Sivu 1/2

Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 21:23
Kirjoittaja Pastori

Normaaliin tapaan olen sairaslomalla = polvi on niin kipee että ortopedi sanoi että elä viiti hirveesti liikkua sillä jalallasi ja tuuppasi kortisonia piikillisen.
Sairaslomallahan sitä on tainnut aina näitä idiksiä tulla ja kuumeita podettua.

Tätä MBB villitystä olen seurannut. Katsellut samalla noita Flevoja, Chinkaroita yms. Pythonit on aiemmin tullut katseltua ja niitä ei nyt tällä kertaa tarvita kun muistan ne kaikki ulkoa, ainakin melkein.

Asiaan.

Flevoista ja Bill Pattersonin Chinkarasta (joka on hämmentävän hieno rakkine). Kirjoitin ukkelille kirjeenkin. On jossain matkoilla ja ensikuussa kotona. Lupasi laittaa kuvia lisää. Webissä on heikosti niitä.

Tässä se tuoreimmasta päästä oleva. Laitetan on jousitettu muuten edestä ja takaan.

Kuva

Rakkineesta on videokin Outo tämä Steampunk homma. Mutta jotain nostalgiatarvetta sillä vissiin tyydytettään.

Pannaan nyt toi Flevokin tähän samaan häsellykseen.

Kuva

Piirtelin ideaa näiden pohjalta, jossa:

  • on flevo/chinkara henkinen etuosa - ilman joustoa tieteskin, kun läski joustaa perseessä
  • mutta sitten toi takaosa oliskin tommoinen midracer henkinen pläjäys

Kuva

Kiva olisi tämmöistä konseptia kokeilla. Mitäs arvoisa studioraati sanoo.

Ai miksi nyt tätä mietin. No sikse että se voisi olla mahdollista. Toimiihan pythonikin.

Jotenkin on vaan niin kivaa kun se ketjulinja menee lyhyesti ja suoraan. Putoaa sitä painoakin pyörästä aivan kamalasti.


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 22:00
Kirjoittaja jori

Piirräpä mitat kohdalleen. Istuin edemmäs, ohjauskulma MBB-tyyppisesti vähän lovemmaksi, haarukkaan offsettiä niin, että jättö jää kohtuulliseksi, niin on helpompi hahmottaa mitä on tulossa. Etuvetoisessa istuin pitää olla edessä, jottei sudi, ohjausakselin kulma mielellään melko loiva, jottei polkemavoimat suoraan muutu ohjausmomentiksi. Saman tekee tietenkin myös ohjausnivelen siirtyminen em. muutosten takia taaemmas ja offsetti ei voi olla niin suuri, kuin etupyörän napaan ampuva ohjausakseli antaa muulloin, kuin erittäin pystyillä ohjausakselikulmilla.


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 22:08
Kirjoittaja Pastori

Joo. Mää heittelin noita paikalleen sinne tänne. Penkin ja polkimien etäisyys on sama kuin pyyttonissa. Mäpä siirrään persettä eteenpäin - samalla poljinkeskiö sitten siirtyy eteenpäin. Hetki.


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 22:17
Kirjoittaja Pastori

Ohjausakselihan onkin aika loiva - esim. Mikan pyörää kun nopeesti katsoin. Itseasiassa tässä on vaan heitetty toi python nivel sinnen putken keskelle. Voiko tämä nyt näin toimia että siirtää vaan poljinkeskiöät eteenpäin noin ankarasti. Miksei toi Patterson ole sitten niin tehnyt?

Kuva


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 22:25
Kirjoittaja Pastori

Flevossahan toi etuhaarukka meneekin enemmän tälläviisiin.

Kuva

EDIT:

Jos tää oliskin enemmän niikuin tää Erik Wanneen Flevo. Mutta laittais siihen huijauksen vuoksi ohjaustangon, siksihän sen niissä MBB pyörissäkin on :)

Kuva


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 22:29
Kirjoittaja Pastori

Ahas. Löytyikin tuosta Pattersonin rakkineesta tämmöinen kuva.
Kuva


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 22:53
Kirjoittaja jviirret

Taitaa kaikissa yo. pyörissä jättö muuttua etupään joustoliikkeen aikana? Mitä se tekee yhdessä jalkaohjauksen kans?

Jukka


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 23:06
Kirjoittaja Pastori

Pattersonin videosta tulee semmoinen mielikuva että se etuosan jousto ei ole kovin suuri. Enemmän taitaa se takapää joustaa.

Itse lähtisin tässä nyt sille tielle että molemmat päät ovat jäykkiä.


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 12 Syys 2012, 23:15
Kirjoittaja jori

Kaikissa ajoneuvoissa jättö muuttuu joustoliikkeen mukana. Ei se ole dramaattista, kunhan pysyy positiivisena. :)


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 13 Syys 2012, 00:00
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Pastori kirjoitti:

Kiva olisi tämmöistä konseptia kokeilla. Mitäs arvoisa studioraati sanoo.

Ai miksi nyt tätä mietin. No sikse että se voisi olla mahdollista. Toimiihan pythonikin.

Jotenkin on vaan niin kivaa kun se ketjulinja menee lyhyesti ja suoraan. Putoaa sitä painoakin pyörästä aivan kamalasti.

Näin sivusta seuranneena suosittelisin että rakennat käsin ajettavan.
Ketjulinjan saat lyhyesti ja suoraan ja pääasiallisena motivaattorina olisi se että saisit sen polvesi kuntoon.
En usko hetkeäkään että nuo kampikääntyväiset sitä parantaisi... :oops:

Mutta kokeilla aina voi, ja se voi jopa kannattaa.


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 13 Syys 2012, 07:14
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kaikissa ajoneuvoissa jättö muuttuu joustoliikkeen mukana. Ei se ole dramaattista, kunhan pysyy positiivisena. :)

Joo, ei. Mun CLWB:ssä muuttuu jopa niin paljon että käsissä huomaa vaikka on kyse takajousituksesta ja vain max sentin muutoksesta.

Jukka


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 13 Syys 2012, 09:46
Kirjoittaja Pastori
Mustasudenkorento kirjoitti:

Näin sivusta seuranneena suosittelisin että rakennat käsin ajettavan.
Ketjulinjan saat lyhyesti ja suoraan ja pääasiallisena motivaattorina olisi se että saisit sen polvesi kuntoon.

Tarkoitatko normaalimpaa kiinteärunkoista mutta käsin ohjattavaa, vaiko soutupyörää :)

Onko sulla mielessä lyhyen ketjulinjan etuvetoa kun tuolleen heittelet. Pistä linkkiä.


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 13 Syys 2012, 09:49
Kirjoittaja optimistx
Pastori kirjoitti:

Ahas. Löytyikin tuosta Pattersonin rakkineesta tämmöinen kuva.
...[/img]

Patterson on (eläkkeellä oleva?) professori, joka on vuosittain rakennuttanut oppilaillaan mahdollisimman mielikuvituksellisia polkupyöriä. Teki myös aiheesta ohjekirjan, jota kaupitteli vuosia sitten kohtalaiseen hintaan. En silloin ostanut, harmittaa nyt.

Harkitsin itselleni moista pyörää aluksi, kun Patterson kehui parhaaksi ratkaisukseen.

Tuon pyörän ajamaan opettelusta on artikkeli (avainsana chinkara), joka kyllä pisti mietteliääksi. Jos se on noin vaikeaa, niin onko harjoittelun jälkeenkään hallinta niin 100 % hyvää, että uskaltaa pahassa liikenteessä uskoa henkensä sen varaan?

Jos kuitenkin tuon vaiheen yli jotenkin taistelisi, niin kuinka sitten retkiä varten ne 30 kg tavaraa otetaan mukaan?

Taitaa olla samanlainen pelleilyväline kuin yksipyöräiset. Sorry, optimistxia vaivaa pessimistx.

Mutta voihan yksipyöräistäkin harrastella. Siihen tasapainoa ylläpitävä hienosti ohjelmoitu sähkömoottori, niin voi 100 % tasaisella asfaltilla tehdä mainosvideon ja jättää sitten laitteen autotallin nurkkaan.

Toivottavasti polvi parantuu. Siis ennenkuin pojasta polvi ...


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 13 Syys 2012, 10:27
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Näin sivusta seuranneena suosittelisin että rakennat käsin ajettavan.
Ketjulinjan saat lyhyesti ja suoraan ja pääasiallisena motivaattorina olisi se että saisit sen polvesi kuntoon.

Tarkoitatko normaalimpaa kiinteärunkoista mutta käsin ohjattavaa, vaiko soutupyörää :)

Onko sulla mielessä lyhyen ketjulinjan etuvetoa kun tuolleen heittelet. Pistä linkkiä.

Anteeksi, jos sotkeudun, mutta minä käsitin, että Mustasudenkorento tarkoitti tällaista, mutta suoralla ketjulinjalla. Tällaisilla muutkin jalkainvalidit ajelee.
Kuva
Tai siis tällaista, kenties vähän pystymmällä ajoasennolla, niin polvi ei kipeydy pyörältä noustessa.
Kuva


Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Lähetetty: 13 Syys 2012, 11:39
Kirjoittaja Pastori
optimistx kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ahas. Löytyikin tuosta Pattersonin rakkineesta tämmöinen kuva.
...[/img]

Patterson on (eläkkeellä oleva?) professori, joka on vuosittain rakennuttanut oppilaillaan mahdollisimman mielikuvituksellisia polkupyöriä. Teki myös aiheesta ohjekirjan, jota kaupitteli vuosia sitten kohtalaiseen hintaan. En silloin ostanut, harmittaa nyt.

Siitä saa Kindle version sähköisenä. Jossain oli maininta.

optimistx kirjoitti:

Tuon pyörän ajamaan opettelusta on artikkeli (avainsana chinkara), joka kyllä pisti mietteliääksi. Jos se on noin vaikeaa, niin onko harjoittelun jälkeenkään hallinta niin 100 % hyvää, että uskaltaa pahassa liikenteessä uskoa henkensä sen varaan?

No. En mä nyt usko että toi on kovin mahdotonta jos on pythonin jo ottanut hallintaan.