http://www.conti-online.com/generator/w ... to_fi.html Mitähän kilpailusäänöt sanoo tästä. Jos täyttäisi renkaat Typellä. Etuja voisi olla paljonkin. Aikanaan 70 luvulla kilpapyörissä kokeiltiin Heljumia. Mutta kielsivät sen käytön. Hyvä niin , kun se muutenkin kuulemma on loppumassa. Mutta Typpeä riittää. Tarvitsisi vaan tehrä täyttö laitteet kaasulle ja pyörän ventiilille. Että pääsis kokeileen. Tarvitsee vakavasti harkita jos laittas Stern 3:n typellätäytetyt renkaat.
Typpeä kilpurin renkaisiin
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Typpeä kilpurin renkaisiin
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Mitä arvelet havaitsevasi, jos renkaissasi on 99-100 % typpeä verrattuna siihen, että siellä on 78 % typpeä ja loput pääasiassa happea?
Esim. jos joku toinen on täyttänyt renkaasi, niin mistä päättelet, mitä siellä on?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
A. Ensinnäkin itse täytän renkaat. B. Toiseksi renkaiden haudastuminen pienenee. C. Kolmanneksi sisällesyntyvää kosteutta ei muodostu. D. Neljänneksi itseään on aina hyvä manipuloda sillä että minulla on joku mitä muilla ei.
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Lisäksi kannattaa muistaa typen verrattoman paljon pienempi tiheys, 28 vs 32 g/mol (=22,4 litraa), siis puhtaaseen happeen verrattuna. Ainakin neljännes grammaa lähtee ulkokehillä pyörivistä massoista pois, lähes ilmaiseksi! Hymiö!
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Nebulus kirjoitti:Lisäksi kannattaa muistaa typen verrattoman paljon pienempi tiheys, 28 vs 32 g/mol (=22,4 litraa), siis puhtaaseen happeen verrattuna. Ainakin neljännes grammaa lähtee ulkokehillä pyörivistä massoista pois, lähes ilmaiseksi! Hymiö!
Jostain syystä sait pienen tuloksen, vaikka käytit pelkkää happea vertailurenkaassa.
Ilmassa on vain noin 20% tuota happea, jonka moolipaino on tuon 32 g / 22,4 litraa, typen 28g/mol. Ilman moolipaino on siis: 20% x 32 + 80% x 28 = 28,8 g / mol.
(1 mol =22,4 litraa)
50 mm paksussa aikuisten pyörän renkaassa on reilut 4 litraa tilavuutta, mikä rapsakalla 5 bar paineella on juuri sopivasti tuon moolitilavuuden verran 22,4 litraa. Painoa säästyy siis ilman sijaan pelkkää typpeä käyttämällä jopa 0,8 grammaa per rengas, eli kaksipyöräisessä yhteensä 1,6 grammaa. Ohut- ja pienirenkaisessa tietenkin vähemmän. Hymiö!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Ja jotta tämä gramman osien täysimääräinen painonsäästö saadaan pitää renkaat tyhjentää tyhjiöpumpulla ennen täyttämistä, muutenhan niihin jää osittain ilmaa. Tai sitten käyttää uusia sisuskumeja.
Laskutehtävät jatkuu, paljonko painoa säästyy jos ilman sijaan renkaan täyttää hiilidioksidilla
Tähän tarkoitukseenhan on välineetkin myynnissä liki jokaisessa pyöräkaupassa, esim:
Täyttöpullona siis ilma-aseissa käytettävä CO2 patruuna.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Ilman tiheys moolimassan mielessä oli siis 28,8 g/mol. Hiilidioksidi on CO2, eli siinä on yksi hiili = 12 g/mol ja kaksi happea = 2x16 g/mol, eli sen moolipaino on 2x16+12= 44 g/mol. Painavampaa on siis ilmaan verrattuna. 50mm/5,15bar 622 renkaita esimerkkinä käyttäen 44-28,8= 15,2 grammaa per rengas painavampi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Juu kiitosta vaan, jättäkää heliumia meille sukeltajille.
Typpeä käytetään myös kaivosköytössä dumppereiden iskareissasekä kuorma-autojen renkaissa.
Se on kemiallisesti reagoimaton kaasu. Tiheämpänä se ei tule kumin läpi niin herkästi kuin happi.
Paineiden tarkistusväliä voi harventaa...
Henri
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Typpeä kilpurin renkaisiin
Helium karkaa aivan liian herkästi että sitä olis järkeä käytää kun kilpurien ohuista sisäkumeistä karkaa ilmaakin liikaa vuorokaudessa. Typen käyttö sen sijaan voisi olla oikein hieno idea, tosin sitä pitää ostaa ja kun sekin karkaa niin kysymys onkin kuinka nopeasti se pääsee karkuun erityis kevyistä sisäkumeista joilla säästää enemmän painoa kun typpeen vaihtamalla paremmin pitävissä kumeissa..
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)