Keskiöratkaisut

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13838
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Keskiöratkaisut

Viesti Kirjoittaja jori »

oki kirjoitti:

Joo helpottui. Ainoa ongelma on liian isot ohjaius liikkeet ajajan tekemänä ,ottaa polkimet kiinni renkaaseen ennen kuin pääsee kunnolla ajorytmiin.

Minun piti jo aiemmin tarjota vakiofraasiani korjausohjeeksi, mutta huomasin, että sinulla on Fauber kammet. Silti olen sitä mieltä, että saat tuosta pyörästä itsellesi paramman, jos saat jotenkin vaihdettua kammet lyhyemmiksi. Lasten Fauberit tai Fauber-sovitinrenkaat + Biltema keskiölaakeri + Pyörätohtorin 152 mm kammet tulisi itselle ensimmäisenä mieleen. Lastenpyörän Fauber kammet ovat tietysti edulliset, jos jostain löytyvät, mutta tuolla sovitinsysteemillä onnistuu varmasti, mutta maksaa muutaman kympin.Pyörätohtorin Fauber- sovittimet
Kuva
Kumpi muuten on yleisempi (Biltema) keskiökierre noissa kasettikeskiölaakereissa, brittiläinen- vai italialainen kierre.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4809
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Brittiläinen, en ymmärrä kyllä miksi. Minulla on noissa vanhoissa kilpapyörissä tuo kierra 35/1mm ja nää niin sanotut "tuumaset" kummitelee vaan yhäpyörämailmassa. :mrgreen:

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Laitoin suojat ja tarakan paikoilleen. Vielä jarrut, vaijerien vedot ja säädöt, niin pääsen tosissaan koeajamaan. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Brittiläinen, en ymmärrä kyllä miksi. Minulla on noissa vanhoissa kilpapyörissä tuo kierra 35/1mm ja nää niin sanotut "tuumaset" kummitelee vaan yhäpyörämailmassa. :mrgreen:

Brittiläinen on yleisin. Mutta ainakin 80-90 luvuilla kaikissa kunnon kilpapyörissä oli italialainen kierre.

Nyt jos sais vapaasti valita niin ehdottomasti BB30 kierteetön keskiö. Helpoin tehdä, kapein keskiö ja silti kevyt ja jäykkä rakenne sekä hyvä laakerointi. Eli kuin mitä GXP ulkoinen laakerointi on brittiläisessä keskiömuhvissa mutta kapeempi ja yksinkertaisempi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikäs sen vapaan valinnan estää ? Kyselen ainak kun tulee uutta ja ihmeellistä osaa josta en mitään tiedä. Jos vaikka joskus tulee tarve, ni saako noita ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Mikäs sen vapaan valinnan estää ? Kyselen ainak kun tulee uutta ja ihmeellistä osaa josta en mitään tiedä. Jos vaikka joskus tulee tarve, ni saako noita ?

BB30:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hinta on suurin piirtein sama kuin laittais brittiläisiin kierteisiin ylikokoisella akselilla ja ulkoisilla laakereilla. Tämä vaan on kompaktimpi, keskiöputkessa ei ole jengoja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4809
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuka se estää että sorvaa akseliin harjanteen ja sorvaa keskiöputken samalla mallilla ja liimaa nuo laakerit kiini. Minä rässäsin aikanaa Kompi pyörään teollisuus laakerit . Siellä on pysyneet , akseliin sorvasi 17mm olakkeen näille. Pojan tytär on tällä ajanut vuosia ja lähes huoltovapaat. Keskiön alle laiton rasvanipan , josta lisään rasvarässillä. :oops:
Muuten Campan vanhoista neliakseleista , jotka ovat titania on helpo tehdä tämmönen ratkaisu. Kun lyö sen laakeripinnan pois on se suoraan tuossa 17mm koossa. :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja PW »

Eli tuohon pitää olla ilmeisesti omanlaisensa kammet. Näyttää hintaa olevan vähän turhan paljo, pitänee pysyy romuosissa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13838
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikä varmasti löydy lyhyitä kampia kohtuu hinnalla, kun ei pitkiäkään.
Millaiset ovat nelikulmakartiopäisen akselin laakeriolakkeet kasettikeskiön sisällä. En ole itse purkanut muita, kuin näitä viistokuulaversioita, joissa on kartiomaiset kuulaurat. Ei niihin oikein teollisuuslaakeria saa. Muuten kyllä kiinnostaisi sileäputkinen keskiö. Ei sitä sorvaamatta pysty rakentamaan, mutta suoran putken sorvaaminen on selvästi helpompaa kuin kierteen. BB30 lukkorenkaat keskiön sisällä ovat nolon kömpelö rakenne. Miksei sinne ole yksinkertaisesti jätetty olaketta, kun kerran koko sisäpinta on jouduttu kuitenkin sorvaamaan läpi asti. Pistehitsillä tai rasvanipalla ulkoputken läpi lukittu väliholkki olisi autotallipajan ratkaisu.
Muuten kyllä kannatan BB30 rakennetta suuren putkimaisen akselin takia. Putki on aina paljon jäykempi painoonsa nähden kuin umpiakseli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Muuten kyllä kiinnostaisi sileäputkinen keskiö. Ei sitä sorvaamatta pysty rakentamaan, mutta suoran putken sorvaaminen on selvästi helpompaa kuin kierteen. BB30 lukkorenkaat keskiön sisällä ovat nolon kömpelö rakenne. Miksei sinne ole yksinkertaisesti jätetty olaketta, kun kerran koko sisäpinta on jouduttu kuitenkin sorvaamaan läpi asti. Pistehitsillä tai rasvanipalla ulkoputken läpi lukittu väliholkki olisi autotallipajan ratkaisu.
Muuten kyllä kannatan BB30 rakennetta suuren putkimaisen akselin takia. Putki on aina paljon jäykempi painoonsa nähden kuin umpiakseli.

Joo, luulen että tuo lukkorengas on vain silloin käytössä jos on noiden mun kuvien mukaisia irtolaakereita käytetty, siis kaikkein kevein rakenne.

Suurin osa BB30-"keskiöitä" mitä on kaupan ovat kuin muut "kasettikeskiöt" eli laakerit on kiinni press-on olakkeissa joiden väliin tulee holkki. Aivan kuten GXP-keskiössä, tai Campagnolon neliöakselisessa kasettikeskiössä. Silloin ei noilla urilla ole väliä. Kampien ja laakereiden väliin näyttää ainakin ei-vetävällä puolella tulevan painejousilaatta.

Kuten sanottua, hinnat on noin samaa luokkaa kuin GXP-keskiöillä. Paino on yleensä BB30-keskiösarjalla vähäisempi ja "Q-arvo" on pienempi eli BB30-keskiö on kapeampi kuin ulkoisilla laakereilla varustetut. Ja kaikissa nykyaikaisissa keskiöissä on ylikokoiset ontot akselit.

En kyllä huomaa eroa jäykkyydessä Campagnolo Record 112mm:n neliöakseliseen, ja sen paino sekä Q ovat samaa luokkaa kuin parhaiden BB30-keskiösarjojen. Ei ne 80-luvun kamppeet ihan surkeita ole, siksi on edelleen lowracerissa käytössä. Tämä pelkkä keskiö makso noin satasen kolme vuotta sitten...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Brittiläinen on yleisin. Mutta ainakin 80-90 luvuilla kaikissa kunnon kilpapyörissä oli italialainen kierre.

Nyt jos sais vapaasti valita niin ehdottomasti BB30 kierteetön keskiö. Helpoin tehdä, kapein keskiö ja silti kevyt ja jäykkä rakenne sekä hyvä laakerointi. Eli kuin mitä GXP ulkoinen laakerointi on brittiläisessä keskiömuhvissa mutta kapeempi ja yksinkertaisempi.

En huolis BB30 talliini sitten millään, sen verran oon lukenut pahoista ongelmista niitten kans.. laakerit alkaa pikkuhiljaa napsua pesässään ja syö keskiöputken paskaksi. Jokaisella vaihtokerralla aina vähän väljempi laakeripesä kun ovat alumiinia/hiilikuitua yleensä.

Ongelmat todennäköisesti johtuu siitä ettei noita valmisteta tarkasti tai hitsauksessa putki vaan menee kieroon. Lisäks joissain epäonnisissa rungoissa paska pääsee valumaan satulaputkesta tai jostain laakeripesään ja laakerit on äkkiä entiset. Voihan nää olla vaan niitä lastentauteja mutta toistaiseksi bb30 on parempi vain paperilla :roll:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskiöratkaisut

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

En huolis BB30 talliini sitten millään, sen verran oon lukenut pahoista ongelmista niitten kans.. laakerit alkaa pikkuhiljaa napsua pesässään ja syö keskiöputken paskaksi. Jokaisella vaihtokerralla aina vähän väljempi laakeripesä kun ovat alumiinia/hiilikuitua yleensä.

