Erillainen vanne
Toisenlainen vanne kombinaatti.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Toisenlainen vanne kombinaatti.
Tässä lisää aiheesta.
Varmaan ihan hyvä kiekko, mutta selityksessä oli huvittava kohta, jossa ukko väitti alumiinin jakavan jarrutuksesta muodostuvan lämmön kiekon ympäri. Minä kun luulin, että se lämpö muodostuukin siellä kiekon kehän matkalla. . Ihan hyvä idea kuitenkin tuo alumiininen vanteen pohja, hiilikuitu kun on paha saada pitämään ilmaa sisärenkaattomia käytettäessä. Tampereen bensanpihistäjät eivät ole saaneet kuituvannettaan pitämään ilmaa sisärenkaattomana.
Jos ei pyörä noilla kevene niin ainakin lompakko
http://www.wiggle.co.uk/mad-fiber-carbo ... -wheelset/
Hinta: 2998,12€
Wacky kirjoitti:Jos ei pyörä noilla kevene niin ainakin lompakko
http://www.wiggle.co.uk/mad-fiber-carbo ... -wheelset/
Hinta: 2998,12€
Joko tilasit ?
Petri
Petri , olisit kysynyt voiko maksaa porkanoilla. On siinä sen verran järjetön hinta. Tollahan saa jo koko pyörän ja aika hyvän.
jori kirjoitti:ukko väitti alumiinin jakavan jarrutuksesta muodostuvan lämmön kiekon ympäri.
Eikös se sanonut että se alumiininen sisus jakaa lämmön paremmin kuin mitä koko hiilarinen vanne?`(sama asia kai..)
jori kirjoitti:Tampereen bensanpihistäjät eivät ole saaneet kuituvannettaan pitämään ilmaa sisärenkaattomana.
eikös se setä videolla tupissut että kokohiilari ois nimen omaan tuubirenkaalle alunalkujaan suunniteltu?
Mutta kuiteski vaikka mitään en ymmärrä ni aika hienon oloinen vanne.
Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:Tampereen bensanpihistäjät eivät ole saaneet kuituvannettaan pitämään ilmaa sisärenkaattomana.
eikös se setä videolla tupissut että kokohiilari ois nimen omaan tuubirenkaalle alunalkujaan suunniteltu?
Tuubirenkaassa on sisuskumi "ommeltuna" sinne sisälle. Sisärenkaattomat on vielä eri asia, ns. tubeles kumeja. Tai tällainen käsitys minulla on.
Jukka
jviirret kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:Tampereen bensanpihistäjät eivät ole saaneet kuituvannettaan pitämään ilmaa sisärenkaattomana.
eikös se setä videolla tupissut että kokohiilari ois nimen omaan tuubirenkaalle alunalkujaan suunniteltu?
Tuubirenkaassa on sisuskumi "ommeltuna" sinne sisälle. Sisärenkaattomat on vielä eri asia, ns. tubeles kumeja. Tai tällainen käsitys minulla on.
Jukka
Juuri näin se menee. Eli juurikin se versio jossa on alumiinisisäosa on se johon laitettais tubeless rengas jos noihin laittais.
Sen verran alko kiinnostaan noi rattaat kevään/kesän kuluessa että vois yrittää tehdä ne itse.
Meillä kun suomen jyväskylässä tehdään jääkiekko- ja pesäpallomailoissakin käytettyä nano epoksia...
BROL:n PaulW nimikerkki saa kuulemma synttärilahjaksi moiset omaan MetaPhysic:iinsä. Odottelen mielenkiinnolla miten pelittävät, tuulessa ja entä jarrupinnat. Äijä oletettavasti hankki avovanteiset, itse ottaisin tai tekisin ilman muuta tuubirenkaille.
Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:ukko väitti alumiinin jakavan jarrutuksesta muodostuvan lämmön kiekon ympäri.
Eikös se sanonut että se alumiininen sisus jakaa lämmön paremmin kuin mitä koko hiilarinen vanne?`(sama asia kai..)
Mihinkäs se siellä sisällä sitä lämpöä jakaisi, kun lämpö tulee tasaisesti joka puolelta. Jarrupalat kun hankaavat molemmille puolille ja koko kiekon kehälle, useampaan kertaan jopa.
jori kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:ukko väitti alumiinin jakavan jarrutuksesta muodostuvan lämmön kiekon ympäri.
Eikös se sanonut että se alumiininen sisus jakaa lämmön paremmin kuin mitä koko hiilarinen vanne?`(sama asia kai..)
Mihinkäs se siellä sisällä sitä lämpöä jakaisi, kun lämpö tulee tasaisesti joka puolelta. Jarrupalat kun hankaavat molemmille puolille ja koko kiekon kehälle, useampaan kertaan jopa.
Ehkä idea on että alumiini johtaa sitä lämpöä pois sieltä missä sitä tuotetaan paremmin ja täten estää paikallisen kuumenisen kehällä ja lämmön aiheuttaman stressin materiaalin sisällä joka lyhentäisi hiilikuidun kestoa.
Wacky kirjoitti:Ehkä idea on että alumiini johtaa sitä lämpöä pois sieltä missä sitä tuotetaan paremmin ja täten estää paikallisen kuumenisen kehällä ja lämmön aiheuttaman stressin materiaalin sisällä joka lyhentäisi hiilikuidun kestoa.
Outouden näen ilmeisesti vain minä. Yritän selittää vielä uudelleen. Jos hyvin lämpöä johtava kappale on toisen kappaleen sisällä ja lämpöä tulee tasaisesti ja symmetrisesti joka puolelta ulkoa sisälle päin, ei hyvin lämpöä johtava materiaali voi vaikuttaa mitenkään ulos johtuvan lämmön määrään. Jos lämpökenttä on tasainen, ei hyväkään lämmönjohde voi sitä enempää tasoittaa. Asia olisi aivan toinen, jos alumiiniosa ulottuisi jarrukenkien lämpöä tuottavan kohdan ulkopuolelle sellaiselle kohdalle, josta lämpö pakenee kappaleesta. Nyt se vain yhdistää jarrupinnat, jotka muutenkin ovat saman lämpöiset. Lisäksi alumiinipanta on vielä koteloitu hiilikuitukuoren sisään.
jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:Ehkä idea on että alumiini johtaa sitä lämpöä pois sieltä missä sitä tuotetaan paremmin ja täten estää paikallisen kuumenisen kehällä ja lämmön aiheuttaman stressin materiaalin sisällä joka lyhentäisi hiilikuidun kestoa.
Outouden näen ilmeisesti vain minä.
Yritän selittää vielä uudelleen. Jos hyvin lämpöä johtava kappale on toisen kappaleen sisällä ja lämpöä tulee tasaisesti ja symmetrisesti joka puolelta ulkoa sisälle päin, ei hyvin lämpöä johtava materiaali voi vaikuttaa mitenkään ulos johtuvan lämmön määrään. Jos lämpökenttä on tasainen, ei hyväkään lämmönjohde voi sitä enempää tasoittaa. Asia olisi aivan toinen, jos alumiiniosa ulottuisi jarrukenkien lämpöä tuottavan kohdan ulkopuolelle sellaiselle kohdalle, josta lämpö pakenee kappaleesta. Nyt se vain yhdistää jarrupinnat, jotka muutenkin ovat saman lämpöiset. Lisäksi alumiinipanta on vielä koteloitu hiilikuitukuoren sisään.
Siinähän se onkin että se lämpö siirtyy myös keskelle. kehän jäähtymiseen tuskin vaikuttaa juurikaan kuten sanoit
jori kirjoitti:Varmaan ihan hyvä kiekko, mutta selityksessä oli huvittava kohta, jossa ukko väitti alumiinin jakavan jarrutuksesta muodostuvan lämmön kiekon ympäri. Minä kun luulin, että se lämpö muodostuukin siellä kiekon kehän matkalla.
. Ihan hyvä idea kuitenkin tuo alumiininen vanteen pohja, hiilikuitu kun on paha saada pitämään ilmaa sisärenkaattomia käytettäessä. Tampereen bensanpihistäjät eivät ole saaneet kuituvannettaan pitämään ilmaa sisärenkaattomana.
Ei se ihan huvittava ole. Tarkoittavat varmaan sitä että suurin osa laatumerkkisistä hiilikuituvanteista, kuten mun M5 3-spoke 451, on tehty niin että kaikki muu on hiilikuitua mutta vanne ja jarrupinta on alumiinia. Ajattele että jarruttelet kunnon alamäissä pidemmän aikaa jolloin vanne kuumenee. Lämpö siirtyy renkaisiin joista sisärenkaan ilma laajenee lämmetessään, sisäkumi voi puhjeta itse lämmöstä johtuen tai liiallisesta paineesta.
Sitten toinen vakava ongelma : epoksit eivät yleensä siedä hyvin lämpöä. Jo yli 60 asteen lämpötilat aiheuttaa muutoksia hiilikuitu+epoksi rakenteissa, esimerkiksi BM:ssä kisaavilla joilla on värkit jätetty auringonpaisteessa autoon "akvaarioon" on tullut runkojen ja katteiden rakenteiden särkymisiä sitten myöhemmin.
Sanomattakaan sitten miten naitetaan alumiinia hiilikuituun niin ettei tule galvaanista paria joka pulveroi alumiinia. Lasikuitua epoksilla joutuu helposti laittamaan ensin vanteelle ennen kuin siihen liimataan hiilikuituisia osia.
Näin MadFiber -pyörät on mielestäni tehty aika lailla järkevällä tavalla. Lasikuitua on laitettu kuorien ulkopinnalle ja hiilikuidut sitten perään. Nämä puolikkaat liimataan erikseen tehdyn vanteen "kylkeen", ja tietysti sitä ennen on puolikkaisiin liimattu pinnat. Varmasti lämpö jakaantuu tässä rakenteessa tasaisemmin kuin käytettäessä alumiinista vannetta jarrupintoihin.
Silti epäilyttää pitkissä jarrutuksissa syntyvä kuumuus. Ehkä vaikkapa takanavassa olisi hyvä olla valmius levyjarrulle "alppikäytössä" ?