Re: Trike Talvella!!!
Trike "läski"-renkailla olisi aivan mahtava talvipyörä.
ICE:lta on ensi vuonna semmoinen tulossa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Trike "läski"-renkailla olisi aivan mahtava talvipyörä.
ICE:lta on ensi vuonna semmoinen tulossa.
Tuossa on ainakin yksi suuri ongelma talvi käyttöön. Painoa ei ole tarpeeksi takapyörällä jotta pitoa olisi tarpeeksi. Jos katsot tätä videota jossa hyvin samankaltaisella runkogeometrialla varustettu läskitrike sutii pahasti: http://youtu.be/nIkpXCZ0gH0?t=2m49s
Toinen ongelma on tamppausleveys, 2-3cm pakkaslumessa on suhteellisen kevyt ajaa jos siihen polkee vain 37mm uraa, mutta teeppä sama niin että poljet mennessäsi kolmea 100mm uraa.
Jukka
Vastus ei kasva ihan niin linearisesti kuin varmaan kuvittelet muista että noilla renkailla ura ei ole läheskään niin syvä kuin se on 37 mm renkailla. Rengas ei melkein ikinä pääse kuitenkaan painumaan täysin lumesta läpi vaan sitä jää aina renkaan ja tien pinnan väliin. Ainoastaan loska voi oikeasti väistyä niin että rengas ja tienpinta kohtaa.
Wacky kirjoitti:Tuossa on ainakin yksi suuri ongelma talvi käyttöön. Painoa ei ole tarpeeksi takapyörällä jotta pitoa olisi tarpeeksi.
Takapyörän sutiminen on tosiaan kolmipyöräisten ongelma. Minunkin Tricellä on ongelmia jo kesäkelillä vähänkin jyrkemmässä soraylämäessä. Monta kertaa olen joutunut taluttamaan. Minun Tricessä on 26 tuumainen takakiekko ja sen takia painopiste on vielä kauempana kuin 20 tuumaisella.
2000-luvun vaihteessa Turun saariston Ecotrip retkellä oli eräs vänäläinen mukana itse rakennetulla trikellä, jossa joka pyörä veti. Se oli tosi mainio vehje ja jos semmoisen vielä varustaisi läskirenkailla, niin siinä olisi ylivoimainen talvipyörä.
Muistan kyllä kun kerroit siitä vempeleestä. Harmillisesti sellaista ei ole kait saatavilla mistään kaupallisesti nykyisin.
Maastossa ja talvella voisi toimia melkein paremmin nelivetoinen nelipyöräinen vaikka painoa tulee läskeistä jo aika hurjasti.
Painon lisäksi monipyörävetoisissa tulee voimansiirron häviöt. Pakkasella ne moninkertaistuu. Mikään noistahan ei tavallaan ole ongelma, ajamaan pääsee, mutta vauhti jää kävelyvauhdista.
Hipparion/python trikellä ajelin kaksi talvea, siitä ei lopu pito ja voimansiirtokin yhtä yksinkertainen kuin pystypyörässä. Siinä on minusta ylivoimainen perusrakenne talvitrikeksi, kunhan tekee mahdollisimman isoilla kiekoilla ja värkkäilee hyvän etulokasuojan.
Wacky kirjoitti:Vastus ei kasva ihan niin linearisesti kuin varmaan kuvittelet muista että noilla renkailla ura ei ole läheskään niin syvä kuin se on 37 mm renkailla.
Tästä on väännetty ennenkin Edelleen pysyn kannassani että kun lunta on ohuesti tai se on kevyttä pakkaslunta niin molemmat renkaat uppoavat yhtä syvälle, eli muutamaa milliä vaille tien kovaan pintaan asti.
Jukka
Pannaan nyt kuva tuosta jokapyörävetoisesta.
Peter Elandin sivulla on joitain yksityiskohtiakin.
jviirret kirjoitti:Painon lisäksi monipyörävetoisissa tulee voimansiirron häviöt. Pakkasella ne moninkertaistuu. Mikään noistahan ei tavallaan ole ongelma, ajamaan pääsee, mutta vauhti jää kävelyvauhdista.
No lisätään vielä sähköapumoottori eli trike jokapyörävedolla, läskirenkailla ja apumoottorilla.
Onko tässä paras mahdollinen talvipyörä
Ilpo kirjoitti:No lisätään vielä sähköapumoottori eli trike jokapyörävedolla, läskirenkailla ja apumoottorilla.
Onko tässä paras mahdollinen talvipyörä
Jos rahaa on akkujen ostoon, ei välitä niiden ympäristökuormasta, ei tarvi säilöä pyörää paikkassa johon se pitää nostaa, vihtii ja on mahdollista roudata akkuja pakkasella aina pidemmän pysähdyksen ajaksi sisälle lämpimään/latautumaan.
Jukka
Ilpo kirjoitti:No lisätään vielä sähköapumoottori eli trike jokapyörävedolla, läskirenkailla ja apumoottorilla.
Onko tässä paras mahdollinen talvipyörä
Ehkä sulle Mulle ei ainaskaan. Ihmisten tarpeet ja mieltymykset vaihtelee liikaa että yhtä ratkaisua voisi sanoa tässäkään asiassa parhaaksi
Jo omat mieltymykset vaihtelee. Mulla taitaa olla tällä hetkellä kahdeksan pyörää. Lisäksi epämääräinen kasa osia
Yheksän niitä onkin, mutta uusia tekis silti mieli rakentaa
En nyt muista oliko viime talvi ensimmäinen vai toinen kun en jaksanut vaihtaa eteen nastarenkaita, taakse kyllä vaihdoin ihan pidon vuoksi. En koe että scorpion olisi ollut yhtään sen turvattomampi vaikkei siinä ollutkaan edessä nastoja. Nastoitta ajellessa kuitenkin korostuu ennakointi. Mihinkään, varsinkaan kaarteeseen, ei kannata ajaa tuhatta ja sataa. Toisaalta pakkautuva lumi hidastaa vauhtia eikä ole pelkoa liian kovasta ajosta. Suurimmat ongelmat mulla taisi olla tilanteissa joissa ei pystynyt ottamaan kunnolla vauhtia ylämäkeen, nastarengas alkoi lipsua ja lopulta olin keskellä jäistä mäkeä. Kyydistä ei voinut nousta koska olisin kaatunut välittömästi, pakittaminen tai ylipäätään paikallaan pysyminen oli vaikeaa kun trike lähti luistamaan ittekseen takaperin. Eipä siinä oikein muuta voi tehdä kuin yrittää saada pyörä poikittain jotenkin jotta lakkaa luisumasta. Ojaan en silti vielä ole päätynyt .
Mitä tulee jarrukahvoihin niin eikö Velotechnik kauppaa sivuillaan juuri tuollaista yhden jarrukahvan tuplajarrua? Sitä en muista onko vaijeri- vai nestelevyjarru.
Premnas kirjoitti:Mitä tulee jarrukahvoihin niin eikö Velotechnik kauppaa sivuillaan juuri tuollaista yhden jarrukahvan tuplajarrua? Sitä en muista onko vaijeri- vai nestelevyjarru.
Hyvä pointti! Tällaisia tosiaan on olemassa, on sekä vaijeri- että hydraulitoimisia. HPVelon varusteiksi on valittavissa tuollainen jarruviritys, mutta erikseen niitä on vähän huonosti tarjolla. Hyvän tovin googlailtuani löysin tällaisen, joka parhaiten ratkaisisi tarpeeni: http://www.q-cycles.com/Double-pull-bra ... unction/en
Se on tarkoitettu asennettavaksi tankoon vasemmalle ja siinä on seisontajarrutappi mukana. Ja ilmeisesti sopii Scorpionin vakioon vaijerilevariin. Tuon kanssa sitten oikeaan tankoon voisi viritellä haluamansa takajarrun. Vannejarruhan se tietysti olisi, ettei mene kiekko uusiksi. Yksittäinen Maguran jarru onkin aina kiinnostanut...
Balansoitu tuplajarrukahva tietysti poistaa mahdollisuuden jarruilla ohjaamiseen. Teoriassa erillisillä etujarruilla voisi ohjata. Mutta en oikein näe pointtia sellaisen opetteluun. Käyttääkö joku tosissaan tadpolen erillisiä etujarruja mihinkään hyödylliseen? Onko siinä pointtia?
Noita kahden vaijerin jarruvipuja on monen hintaisia, mutta aika lailla sai niitä etsiä. Kuulemma fillaripoolon pelaajat käyttävät noita. Laitanpa siis malliksi tähän talteen:
http://www.utahtrikes.com/PROD-210.html
http://www.sickbikeparts.com/catalog/pr ... ucts_id=41
http://store.stcago.com/Dual-Pull-Kit-w ... Ft-Efl_swA
http://www.throwinpolo.com/products/sav ... rake-lever
http://www.bicycle-engines.com/Dual-Pul ... Lever.html
Tulikohan jo esille? Kun yhteen kahvaan yhdistetään kaksi jarrua pitää sitä puristaa tupla voimalla että saadaan sama jarrutusvoima.
Jukka
...Käyttääkö joku tosissaan tadpolen erillisiä etujarruja mihinkään hyödylliseen?...
Käyttää. Sitä ei tarvitse edes opetella. Kun molemmissa etupyörissä on erilliset levyjarrut, niiden käytöstä suunnan vakaamiseen ja käännösten auttamiseen tulee hyvin nopeasti tottumus. En todella ole kaivannut takajarrua. Sen teho olisi enintäänkin teoreettinen.
Kuten tuossa aiemmin joku jo totesi, talvella jarrutuksen pyrkiessä menemään pitkäksi laitetaan jalat maahan. Yleensä sitä ei edes tapahdu, vauhdit jäävät joka tapauksessa niin paljon kesäisiä vähemmiksi.