TW-Bents

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jori kirjoitti:

Olisiko kyse isommilla vaihteilla löystyvästä ketjun kireydestä, jota pienen taittopyörän aiheuttama värähtely järkyttää ylös rattaalta.

Eli Onko pyörän ketju liian löysäällä ? miten tiedän oikean kireyden?

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Katselin tuota sivu kuvaa ja täytyy sanoo että ketju on silmämääräisesti liian löysä. Kiristäjän pitää pystyä kiristään se huomattavasti kyllä kireemmälle. Se ei saa roikkua löysänä. Minu n mielestä sen pitää olla niin kiree että suurin eturatas ja halkaisijaltaan suurin takaratas menee luontevasti päälle. Eli tuossa asennossa häkki kulkee liian taka asennossa , eikä kiristä ketjua riittävästi. Siksi se pääsee hyppyyttään joustossa hampailta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

oki kirjoitti:

Eli Onko pyörän ketju liian löysäällä ? miten tiedän oikean kireyden?

Ketju molemmilla suurimmilla rattailla kaikki ylimääräinen pois. Kuvasta päätellen ainakin kolme lenkkiparia voit lyhentää ketjua, paitsi jos aiot laittaa lyhyemmät kammet, jolloin tarvitaan summittain saman verran lisää ketjua, pidemmän etupuomin takia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Jep ketjun lyhennys auttoi, ei hypi vaihteet enään :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Eilen alkoi takahaarukan uudelleen teko. Vein alumiini haarukan hitsatttavaksi.
Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee. :D

Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minä vaihtaisin tuon etuhaarukan toisenlaiseksi. Lähtisin siittä liikeelle. Nyt sillä on liian suuri tuo itseohjaava vaikutus ja ohjauksen herkyys kärsii. "Pystynmällä" etuhaarukalla saavuttaisit toisenlaisen ohjaustuntuman . Sillä vauhdin kasvaessa, tuoei todellakaan ole enään mukava . :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee. :D

Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä. :D

Ajaminen helpotuu kun ajoasento nousee pystymmäs, mutta ilmanvastus suurenee.
Itse välttelisin tuota 24"(507mm) rengaskokoa, rengasvalikoima pieni ja suunnattu nuorten maastopyöriin. 559mm(26" maastopyöräkoko) ois paljo parempi tuossa suhteessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:
oki kirjoitti:

Samalla vaihdan takarenkaan koon 24 tuumaseen ja nostan noin 10cm istuinta pystympää.
istuimen korkeudeksi tulee noin 50cm. Noilla muutoksilla uskoisin että ajettavuus vielä paranee. :D

Kommentoikaa olenko oikeilla jäljillä. :D

Ajaminen helpotuu kun ajoasento nousee pystymmäs, mutta ilmanvastus suurenee.
Itse välttelisin tuota 24"(507mm) rengaskokoa, rengasvalikoima pieni ja suunnattu nuorten maastopyöriin. 559mm(26" maastopyöräkoko) ois paljo parempi tuossa suhteessa.

Jukka

Oikeassa olet renkaan koon suhteen .Vähemmän on päälyrengas valikoimaa, mutta kun tuo koko sattuu olemaan varastossa. :D
Vaihdan takarenkaan kokoa sen vuoksi että saan useamman vaihteen käyttöön.
Pyörän ulkonäkö paranee myös, jos sillä yleensäkkään on mitään merkitystä. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Varaudu ihmeessa takahaarukassa vähän isommankin kiekon mahdollisuuteen. Ei maksa paljon, mutta lisää mahdollisuuksia myöhemmin. Sama se sitten on, minkä kiekon laitat alle, kunhan ainakin se 40-559 rengas mahtuu tarvittaessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Varaudu ihmeessa takahaarukassa vähän isommankin kiekon mahdollisuuteen. Ei maksa paljon, mutta lisää mahdollisuuksia myöhemmin. Sama se sitten on, minkä kiekon laitat alle, kunhan ainakin se 40-559 rengas mahtuu tarvittaessa.

Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

jviirret kirjoitti:

Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...

Jukka

Mikä ongelma ? Vannejarrussahan on säätö mahdollisuu noin 30mm vanteen koosta riipuen.
Vai onko jokin muu ongelma kun tuo säätö?

Lainaus korjattu T:MSK

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

oki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mahtumis kysymyksenähän tuo ero ei ole iso, 507 vs 559 on 52mm, eli 26mm syvemmän haarukan vaatii. Ongelmia tulee jos taakse tulee vannejarru...

Jukka

Mikä ongelma ? Vannejarrussahan on säätö mahdollisuu noin 30mm vanteen koosta riipuen.
Vai onko jokin muu ongelma kun tuo säätö?

Jos saat mitoitettua vannejarrun paikan oikealle kohdalle tuo 30mm voi riittää.
useasti vain alkuperäinen vannejarrun paikka on liki säätöalueen keskellä jolloin se ei riitä.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Jos saat mitoitettua vannejarrun paikan oikealle kohdalle tuo 30mm voi riittää.
useasti vain alkuperäinen vannejarrun paikka on liki säätöalueen keskellä jolloin se ei riitä.

V-jarrun säätö on tarkkaa ku ripulissa pireskely jos palat menee niin lähelle tappeja kuin längissä on tilaa. Yhdessä pyörässä kävi vahingossa näin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Mikä kulma on paras tuolle etuhaarukalle ja kuin suoraksi etujättö on tehtävä :?:
Jos tekis nyt niinku silleen oikein :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Vastaa Viestiin