Sivu 1/4
Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 07 Syys 2012, 16:08
Kirjoittaja terppa
Dodi!
Nyt vaikein rasti oman ekan rakennusprojektin kimpussa on voitettu eli on keksitty nimi
se tulee olemaan Ev 0,571/0,571 vk. Renkaiden epäjohdonmukaisista kokomerkinnöistä alkanut keskustelu toimi innoittajana:
Nimi tulee seuraavista sanoista etuveto, rengaskoko 0,571 venäjän kyynärää, tuttavien kesken voidaan käyttää nimitystä Evvk ja jos joskus tulee kehitysversioita niin Evvk II mutta ostetaan nyt ensin rauta rautakaupasta ja tutkitaan vanhempien varaston kätköjä josta ohkasta putkea pitäisi löytyä, samoin kuin pari pilkottavaa pyörää.
Tämä pyörä toimii esikuvana:

Aavistuksen ehkä hommaa vaikeuttaa python kokemuksen puute ja heikko hitsaustaito mutta jotenkin olen onnistunut metallia liittämään ja ehkä tuommoisen hitsaaminen on miellyttävämpää kuin ruosteisten autojen.
Levari tulee eteen, vaihteet varastan Optimasta johon tulee uudet, penkki, polkimet ja vanteet visiin pitää ostaa, muut vermeet löytyy kotoa.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 07 Syys 2012, 16:39
Kirjoittaja Nojanalle
Tuo on ihan kiva, pysyy pakaasit matkassa. 
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 07 Syys 2012, 16:42
Kirjoittaja Syväri
Nojakulmankin sais vaikka nollaan 
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 17:00
Kirjoittaja terppa
Varastoinventaariota rautojen ja raatojen osalta kävin tekemässä ja mieli askaroi millainen tästä tulisi... Piirtäminen ja pienoismallien askartelu ei vaan suju niin lopulliset ratkaisut hahmottuu rautoja käsin pyörittelemällä
Hyvää kuvamateriaalia on onneksi netti pullollaan mistä ottaa mallia.
Joutilas liikennemerkkitolppa löytyi, halkasija taisi olla 60 mm, työntömitta jäi pois matkasta mutta 2mm vahvaa se kait on. Ptiää vielä puntaroida, takapään runkoputkeksi sitä kaavailin, aika jytkyä kamaa mutta vajaa metri tulisi ylimääräistä pituutta normipyörään verrattuna, tavaratilan mitat on kuin Bob yakissa mutta 10 cm pitempi, silloin ehkä se jakkikassimahtuisi. Toisaalta vaneri- tai muovilaatikko voisi toimia tavaratilan paikalla? Penkki varmaankin tulee verkkomallinen, toisaalta mietti samanlaisen penkin tilaamista kuin Pioneerissa mutta verkkopenkki voisi olla kesällä mukavan vilpoinen.
Etupää vielä askarruttaa matkisiko Pastoria vai kokeilisiko tehdä tehdä kahdesta pystärin takakolmiosta? Jos tulee kiinteä verkkopenkki niin sitten etupuomi jollain pakoputkiklemmari tyylisellä ratkaisulla säädettäväksi. Jos vapaapäivä suunnitelmat onnistaa niin ensiviikonloppuna kai tuhraaminen alkaa mutta vielä tossa on mietittävää...
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 17:19
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Penkki varmaankin tulee verkkomallinen, toisaalta mietti samanlaisen penkin tilaamista kuin Pioneerissa mutta verkkopenkki voisi olla kesällä mukavan vilpoinen.
Mun mielestä verkkopenkki ei toimi pythonissa, ainakaan opettelu vaiheessa. Ei anna riittävää tukea hartioille jotka toimivat tukipisteenä kun jaloilla ja lantiolla käännetään.
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 17:28
Kirjoittaja terppa
Pälkähti uusi visio, jos laittaisikin tavaratilan pohjaksi pelkästään vanerilevyn ja mitoittaisi sen rinkalle:

Tuommoinen on vajaakäytössä ja rinkasta yläputken poistamalla tavaratilan mitaksi tulisi 75 cm eli aika sama kuin yakkikassi + 10 cm, retkeily olisi aika näppärä yhdistää tähän versioon. Rinkan saa helposti lukolla kytkettyä putkirungostaan pyörään kun vaan muut pikakiinnikkeet miettii. Rinkan päälle taas olisi helppo virittää makuuvermeet pitkittäin kumilenksulla rinkan runkoon.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 17:40
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Penkki varmaankin tulee verkkomallinen, toisaalta mietti samanlaisen penkin tilaamista kuin Pioneerissa mutta verkkopenkki voisi olla kesällä mukavan vilpoinen.
Mun mielestä verkkopenkki ei toimi pythonissa, ainakaan opettelu vaiheessa. Ei anna riittävää tukea hartioille jotka toimivat tukipisteenä kun jaloilla ja lantiolla käännetään.
Jukka
Ok, tältä osin kannattaa sitten muokata suunnitelmia Pioneerin penkin suuntaan, se on onneksi mukava.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 19:36
Kirjoittaja Pastori
terppa kirjoitti:
Tuommoinen on vajaakäytössä ja rinkasta yläputken poistamalla tavaratilan mitaksi tulisi 75 cm eli aika sama kuin yakkikassi + 10 cm.

Heitin huvikseni Hagorin kassin kassin tuohon penkin ja takapyörän väliin. Tolta about näyttäisi.
Tee vai runkoputkeen puristimet/clampit johon ton laitat kiinni. Eihän siihen tarvi kuin kiinteän tuen toiseen päähän ja kiristimen toiseen. Ei tarvi mitään vanerilaatikkoa/alustaa = säästät painoa.
Liikennemerkkiputki on 4 millistä. Ehkä vähän liian jöötiä. Sä oot niin kepeä poika että kevyempikin putki riittää.
Mikä tämä rengaskoko nyt sitten oikeasti on?
Edit.
Itse asiassa tekisin simppelimmän ratkaisun = etuosan suoremmalla putkella. Nivel alemmaksi. Runkoputki alemmaksi ja nosto renkaille sitten takahaarukassa.
Ohessa kuva.

Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 19:48
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Liikennemerkkiputki on 4 millistä. Ehkä vähän liian jöötiä. Sä oot niin kepeä poika että kevyempikin putki riittää.
Varmasti. Jos ei rautakaupasta sopivaa löydy ni täältä löytyy:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... -M-798416/
tämäkin vois riittää:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 2M-798415/
Noita ei tarvi edes maalata kuin hitsaussaumojen kohdalta 
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 19:50
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Itse asiassa tekisin simppelimmän ratkaisun = etuosan suoremmalla putkella. Nivel alemmaksi. Runkoputki alemmaksi ja nosto renkaille sitten takahaarukassa.
Ohessa kuva.

Tässä ratkaisussa jättö vähän isonee jos nivelen kulman pitää samana. Ei missään nimessä ole vielä liikaa, mutta hieman isompi kuitenkin.
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 19:54
Kirjoittaja Pastori
Mullahan on aika pieni se jättö tässä = alle 14cm. Asteen parin muutos auttaa. Stokid Pythonissa jättö on 17cm ja kulma 57.5 (mulla 59).
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 09 Syys 2012, 19:56
Kirjoittaja Pastori
Mä tekisin ekaa vehjettä neliöputkesta. Samaa neliötä kuin sun uudessa pyörässä tai esim. 45x45x2
Kuusakosken tarjonnat http://www.kuusakoski.fi/Yhteystiedot/K ... imipisteet:

Tossa noi suorakaideputket kanssa.

Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 10 Syys 2012, 09:15
Kirjoittaja terppa
Juu, tommonen tavaratilan kohdalta madallettu malli olisi tarkoitus. Rengaskoko on 406 tai kansankielellä 20-tuumainen
Tänään pitäisi keretä rautakauppaan josko vaikka sitä neliön mallista rautaa hommaisi, teoriassa kai sillå alle 20 kg:n pyörään voisi päästä? 100 kg kokonaispainolle tuo pitää kuitenkin mitoittaa.
Vaneripohjaisen ilman sivulaitoja taidan tehdä kuiteskin jos tätä käyttäisi kauppapyöränä niin siihen olisi helppo kauppareppu nakata ja kumilenksuilla kiinni, rinkan saa kait näppärimmin kiinni kun vetää kangasremmeillä/pikaliinoilla pohjan kautta ympäri. Tosin ohkasta vaneria ja etu ja takapäähän rautaset poikkituet johon saa sidontalenkit tukevammin.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 10 Syys 2012, 09:20
Kirjoittaja Pastori
terppa kirjoitti:Tänään pitäisi keretä rautakauppaan josko vaikka sitä neliön mallista rautaa hommaisi, teoriassa kai sillå alle 20 kg:n pyörään voisi päästä?
Mun rakkine painaa 14 kiloa paksummilla renkailla. Painoahan tulee vain takaosaan lisää. Jos takaosan putki on pakusumpaa ja sitä on vaikka metri lisää - niin äkkiseltään kokonaispaino sillä levyjarrulla on 17 kilon hujakoilla.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 10 Syys 2012, 09:23
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Mä tekisin ekaa vehjettä neliöputkesta. Samaa neliötä kuin sun uudessa pyörässä tai esim. 45x45x2
Joo, neliöputki on kyllä helpompi kuin pyöreä. Noin pitkään runkoon mieluummin 50x50 kuin 45x45. Seinämävahvuus ei kai juuri kiertojäykkyyttä kasvata, eli 2mm 1,5mm sijaan on vain turhaa painon lisää.
Jukka