Hupiajossa ei ole niin väliä. Keskaritkin on olleet 20km/h, joten vauhdilla ei pääse kehumaan. Jos päivittäin ajais vaikka työmatkaa, voisi suhtautuminen olla toinen. Mutta auto massallaan ja suojakorillaan on ykkönen silloin kun kohtaaminen (lue törmäys) tapahtuu, joten olen mielummin pyörätiellä. Minun ajo- ja reaktionopeudella olisi autojen seassa ajot päättyneet jo ajat sitten ja jostain risteyksestä lapioitu jäänteet purkkiin.
OT: näyttää hukkuvan tämäkin ketjun videolinkit keskusteluun.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 02 Touko 2013, 19:05
Kirjoittaja Esko M
Wacky näkyy huristelleen (hurjastelleen?) Herttoniemeen laittomalla väylällä. Siinä ekan kolarivaaran kohdalla ja sitä ennen on pyörätie vasemmalla ja siltojen jälkeen oikealla. Vai lasketaanko spiidu-nojapyörä samaan luokaan pässinsarvisten, alle 10 kg painavien kilpa- ja maantiepyörien kanssa, niillä kun saa ajaa ajoradalla silloinkin kun vieressä on pyörätie?
Se ensimmäinen risteys on paha pyörätietä Kipparilahden suunnalta tultaessa, kun ei näe oikealle moottoritien ramppia alas tulevia autoja. On siinä peili, mutta peilistä ei näy mitään, ellei aja aivan pyörätien vasenta laitaa. Peili on tarkoitettu vain autoilijoille, pyöräilijälle pakkopysäys ja kurkistelua nurkan taakse.
Esko
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 02 Touko 2013, 19:49
Kirjoittaja Nojanalle
Saako polkupyörällä ajaa ajoradalla, vaikka vieressä kulkee pyörätie? Näkyvät ainakin täällä Sipoon suunnalla kilpapyöräharrastajat mieluummin ajelevan autojen seassa ajokaistalla. Selityksenä, että "mennään niin kovaa, ettei uskalla tuolla pyörätiellä ajella".
Tapio Silvén
Jos kulkusuunnassa - joko tien oikealla tai vasemmalla puolella -on liikennemerkein 422-425 osoitettu, ajoradasta korotetuin reunakivin erotettu taikka kokonaan erillinen pyörätie, pyöräilijä on velvollinen ajaessaan käyttämään pyörätietä.
Kilpapyöräilijöiden kohdalla vilkkaasti liikennöidyllä pyöräteillä ajaminen on kuitenkin ongelmallista, jopa vaarallista, sillä nopeuserot normaaleihin pyöräilijöihin ovat melkoisia, ja lisäksi yhdistetyillä kevyenliikenteen väylillä liikkuvat pyöräilijöiden lisäksi myös jalankulkijat, rullaluistelijat, lastenvaunut, koirantaluttajat jne.
Vaikka lainsäädännössä ei ole erikseen kilpapyöräilyn harrastajille erivapauksia, kaikkien turvallisuuden kannalta on parempi, että he ajavat siellä missä se on turvallisinta. Eiköhän meiltä suomalaisilta autoilijoilta löydy sen verran urheiluhenkeä,että tehdään tilaa ajoradalla harjoitteleville kilpapyöräilijöille.
Tämä on sellainen ikuinen väittämä siittä että kilpapyöräilijöillä on erikoisvapauksia tieliikenne laissa. Tosin tämän ketjun voisi jo siirtää muualle.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 02 Touko 2013, 20:33
Kirjoittaja Wacky
Esko M kirjoitti:
Vai lasketaanko spiidu-nojapyörä samaan luokaan pässinsarvisten, alle 10 kg painavien kilpa- ja maantiepyörien kanssa, niillä kun saa ajaa ajoradalla silloinkin kun vieressä on pyörätie?
Esko
Keskinopeus tuolla matkalla, vallilla - mellunmäki oli 30,3 km/h joka taitaa riittää siihen että voin vedota muiden turvallisuuten kun päätän ajaa ajoradalla.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 03 Touko 2013, 11:32
Kirjoittaja jori
Hyvä ja opettavainen video. Kopion siitä, ja koko tämän keskustelun liikenneturvallisuudesta voisi varmaan siirtää vaikkapa onnettomuusrekisterin ketjuun, vaikkei mitään onnettomuutta sattunutkaan.
Samalla tyylilajilla on tehty oikein elokuvakin. Se kertoo pyörälähetistä, joka ajelee New Yorkin katuja tuolla samalla tyylillä. Selvisi yleensä kolaritta. Premium Rush
Uskoisin, että sillan alta tai tunnelista valoon sukeltaessaan kannattaisi käyttää valoja tai sitten hitaampaa nopeutta. Eihän tuossa mitään onnettomuusvaaraa varsinaisesti ollut. Jos taksin paikalla olisi ollut arka kuljettaja, joka Wackyn havaittuaan olisi painanut jarrua, olisi auton väistäminen ollut vaikeampaa.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 03 Touko 2013, 14:46
Kirjoittaja Hopea
Pyörätien käyttäminen on periaatteessa pakollista jos sellainen kulkusuunnassa on. Tässä taas kerran Tieliikenneasetuksesta ko. merkin kohdalta poimittuna se poikkeus:
"...Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa..."
Poliisi päättää tapauskohtaisesti, mikä oli riittävä syy. Jos heillä on aihetta puuttua... Sitä yleensä tulee silloin, kun osuu yhteen jonkun kanssa. Mutenhan poliisit eivät juurikaan puutu yksittäisten pyöräilijöiden toilauksiin, mikäli nämä eivät näytä olevan erityisen vaarallisia toisille tai itselleen.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 03 Touko 2013, 15:33
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:
Pyörätien käyttäminen on periaatteessa pakollista jos sellainen kulkusuunnassa on. Tässä taas kerran Tieliikenneasetuksesta ko. merkin kohdalta poimittuna se poikkeus:
"...Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa..."
Poliisi päättää tapauskohtaisesti, mikä oli riittävä syy. Jos heillä on aihetta puuttua... Sitä yleensä tulee silloin, kun osuu yhteen jonkun kanssa. Mutenhan poliisit eivät juurikaan puutu yksittäisten pyöräilijöiden toilauksiin, mikäli nämä eivät näytä olevan erityisen vaarallisia toisille tai itselleen.
Tässäkin on esimerkki huonosta laista. Laki pitää laatia niin, kuten valtaosa ihmisistä käyttäytyy, eikä vaatia lailla ihmisiä käyttäytymään lakiin keksityllä tavalla. Nyt laki on tehty niin, ettei sitä pysty noudattamaan järkevissä rajoissa, jolloin lakia pitää kohtuullisuuden nimissä tulkita väljemmin. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa lain tulkinta on poliisin harkinnassa, eikä kansalainen voi koskaan tietää milloin rangaistus tulee. Ennakoitavuuden periaate ei täyty.
Eurooppalaisen lain perusta on (ollut) kirjoitetussa laissa ja ihanne on, että lakikirjasta lukemalla tietää, sekä poliisi että kansalainen, miten tekemällä toimii lain mukaan. Hölmöt lait johtavat tilanteeseen, jossa kansalainen pelkää koko ajan, koska joutuu rikkomaan lakia -enemmän tai vähemmän- jotta edes jotenkin homma toimisi. Poliisi, ja hallinto muutenkin, tästä tietenkin hyötyy, koska pelkäävää kansalaista on helppo hallita ja aina voi vedota niihin lainvastaisuuksiin, joita ei edes voi välttää: Voimme tehdä näin, koska olet lainrikkoja -rikollinen.
Periaatteessa tuokin olisi käypä laki, jos liikennesuunnittelu olisi täydellistä, hyvää tai edes kelvollista. Todellisuus on kuitenkin sellainen, että noin kirjoitettua lakia ei voi järkisyin noudattaa, eikä sitä olisi pitänyt koskaan säätää. Lainsäätäjän pitäisi vaatia menemään paikan päälle katsomaan olosuhteita, johon lakeja säätävät. Toinen mahdollisuus on laatia laki sellaiseen muotoon, että se antaa kansalaiselle vapauksia tehdä itse päätöksiä (valita turvallisin) reitti ja asettaa ehdot sen suhteen, miten valinnan jälkeen toimitaan. Liikennepoliittinen manifesti Shared Space
No jo on...aika holtittomia kuskeja stadissa ja vielä läjäpäin. Itellä vähän vastaava sattu, kun olin juhannusreissulta palaamassa Heinolan kohdalla: ajoin 140:sta (siis vanhaa Lahdentietä) ja risteyksessä vasemmalla puolella odotti auto. Päätti sitten lähteä ylittämään tietä juuri mun kohdalla, jouduin lyömään liinat kiinni. Siis kolmion takaa, tyhjä tie mua lukuunottamatta...ei voi käsittää joidenkin ihmisten aivotuksia
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 08 Heinä 2013, 17:30
Kirjoittaja Wacky
Pääsin kokemaan peesissä ajon vaaroja Royal ajossa viime sunnuntaina. Onneks kuski ja pyörä saivat lähinnä naarmuja.