Tooooodella lyhyet kammet!!
Pyöräkään ei ole kovin iso tieteskään.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Pyöräkään ei ole kovin iso tieteskään.
Jeeeeeeeee pääsi kampikeskustelu uusiin ulottuvuuksiin.
Jaa-a, Joonaksen pyörässä on ollut 70 mm kammet. Ei nuo ainakaan paljon lyhyemmät ole.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 61&#p34061
Allewedereitä kävin ihmettelemässä ja tuollaiseen uuteen kampeen törmäsin, ei nyt pää ihan kerro miten se toimii ja videotakaan en löytänyt.
http://www.alligt.nl/bodies/onderdelen.htm
Tuo on sama soikiomekanismi, jota ne Delftin nopeusennätyskaverit kokeilivat sukkulassaan. Siinä polkimen liike on pitkän akselin suuntaan keskiöiden etäisyyksien summa ja lyhyemmässä suunnassa niiden erotus. Poljinkammet, nuo pienet pätkät tuossa, pyörivät keskiön pyöriessä ketjuvälitteisesti vastakkaiseen suuntaan. Jonkun asteinen evolventtiliike tuo kai noin määritelmällisesti on. Kovin on monimutkainen ja painava, mutta jos tila on korkeussuunnassa kovasti kortilla ja halutaan pitkä polkemaliike, tuo on varten otettava vaihtoehto. Minä en henkilökohtaisesti usko tuon menestykseen.
Sen pikkuisen pyörän rengaskoko on äkikseltään 9cm luokkaa joten on ne kammet alle 70mm.
Enivei.
Kyllä tämä pyörän peruskonstruktio on senverran ajan saatossa hioutunut että aika moni mekaaninen viritys on kokeiltu. Viime vuosina näiden "uusien" kampi ynnämuiden innovaatiot näyttävät olevan samoja kuin mitä takavuosina on usein jo tehty ja tyritty.
Miten se nyt on niin saatanan vaikea homma ajatella että monimutkaiset vipusysteemit jotka painaa tonnin verran tai joku kardaaniveto tai muu älyttömyys ei vaan kovin helposti korvaa kohtuullisen kätsyä ketjun ja rattaan simppeliyttä.
Se on sitten ihan eri asia jos painolla ei ole väliä ja tehoa on joutavana ihan jumalattomasti. Kuten vaikka moottoripyörissä - siellähän se beeämveen kardaanimopo on vissiin toiminut.
Pastori kirjoitti:Se on sitten ihan eri asia jos painolla ei ole väliä ja tehoa on joutavana ihan jumalattomasti. Kuten vaikka moottoripyörissä - siellähän se beeämveen kardaanimopo on vissiin toiminut.
Toimiihan se esim. matkapyörissä. Vauhdit tasaisia ja niiden ylläpitämiseksi tarvittavat tehot aika pieniä. Niissä ympyröissä pitkät huoltovälit on yksi tärkeistä ominaisuuksista. Mutta eipä näy kardaaneja kilpapeleissä, siellä on painolla ja tehohäviöillä merkitystä.
Jukka