Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No joo, nyt tuli taittopyöräongelmia sitten:

Kuva

Kuvissa näkyvä on Optiman vetopuolen taittopyörä vielä priimakunnossa. Vähän myöhemmin siitä murtui ulkosyrjältä kahden kevennysreiän välistä pala joten vaihdoin rullan lowraceriin ja siitä ehjä tilalle.

Pesin lauantaina uudesta ketjusta tehtaan rasvat pois ja samalla koko voimansiiroon kun vaihdoin SquirtLube vahavoiteluun. Samalla tuli ihmeteltyä että puhdistettuna tuosta taittopyörästä paistoi päivä läpi "sivulevyjen" ja "hammasrattaan" välistä, yksi hammaskin oli jo kadonnut.

No eilen sitten töistä kotiin ajaessa kuului kerran outoa rahinaa vaihteen vaihdon jälkeen ja kohta perään "ketjut tippui" ja piti pysähtyä katsomaan. RIssasta oli kokonaan leikkautunut irti sisempi "sivulevy" ja sain kuitenkin ajettua kotiin kun nostin ketjun takaisin "hampaille".

Kotosalla sitten vaihtamaan lowracerista takaisin toista rissaa niin selvisi että tämä särkynyt oli kerralla kulahtanut kokonaan atomeiksi. Ja että lowracerilla, jolla ei muutenkaan kovin montaa tonnia ole ajettu, on rissasta myös hävinnyt yksi hammas.

Tässä rungossa ei penkin alle kunnolla mahdu syvärin hampaan isompi rulla pyörimään joten pitää yrittää pärjätä tällä kunnes saan uuden rungon tehtyä. Runkoputket on kuulemma jo toimitettu kotiosoitteeseen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jotakin edistystä rakentelurintamalla, tai paremminkin hankintaosastolla. Porukkatilauksella tuli sitten kolmea CrMo-putkilaatua mutta vielä kolmea tarvitaan jotta rakentelun saa etenemään, niistä kahta tarvitaan etuvetosessa...

mhelander kirjoitti:

Löysin Brake Therapy -wirman tekeleitä joita Kona alkoi käyttämään kymmenkunta vuotta sitten:

Kuva

Kuva

Kuva

Ihan asiallinen rakenne, hyvää tuossa on että rengas lähtee helpommin haarukasta ja jarruvärkit jä haarukkaan paikalleen. Vaatii erilaisen pikalinkun käsittääkseni. Mutta tuosta voinee ottaa mallia, tässähän pitää korvakot olla säädettävät ketjun kiristämiseksi kulumisen tai rissan vaihdon takia.

Tämä kelluva jarrusatula voisi silti olla kokeilun arvoinen idea. Kun on tuohon linkkitankoon sopivaa putkea reippaasti niin jos tekiskin latasta takahaarukan korvakot ja vasemmalle puolelle tuollainen lisäke jolla laakeroidun jarrusatulan korvakon saa siihen väliin. Navan läpi normaali pikalinkku mutta vipu pakan puolelle ja tuollainen O-renkaalla paikallaan pysyvä tulppamutteri sille pitää tehdä/teettää.

Vetotanko kytkentään miellyttäisi enemmän kuin kuvien työntötanko, samoin haluan satulan lähelle haarukkaputkea kun jousitus on ilman kuormaa. Pitää alkaa piirustamaan ajatusta että osaa sitten tehdä... ja tähän sopisi joku neulalaakeroitu konelaakerityyppi varmaan paremmin kuin mikään holkkiviritys tai normaali urakuulaakeri, kovin leveä se ei saa olla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

RIssasta oli kokonaan leikkautunut irti sisempi "sivulevy" ja sain kuitenkin ajettua kotiin kun nostin ketjun takaisin "hampaille".

Kotosalla sitten vaihtamaan lowracerista takaisin toista rissaa niin selvisi että tämä särkynyt oli kerralla kulahtanut kokonaan atomeiksi. Ja että lowracerilla, jolla ei muutenkaan kovin montaa tonnia ole ajettu, on rissasta myös hävinnyt yksi hammas...

Runkoputket on kuulemma jo toimitettu kotiosoitteeseen...

Tämä rissa on kaihertanut mielen sopukoissa että pitää ratkaista vaikka uuden rungon rakennuspalikat on kaikki jo käpälässä... ja jostakin juolahti päähän että nythän olisi oiva sauma kokeilla narrow-wide taittorissaa vetopuolella !

Nythän värkissä on narrow-wide ketjuratas valmiiksi:
Kuva

Ja siinä rullaa 11-vaihteisen ketjut. Toimii erittäin hyvin ja Squirtlube -vahavoitelu pitää ketjun puhtaana ja ketjuratas puskee sotkut ketjun levyjen välistä pois joka edelleen edesauttaa asiassa.

Sori, ei tullut otettua räjähtäneestä rissasta kuvia... rälläköin siitä "hammasrattaan" veks laakerin pesäosaa myöten niin että jäljelle jäi ulompi sivulevy. Tulostin sprocket.exe ohjelmalla 14-piikkisen rattaan jossa keskireikä on sopiva laakeripesän päälle ja viisi kiinnitysreikää kun muovirullassa on viisi sormea.

Sitten paskartelemaan 3mm:n alumiinilevystä ratasta käyttäen Bosch:n sähköporaa pystyporatelineessä, poraviilaa ja jyrsinteriä käyttäen. Mallina käytin 9-vaihteisen ketjua että kulkee ja lopuksi kävin testaamassa 11-vaihteisen ketjun päällä että rullaa.

Lopuksi porasin ne viisi kiinnitysreikää, 3mm: reijät läpi rattaasta ja muovirattaasta päällekkäin, sitten rattaaseen 4mm:n reikä ja muoviin perään M4 kierteet ja perään "sisäpuolelta" M4-ruuvit. Tuli tivi paketti ja pysynee kasassa. Sisäpuolelle ei tule sivulaippaa lainkaan.

Aamulla kun polkasin töihin niin ekat parisataa metriä ratas piti vähän ääntä mutta nopsaan kului "työstöepätarkkuudet" pois ja sitten ketjulinja olikin yhtä hiljainen kuin (melkein ehjällä) muovirissalla.

Pitää napata auringonpaisteessa pari kuvaa. Hampaat on, kuten QX1-ketjurattaassa, reilusti pidemmät kuin normaaleissa rissoissa. Ei ole mitään pelkoa että ketjut hyppäisivät rataalta pois tai edes vääntyilisivät pahemmin kun rissan ja ketjun alapuolella on pultti estämässä kokonaan ketjun tippuminen. Kulumisesta ei tiedä, katsotaan miten käy.

Tuli mieleen että Absolute Black tekee sinkuloihin vapaarattaaseen sopivia narrow-wide rattaita:

Kuva

Jos 16-piikkinen mahtuisi ja tuollaisen pultilla kiinnitettävän vapaaratas-lukkosokka laakeroinnin rattaalle saisi niin voisi olla ehkä lähes täydellinen maasturin taittorissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Pitää napata auringonpaisteessa pari kuvaa. Hampaat on, kuten QX1-ketjurattaassa, reilusti pidemmät kuin normaaleissa rissoissa. Ei ole mitään pelkoa että ketjut hyppäisivät rataalta pois tai edes vääntyilisivät pahemmin kun rissan ja ketjun alapuolella on pultti estämässä kokonaan ketjun tippuminen. Kulumisesta ei tiedä, katsotaan miten käy.

No tässä näin aluksi kuvajainen autokatoksen varjossa napattuna:

Kuva

Hyvin tuntuu pelittävän, tänään pitää laittaa koetukseen maastossa...

Ja postissa odottelee se 27.5x3" gumes, ja pinnat kiekon kasaamiseen. Pääsee ehkä viikonloppuna laihaläskeilemään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pitäis vissiin lasketa mahtuisko esim. 16 hampainen metaan ja jos sopii niin puuhastella jostain sopiva runko jolla saada terracyclen ohjurin kaksi 608 laakeria siihen kiinni niin että tuo on helposti vaihdettavissa samoin kuin laakerit.
Pitäiskö sitä nuorta CNC koneistajaa kiusata jos noita adaptereita tekis muutamia kappaleita muillekin kiinnostuneille.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt on laihaa läskiä alla:

Kuva

Kuva

Kuva

Ajelin tällä töihin aamusella ja vähän hitaammalta vaikuttaa mutta ei paljoa. Verrattuna vaikkapa WTB Bronson Race -rengastukseen joka on selkeä maastorengas ja erittäin hyvä märkiin olosuhteisiin.

Edessä on edelleen Schwalbe Thunder Burt 54-559 jonka ajattelin viikonlopuksi vaihtaa Bronsoniin.

Koko takakiekko ilman pakkaa ja pikalinkkua painoi 2050 grammaa. Eikös noi oikeat läskirenkaat paina helposti tuon verran ja siihen sitten kiekko ja hilppeet päälle ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Pitäis vissiin lasketa mahtuisko esim. 16 hampainen metaan ja jos sopii niin puuhastella jostain sopiva runko jolla saada terracyclen ohjurin kaksi 608 laakeria siihen kiinni niin että tuo on helposti vaihdettavissa samoin kuin laakerit.

Mahtuu helpostikin jos penkki ei ole kovin edessä tai pystyssä.

Wacky kirjoitti:

Pitäiskö sitä nuorta CNC koneistajaa kiusata jos noita adaptereita tekis muutamia kappaleita muillekin kiinnostuneille.

Joo mua kiinnostaa tollaset adapterit.

Ja Metalle kannattaa tehdä se adapteri sellaiseksi että siihen saa myös ilman hampaita olevan muovirullan aka TerraCycle paluuketjullekin. Eli periaatteessa nykyaikaisen sinkulan (kapea) vapaaratas johon pohjalle vetopuolen NW-ratas ja päälle paluupuolen muovinen rissa. Sisäpuolelle ei sitä laippaa rattaalle tarvi ja ylös & alas sitten toppari ettei ketju hyppää pois rattaan päältä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jos joku tekee piirustuksen osasta niin kyllä mä teen.. 15T Taittopyöriäkin olis tulossa, alumiinista tällä kertaa. Matskut olis jo mutta pitäs jossain välissä ehtiä tehä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Syväri kirjoitti:

Jos joku tekee piirustuksen osasta niin kyllä mä teen.. 15T Taittopyöriäkin olis tulossa, alumiinista tällä kertaa. Matskut olis jo mutta pitäs jossain välissä ehtiä tehä.

Kuinkas leveillä hampailla teet? Mulla on meinaa terracyclen vehkeessä se että siinä alumiini hampaat on niin ohuita että ketju yleensä makaa siinä vähän vinosti joka ei varmasti auta ketjun kulumiseen ja on luultavasti syy miksi se pitää niin paljon ääntä.

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Pitäis vissiin lasketa mahtuisko esim. 16 hampainen metaan ja jos sopii niin puuhastella jostain sopiva runko jolla saada terracyclen ohjurin kaksi 608 laakeria siihen kiinni niin että tuo on helposti vaihdettavissa samoin kuin laakerit.

Mahtuu helpostikin jos penkki ei ole kovin edessä tai pystyssä.

Wacky kirjoitti:

Pitäiskö sitä nuorta CNC koneistajaa kiusata jos noita adaptereita tekis muutamia kappaleita muillekin kiinnostuneille.

Joo mua kiinnostaa tollaset adapterit.

Ja Metalle kannattaa tehdä se adapteri sellaiseksi että siihen saa myös ilman hampaita olevan muovirullan aka TerraCycle paluuketjullekin. Eli periaatteessa nykyaikaisen sinkulan (kapea) vapaaratas johon pohjalle vetopuolen NW-ratas ja päälle paluupuolen muovinen rissa. Sisäpuolelle ei sitä laippaa rattaalle tarvi ja ylös & alas sitten toppari ettei ketju hyppää pois rattaan päältä.

Itse näkisin ettei siitä sisäpuolen laipasta olis pahemmin haittaa ja sillä palalla olis helppo ruuvaa se homma kassan jos pujottaa noista rattaan reijistä tai lähempää akseli sen adapterin rungon läpi ruuvit ja tekee siitä sellaisen sandwich tyyppisen ratkaisun. Siihen olis helppoin tehdä sillon kaksi identtistä ulkolaippa palaa, ja keskiharjanteen pala jossa on paluuketjun ura ja sitten ratas + adapteri joka on laakeripesä samalla.
Luulis että netistä löytyy varmasti vapaarattaan rungon 3D-malli jota muokata ja siihen kaveriks tekee noi pari muuta palaa aika helposti. Halutessaan voisi trimmata sisäpuolen palaa niin ettei se ole ketjun tasossa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

Koko takakiekko ilman pakkaa ja pikalinkkua painoi 2050 grammaa. Eikös noi oikeat läskirenkaat paina helposti tuon verran ja siihen sitten kiekko ja hilppeet päälle ?

Monet neljä tuumaiset renkaat painaa n. 1100 g -- Kendalta löytyy Juggernaut rengas joka painaa vain n. 770 g joka on todella vähän.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Koko takakiekko ilman pakkaa ja pikalinkkua painoi 2050 grammaa. Eikös noi oikeat läskirenkaat paina helposti tuon verran ja siihen sitten kiekko ja hilppeet päälle ?

Monet neljä tuumaiset renkaat painaa n. 1100 g -- Kendalta löytyy Juggernaut rengas joka painaa vain n. 770 g joka on todella vähän.

Juu taisi olla mielessä enemmän budjettiläskien vakiogummien painot. Toisaalta niissä on myös kyljet jotka kestänevät vähän enemmän niissä kivikoissa ajoa.

Vertailun vuoksi tuo Thunder Burt kiekko painaa 1600 grammaa. Eli enemmän kumia pienemmässä vanteessa painaa noin 400g enemmän. Ja tässä kumissa on enemmän kylkiä ja tuntuu olevan myös mukava ajaa ja pito piisaa kun töistä kirmasin mettäpolkuja pitkin kotio.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Jotakin edistystä rakentelurintamalla, tai paremminkin hankintaosastolla. Porukkatilauksella tuli sitten kolmea CrMo-putkilaatua mutta vielä kolmea tarvitaan jotta rakentelun saa etenemään, niistä kahta tarvitaan etuvetosessa...

No nyt on myös Ronemalta hankittu 1-3/4" 0.049" päärunkoputkeksi.

On vissiin pakko jo kohta alkaa tekemään sitä uutta runkoa. Eilen kun töihin polkasin niin jotakin outoa tuntu värkissä olevan. Kotia lähtiessä hyppäsin penkille ja jotakin narahti ja sitten polkiessa tuntu penkissä olevan joustoa. Samoin keskiö ja tanko tuntu olevan lähempänä kuin miten laite on tehty.

Kotona sitten kattelin vähän tarkemmin että löytyykö mitään. Ja löytyihän sitä. Takahaarukan nivelenä toimivan keskiön jatkona oleva runkoputki joka kannattaa penkin ylätukea sekä jousituksen linkustoja on revennyt saumastaan putken alapuolelta, samalla putki on jo taipunut jonnin verran ylöspäin ja näin nostanut penkkiä pystympään ja samalla tuonut keskiön ja tangon kuskia lähemmäksi.

Sama selittää myös lisääntyneen ketjumelun kun kerran jousitus on antanut samalla periksi on ketjulla enemmän kulmaa taittopyörän kohdalla.

Taidan kuitenkin iltasella vielä purkaa peräpään ja hitsailla putken kuntoon ja samalla huollan linkuston. Jos tuolla nyt vielä vähän aikaa ajelis työmatkoja...

Ihan hyvä havainto tämäkin on kuitenkin uuden rungon suunnittelua ohjaamaan. Muutenkin tuo penkin alus menee uusiksi rakenteiltaan niin nyt pitää ottaa vielä paremmin huomioon kyseisen kohdan rasitukset.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Koko takakiekko ilman pakkaa ja pikalinkkua painoi 2050 grammaa. Eikös noi oikeat läskirenkaat paina helposti tuon verran ja siihen sitten kiekko ja hilppeet päälle ?

Monet neljä tuumaiset renkaat painaa n. 1100 g -- Kendalta löytyy Juggernaut rengas joka painaa vain n. 770 g joka on todella vähän.

Juu taisi olla mielessä enemmän budjettiläskien vakiogummien painot. Toisaalta niissä on myös kyljet jotka kestänevät vähän enemmän niissä kivikoissa ajoa.

On-onen Floaterit ovat luokkaa 1600g ja vee rubberin 1500g. Ne ovat hintaluokassa 40-60 € / kpl.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Takahaarukan nivelenä toimivan keskiön jatkona oleva runkoputki joka kannattaa penkin ylätukea sekä jousituksen linkustoja on revennyt saumastaan putken alapuolelta, samalla putki on jo taipunut jonnin verran ylöspäin ja näin nostanut penkkiä pystympään ja samalla tuonut keskiön ja tangon kuskia lähemmäksi.

Paikka siis tämä:

Kuva

Eli tuo keskiömuhvista alaspäin tuleva putki on murtunut muhvin hitsaussaumasta alapuolelta. Tältä näyttää takaapäin mitä kaikkia se putki kannattaa:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nebulus kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Koko takakiekko ilman pakkaa ja pikalinkkua painoi 2050 grammaa. Eikös noi oikeat läskirenkaat paina helposti tuon verran ja siihen sitten kiekko ja hilppeet päälle ?

Monet neljä tuumaiset renkaat painaa n. 1100 g -- Kendalta löytyy Juggernaut rengas joka painaa vain n. 770 g joka on todella vähän.

Juu taisi olla mielessä enemmän budjettiläskien vakiogummien painot. Toisaalta niissä on myös kyljet jotka kestänevät vähän enemmän niissä kivikoissa ajoa.

On-onen Floaterit ovat luokkaa 1600g ja vee rubberin 1500g. Ne ovat hintaluokassa 40-60 € / kpl.

Ihan vertailuksi tässä tuo todella kevyeksi mitattu rengas ei olis niin kevyt, mutta eipä ole kalliskaan: http://www.bike-discount.de/en/buy/kend ... /wg_id-240

Vastaa Viestiin