33
Kirjoittaja jviirret

Jousituksena toiminut kumielementti on painunut vähän kasaan. "uutena" ketju hipsi runkorakenteisiin 1-vaihteella, nyt se laahaa sitä vasten 1-vaihteella ja hipsii kakkosella. Ajattelin käyttää kumin irti ja lisätä sen alle palan metalli levyä. Olipa hyvä että päätin alkaa hommiin nyt, vaikka ulkona 28lämmintä. Huomasin nimittäin että runko oli alkanut murtumaan:

Kuva

Olinkin ihmetellyt kun se jousituksen toimiessa "narskui" kuten highracer kun sen runko oli murtunut.
No eipä siinä, haalarit päälle, maalia rappaamaan ja vaurion laajuutta selvittämään. Olin ilmeisesti hionut reunassa olevan hitsaussauman liian pyöreäksi ennen maalausta kun sekin oli murtunut ja molemmin puolin. Putken kyljessä ei murtumaa ollut kuin tuo mikä kuvassa näkyy.

Kuva

Rumahan se on ku mikäkin, mutta pitäisi purkaa puoli pyörää jotta voisi hioa ja maalata kunnolla. Olkoon, ketjuöljyä pistin ruostesuoja-aineeksi.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:11
Kirjoittaja jviirret

Päivitetääs tätäkin ketjua. Taas kesä ajeltu tällä, varmaan semmonen 2000km maksimissaan tulee kesässä tähän pyörään, kun osa ajoista menee kickbikellä ja muilla pyörillä. Ainoa remontti on ollut vaihdevaijerin vaihtaminen kun katkesi kahvan sisää.
Kumit näyttää ihan hirveiltä :(

Kuva

Continental Sport Contact
Tää on kuitenkin vain kesäkäytössä ollut pyörä. Pyöräkatokseen ei paista aurinko käytännössä koskaan ja talvet pyörä on ollut peruslämpöisessä varastossa.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:17
Kirjoittaja Vilijami

Kuinka vanhat kumit?


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:24
Kirjoittaja Nojanalle

Ton takia luovuin noista . Nyt alla Kojakit . Ei halkeile . :mrgreen: Kauppias sanoi ettei kestä kylmässä varastointia , voipi olla hätävale.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:29
Kirjoittaja PW

Miulla samat kumit, alkukesällä ostettu. Varmaan se 2000km noillakin ajettu. Kulutuspinta näyttää aika hyvältä mutt vanteen vierestä irtoo lankaa ja vähän näyttää ett se on siitä halkeemassa.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 07 Syys 2015, 09:52
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Kuinka vanhat kumit?

Nyt tuli 3v täyteen. Tuossa kuvan halkeamassa on jo "palkeenkieli", eli pinta irronnut kankaasta ja välissä kuraa :evil:

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 15 Syys 2017, 22:55
Kirjoittaja jviirret

Toisen kerran katkesi pinna takakiekosta. Edellisestä ainakin 2v aikaa. Kesällä viimeksi kiristelin kaikki. Taitaa olla kiekko nyt elinkaarensa lopussa. Ihmeen hyvin onkin kestänyt näin takapainoisessa pyörässä. Jos ei olisi poikki rataspakan puolelta niin vaihtaisin että saa loppusyksyn vielä pyöräillä, mutta kun on taas rataspakan puolelta.
Elinkaarensa päässä on myös voimansiirto ketjuputkineen. Ketju on venynyt ainakin 2% ja se näkyy kaikissa hammasrattaissa. Vielä vaihteet toimii, mutta ei kannata noilla osilla kasaan laittaa jos pinnan vaihdon vuoksi purkaa.

Eli telakalle odottelemaan motivaatiota/osia ja takaboksin siirto Porkkanaan http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5083 ja sen virittely siihen kuntoon että voi keväällä ottaa työmatkakäyttöön. Syksy ja talvi menee nyt talvivarustetulla Electra Towniella kuten aiemmatkin viisi(?) talvea.

Jukka