Laitoin Bentrideriin nämä kaksi kuvaa, jotka toivottavasti selventävät LWB_Guy:lle asian laidan.
Sakari
Laitoin Bentrideriin nämä kaksi kuvaa, jotka toivottavasti selventävät LWB_Guy:lle asian laidan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Kyllä nyt en ymmärrä taaskaan mitä John Tolhurst tarkoittaa tuossa loppuosassa, kun kirjoittaa:
"Sakari san,
Try with OSS,
Then pause and examine the bending forces in the pair of down tubes that connect to the head tube. Your frame will fail at this point, IMHO.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Then pause and examine the bending forces in the pair of down tubes that connect to the head tube. Your frame will fail at this point, IMHO.
Sen mielestä runkosi taipuu liikaa tuosta missä takarunko lähtee emäputkesta. Tai käskee tarkkaila taipumista ja sen mielestä on liian heikko paikka.
Onkin se kyllä heikon näköinen, ei välttämättä mene rikki, mutta mutkassa kun pyörä on kallistettu taipuu toinen ylös- ja toinen alaspäin. Aiheuttaa tarpeetonta velttoilua.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kannusti yläohjauksen kokeiluun myös. Ei tainnut mitään uutta siinäkään olla.
Silloin kun piipahdin ja koeistuin, niin se emäputken laakerointihan nitkui silminnähden. Olin jo hetken sitä mieltä että hitsaus oli siitä irti. Mutta kiinnihän se oli. Kyseinen kohtahan kuormittuu melkoisesti.
Pastori kirjoitti:Kannusti yläohjauksen kokeiluun myös. Ei tainnut mitään uutta siinäkään olla.
Silloin kun piipahdin ja koeistuin, niin se emäputken laakerointihan nitkui silminnähden. Olin jo hetken sitä mieltä että hitsaus oli siitä irti. Mutta kiinnihän se oli. Kyseinen kohtahan kuormittuu melkoisesti.
Kiitos käännöksistä! Olen jo muuttamassa teräsmiesohjaukseen.
Emäputken laakeroinnin nitkuminen johtui siitä, että laakerit olivat löysällä. Kun ne kiristi, nitkuminen loppui.
Minä vähän ihmettelen tuota emäputken ja runkoputkien liitoksen kestävyyden eppäilyjä. Kohtahan on selvästi lujempi näin kuin, jos runkoputket olisi vain suoraan hitsattu emäputkeen. Näin runkoputket taivutettuna emäputkea vasten hitsaukiinnitysspintaa on paljon enemmän. Joustoahan varmaan on rungossa tietenkin jonkin verran kaksoisputkirakenteen vuoksi. Liekö siitä sitten haittaa pystyssä pysymiseen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Minä vähän ihmettelen tuota emäputken ja runkoputkien liitoksen kestävyyden eppäilyjä. Kohtahan on selvästi lujempi näin kuin, jos runkoputket olisi vain suoraan hitsattu emäputkeen.
Ei kukaan ole koskaan eikä missään epäillyt tuota liitosta, vaan noiden ohuiden putkien jäykkyyden riittämistä
Siinäkin nimenomaan jäykkyyttä, ei kestävyyttä. Kestää kyllä mutta tekee koko pyörästä velton jos ne on niin ohuita että taipuilevat vähänkään...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuota sivukuvaa kun nyt tarkemmin kattoo, niin sama asia tulee mieleen - siis notkuuko tuosta ensimmäisestä emäputken takana olevasta mutkasta ? Sitä varmaan ulkomaan hemmoki tarkotti. Polkuvoimat ja jarrutusvoimat taitaa kohdistuu just tuohon kohtaan pahiten - ihan mutuna heitän ei oo tieteellistä näyttöö
Jos tuo penkki olis kiintee nii jäykistäs runkoa mutt sekään ei auta tuohon emäputken juureen.
Ajamisen opettelua voi tuo notkuminen myös häiritä - jos runko ei oo jäykkä, jousituskin voi vaikuttaa kunjaloilla pitäs opetella ohjaamaan - jos vielä alaohjaus tangot notkuivat niin en ihmettele ett on vaikeeta. Helpottuiko ajo yläohjauksella ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Tuota sivukuvaa kun nyt tarkemmin kattoo, niin sama asia tulee mieleen - siis notkuuko tuosta ensimmäisestä emäputken takana olevasta mutkasta ? Sitä varmaan ulkomaan hemmoki tarkotti. Polkuvoimat ja jarrutusvoimat taitaa kohdistuu just tuohon kohtaan pahiten
Itse asiassa tuo notkuminen ei haittaa mitään, päinvastoin tuo runkoon joustoa ja pehmentää kyytiä. Mutta kun rungon kiertyessä jokaisessa ohjausliikkeessä toinen putki joustaa millin alas- ja toinen millin ylöspäin on se yhteensä 2mm kiertoliike rungossa ja liki sentin sivuttais liike renkaissa tien pinnassa niin jopa alkaa häiritsemään...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuota sivukuvaa kun nyt tarkemmin kattoo, niin sama asia tulee mieleen - siis notkuuko tuosta ensimmäisestä emäputken takana olevasta mutkasta ? Sitä varmaan ulkomaan hemmoki tarkotti. Polkuvoimat ja jarrutusvoimat taitaa kohdistuu just tuohon kohtaan pahiten
Itse asiassa tuo notkuminen ei haittaa mitään, päinvastoin tuo runkoon joustoa ja pehmentää kyytiä. Mutta kun rungon kiertyessä jokaisessa ohjausliikkeessä toinen putki joustaa millin alas- ja toinen millin ylöspäin on se yhteensä 2mm kiertoliike rungossa ja liki sentin sivuttais liike renkaissa tien pinnassa niin jopa alkaa häiritsemään...
Eikös tuohon sais kolmio-tuentaa mitenkään niin että emäputken yläosasta kohti penkin edessä/yläpuolella olevaan vaakatukeen ? Jäisi ainakin tuo notkuminen vähäisemmäksi.
Omassa Vendetta-kloonissa ei tuo päärungon notkuminen ole juurikaan ongelma. Mutta sehän onkin litattu alumiiniputkea joka joko kestää tai sitten joustaessaan väsyy nopeesti ja pettää. Joustoa löytyy sitten enemmän stemmistä. Mistään muualta tuo värkki ei jousta, kyytikin on melkein yhtä kovaa kuin MetaPhysic:llä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
PW kirjoitti:Tuota sivukuvaa kun nyt tarkemmin kattoo, niin sama asia tulee mieleen - siis notkuuko tuosta ensimmäisestä emäputken takana olevasta mutkasta ? Sitä varmaan ulkomaan hemmoki tarkotti. Polkuvoimat ja jarrutusvoimat taitaa kohdistuu just tuohon kohtaan pahiten - ihan mutuna heitän ei oo tieteellistä näyttöö
Jos tuo penkki olis kiintee nii jäykistäs runkoa mutt sekään ei auta tuohon emäputken juureen.
Ajamisen opettelua voi tuo notkuminen myös häiritä - jos runko ei oo jäykkä, jousituskin voi vaikuttaa kunjaloilla pitäs opetella ohjaamaan - jos vielä alaohjaus tangot notkuivat niin en ihmettele ett on vaikeeta. Helpottuiko ajo yläohjauksella ?Petri
En ole huomannut, että runko emäputken vierestä kummemmin notkuisi.
Kun tuota lunta aina vaan pukkaa tulemaan, en ole päässyt ulkona kokeileen ollenkaan. Pienillä sisäpyrähdyksillä kyllä huomaa selvästi, että ajamaan lähtö on helpompaa yläohjauksella. Veikkaisin, että tällä hetkellä suurin ongelma on penkin pehmuste, joka on jotenkin liian perääantava. Penkistä ei saa riittävän napakkaa sivutukea. Täytyy kokeilla ilman pehmustetta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Bentriderissä Reku Papa kirjoittaa:
(Originally Posted by johntolhurst
Until your lose USS, you will not ride this bike, IMHO.)
Well, an experienced MBB rider can ride this setup. I know two guys with similar underseat steering. Shame - I cannot ride their bikes.
Tämäpä vähän lohduttaa!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Bentriderissä Reku Papa kirjoittaa:
(Originally Posted by johntolhurst
Until your lose USS, you will not ride this bike, IMHO.)Well, an experienced MBB rider can ride this setup. I know two guys with similar underseat steering. Shame - I cannot ride their bikes.
Tämäpä vähän lohduttaa!
Mun mielestä tällainen pyörä, kuten pythonikin, on mahdollista ajaa ilman käsiä, kunhan homman vain opettelee. Siinä vaiheessa viimmeistään sama missä ne tangot on.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Bentriderissä Reku Papa kirjoittaa:
(Originally Posted by johntolhurst
Until your lose USS, you will not ride this bike, IMHO.)Well, an experienced MBB rider can ride this setup. I know two guys with similar underseat steering. Shame - I cannot ride their bikes.
Tämäpä vähän lohduttaa!
Mun mielestä tällainen pyörä, kuten pythonikin, on mahdollista ajaa ilman käsiä, kunhan homman vain opettelee. Siinä vaiheessa viimmeistään sama missä ne tangot on.
Jukka
Täähän on Sakari helppo homma - rakennat pythonin - opettelet ajamaan - sen jälkeen SH20 kulkee ku unelma
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Siirsin SH17:n ohjaustangon SH20:een:
Yllättävän korkealle joutuu kädensijat asentamaan, jotta polvet mahtuisi.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Yllättävän korkealle joutuu kädensijat asentamaan, jotta polvet mahtuisi.
Joo, jos kourat pitää saada samalle leveydelle kuin polvet. "teräsmiestangossahan" kourat tulee povien ulkopuolelle:
Tuossakin pitäisi tangon olla liki 20cm ylempänä jos se olisi kapeampi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...