Syväri kirjoitti:En huolis BB30 talliini sitten millään, sen verran oon lukenut pahoista ongelmista niitten kans.. laakerit alkaa pikkuhiljaa napsua pesässään ja syö keskiöputken paskaksi. Jokaisella vaihtokerralla aina vähän väljempi laakeripesä kun ovat alumiinia/hiilikuitua yleensä.
Ongelmat todennäköisesti johtuu siitä ettei noita valmisteta tarkasti tai hitsauksessa putki vaan menee kieroon.
Mun GXP-kampisarjat on tehty niin että akselit on tarkkuus sorvattu ja sitten istutettu vetävän puolen kampiin. Tarkkuus on häkellyttävää ja esijännityksen tekevä jousilaatta pitää huolen että laakerit pyörivät mukana. Jos ovat siis kunnossa ja asiallisesti voidellut. Nämähän ovat maantie kampisarjoja ja nojakissa joten eivät näe niin pahaa kohtelua kuin vaikkapa maastopyörien triplat.
Eihän nämä vedä vertoja tuolle Campyn Record -keskiölle mutta sehän makso satasen, koko Apex GXP kampisarja keskiöineen makso alle sen. Ja CRC:n alennusmyynnistä sain FSA:n K-Force Light hiilarikampisarjan jossa tuli keraamisilla laakereilla oleva GXP-keskiö. Vain jotain 250 egee, ja taitaa painaa about samat kuin nuo 80-luvun Campy Record -kammet ja uus keskiö.
Campyn keskiöllä on nyt ajettu jotain 5000+kilsaa ja Apex-GXP:llä ehkä 3000. Jälkimmäinen on edelleen notkeampi ja paremmin pyörivä kuin keraamisilla laakereilla oleva K-Force Light jolla silläkin on ehkä tonni ajettu. Mikään näistä ei klappaa mihinkään suuntaan ja keraamista lukuunottamatta näillä on ajettu kaikissa keleissä, myös viime talvena ja kylmällä.
Ehkä teknisesti paras ja kestävin olis perinteinen kuppi-kuula-kartio laakeroitu neliöakselinen keskiö, kuten mun Rossin maantiepyörässä on Campy Record italialaisilla jengoilla. Sillähän on ajettu vain noin 200,000 kilsaa ja hakkaa varmaan vieläkin kaikki nämä uudet höpötykset. Kun vaan olis sopivat jengat niin olisi edelleen käytössä.