tämä keskustelu on Siirretty sähköpyöräkeskustelusta.
Sekä ketju 45kmh sähkölläT: Mustasudenkorento
jori kirjoitti:
Olen suunnitellut rekisteröiväni polkupyöräni mopoksi, jotta voisin ajaa moottoriliikennetien leveää ja sileää piennarta pitkin töihin sen moottoriliikennetien vierssä molemmin puolin poukkoilevan kv-väylän sijaan.
Ei sitä tarvi mopoksi rekisteröidä. Itse ajan lähes pelkästään autoteitä pitkin kesällä. Ainoat paikat mitkä joudun kiertämään ovat moottoritien ylitykset joissa on jalankulku ja pyöräily merkillä kielletty. Niitäkö tarkoitat ?
Re: Sähköpyöräkokeiluja, energialaskelmia
Lähetetty: 25 Elo 2012, 02:07
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Edellyttää sitä että alamäissä voi laskea jarruttelematta. Vaatii lujat rakenteet, hyvän jousituksen ja jarrut. Silti alamäkien pitää olla suhteellisen hyväpintaisia ja risteyksettömiä. Vai meinaatko että jarruenergiaa saisi jotenkin talteen ilman että se syteemi kuormittaisia muussa ajossa?
Kyllä meillä täällä Pirkanmaalla useimmat mäet pystyy laskemaan jarruttamatta. Pikemminkin harvinaisuus on mäki, jonka takia täytyy jarruttaa alamäessä. Okei, jos tarkoitat kv-väylällä pyöräilyä, niin se on pelkkää kiihdyttelyä ja jarruttelua oli alamäkiä tai ei. Kv-väylä ei yleisesti ottaen ole pyöräilyyn soveltuva väylä .
Mikä olisi käytännössä polkematta liikkuvan polkupyörän käyttötarkoitus jos sillä ei voisi ajaa pyöräteitä
mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:
Olen suunnitellut rekisteröiväni polkupyöräni mopoksi, jotta voisin ajaa moottoriliikennetien leveää ja sileää piennarta pitkin töihin sen moottoriliikennetien vierssä molemmin puolin poukkoilevan kv-väylän sijaan.
Ei sitä tarvi mopoksi rekisteröidä. Itse ajan lähes pelkästään autoteitä pitkin kesällä. Ainoat paikat mitkä joudun kiertämään ovat moottoritien ylitykset joissa on jalankulku ja pyöräily merkillä kielletty. Niitäkö tarkoitat ?
Varmaankin sitä että laki velvoittaa pyöräilijän käyttämään pyörätietä mikäli sellainen on
Jukka
Re: Sähköpyöräkokeiluja, energialaskelmia
Lähetetty: 25 Elo 2012, 11:18
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:
Olen suunnitellut rekisteröiväni polkupyöräni mopoksi, jotta voisin ajaa moottoriliikennetien leveää ja sileää piennarta pitkin töihin sen moottoriliikennetien vierssä molemmin puolin poukkoilevan kv-väylän sijaan.
Ei sitä tarvi mopoksi rekisteröidä. Itse ajan lähes pelkästään autoteitä pitkin kesällä. Ainoat paikat mitkä joudun kiertämään ovat moottoritien ylitykset joissa on jalankulku ja pyöräily merkillä kielletty. Niitäkö tarkoitat ?
Varmaankin sitä että laki velvoittaa pyöräilijän käyttämään pyörätietä mikäli sellainen on
Ei muuten velvoita. Laki velvoittaa ajoradalla ajettaessa käyttämään niin oikeaa reunaa kuin se turvallisesti on mahdollista. Nyt kun mopot on työnnetty ajoradoille niin kyllä sinne ainakin kilpapyöräilijät sopii myös hyvin kun vauhditkin on samaa tasoa.
Sopii yrittää pykälistä todistaa toisin. Polkypyörä on ajoneuvo ja sekä Suomessa että kansainvälisesti sillä saa ajaa ajoneuvoille tarkoitetuilla ajoradoilla ellei liikennemerkki toisin määrää. Kieltäviä liikennemerkkejä ovat jalankulku/pyörällä ajo kielletty, moottoritien ja moottoriliikennetien merkit.
Homman pointti on se turvallisuus. Jos tien sivussa kulkee kevyen liikenteen kaista jossa on populaa runsaasti ei ole turvallista ajaa siellä kilpapyörällä 35-45 km/h nopeuksia. Turvallisuus lisäksi paranee kun ajoradalla kaikilla ajoneuvoilla on samat liikennesäännöt, pyörät mukaan lukien. Kevyen liikenteen väylillä pyöräilevä kun väistää lähtökohtaisesti kaikkia muita ajoneuvoja risteystilanteissa.
Sama käsitys kuin sinulla oli täällä Oulussa myös poliiseilla 90-luvulla. Veli kiroili sitä kun kilpapyörällä täällä ajeli, itse kun silloin asusteli pääkaupunkiseudulla jossa poliisit tuntivat pykälät paremmin. Nykyään ei poliisilla ole ollut mitään sanottavaa käyttämistäni ajoradoista, yllättäen näen melkein joka lenkillä poliisit autoilemassa ja jokusen kerran olen puhallusratsiapaikan ohikin ajanut...
Re: Sähköpyöräkokeiluja, energialaskelmia
Lähetetty: 25 Elo 2012, 13:41
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:
Olen suunnitellut rekisteröiväni polkupyöräni mopoksi, jotta voisin ajaa moottoriliikennetien leveää ja sileää piennarta pitkin töihin sen moottoriliikennetien vierssä molemmin puolin poukkoilevan kv-väylän sijaan.
Ei sitä tarvi mopoksi rekisteröidä. Itse ajan lähes pelkästään autoteitä pitkin kesällä. Ainoat paikat mitkä joudun kiertämään ovat moottoritien ylitykset joissa on jalankulku ja pyöräily merkillä kielletty. Niitäkö tarkoitat ?
Varmaankin sitä että laki velvoittaa pyöräilijän käyttämään pyörätietä mikäli sellainen on
"Mikäli pyöräilijän kulkusuunnassa ei ole merkittyä pyörätietä, voi pyöräilijä siis lain mukaan ajaa ajorataa pitkin. Mikäli ajoradan reunassa on valkoisella sulkuviivalla erotettu riittävän leveä piennar, on pyöräilijän käytettävä piennarta, muutoin tien oikeaa reunaa. Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa."
Jukka
Re: Sähköpyöräkokeiluja, energialaskelmia
Lähetetty: 26 Elo 2012, 09:53
Kirjoittaja jori
Raamattu on eri asia kuin katekismus ja profeetan opetukset vielä kolmas. Minun tilanteeni on kuitenkin sellainen, että tie, jota haluaisin ajella on varustettu tällä merkillä.
Sinne ei ole polkupyörällä asiaa edes selityksin varustettuna. Mopolla siellä on kuitenkin hyvä ajella ja niin olen tässä vuoden päivät tehnytkin.
Re: Liikennesäännöistä ja pyörän mopoksi muuttamisesta.
Lähetetty: 26 Elo 2012, 10:38
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Mitä tuo mopoksi muuttaminen vaatisi?
Siis se että sen saisi oikeasti kilpiinkin.
Re: Liikennesäännöistä ja pyörän mopoksi muuttamisesta.
Lähetetty: 27 Elo 2012, 11:24
Kirjoittaja tavasti
Mustasudenkorento kirjoitti:
Mitä tuo mopoksi muuttaminen vaatisi?
Siis se että sen saisi oikeasti kilpiinkin.
Joskus ihan kysyin mitäs sellaiseksi 'pienitehoiseksi mopoksi' (vai mikä se nyt olikaan) rekisteröinti vaatisi. Vaatisi tyyppikatsastuksen, joka ei ole erityisen halpa operaatio.
Mitenkähän jos ostaa keskieuroopasta siellä mopoksi katsastun? Käsittääkseni esim laillisia 45 km/h avustavia Allewedernejä myydään.
