Tuohon vielä parempi takahaarukka. Hieman rungon kestävyys huolettaa.. Jenkeissä ovat noita käyttäneet (kai Tiarat tulee samalta tehtaalta kun nämäkin), mutta fillarifoorumilta yms. saa lukea surullisia tarinoita Bilteman fillareiden laadusta. Eli varmaan syytä tsekata että hitsaukset on kunnossa.
Eli nyt se rutattu kilpapyörä vaan jostain. Hyvä idea tuo dropouttien modaus.
Tuohon vielä parempi takahaarukka. Hieman rungon kestävyys huolettaa.. Jenkeissä ovat noita käyttäneet (kai Tiarat tulee samalta tehtaalta kun nämäkin), mutta fillarifoorumilta yms. saa lukea surullisia tarinoita Bilteman fillareiden laadusta. Eli varmaan syytä tsekata että hitsaukset on kunnossa.
Eli nyt se rutattu kilpapyörä vaan jostain. Hyvä idea tuo dropouttien modaus.
Miksiköhän tuossa on etuhaarukka väärin päin ?
No joka tapauksessa jos tarkoitus on tehdä jousitettu tulee lisää haasteita koska jokainen nivelpiste pitää joustaa. Eli etuhaarukan dropoutit keskiön suuntaan, ja keskiön päässä, sekä stemmissä. Tämän takia lopulta luovuin oman maasturi-etuveto projektin jatkamisesta...
Tuosta rungosta sais Vendetta-pohjat helposti kun leikkais Y-rungon niin että koko takahaarukka tippuis veks. Samoin vähän matkan päästä satulaputkea liiat pois. Vaihtais kilpurista jousittamattoman etuhaarukan. Tekis joko jäljelle jääneistä osista, tai irtoputkesta uuden takakolmion takapyörälle. Ja sitten vaan penkkiä sovittelemaan ja etukolmiota rakentamaan...
Juu, ei tota etuhaarukkaa ole tarkoitus käyttää. Takapäähän ajattelin jousituksen jättää, mutta eteen jäykkä haarukka. Samalla jos saisi sovitettua 700c pyörät alle.
Tässä tilannekuvaa ennen kuin kävin polokasemassa kympin tempon:
Eli toinen penkin kiinnike on paikallaan, lenkin jälkeen paskartelin toisen mutta oli jo niin pimeää etten viitsiny ottaa kuvaa. Lyhensin penkin alle tulevaa putkea jotain 5 cm leikkaamalla sen viistoon, sitten vastaava tuki kuin alas mutta samalla viisto osa umpeen.
Katsotaan tuleeko penkki tuohon suoraan kiinni vai jatkanko tuosta suoralla hiilikuituisella jousella.
Seuraavaksi takapyörän tuennat, saa värkin omille pyörilleen ja siten etukolmiota mallailemaan.
Eli toinen penkin kiinnike on paikallaan, lenkin jälkeen paskartelin toisen mutta oli jo niin pimeää etten viitsiny ottaa kuvaa. Lyhensin penkin alle tulevaa putkea jotain 5 cm leikkaamalla sen viistoon, sitten vastaava tuki kuin alas mutta samalla viisto osa umpeen.
Nyt on runkoputkisto muuten valmis. Vain takapyörän tuenta ja vannejarrun paikka puuttuu....
Nyt on runkoputkisto muuten valmis. Vain takapyörän tuenta ja vannejarrun paikka puuttuu....
Puolet takapyörän tuennasta paikallaan:
Meinasi ilta loppua kesken, hämärässä tuli leikattua toista putkea liikaa päärungon puolelta ja hitsaamiseen kuluikin sitten reippaasti enemmän aikaa, ei helpottanut yhtään että oli 10 .. 8 astetta lämmintä ja tuuli yltyi iltaa kohti.
Mutta on omilla pyörillään nyt ja kohta kestää jo penkinkin laittaa kiinni ja koeistua.
TIGillä ehkä eri asia. mutta MIGillä helpotti ja paransi sauman laatua, jos osat oli kuumennettu ennen hitsauksen aloittamista. Käytin aikanaan töhöä tai toisinaan hiustenkuivaajaa ja pahvilaatikkoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Valmistajalta on näköjään saatavana muutossarja, jossa Y-runkoisesta maastopyörästä saa helposti tehtyä tämän mallin köyhemmän version. http://cruzbike.com/conversion-kit Tässä on tää sarja , eikä sille muorostu hirveetä hintaa. Jos joku haluu kokeilla on minulla varastossa yksi Y-runkonen tekele. Siittä saa kun hakee pois ja rakentelee. Mulla ei sille ole varsinaista käyttöö. Muuta hyvää ja hyvää siinä ei ole kuin tuo runkon rääpäke.
Kiitos linkistä! Tuohan olisi mielenkiintoinen kokeilu, noita kilpapyörän osia joita voisi tässä soveltaa löytyy kuitenkin nurkista...
Kannattaa muistaa että kun emäputki ja siten etuhaarukka on pystymmässä tulee stemmille enemmän vääntöä kuin ranskalaisittain loivassa kulmassa olevalle etuhaarukalle. Sanovat että Cruzbike Silvio ja näillä konversioilla läjätyt hukkaavat sen paljon mainostetun tehoedun joka nimen omaan on korjattu Vendettaan.
Itsekin olin 2010 tekemässä maasturista etuvetosta mutta jäi kesken kolmesta syystä : sain käsiini lowracerin, maasturi ei ollyt Y-runkoinen joten ei olisi tullut hyvä, ja vaikka olisi niin huteraksi olisi rakenne muodostunut.
Tuollaisen konversiokitin teko on pikku juttu : tein joustohaarukalle 100mm -> 126mm dropoutit yhdessä illassa lattaraudasta. Loput saa pilkotusta (teräsrunkoisesta) normi fillarista kun järjestelee uudestaan. Enää ei tarvita muuta kuin sopiva satulaputki ja parit stemmit joilla rakenteen saa etuhaarukkaan kiinni.
Mielenkiintoinen tuo Silvion takahaarukan ala tuenta , sekä myös etuhaarukan. Jotenkin vaan tulee mieleen Jorimainen naru, vaikka tässä ei siittä nyt kysymys ole suoraan.
Ei tuossa Silviossa paljon mitään erikoista ole ja rupee kiinostaan yhä enenmän. Oli pakko ottaa oikein siittä printti , että saa itseensä kiusata. Tossa mietin , mitenkähän tuolle rakenteelle kävis , jos käyttäs alatuennassa vaijereita , näiden latta levyjen sijasta. Että pystyskö sitä eres sit ajaan.
Mielenkiintoinen tuo Silvion takahaarukan ala tuenta , sekä myös etuhaarukan. Jotenkin vaan tulee mieleen Jorimainen naru, vaikka tässä ei siittä nyt kysymys ole suoraan.
Ei tuossa Silviossa paljon mitään erikoista ole ja rupee kiinostaan yhä enenmän. Oli pakko ottaa oikein siittä printti , että saa itseensä kiusata. Tossa mietin , mitenkähän tuolle rakenteelle kävis , jos käyttäs alatuennassa vaijereita , näiden latta levyjen sijasta. Että pystyskö sitä eres sit ajaan.
Mahtaa tuo latta olla hiilikuitua takana ja se joustaa. Veikkaan ettei yläpäässä ole muuta kuin uretaanijousi ja tappi & pusla pitämään takakolmion ja renkaan oikeassa asennossa. Siksi latta on leveä ettei takakolmio svingaa sivusuunnassa, ja yläputket tukevat ja yhteen hitsatut että muoto & jäykkyys säilyy.