Köyhän miehen Vendetta MBB
Edit: tässä kuva laitteesta ehkä lopullisessa kokoonpanossaan:
Tämä ensimmäinen omalvalmiste ja pikainen prototyyppi osoittautui erittäin nopeaksi nojakiksi, sillä ajettiin tänä keväänä Oulu-Ylikiiminki ajossa 105 km:n matkalla toiseksi ja mäetkin sujuu kun kahden karkulaisen irtioton ajoin kiinni reitin nousuosuudella. Hitsattu alumiini ja sen karkaistuminen on ollut ongelma koko ajan ja tämäkin kesä on mennyt hitsaillessa murtumia ja jopa kerran on tullut kaaduttua stemmin katkettua.
Tästä alkanee pikapuoliin tai talven aikana evoluutiomallin teko, materiaalina CrMo-putket ja tavoitteena parempi kestävyys & aerodynamiikka ja about sama paino. Alle pitää myös sopia 37-622 kitkarenkaat jotta maantiekautta saa jatkettua molemmista päistä.
---- Alkuperäinen avausviesti jatkuu ----
Dodii, on tullut uhottua joten on aika tarttua tuumasta toimeen:
Tuommonen on tavoitteena... tässähän on akseliväli 108 cm, penkki 50 cm:n korkeudella ja keskiö 66-78 cm:n korkeudella. Ajatus on laittaa penkki samaan kulmaan kuin MP:ssä ja keskiö saman verran ylemmäs. MP:ssä penkki on 60 cm:n korkeudella ja akseliväli 110 cm.
Nurkat on inventoitu ja 2010 aloitettu maasturin etuvetoiseksi nojakiksi muunnos jätti jälkeensä tällaisen alumiinirungon :
Runko on pätkitty osiin niin että satulaputki ja keskiö on irroitettu. Tallessa on emäputki etuhaarukan kanssa sekä siitä keskiöön lähtevät putket, ja takakolmio.
Suunnitelma on irroittaa ylempi runkoputki, katkaista alempi penkin alta ja jatkaa samalla putkella vaakatasoon sekä penkin takana ylös ylemmällä putkella. Etukolmio tehdään satulaputkesta ja keskiöstä johon hitsaan kiinni takakolmion satulatuet ja niihin dropoutit.
Kun tuo on sitten tehty niin takapyörän tuenta tulee siten että ylemmät putket tulee alkuperäisistä takahaarukan alaputkista ja alas sitten jotakin alumiiniputkea mitä sattuu löytymään.
Penkkinä on tarkoitus käyttää MP:n hiilikuitupenkkiä niskatukineen, alas tulee runkoon samanlainen tuki kuin MP:ssä ja ylös voisi tehdä runkoputken jatkoksi alumiinista tai hiilikuidusta joustavan levyn pätkän, penkkiin ei siis tule uusia reikiä.
Jos käytän vastaavia osia kuin MP:ssä niin painoksi voisi tulla 11-12 kg, tällöin tavoite päästä vertaamaan Vendettaa MP:hen toteutuisi.
Satulaputken sisään löytyy jo jatkokappale jonka päähän hitsaan ohjainkannattimesta klemmarin tankoa varten. Etuhaarukan sisään tulee säädettävä ohjainkannatin josta katkaisen tangon klemmarin ja käännän 90 astetta.
Tuo maastopyörän tyyppinen teräksinen etuhaarukka ei käy, ryövään triathlon fillaristani etuhaarukan jonka taittelen takarattaalle sopivaksi ja siitä lähtee myös Mavic pässin sarvet. Muutkin osat pääosin lähtee siitä, Campagnolo laatua, keskiö todennäköisesti SRAM Apex ja aluksi pyöreillä 50/34 lehdillä, 9-lehtinen taakse.