Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pähkimisen jälkeen päätin, että aloitan rakentaa Python-tyyppistä pyörää. Usko ei riitä siihen, että oppisin suit sait sukkelaan ajamaan 2-pyöräisellä pythonilla, joten aloitetaan tekemällä trike. Sitten kun sillä on vähinsä harjoitellut, niin voi alkaa harkita 2-pyöräistä takapäätäkin.

Ajatuksena rakentelussa on tehdä silloin kun ehtii, eli ei paljon koskaan. Tarvikkeita hankitaan sitä mukaan kun projekti etenee. Arvio on, että keskimäärin tälle projektille irtoaa aikaa noin 9.5 minuuttia/viikko, eli valmistumiseen menee ikuisuus. Tästä tulee otsikko 'Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista', josta saakin sopivasti nimen pyörälle: Pyhton, ensin Pyhton Trike ja joskus vuosien päästä kenties 2-pyöräinenkin.

Päätös rakentamisesta on valmistunut pari viikkoa sitten, ja viime viikonloppuna ehdin purkaa tallissa olleesta raadosta kampikeskiön sisuskalut pois (Janx oli poikkeamassa kylässä, niin oli avustava insinööri neuvomassa). Jäi rälläköimättä vielä irti, kun jäin arpomaan että meneekö kasettikeskiö tuonne, mutta Jukan avustuksella päätynyt arvioon että menee. Eli voisi rälläköidä irti, ja käydä Soinilta hakemassa rautaa.

Ajatuksena on tehdä vehje 3 x 559 kiekoilla. Painoa tulee, mutta haluan suuret kiekot koska asun soratiellä. Takana tietysti menisi pienemmätkin. Erilaisia hulluja suunnitelmia on kuinka tuohon laitetaan irrotettava lisäosa, jolla toimii tandemina, tai ehkä se lisäosa onkin vaimon Kettwiesel. Moisten viritysten kanssa niille takapyörillekkin sitten tulee jotain kuormaa, ja niidenkin koolla on joku merkitys.

Vaihteistoksi olen laittamassa jalkajarrulista Nexus 8. Nexus 8 skaala on samaa luokkaa kuin 11-34 pakan, ja nyt on tämä kesä reilusti ovaalilla eturattaalla mennyt ilman aluevaihtajaa. Uuteenkin pyörään tulee rutosti ovaali hammasratas. Kammiksi olen suunnitellut Sinzin lyhyitä kampia, mutta kuinka lyhyitä? Tarjolla olisi pituuksia 115-180 mm, 5 mm jaolla joten valinnanvaraa on.

Sekin nyt on vielä varmistamatta, että saako 110 bcd:lle tehtyä riittävän ovaalia ja riittävän pientä ratasta. Windows-virtuaalikone on romuna, joten ei pääse laskurilla katsomaan...

Edit: päivitetty otsikko, koska enää ei välttämättä rakenteluun menekkään trike vaan 2-pyöräinen.

Viimeksi muokannut tavasti, 08 Heinä 2013, 10:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nimestä heti täydet pinnat :) vaan kyllä kaikki valmistuu aikanaan. Mä taas yritän rykästä kerralla valmista kun ropleema on askartelutila, pihalla silti hitsaan. Aikaa periaatteessa on mutta uutta saa aikaseksi vaan oikeasti virkeänä :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Sekin nyt on vielä varmistamatta, että saako 110 bcd:lle tehtyä riittävän ovaalia ja riittävän pientä ratasta. Windows-virtuaalikone on romuna, joten ei pääse laskurilla katsomaan...

Jos teet 10% ovaalin niin nippa-nappa pienin on 34-piikkinen. Sille pitää kammen sormiin tehdä pienet lovet että ketju mahtuu putoamaan rattaan joka kohdassa hampaan pohjalle.

Mutta kun kerran teet itse niin tämäkin on mahdollista:

Kuva

Tässä on 50/34 kompakti 144 BCD kammissa. Ulomman rattaan tilalla on 3mm:n prikat, isompi on kiinni sisemmän paikalla ja pienempi sen reppuselkänä. Jos vaan rakenteessa tila riittää, M5 lowracerissa riitti nippa-nappa, Metassa olis jo tiukempaa ja Vendetta-omavalmisteesee ei mahtuis.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Sekin nyt on vielä varmistamatta, että saako 110 bcd:lle tehtyä riittävän ovaalia ja riittävän pientä ratasta. Windows-virtuaalikone on romuna, joten ei pääse laskurilla katsomaan...

Jos teet 10% ovaalin niin nippa-nappa pienin on 34-piikkinen. Sille pitää kammen sormiin tehdä pienet lovet että ketju mahtuu putoamaan rattaan joka kohdassa hampaan pohjalle.

Tuo nyt ajossa oleva taitaa olla 30 tai 35% ovaali, jotain saman sukuista olisi haussa.

Katselin Sheldonin laskurilla että jos 38 hampaisen saisi tehtyä, niin se riittäisi 23 hampaisen takarattaan kanssa tarjoamaan (ehkä) riittävän pienen välityksen että pääsee mäet. Se pieni mutta on kampien pituus: jos otan vielä reilusti lyhyempää kampea kuin nyt käyttämäni 152 mm, niin pitäisikö niitä rattaitakin pienentää? Sen perusteella mitä itse kokeilin 115mm säädettyä, niin en ihan usko siihen että rattaiden pitäisi pienentyä samassa suhteessa kuin kampien.

mhelander kirjoitti:

Mutta kun kerran teet itse niin tämäkin on mahdollista:

Kuva

Tässä on 50/34 kompakti 144 BCD kammissa. Ulomman rattaan tilalla on 3mm:n prikat, isompi on kiinni sisemmän paikalla ja pienempi sen reppuselkänä. Jos vaan rakenteessa tila riittää, M5 lowracerissa riitti nippa-nappa, Metassa olis jo tiukempaa ja Vendetta-omavalmisteesee ei mahtuis.

Tarkoitus on laittaa vain yksi hammasratas, mutta toki, olisi se kai mahdollista kikkailla siihen 110 BCD:lle levy, jonka kylkeen tulisi toinen ratas, mutta pitäisi huomioida ketjulinjassa jo rakentaessa. Ei vaikuta oikealta ratkaisulta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Katselin Sheldonin laskurilla että jos 38 hampaisen saisi tehtyä, niin se riittäisi 23 hampaisen takarattaan kanssa tarjoamaan (ehkä) riittävän pienen välityksen että pääsee mäet.

Eihän etuvetoisella pitänyt päästä soramäkiä lähes lainkaan. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Eihän etuvetoisella pitänyt päästä soramäkiä lähes lainkaan. :wink:

Täytyy kyllä tunnustaa että kun V:llä veivasin töihin yön sateen kastelemalla pyörätiellä niin alikulkumontusta noustessa taisi Conti GP 4000 S sutasta tyhjää. Väittävät ettei etuvetonen häviä ylämäissä pidon puolesta takavetosille, ei pidä paikkansa, ainakaan kokemattoman kuskin käskiessä etuvetosta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Eihän etuvetoisella pitänyt päästä soramäkiä lähes lainkaan. :wink:

Tuotakin olen miettinyt. Riski on olemassa, mutta etuvetoisista python on se jossa on eniten painoa eturenkaalla. Ja voi se olla, että nykyään kun on jo jotain alkeellista tekniikkaa pyörittämiseen, niin jollain muullakin etuvedolla olisi mahkuja. Tämä tietysti olisi mahdollista selvittää esim sinun pyörää täällä koeajamalla täkäläisissä maastoissa.

Trike on tietysti sikäli helpompi, että vaikka kuopaisee tyhjääkin, niin ei tarvi kaatumista pelätä. Talviajoa ei nyt ole aikoihin kerennyt harrastaa, joten jäätikkö-pidosta en ainakaan juuri nyt jaksa huolestua.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Väittävät ettei etuvetonen häviä ylämäissä pidon puolesta takavetosille, ei pidä paikkansa, ainakaan kokemattoman kuskin käskiessä etuvetosta.

Ei se pyörä tiedä onko veto edessä vai takana. Kysymyshän on painon jakautumisessa. Veessähän on niin kallellaan taaksepäin se penkki että voi olla että merkittävä osa painosta on tosiaan sen takarenkaan päällä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Väittävät ettei etuvetonen häviä ylämäissä pidon puolesta takavetosille, ei pidä paikkansa, ainakaan kokemattoman kuskin käskiessä etuvetosta.

Ei se pyörä tiedä onko veto edessä vai takana. Kysymyshän on painon jakautumisessa. Veessähän on niin kallellaan taaksepäin se penkki että voi olla että merkittävä osa painosta on tosiaan sen takarenkaan päällä.

Kun akseliväli ja penkin paikka on about sentilleen sama MP:ssä ja V:ssä, erona V:n 10 cm alempana oleva penkki sekä kääntyväpuominen etuveto, ei ero pitäisi olla suuri. MP:llä en ole koskaan saanut edes märällä (asfaltilla) takapyörää sutimaan missään olosuhteissa, samoilla gummeilla.

Tuo 10%:n ero painon jakaumassa 10%:n ylämäessä ja häviötön voimansiirto lienee syynä. Ja kuskin kokemattomuus, tehoa taitaa myös löytyä tarvittaessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Väittävät ettei etuvetonen häviä ylämäissä pidon puolesta takavetosille, ei pidä paikkansa, ainakaan kokemattoman kuskin käskiessä etuvetosta.

Ei se pyörä tiedä onko veto edessä vai takana. Kysymyshän on painon jakautumisessa. Veessähän on niin kallellaan taaksepäin se penkki että voi olla että merkittävä osa painosta on tosiaan sen takarenkaan päällä.

CruzBike Vendetta:sta :

Kun akseliväli ja penkin paikka on about sentilleen sama MP:ssä ja V:ssä, erona V:n 10 cm alempana oleva penkki sekä kääntyväpuominen etuveto, ei ero pitäisi olla suuri. MP:llä en ole koskaan saanut edes märällä (asfaltilla) takapyörää sutimaan missään olosuhteissa, samoilla gummeilla.

Tuo 10%:n ero painon jakaumassa 10%:n ylämäessä ja häviötön voimansiirto lienee syynä. Ja kuskin kokemattomuus, tehoa taitaa myös löytyä tarvittaessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tämä projekti on omalta osaltani edennyt jopa ennakoitua hitaammin. Onneksi tuli sivusta vetoapua: Eemelin joku ikiaikainen python on kiertänyt Pastorin kautta Jorille, ja sieltä nyt minulle.
Kuva
Nyt pyörän palaset ovat päätyneet minun talliini. Kampikeskiö ja vaihdekahva ovat jääneet jonnekkin.

Tänään pääsin sitä kampikeskiötä tekemään, ja nyt on maali kuivumassa. Ehkä illemmalla saa pyörän kasaan, ja pääsee kokeilemaan kaatuilemista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nyt se on kasattu!
Kuva
Ihan ei oltu ruottinkielisellä paikkakunnalla, ja meno sen mukainen. Etuhaarukka oli melkoisen leveä, ja kiekon akselille kaivattiin prikkoja väliin. Ei ollut sopivia, piti viilata moottorisahan viilalla reikiä isommaksi.

Mukana tulleesta takakiekosta puuttui toinen mutteri, ja oli oudolla, ohuella akselilla. Ei ollut sellaisia muttereita. Ja takahaarukka oli tehty moiselle, kapealle kiekolle, vain 95mm leveä. Kaiken lisäksi yksikään talon pyörien 406 kokoisista kiekoista ei olisi mahtunut pyörimään (liian läskit kumit) vaikka haarukan olisi levittänyt. Otin 16" tarpeettoman lastenpyörän etukiekon takakiekoksi. Senkin kanssa piti vähän voimaa käyttää, että sai haarukkaa levitettyä.

No, pyörä kasassa, ja ajokunnossa! Ajaminen ei ollut aivan niin mahdotonta kuin kuvittelin, mutta taisi noin 15 min kokeilun aikana pisin 'ilman käsiä' pätkä olla noin 4m. Selkeästi fiilis, että kyllä tämä tästä lähtee, mutta paljonko siihen menee aikaa, ei voi tietää.

Päivän rakentelusta muutama kuva http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/Python/dirindex.html

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tavasti kirjoitti:

Nyt se on kasattu!

Hienoa.

tavasti kirjoitti:

Päivän rakentelusta muutama kuva http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/Python/dirindex.html

Tekemisen meininkiä...

Mikäs oli ajamisen myötä jäänyt tuntuma siitä että mikä siinä on se vaikein osio?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Mikäs oli ajamisen myötä jäänyt tuntuma siitä että mikä siinä on se vaikein osio?

Kyllähän sitä muuten ajaisi, mutta kun ei pysy pystyssä :-)

Jaloilla ohjaamista en koe hirveän vaikeaksi, kun on vähän ajellut aiemmin Flevolla ja Airbikellä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pyh, ton trikestä ei tuu koskaan valmista

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Etukiekko napsuu, vaatisi pinnojen kiristelyä. Yhdestä pinnasta oli nippeli ihan romuna, eli se pitäisi vaihtaa. Kuvittelisiko osaavansa ja kerkeevänsä itse, vai veisi pajalle.

Ajamista olen harjoitellut useamman kerran päivässä, ihan pienissä pätkissä. Jo parissa minuutissa on pää märkänä.
Ei kovin merkittävää edistymistä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin