optimistx kirjoitti:
Ah, tykkään sanoista "oikotie onneen"!
Olisiko tosiaan joidenkin autonrenkaiden vierintävastus pienempi kuin polkupyörän ? Numeroita?
Joskus skooteria käyttäessäni tuntui, että niiden renkaiden vierintävastus oli aivan onneton. Mutta en siihen aikaan ehkä tajunnut korkeiden paineiden merkitystä, oli varmaan mitä sattui.
Huomasin vierintävastuksen suuruuden skooterilla mm. kun taluttelin sitä tai annoin rullata alamäkeä vapaalla.
Skootterin renkaat ovat huonoimmat mahdolliset, pienet, paksuseinäiset ja ristikudosrakenteiset. Paineilla pelastuu pahimmasta alhosta, mutta pallomainen kulutuspinta tasaiseksi painuessaan mikroliukuu myös poikittain ajosuuntaan nähden toisin kuin vyörengas, jonka kulutuspinta on poikittain lähes suora.
Auton renkaat ovat poikkeuksetta nykyisin vyörakenteiset. Aikanaan, kun ristikudosrenkaista vaihdettiin vyörenkaisiin, vierintävastukset putosivat puoleen. Minulla on esimekki 80-luvulta. Vaihdoimme vanhaan Toyota Crowniin ristikudosrenkaiden tilalle vyörenkaat, jolloin bensan kulutus laski 0,8 l / 100km.
Mittaustuloksiakin on, mutta absoluuttiarvon saaminen on vähän hankalaa, kun vierintävastus riippuu niin paljon ajoalustasta. Ehkäpä se sinun kiihtyvyysanturisi data jonain tyynenä iltana samalla radalla kahteen suuntaan ja regressioanalyysi antaisivat parempia, kuin rengastehtaiden mittausrummuilla tekemät, jotka ovat keskenään vähän niin ja näin vertailtavissa. Suosittelen myös auton renkaisiin paineita, jotka lukevat renkaan kyljessä Max-merkinnän jälkeen. Itse olen käyttänyt jo vuosikymmenet henkilöautossa max 3 barin renkaissa 3.2 takana ja 3.1 edessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma