Kiekon kasaaminen itse vai teettäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Kiekon kasaaminen ja rihtaus

on paljon helpompaa kuin annetaan ymmärtää. Olen kasanut itse kiekkoja.

4
24%

on heti avaruustieteestä seuraava tieteenhaara, joten ammattilainen tehkööt sen puolestani.

6
35%

on asia, johon en osaa ottaa kantaa ainakaan vielä. Vastauksen vaihtaminen on sallittu. :)

7
41%

Ääniä yhteensä: 17

janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Kiekon kasaaminen itse vai teettäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jahas, ilmeisesti ensimmäinen askel kohti uutta 20" rullajarrudynamonavallista etukiekkoa Paseoon on nyt otettu, kun Azubilta on tulossa vanne hurjaan 21 euron hintaan. Loput osat tulevat luultavasti olemaan Pyörätohtorilta 36 pinnaa (rosteria 20e kierros) ja shimano rullajarrudynamoetunapa 36 reikää, hintaan 39 euroa (kuva). Kun palikat on käsissä, pitäisi varmaan joko kasata kiekko tai viedä kasaukseen. Nyt kaipaankin ehdotuksia, kokemuksia ja vinkkejä molempiin: nettiohjeita ja kokemuksia liikkeistä. Mielessä on käynyt myös kysyä joltain mentorilta, jos haluaisi pitää kiekon kasauskurssin :wink: .

Kiekon kasaamiseen itse löytyy aika paljon ohjeistusta netistä esim.:

Kiekkoja kasaavat liikkeet (joita ei häiritse/eivät rokota, että osat ovat muualta ostettu):

• Huh taisi sanoa hinnaksi 60 euroa
  • Pyörätohtori ei ollut ihan varman ehtiikö kasaamaan
  • Muita?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle

Re: Kiekon kasaaminen itse vai teettäminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kannattaa lähtee siittä että katsot pinnalaskurista minkä pituiset pinnat siihen menee. Todennäköisesti on pieniä ongelmia löytää sopivan pitus pinnat suoraan. Ne pitää teettää . Mutta jos löytyy niin parempi niin. Tohtorilla oli joitain kokoja teetettynä lyhkäsiä en tierä enään onko. Mutta laske ensin ja sit ruvetaan katsoon mitä tehdään jatkossa. :roll:

janx
Viesti:

Tohtorilla on tuote, jonka kuvaus menee: "erikoistilauksena tilatut symotic-rosteri pinnat harvinaisiin napa-vanne yhdistelmiin, esim nojapyörä-vanteisiin ja muihin 20-24 tuumasiin kiekkoihin, nyt varastossa parilliset millit välillä 200-220, ne mukaan luettuna. hinta 20/kierros." Huonolla tuurilla noista ei tietty löydy kokoja, mutta kunhan se vanne tulee. Jos ei muu auta, tuo uusi vanne kiertoon ja tohtorilta käypänen. Sieltä ainakin 20" kiekolle tuolla mainitsemallani navalla löytyy kaikki osat suoraan hyllystä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Käys katteleen kehtaatko ostaa tämän sähköisen kirjan. Siellä kansantajuisesti, britannian kielellä, ohjeet pyörien kasaukseen, rihtaukseen jne. Ja jopa mittakuvat miten tehdä itse rihtausteline vaikkapa MDF-levystä.

Minulla on tuo ja vaikka pyöriä on rakennettu jo pikkupojasta niin kovasti oli apuja ohjeista ja rutiineista. Suosittelen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

janx kirjoitti:
  • Muita?

Onhan noita vaikka kuinka. Melkein kaikki liikkeet helsingissä tekee tuon työn jos kysyt. HUH on sitten se mitä sanot hinnasta kun kuulet sen, eli välttele sitä liikettä.. ainakin tämä on oma mielipide siitä liikkeestä.
Mellunmäen pyörähuolto hoitaa rihtauksen 15e/kiekko hintaan jos itse puolaat jolloin hinta on mun mielestä erittäin asiallinen ja työn jälki on hyvä.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

janx
Viesti:

Wacky kirjoitti:
janx kirjoitti:
  • Muita?

Onhan noita vaikka kuinka. Melkein kaikki liikkeet helsingissä tekee tuon työn jos kysyt. HUH on sitten se mitä sanot hinnasta kun kuulet sen, eli välttele sitä liikettä.. ainakin tämä on oma mielipide siitä liikkeestä.
Mellunmäen pyörähuolto hoitaa rihtauksen 15e/kiekko hintaan jos itse puolaat jolloin hinta on mun mielestä erittäin asiallinen ja työn jälki on hyvä.

Tuota en tullut edes ajatelleeksi, jos tekis itse puolauksen ja veis rihtaukseen. Kunhan vaan puolaa oikein. :)

mhelander kirjoitti:

Käys katteleen kehtaatko ostaa tämän sähköisen kirjan. Siellä kansantajuisesti, britannian kielellä, ohjeet pyörien kasaukseen, rihtaukseen jne. Ja jopa mittakuvat miten tehdä itse rihtausteline vaikkapa MDF-levystä. Minulla on tuo ja vaikka pyöriä on rakennettu jo pikkupojasta niin kovasti oli apuja ohjeista ja rutiineista. Suosittelen.

Pitää vilkaista. Lontoon murteen lisätreenaus mielenkiintoisen aiheen puitteissa ei ole koskaan pahitteeksi. :)

Nojanalle

Kyllä sieltä netistä löytyy Suomenkielistä maskuu tähän aiheeseen . :roll:

Nojanalle

http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2002/kiekonrak2.pdf Oisko tästä apua , tähän ongelmaan. :wink:

janx
Viesti:

Ko. linkkihän on ensimmäisessä viestissä.

Nojanalle

Sori ,en lukenut alusta asti . :(

janx
Viesti:

Np, ja myös kyseisen ohjeen ykkösosa on. :)

janx
Viesti:

mhelander kirjoitti:

Käys katteleen kehtaatko ostaa tämän sähköisen kirjan. Siellä kansantajuisesti, britannian kielellä, ohjeet pyörien kasaukseen, rihtaukseen jne. Ja jopa mittakuvat miten tehdä itse rihtausteline vaikkapa MDF-levystä. Minulla on tuo ja vaikka pyöriä on rakennettu jo pikkupojasta niin kovasti oli apuja ohjeista ja rutiineista. Suosittelen.

Näyttää löytyvän ilmaiseksikin kolmas painos: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=t ... StBfipbg6g

Hopea
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Itä-Pasilan pyörähuolto tekee myös. Se on siinä keskitysleiritornin juuressa puiston reunassa (Ratavartijankatu 4 E). Kaverin ajantaju on vähän sitä sun tätä, mutta pyöriä se osaa huoltaa ja korjata.

Tilat ovat pienet, mutta kun viet kiekon tai sen osat niin saat kootun ja hyvin rihdatun lopputuloksen. Hinta on ollut kahden kympin luokkaa.

Ai niin, tuo kysely. Ei se kiekon kokoaminen ihan tähtitieteen luokkaa ole. Mutta sen verran niitä pitää tehdä hyvän saadakseen, että jätän ammattilaiselle. Työkaveri on aikanaan ollut fillariverstaassa urakkapalkalla kiekkoja kokoamassa ja hänen kommenttinsa oli, että ekat 200 ei oikein lyöneet leiville. :)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin