Sivu 1/1
Tilting trike
Lähetetty: 27 Elo 2012, 16:23
Kirjoittaja Pastori
En nyt muista oliko tästä keskusteltu. Liitän sitten vanhaan keskusteluun jos löytyy.

Viime vuosina olen useasti törmännyt noihin takosastaan muuttuviin/kallistuviin/tilttaaviin kolmipyöräisiin. Linkin takana esimerkkejä: http://www.google.com/search?q=tilting+ ... 24&bih=597
OIkein hienoja ovat, jotenkin kivaa insinöörihommaa. Melkein tekisi mieli rakentaa että tajuaisin miten tommoinen toimii ja mimmoiset fiilarit ajamisessa voisi olla.
Yksi asia vain jäi vielä vaivaamaan. Miksi?
Mähän osaan ajaa kaksipyöräisellä, joten mitäs iloa on tommoisesta takaa kapeasta ja kallistuvasta trikestä. Miksi se olisi parempi.
Ja miten se sitten on parempi kuin kallistumaton trike. Eikö tosta nyt tule joutavaa painoa?
Mitä mitä?
Selittäkää nyt ton autuus mulle kun mä olen niin tyhmä
Re: Tilting trike
Lähetetty: 27 Elo 2012, 16:59
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Tilting trike
Lähetetty: 27 Elo 2012, 17:03
Kirjoittaja PW
Joo, miekin nykyään usein kysyn saman kysymyksen iteltäin kun jotain pitäs tehdä
yleensä sitt jää tekemättä, olisko vanhuus.
Petri
ps. laitoin pastori yv:tä
Re: Tilting trike
Lähetetty: 27 Elo 2012, 17:16
Kirjoittaja jori
Kyllähän tällaisesta on on aivan tuore ketju ja laite hyvällä mallilla tekeillä. Eemeli1 linkissä rakentelusta. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2565
Ideana tuossa on tehdä pyörä, jolla ei tarvitse kiemurrella pystyssä pysyäkseen, mutta jolla voi kaarteessa ajaa rajujakin kurveja kaatumatta. Kalllistus lukitaan suorilla ja kaarteeseen mennään kallistamalla pyörä, kuten kaksipyöräinen. Kaarteessa kallistuksen voi sitten lukita, jolloin renkaan luisto ei ole fataalia, eikä siis välttämättä johda kaatumiseen, kuten lähes poikkeuksetta kaksipyöräisellä.
Myös nopea väistöliike on kapeallakin kolmipyöräisellä helpompi ja vie vähemmän tilaa, kuin kaksipyöräisellä. Kaksipyöräisellä kun täytyy ensin ohjata esteen suuntaan, jotta saa aikaan kallistuksen esteestä pois päin ja vihdoin pääsee ohjaamaan kauemmas esteestä. Tämän kokee konkreettisesti, kun ajaa piennarta ja rekka tai bussi kiilaa liian läheltä ohi. Päästäksesi kaksipyöräisellä väistämään kauemmas rekan kyljestä pitää ajolinjaa ensin ohjata kohti rekkaa. 
Re: Tilting trike
Lähetetty: 27 Elo 2012, 17:34
Kirjoittaja Pastori
Okei. Nyt mä alan päästä hajulle.
Tää Eemelin pyörähän tulee olemaan ihan järkyttävän hieno.

Melkein tuli kuset housuun kun menin tuota ketjua kattomaan.
Miksen mä ikinä saa mitään aikaiseksi ja muut tekee tommoisia.
Pitääkö ton sitten olla minunkin suosimaa pientä pyöräkokoa VAI pitäiskö ruvetaa haaveilemaan että silloin kun pitää se isompipyöräinen rakennella, niin se olisikin tilttaava kolmipyörä?