Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.
Joo, voin hyvin kokeilla. Tätä mahdollisuutta silmälläpitäen on hyvä tehdä ohjausakselin ja kampikeskiön välisen puomin (säädettävä!) kiinnitys ohjausakseliin tukevaksi. Siihenhän tulee vääntöä, kun minulla on suora alaohjaus. Saattaa olla, että tämän alaohjauksen vuoksi ei toista ketjuhaarukkaa voikaan jättää pois.
Varsinkin, kun minulla on tapana vastamäissä ponnistellessa lisätä ponnistuksen voimaa vetämällä alaohjaustangoista.
Enpä jättäisi putkea pois. Taitto jäljelle jäävälle tulee suureksi kun putki on halkaisijaltaan pieni ja kun vasemmalla jalalla poljetaan voimalla. Ja sama taitto on vastassa sitten etuhaarukan puolella etuakselin kohdalla. Ja vielä kertautuu stemmin kiinnityksessä.
Tuollaisena (on muuten siististi tehty) tulee tukeva vaikka on yksinkertainen rakenne.
Miten kiristät keskiöputken jäykäksi ? Tuleeko sisäpuolelle normaali keskiöputki ja joillakin prikoilla ja pulteilla ?
Sellaisia nimittäin on kuulema jenkkilässä kaupan, tuon Fauber-sovittimen tyyliin...
Joo, kyllä komppaan Mikaa. Ei yhdellä haarukan putkella tässä nyt kyllä pärjätä.
Keskiöputken (=keskiörenkaiden) sisäpuolelle tulee normaali keskiöputki ja tämän hetkisen suunnitelman mukaan hitsaan keskimmäisen keskiörenkaan (jossa siis puomi on kiinni) kiinni keskiöputkeen, renkaaseen tehtävän reijän avulla, ja ketjuhaarukoiden renkaat pidän kurissa haarukkaputkien läpi menevällä 6 mm:n pultilla, joka puristaa yhteen kaikki keskiörenkaat. Kuinkahan moni ymmärsi? Tarvitsisikohan piirtää kuva?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Katsoin alempaa kuvaa ja rupesin pohtimaan, että tuo vasemmanpuoleinen ketjuhaarukkahan on voimien kantajana ihan tyhjän pantti. EI sille puolelle tule kuormitusta juuri lainkaan. Kun tuo rakenne on noin sovelias, niin voisitko Sakari kokeilla, onko sillä mitään virkaa ja jättää sen pois ainakin aluksi. Säästyisi painoa ja ehkä vähän työtäkin.
Joo, voin hyvin kokeilla. Tätä mahdollisuutta silmälläpitäen on hyvä tehdä ohjausakselin ja kampikeskiön välisen puomin (säädettävä!) kiinnitys ohjausakseliin tukevaksi. Siihenhän tulee vääntöä, kun minulla on suora alaohjaus. Saattaa olla, että tämän alaohjauksen vuoksi ei toista ketjuhaarukkaa voikaan jättää pois.
Varsinkin, kun minulla on tapana vastamäissä ponnistellessa lisätä ponnistuksen voimaa vetämällä alaohjaustangoista.
Enpä jättäisi putkea pois. Taitto jäljelle jäävälle tulee suureksi kun putki on halkaisijaltaan pieni ja kun vasemmalla jalalla poljetaan voimalla. Ja sama taitto on vastassa sitten etuhaarukan puolella etuakselin kohdalla. Ja vielä kertautuu stemmin kiinnityksessä.
Rakenteen minimointi ei onnistu, jos asioita tehdään varmuuden vuoksi.
Pohdin noita kuormituksia siten, että jalkojen aiheuttama taivutusmomentti sivulle, joka on siis paljon pienempi tässä tapauksessa, kun ketjun aiheuttama lisätaivutus puuttuu otetaan vastaan stemmipuomiputkella, kuten muissakin nojakeissa puomiputkella. Ketjuhan ei tässä rakenteessa aiheuta taivutusta, vaan tässä rakenteessa se tuottaa stemmipuomille väännön, joka kuitenkin otetaan vastaan tuolla ketjuhaarukan oikean puoleisella putkella. Toki siihen jää vielä pyörän navan kautta pieni taivutusmomentti, mutta onhan siellä etuhaarukka sitä pitämässä. Minä ainakin kokeilisin.
Sakarin tavaramerkiksi muodostunut alaohjaustanko tulee juohevasti noista ketjuhaarukan putkista jatkamalla niitä taakse. Etuakselin päitä varten vain hitsataan korvakkeet välille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Keskiöputken (=keskiörenkaiden) sisäpuolelle tulee normaali keskiöputki ja tämän hetkisen suunnitelman mukaan hitsaan keskimmäisen keskiörenkaan (jossa siis puomi on kiinni) kiinni keskiöputkeen, renkaaseen tehtävän reijän avulla, ja ketjuhaarukoiden renkaat pidän kurissa haarukkaputkien läpi menevällä 6 mm:n pultilla, joka puristaa yhteen kaikki keskiörenkaat. Kuinkahan moni ymmärsi? Tarvitsisikohan piirtää kuva?
