Sivu 1/1
Kardaanipyörän tilanne
Lähetetty: 04 Loka 2012, 19:17
Kirjoittaja jori
pketola kirjoitti:Hei Jori!
Joskus oli puhetta Helsinkiläisestä (?) kaverista, joka oli kehittämässä kardaanipyörää. Muistaakseni joitain protoja oli jo olemassa tai tulossa.
Kuka tämä olikaan, ja tiedätkö onko homma edennyt?
t. Pekka
Kirjoittamalla Nojapyöräfoorumin "Etsi" kenttään "kardaani" löytyi listasta neljäntenä tämä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... aani#p9940
En tiedä onko homma edennyt, eikä oikeastaan kiinnostakaan, sillä kardaani hävisi kisan rullaketjulle jo polkupyörän varhaisvuosina, eikä mikään olennainen asia ole muuttunut noista ajoista. Suurimmat haitat rullaketjuun verrattuna ovat suurempi paino ja joustavuus, joka hukkaa tehoa polkiessa. Hyötysuhteen saaminen yhtä korkeaksi on sekin erittäin vaikeaa, eikä onnistu nykivässä käytössä, jollaista polkeminen on.
Re: Kardaanipyörän tilanne
Lähetetty: 04 Loka 2012, 21:57
Kirjoittaja Pastori
BMW taitaa tehdä asiallisia kardaanipyöriä. Mutta kun rakkineessa on överisti tehoa moottorissa, ei se haittaa vaikka tulee vähän tehohäviötä.
Re: Kardaanipyörän tilanne
Lähetetty: 04 Loka 2012, 22:08
Kirjoittaja jori
Merkittävää tehohukkaa tulee vain hidaskäyntisellä. Jos saat kampinopeuden sinne bemarin luokkaan eli 3-14 tuhanteen kierrokseen minuutissa, niin aika vähillä joustohäviöillä pääset. Voi olla, että tuohon kadenssiin päästäkseen pitää kampia lyhentää. 
http://www.streetfire.net/video/14200rp ... 736868.htm
Re: Kardaanipyörän tilanne
Lähetetty: 04 Loka 2012, 22:25
Kirjoittaja Pastori
Voiko kampia lyhentää negatiivisiksi?
Re: Kardaanipyörän tilanne
Lähetetty: 04 Loka 2012, 22:27
Kirjoittaja PW
P.Ketolan kysymykseen Suomalaisesta kardaanivetoisen nojapyöränsuunnittelijasta, vastaus on Timo Sairi. Ehkä tuolla nimellä löytyy.
Petri