Re: Liikennesäännöistä ja pyörän mopoksi muuttamisesta.
Lähetetty: 27 Elo 2012, 12:05
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
Mitä tuo mopoksi muuttaminen vaatisi?
Siis se että sen saisi oikeasti kilpiinkin.
Joskus ihan kysyin mitäs sellaiseksi 'pienitehoiseksi mopoksi' (vai mikä se nyt olikaan) rekisteröinti vaatisi. Vaatisi tyyppikatsastuksen, joka ei ole erityisen halpa operaatio.
Mitenkähän jos ostaa keskieuroopasta siellä mopoksi katsastun? Käsittääkseni esim laillisia 45 km/h avustavia Allewedernejä myydään.
Haa, tuossa se on. Sehän olisi EU:n sisäisen kaupan este, jos sitä ei hyväksyttäisi Suomessa. Se siis menee läpi, vakka vähän nikottelisivatkin. Täytyypä ruveta tutkimaan tuolta pohjalta Saksan määräyksiä noille 45-fillareille.
Re: Liikennesäännöistä ja pyörän mopoksi muuttamisesta.
Lähetetty: 27 Elo 2012, 13:14
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:
...
Täytyypä ruveta tutkimaan tuolta pohjalta Saksan määräyksiä noille 45-fillareille.
Näköjään omatekoinen S45 vaatii Saksassakin tyyppihyväksynnän, joka yo kirjoitelman mukaan tulee tosi kalliiksi mm. elektronisten häiriöiden mittaamisen takia (tietääkseni on harvoja labroja, jotka voivat ko. tutkimuksen tehdä, ja veloittavat aika suolaisesti siitä).
Pitäisi löytää valmiiksi tyyppihyväksytty malli Saksasta. Sitä ei sitten voi muutella mielinmäärin. Esim. jo lokasuojat, renkaat ovat tarkoin säädellyt.
Liekö noita kohtuuhintaan lainkaan. Toivottavasti löydetään.
Muokkaus: Löytyi 3, joita ADAC testasi. Yli 3000 EUR http://www.adac.de/infotestrat/adac-im- ... elecs.aspx
Hinnoittelusta esimerkki. Kehuttuja ecrazyman:in napamoottorinohjaimia saa häneltä Hongkongista noin 17 eur ilman alv, ilman tullia(4.7%), ilman rahtia, mutta Saksan kauppiailta ne (tai vastaavat?) näyttävän olevan luokkaa 70-90 eur, sis alv. Siis Kiina-Saksa -hintasuhde ehkä nykyään mennyt tämmöiseksi useallakin tuotealueella? Pitäisikö lähteä Kiinaan penkomaan? (posti Kiinasta kummallisen kallista; useimmiten postikulut samaa suuruusluokkaa kuin tehdashinta)
Muokkaus: korjattu ohjaimen hinta noin 17 euroksi (oli alle 12)
Re: Liikennesäännöistä ja pyörän mopoksi muuttamisesta.
Lähetetty: 27 Elo 2012, 15:05
Kirjoittaja terppa
Halvin 45 km/h kulkeva kinneri maksaa saksassa n. 8100€ http://www.akkurad.com/html/0110preisli ... eweder.pdf Mielelläni soisin, että semmoinen ajoneuvoluokka tulisi Suomeenkin, taajamassa pysyisi liikenteen rytmissä ihan täysin, tosin minulla oli se fiksaatio, että polkemalla tartteisi liikkua http://www.alleweder.de/ tuolla lisää teknistä infoa. Näköjään Hasenkin saisi kilpiin mutta äkkiseltään hintaa en hokannut, varmaan kuitenkin halvempi kuin Alleweder.
45Km/h Sähköavulla
Lähetetty: 02 Syys 2012, 09:03
Kirjoittaja Nojanalle
Tästä on aienmin puhuttu ,mutta kun en löytänyt osiota ja tän voi sinne liittää jos tarvis. Aika mielenkiintosta kuitenkin tuo Sähköavulla kulkeva Nojapyörä ja max.45km/h. Eli mopoksi onnistuu Saksassa, siis miksi ei meilläkin. Saman kai nuo lakipykälät pitkässä juoksussa täälläkin. Sitä vaan mietii kuinka tämmönen auttais arkiliikennettä monenkin osalta.
Re: 45Km/h Sähköavulla
Lähetetty: 02 Syys 2012, 09:46
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:
Aika mielenkiintosta kuitenkin tuo Sähköavulla kulkeva Nojapyörä ja max.45km/h. Eli mopoksi onnistuu Saksassa, siis miksi ei meilläkin.
Mopoksi? kai mopossa kilvet ja liikennevakuutus pitää Saksassakin olla? Oliko tuo nyt katulaillinen, vai ajettiinko sillä vaan kadulla? Täällä ei kelpaisi noilla varusteilla pimeällä edes polkupyöräksi
Jukka
edit: Tuosta on näköjään kaksi versiota. Tavallinen sähköpyörä max 25km/h ja kolmipyöräiseksi mopoksi(=mopoauto) rekisteröitynä 45km/h. Siinä on sitten kilvetkin ja koskee mopoauton säännöt(ei saa ajaa pyöräteillä missään ja pitää katsastaa): http://www.akkurad.com/html/ewiesel.html
Jukka
Re: 45Km/h Sähköavulla
Lähetetty: 02 Syys 2012, 09:52
Kirjoittaja Nojanalle
Näytti siel olevan rekisterikilpi, että kai se lailinen luulis olevan. Mutta mistä sitä tietää. Eikö nuo lait pitänyt yhtenäistää pikkuhiljaa koko EU alueella. Kuka tietää. Täällä ainakin niuhotetaan kaikista .
Re: 45Km/h Sähköavulla
Lähetetty: 02 Syys 2012, 09:59
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:
Näytti siel olevan rekisterikilpi, että kai se lailinen luulis olevan. Mutta mistä sitä tietää. Eikö nuo lait pitänyt yhtenäistää pikkuhiljaa koko EU alueella. Kuka tietää. Täällä ainakin niuhotetaan kaikista .
Kyllä ne on yhtenäistetty, sama laki se on täälläkin. Jos joku tyyppikatsastaa jonkun ajoneuvon kevytnelipyöräksi niin silloin sellaisen saa kuka vaan samoilla varusteilla rekisteröityä sellaiseksi. Saksassa vain taitaa olla enempi näitä Jokuja? Kun täältä Jokut ja Jonkut puuttuu niin pitää hakea saksasta ja rekisteröidä täällä.
Jukka
Re: 45Km/h Sähköavulla
Lähetetty: 02 Syys 2012, 10:19
Kirjoittaja Ralii
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:
Näytti siel olevan rekisterikilpi, että kai se lailinen luulis olevan. Mutta mistä sitä tietää. Eikö nuo lait pitänyt yhtenäistää pikkuhiljaa koko EU alueella. Kuka tietää. Täällä ainakin niuhotetaan kaikista .
Kyllä ne on yhtenäistetty, sama laki se on täälläkin. Jos joku tyyppikatsastaa jonkun ajoneuvon kevytnelipyöräksi niin silloin sellaisen saa kuka vaan samoilla varusteilla rekisteröityä sellaiseksi. Saksassa vain taitaa olla enempi näitä Jokuja? Kun täältä Jokut ja Jonkut puuttuu niin pitää hakea saksasta ja rekisteröidä täällä.
Jukka
Mitähän tuollaisesta tyyppikatsastuksesta tulisi kustannuksia? Joku kinnerihän olisi varsin varteenotettava peli 45km/h sähköavuille. Riittäis akkukin jonkun aikaa matalamman energiakulutuksen (=ilmanvastuksen) takia.
Käytettävyys ja mukavuus tosin kärsisi aikalailla, koska todennäköisesti joutuisi pitämään kypärää päässä.