Joo, ymmärsin ennen kuvaakin joka sitten olikin myöhempänä. Mutta riittääkö yksi pultti, sillähän saadaan vähän taittoa ketjuhaarukan putkiin ja näin ei tule tiukaksi etupuolelta. Mitä jos laittais toisen etupuolelle, ja naamiois sen vaikka lampun kiinnikkeen sisään ?
Rakenteen minimointi ei onnistu, jos asioita tehdään varmuuden vuoksi.
Pohdin noita kuormituksia siten, että jalkojen aiheuttama taivutusmomentti sivulle, joka on siis paljon pienempi tässä tapauksessa, kun ketjun aiheuttama lisätaivutus puuttuu otetaan vastaan stemmipuomiputkella, kuten muissakin nojakeissa puomiputkella. Ketjuhan ei tässä rakenteessa aiheuta taivutusta, vaan tässä rakenteessa se tuottaa stemmipuomille väännön, joka kuitenkin otetaan vastaan tuolla ketjuhaarukan oikean puoleisella putkella. Toki siihen jää vielä pyörän navan kautta pieni taivutusmomentti, mutta onhan siellä etuhaarukka sitä pitämässä. Minä ainakin kokeilisin.
Totta tosin tämäkin. Ja vähän riippuu mihin meinaa pyöräänsä käyttää. Takaan että yhdellä haarukkaputkella mun käytössä alkais sujua jostakin.
Mutta toisaalta jos käyttää vähän vahvempaa yhtä ketjuhaarukan putkea, tekee sille napakan korvakkeet etuakselille sekä keskiölle, ja tekee stemmistä kiristettynä joustamattoman. Epäilen silti että juurikaan kevenisi tai pärjäisi jäykkyydessä jopa hontelosta putkista kasatulle 2-putkiselle.
Kolomella eurolla saa Biltsusta tommoisen purjeen kiristimen (x4)= kuminauha jossa kätsy kiristin. Jos korvaa sillä ton nykyisen version niin säästyy solmujen tekoon käytetyn ajan vaikka kansantanhuiluun
Onkohan nuo kumiköydet riittävän jäykkiä tuohon tarkotukseen ?
Petri
Polviniveleen perustuvan jousituksen rakenne on niin progressiivinen (tangentti), että mikä tahansa, vaikka postikumilenkki riittää toimimaan jousena, joskin joustomatka pienenee sitä mukaa, kun jousen jäykkyys pienenee. Toisaalta tuota kumiköyttä voi kiertää useamman kierroksen, jolloin saadaan enemmän joustomatkaa, jos sitä tarvitaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kolomella eurolla saa Biltsusta tommoisen purjeen kiristimen (x4)= kuminauha jossa kätsy kiristin. Jos korvaa sillä ton nykyisen version niin säästyy solmujen tekoon käytetyn ajan vaikka kansantanhuiluun
Kun selviää montako köysikertaa tarvitaan, korvaan solmut kaupasta saatavilla köysikiinnittimillä ja vasta sitten lähden tanhuilemaan. Laitan pätkät jäykkää kierrejousta vaakasuuntaisiin tankoihin estämään suoraa pohjakosketusta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kolomella eurolla saa Biltsusta tommoisen purjeen kiristimen (x4)= kuminauha jossa kätsy kiristin. Jos korvaa sillä ton nykyisen version niin säästyy solmujen tekoon käytetyn ajan vaikka kansantanhuiluun
Kun selviää montako köysikertaa tarvitaan, korvaan solmut kaupasta saatavilla köysikiinnittimillä ja vasta sitten lähden tanhuilemaan. Laitan pätkät jäykkää kierrejousta vaakasuuntaisiin tankoihin estämään suoraa pohjakosketusta.
Sakari
Toisaalta tuo merimiessolmu on tyylikäs ja kestää.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Laitan pätkät jäykkää kierrejousta vaakasuuntaisiin tankoihin estämään suoraa pohjakosketusta.
Tulee turhaa painoa. Laita ne jouset mieluummin sinne pystyyn, niin voivat olla kevyemmät. Pohjakosketusta tuollainen jousitus ei staattisessa mielessä ikinä tee. Mitättöminkin jousi pystyy painamaan kireän jänteen hiukan mutkalle. Käytännössä pohjakosketus on mahdollinen tankojen oman painon takia. Siksi minä käytän niitä naruja noina tankoina. Veneen kiinnitysjousjoustin, jossa köysi kiemurtelee kumin rinnalla puolelta toiselle tai kiertää kumipötikän ympäri toimii samalla periaatteella. Joustaa aina, mutta jäykkenee tasaisesti sitä jäykemmäksi, mitä suoremmaksi köysi tulee ja mitä enemmän vedetään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma