Kumi asiaa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kumi asiaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei taida täällä olla nojakin kumeihin keskittynyttä topickia? Eli mistä ostat kumit pyörääsi? Merkki ja hinta? Hyviä ja huonoja kokemuksia. Itse olen noissa projekteissa suosinut vielä markettien ja halpakauppojen kumeja. Yhdenkään pyörän elinkaari ei ole ollut vielä niin pitkä, että uutena laitettu kumi olisi kulunut loppuun :-)
+Halpoja (5-8E/kpl tai samat kumit "pyöräliikkeestä" ostettuna 10-15E/kpl)
-Kuvio/leveys valikoima yleensä suppea. 559 ja 406 vanteelle ei tahdo olla ku karkeita ja leveitä maastokumeja.
-Huono paineen kesto, yleisesti max 3.5-4bar

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kansoselta ostin Rubena (tai Rubeno-) merkkisen 37-406 renkaan mikä on osoittautunut hyväksi ja kestäväksi eikä maksanu paljon (=<10,-). Muuten olen käyttänyt hovihankkijaani eli Illi-sporttia jossa on melko hyvät valikoimat paitsi 20-tuumaisissa. Lwb:ssä on takana pistosuojattu Contin contact (19,-), mutta vielä niin lyhyen aikaa etten osaa siitä paljoa sanoa. Paineena on ollut 4 baria mikä tuntuisi olevan hyvä kompromissi mukavuuden ja rullaavuuden välillä. Kapein kumi joka on ollut oli retkipyörässäni 32-622 mitkä puhkeili alinomaan kunnes vaihdoin 37-622 niin rengasrikot loppuivat.

KHELL
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Syys 2006, 15:16
Paikkakunta: hki/hanko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KHELL »

Mulla on nyt hurricanen etuhaarukan välissä schwalben stelvio. Just paikkasin tunti sitten mäntyniemen lähettyvillä kun ajoin sellaiseen parin kolmen sentin kanttariin. Ja kaks viikkoa sittten tuli snakebitet kun ajoin meiran tehtaan vieressä olevaa siltaa alas, siinäkin on sellaset parin sentin kantit pyörätiessä kun mennään autotien yli. Vauhtiakaan ei ollut hirveästi, ainakaan tossa mäntyniemen puhkeamisessa, eli eturengas menee kyllä vaihtoon mahdollisemman pian. Ajattelin schwalbessa pysyä, marathonit tai big applet. En kyllä suosittele tollaista ohutta kilparengasta jos haluaa vähänkään huolettomammin ajalle.

Hurricane useimmiten alla (pian toivottavasti Flevo).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lowracer-projektissa on takana 28-622, jonka uskoisin kestävän kun sen päällä ei ole kovin paljon painoa. Jos kuski ei kestä, niin pitää vaihtaa paksumpaan.
Edessä taas kumin kestävyyttä enemmän huolettaa vanteen/akselin kestävyys. Siksi en ajatellut vielä siihen kapeampaa (nyt 47mm) ja kovempaa painetta (40psi=2.7kg/cm2) kestävää kumia vaihtaa, vaan ajelen tuolla ja maksimi paineella.
LWB:ssä repesi päällyrengas edestä rikki(vanhuus). Oli hyvin rullaavalla pinnalla ja sopivan levyinenkin(40mm). Nyt siinä on 54-559(4.5Euroa, kiinalainen "semi-slick"-pinnalla), enkä parin päivän kokemuksella ole mitenkään suurta eroa rullaavuudessa havainnut. Taakana merkitys olisi varmasti ollut suurempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

406-koossa on Schwalbelta erilaisia ratkaisuja tosiaan Stelviosta (28 mm) Big appleen (noin pari tuumaa). Itse olen päätynyt käyttämään kesäaikaan 40-millisiä Marathon racereita, ei paina paljon, taitettavakin vielä. Kaikkea Schwalbea saa hyllystä tuolta Roihuvuoren pyöräkaupasta, taitaa olla Schwalben maahantuoja.

Hiekoitusaikaan olen nyt viime talven käyttänyt kohtuullisella menestyksellä Kendan pistosuojattuja inverted tread -kumeja, en nyt muista mallinimikettä, mutta ostin ne Fillarikellarista hyllystä. Painaa paljon mutta kestää Mitä Vain, ja kun se on melkein 6 senttiä leveä, painetta voi pitää melko alhaisena ja kulku sepelissä ei ole niin epämukavaa.

Aikanaan ajoin noilla Stelvioilla, mutta niillä on paha taipumus sanoa yhteistyösopimus irti varoittamatta (kangas repeää helposti terävissä osumissa), joten luovuin moisesta urheilusta.

559-koossa pitäisi olla saatavissa ihan mitä vain, rajoittavana tekijänä toimii lähinnä lähikaupan suuntautuneisuus.

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Mulla on fujinissa sama rengastus kun mitä käytin aikasemmin welhossa, eli edessä 406x40mm swalben maratin racer ja takana 32x559 continental sportcontakt ja kohtuulliseti kulkee ei ehkä ihan niin lujaa ku stelvioilla mutta kestää paremmin ja on mukavanpia

Risto
reippaasti rekkulilla

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Omat stelviot on kyllä kestäny erittäin hyvin kohta 4000 km. Ajeltu on huonojakin teitä ja kovilla 6-8 barin paineilla.

Tänään tuli maisteltua noita hiekkateitä oikein urakalla. Uuraisilla katsoin viitasta 35 km Petäjävesi ja ajattelin että tuostahan tulee hyvä lenkki. 15 km käytännössä ihan yhtä samaa suoraa, jonka jälkeen kyltti päällyste päättyy. Sitten vaan 20 km todella huonoa soratietä; kyllä jousituksen puutteen huomasi. Täristi niin helevetisti! Toista kertaa en Fujiniani enää samalla tavalla rääkkäisi. Mutta stelviot kesti! Ihme ja kumma...

ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

Fujinin mukana tulleet Stelviot on kestäneet toistaiseksi eli keväästä lähtien. Vain kerran keväällä piti paikata. Syksyllä ehkä taas märkien kelien takia alkaa paukkua. Paineet tosiaan pitää olla 6-8 baria niin ei tule snakebitejä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kansoselta ostin Rubena (tai Rubeno-) merkkisen 37-406 renkaan mikä on osoittautunut hyväksi ja kestäväksi eikä maksanu paljon (=<10,-).

Huomasin tuossa että mullakin on kaksi tuon merkkistä kumia. LWB:ssä ja SWB:ssä edessä. Voi kyllä sanoa että parhaita kumeja tuossa hintaluokassa. Maksoivatkohan muistaakseni 5.95 tai 6.95. Vähän ovat kesäkäyttöön paksuja, muistaakseni 54-559 ja 54-507. Kuvio on keskeltä sileä ja reunoilla vähän nappulaa. Kulutuspinta vain aika ohut, saas nähdä miten kestää kun tulee kunnolla hiekoitus sepeliä tielle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kumi asiaa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Yhdenkään pyörän elinkaari ei ole ollut vielä niin pitkä, että uutena laitettu kumi olisi kulunut loppuun :-)

Vähän sama omissa nojakeissa. Niissä on ollut alla Schwalben Marathon Plus/Slick renkaita, jotka eivät kyllä ole minun makuuni.
Liian kapeita, ja koko leveydeltään kokonaan sileitä, tai melkein sileitä.
Toimii soralla huonosti.
Saattaapa olla, että keväällä on myynnissä 4x 20" Marathoneja, ja yksi 26", kun pistän renkaat uusiksi.

Anthrotechissä on nyt alla Marathon Winter, mutta ajamaan ei ole kerennyt kuin ihan nimeksi.
Sika kalliit ovat, mutta toimii. Soratie jossa päällä jää ja 3 cm lunta, pääsin ylös mäen jossa kesällä Marathonit hiukan sutii.

Minulle renkaan pitäisi olla leveä. Keskellä sileä harja, että kovilla paineilla mennää kestopäällysteillä kovaa, mutta keskiharjan molemmin puolin kunnolla kuviota.

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Tavastin mukaan:
"Minulle renkaan pitäisi olla leveä. Keskellä sileä harja, että kovilla paineilla mennää kestopäällysteillä kovaa, mutta keskiharjan molemmin puolin kunnolla kuviota."

Sama kelpais mulle kunhan vaan sais ittensä kumikauppaan. Sinnerissä on alkuperäiset Schwalbet ja vähän sinnepäin pitäs Nazcaankin saada jossain >40mm koossa. Viime vuonna ostin Nummelasta Schwalbe road runnereita 10€/kpl mutta koko oli helppo 47-622 pystypyörään ja vaikeus on tuo 406 koko.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kumi asiaa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Minulle renkaan pitäisi olla leveä. Keskellä sileä harja, että kovilla paineilla mennää kestopäällysteillä kovaa, mutta keskiharjan molemmin puolin kunnolla kuviota.

Kevät alkais olla, ja aika hankkia renkaita. Olikos suositella jotain verkkokauppaa tai muuten vaan paikkaa josta pääsisi hakemaan erilaisilla kriteereillä listaa mitä on saatavilla? Haussa tyyliin pistosuojattu, 20x1.75 (tai sinne päin), kunnolla painetta sietävä rengas, kuviota pitäis sit katsella kuvista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Renkaista...

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Itsellä kokemusta vain Schwalben tuotteista, http://www.schwalbetires.com/bike_tires/recumbent
Ameriikan sivuilla on oma sivu nojapyörärenkaista. Stelviot on nopeet, mutta
jostakin tilasin (ulkomailta) viime kesänä nuo sikakalliit marathon plussat enkä ole pettynyt rullaa joten kuten jopa verrattuna stelvioihin ja tunteettomat tuolle sepelille (11 mm läpäisysuoja kohtisuoraan kulutuspinnasta) stelvioita meni muistaakseni ainakin kahdet puhki...

VOTE

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Marathon plussat on edelleen ainoat renkaat joita en ole saanut ikinä puhki, en noita 47-406:ia jotka on nojakissa, enkä 28-622:ia jotka on cyclocrossarissa. Ei se ole siitä renkaan leveydestä kiinni vaan siitä paljonko siinä on kulutuspintaa, ja millaista se kulutuspinta on.

Eikä nuo nyt mitkään kalliit renkaat ole, pitää huomioida että ensinnäkin ne on laaturenkaat ja laaturenkaat nyt yleensä maksaa kymmeniä euroja, ja toisekseen ne kestää luultavasti satatuhatta kilsaa tms. Kerron sitten kun saan tuollaisen ajettua loppuun, tsekatkaa tämä aihe kymmenen vuoden päästä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viime syksynä ostin minäkin marathon plussan LWB:n takarenkaaksi. Kauan pitää kestääkkin, jotta hintansa haukkuis. Mutta oma hintahan se pitäisi ostamisen ja vaihtamisen vaivallekkin nähdä. Olikohan 40e sisuskumin kans? Pyöräliikkessä kyllä ottavat tuommoisesta 6euron "halpakumistakin" ainakin 10-15euroa.
Painava ja paksu kulutuspintainen se on kun vertasin pois ottamaani kumiin. Varmaan siitä johtuen ei kyllä nopeuteen vaikuttanut, ainakaan parantavasti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin