Sivu 1/2

Schwalbe Marathon kumekset?

Lähetetty: 14 Touko 2007, 22:23
Kirjoittaja JTH

Onko kellään kokemuksia ko renkaasta? Tuntuu tuolla isossa maailmassa olevan nojakkikuskien suosiossa matkakumeksena.
No, pian on omia kokemuksia, tilasin semmooset tänään... :D

Nyt on köökiremppa valmis ja voin taas alkaa keskittymään näihin villarihommiin, runko puhtaaksi ja maalarille!


Lähetetty: 15 Touko 2007, 20:23
Kirjoittaja R.reipas

Hyvät renkaat kiireettömään matkan tekoon kohtuullisen kestävät saa kuormittaa reilusti voi käyttää kovia paineita rullaavatkin kukaties tarpeeksi lepoisaan retkiajoon. Varsinaiseen lenkkeillyyn kuitenkin liian hitaat.


Lähetetty: 21 Kesä 2007, 20:06
Kirjoittaja Hopea

Tulipa vasta eilen tuijotelluksi omaa fillaria sillä silmällä. Siellähän on alla just nuo kysytyt kumit.

Hyvin on mennyt kohta 1500 kilometriä. Ongelmia vähän pitkittäisten halkeamien kanssa, tasainen kumi on riittävillä paineilla vähän uraherkkä. Mutta ei se haittaa kun sen tietää. Katsotaan syksyllä miten kävi raskaamman pakkauksen kanssa. Tavalliseen ajeluun työmatkan 8 kilometristä ajanvietteeksi ajettuihin 100 km päiviin asti kokemukset ovat ihan hyviä. Kääntyy, pysätyy ja kulkee ihan kuin haluan.

Yksi ainoa kippi tähän mennessä, kulman takana oli piilossa sateen asvaltille levittämää soraa enkä ehtinyt jarruttaa... Vähän aikaa piti ajaa pystypyörällä kun pakara aukesi just istuimen alareunan kohdalta. Auts.


Lähetetty: 12 Loka 2007, 15:10
Kirjoittaja jviirret

Itsekkin tuli panostettua vähän rajummasti nojakki harrastukseen ja ostin 26/26LWB:n taakse tuollaisen Schwalbe marathon plus(miten eroaa ilman plussaa olevasta???) viiltosuojatun päällyskumin. Ei tuo nyt rullaavuudeltaan eroa edellisestä, ainakaan mitenkään merkittävästi. Muut ominaisuudet kokematta, kun vasta 20km ollu ajossa.

Jukka


Re: Schwalbe Marathon kumekset?

Lähetetty: 12 Loka 2007, 15:16
Kirjoittaja tavasti
JTH kirjoitti:

Onko kellään kokemuksia ko renkaasta? Tuntuu tuolla isossa maailmassa olevan nojakkikuskien suosiossa matkakumeksena.

Itse soratietäkin pyöräilevänä suosisin vähän leveämpää ja laidoilta enemmän kuvioitua rengasta.Tuollaisia mulla nyt kuitenkin on alla, sekä Anthrotechissä että Paseossa.


Lähetetty: 16 Loka 2007, 12:17
Kirjoittaja Hyötypyörä
jviirret kirjoitti:

Itsekkin tuli panostettua vähän rajummasti nojakki harrastukseen ja ostin 26/26LWB:n taakse tuollaisen Schwalbe marathon plus(miten eroaa ilman plussaa olevasta???) viiltosuojatun päällyskumin. Ei tuo nyt rullaavuudeltaan eroa edellisestä, ainakaan mitenkään merkittävästi. Muut ominaisuudet kokematta, kun vasta 20km ollu ajossa.

Jukka

Marathon plussassa on se puoli senttiä sellaista tiivistä sinista kumimassaa kulutuspinnan alla, mikä ehkäisee nastojen tms. läpimenon. Marathon plussa on aika idioottivarma kumi, mutta pidemmällä matkalla aika surkean tunnoton. Kesähelteillä tuo massa pehmenee ja siitä seuraa outo "onko se puhki vai ei?" tuntuma ohjauksessa. Myös painavat enemmän kuin perus-Marathon.

Perus Marathon onkin sitten mun kaikkien aikojen suosikkirengas, heti Big Applen jälkeen. Erinomaisen kestävä ja ajotuntumaltaan plussaa siedettävämpi, joskaan ei Marathon Supremen tai Kojakin kanssa mitenkään vertailukelpoinen. Sekä lähettipyörästäni että nojakista löytyvät tällä hetkellä perus-Marathonit, talveksi laitan Marathon Winterit.

Ok, olihan tämä aika mainos, mutta mielestäni Schwalbe on kyllä alallaan ykkönen, samaan innovatiivisuuteen yltää vain Vredestein.


Lähetetty: 18 Heinä 2008, 22:03
Kirjoittaja Trek r200
Hyötypyörä kirjoitti:

Perus Marathon onkin sitten mun kaikkien aikojen suosikkirengas, heti Big Applen jälkeen....

Kiinnostas tietää millainen ero noilla on rullaavuudessa?


Lähetetty: 18 Heinä 2008, 22:26
Kirjoittaja Pastori
Trek r200 kirjoitti:
Hyötypyörä kirjoitti:

Perus Marathon onkin sitten mun kaikkien aikojen suosikkirengas, heti Big Applen jälkeen....

Kiinnostas tietää millainen ero noilla on rullaavuudessa?

Schwalbe antaa rullaavuudessa itse arvion 4/5 Marathonille: http://tinyurl.com/6chttl

Samat lukemat saa myös Big Apple http://tinyurl.com/32lm3x


Lähetetty: 18 Heinä 2008, 23:18
Kirjoittaja Trek r200
Pastori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:
Hyötypyörä kirjoitti:

Perus Marathon onkin sitten mun kaikkien aikojen suosikkirengas, heti Big Applen jälkeen....

Kiinnostas tietää millainen ero noilla on rullaavuudessa?

Schwalbe antaa rullaavuudessa itse arvion 4/5 Marathonille: http://tinyurl.com/6chttl

Samat lukemat saa myös Big Apple http://tinyurl.com/32lm3x

Niihän se antaa 4/5 puolet kapeemmalle stelviolleki :) Jotenkin en osaa luottaa noihin taulukoihin.


Lähetetty: 18 Heinä 2008, 23:32
Kirjoittaja Pastori

Niiden mielestä kaikki on suhteellista :)


Lähetetty: 19 Heinä 2008, 16:53
Kirjoittaja ukram

Hieman Schwalbe-aiheesta poiketen:

Olen ajellut noin vuoden ajan (jotain 5000 km) kesäkeleillä Continentalin Sport Contact kumeilla. Tuntuvat kestävän hyvin ehjinä (1 paikkaus tehty) ja rullaavat varsin hyvin. Ainut miinus tulee niiden jäykkyydestä asentaessa, tarvii olla tukevat rengasraudat eli soppalusikat.

Niissä on SafetySystem nimellä mainostettu nylon/kevlar suojakerros. Mainoksen mukaan renkaalla on yhden vuoden takuu, ja korvaavat uudella sisä/ulkorenkaalla jos tulee reikä. Tästä varmaan innostuin hankkimaan ne. En tosin saanut mitään takuulappua nettikaupasta.


Lähetetty: 19 Heinä 2008, 18:57
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Trek r200 kirjoitti:

Niihän se antaa 4/5 puolet kapeemmalle stelviolleki :) Jotenkin en osaa luottaa noihin taulukoihin.

Vastoin yleistä ennakkoluuloa, jos kaikki muu pysyy samana, leveämmällä renkaalla on kovalla alustalla pienempi vierintävastus. Kaikki muu ei tosin ikinä pysy samana, mutta sellainen olettamus, että kapeammilla renkailla olisi jotenkin automaattisesti pienempi vierintävastus, on väärä.

Kilpapyöräilijät käyttävät huippuohuita renkaita lähinnä ilmanvastuksen minimoimiseksi. Kovemmassa vauhdissa etenkin eturenkaan leveys tuntuu yllättävän selkeästi.

Jos haluaa tietoa, pitää tietysti mitata. Valitettavasti nuo Big Applet yms. ei olleet mukana missään hienoissa mittauksissa mitä esim. Tour aikanaan teki ihan kohtuullisen uskottavissa laboratorio-oloissa.


Lähetetty: 20 Heinä 2008, 19:47
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Kilpapyöräilijät käyttävät huippuohuita renkaita lähinnä ilmanvastuksen minimoimiseksi. Kovemmassa vauhdissa etenkin eturenkaan leveys tuntuu yllättävän selkeästi.

Kapempi rengas on myös keveämpi ja kun se paino on pois pyörivästä massasta niin vaikutuksen voi jopa huomata kun erot on pieniä.

Jukka


Re: Schwalbe Marathon kumekset?

Lähetetty: 21 Maalis 2009, 23:07
Kirjoittaja puheseppo

Juu taidan tarvita jotain kättä pidempää kun yrtin tunnin asentaa Schwalben Marathonia paikalleen enkä onnistunut vaan ulkokumin reunus karkaili aina keskelle kelan uraa yhdestä kohdasta, joten kumin niin ollessa epäsuorasti paikallaan pyörä ei rullaa suorasti. Miten voin estää kumin reunuksen karkailun uran keskelle?


Re: Schwalbe Marathon kumekset?

Lähetetty: 21 Maalis 2009, 23:08
Kirjoittaja puheseppo

Kyseessä 20" rengas.