Ongelmat todennäköisesti johtuu siitä ettei noita valmisteta tarkasti tai hitsauksessa putki vaan menee kieroon.

Mun GXP-kampisarjat on tehty niin että akselit on tarkkuus sorvattu ja sitten istutettu vetävän puolen kampiin. Tarkkuus on häkellyttävää ja esijännityksen tekevä jousilaatta pitää huolen että laakerit pyörivät mukana. Jos ovat siis kunnossa ja asiallisesti voidellut. Nämähän ovat maantie kampisarjoja ja nojakissa joten eivät näe niin pahaa kohtelua kuin vaikkapa maastopyörien triplat.

Eihän nämä vedä vertoja tuolle Campyn Record -keskiölle mutta sehän makso satasen, koko Apex GXP kampisarja keskiöineen makso alle sen. Ja CRC:n alennusmyynnistä sain FSA:n K-Force Light hiilarikampisarjan jossa tuli keraamisilla laakereilla oleva GXP-keskiö. Vain jotain 250 egee, ja taitaa painaa about samat kuin nuo 80-luvun Campy Record -kammet ja uus keskiö.

Campyn keskiöllä on nyt ajettu jotain 5000+kilsaa ja Apex-GXP:llä ehkä 3000. Jälkimmäinen on edelleen notkeampi ja paremmin pyörivä kuin keraamisilla laakereilla oleva K-Force Light jolla silläkin on ehkä tonni ajettu. Mikään näistä ei klappaa mihinkään suuntaan ja keraamista lukuunottamatta näillä on ajettu kaikissa keleissä, myös viime talvena ja kylmällä.

Ehkä teknisesti paras ja kestävin olis perinteinen kuppi-kuula-kartio laakeroitu neliöakselinen keskiö, kuten mun Rossin maantiepyörässä on Campy Record italialaisilla jengoilla. Sillähän on ajettu vain noin 200,000 kilsaa ja hakkaa varmaan vieläkin kaikki nämä uudet höpötykset. Kun vaan olis sopivat jengat niin olisi edelleen käytössä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Nojanalle kirjoitti:

Brittiläinen, en ymmärrä kyllä miksi. Minulla on noissa vanhoissa kilpapyörissä tuo kierra 35/1mm ja nää niin sanotut "tuumaset" kummitelee vaan yhäpyörämailmassa. :mrgreen:

Paras syy brittikierteen käyttöön on se, että se ei löysty ajossa. Italialaisella ja ranskalaisella kierteellä varustetuissa keskiöissä on jonkin verran löystymisongelmia.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4809
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keskiöratkaisut

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jaa , aika mielenkiintoista. Kun ne kerran on oikein asentanut, niin säädöis on pysynyt. Nyt Nazcassakin olen ajanut kymmeniä tuhansia ja ei tarvitse yhtään säätää. Rasvaa vain lisään rasvaräsillä. :lol:
Voi olla tuo ongelma, mutta Campassa ei ainakaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskiöratkaisut

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Jaa , aika mielenkiintoista. Kun ne kerran on oikein asentanut, niin säädöis on pysynyt. Nyt Nazcassakin olen ajanut kymmeniä tuhansia ja ei tarvitse yhtään säätää. Rasvaa vain lisään rasvaräsillä. :lol:
Voi olla tuo ongelma, mutta Campassa ei ainakaan.

Joo, Rossin ja Campyn keskiö ei tarvinnu kuin kerran kaks vuodessa aukaisua ja rasvan vaihtoa. Muuten pelkkää ajoa vaan ja paljon. Rakenne on nerokas, ei tarvi säätöä, pysyy jetissään ja akselin pyöriessä rasva työntää paskat pihalle. Ja kun rasva on grafiittivaseliinia niin ei ole ongelmia edes sateella ja/tai talvella.

Ei ole huonompi tämä uudempi Campyn kasettikeskiö. Vähän epäilytti mutta erittäin hyvin on toiminut. Täysin huoltovapaa, pyörii kevyesti ja ei tule klappia. Toisaalta yhtä hyvin on SRAM:n GXP-keskiötkin toimineet...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin