Läskikokeilu
Otsikosta voi tulla kaikenlaisia mielleyhtymiä, mutta ravinnon yms. sijaan kyse on vaan paksuista renkaista, kimmokehan aiheeseen tuli tuolta Wackyn MetaPhrasticista:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=150
tm kirjoitti:Hieno on, alkoi oikein mietityttää josko kuitenkin kasaisi varastossa odottavat läskiosat kokeeksi Optimaan, kun ei ole vielä pystyläskin runkoa ehtinyt aloitella. Pugsleyn etuhaarukka istuisi varmaankin Optimaan ilman sen kummempia virittelyjä, mutta uusi takahaarukka tarvisi tehdä. No kaupasta saa putkea, katsotaan mihin väliin tuon projektin saisi ängettyä.
Sanoista tekoihin: perjantai- ja lauantai-iltana virittelin orginaalia tuhdimman etuhaarukan ja kiekon kiinni Optimaan. Keula nousi huomattavasti, joten takapäätäkin piti korottaa pitemmän iskarin kanssa. Onneksi sopiva löytyi omasta takaa. Alla kuvat normaalista ja "turvonneesta" kokoonpanosta.
Ennen palikoiden vaihtoa penkki oli 64 cm:n ja keskiö 86 cm:n korkeudella maasta. Operaation jälkeen penkki 74 cm ja keskiö 97 cm. Alkaa olla pitkäjalkaisellekin jo rajoilla tuo korkeus, vielä juuri riittää jalat maahan.
Sunnuntaina lähdin sitten suurin odotuksin koeajolle. Mielessä oli aiempi kokeilu läskivermeistä tavallisen maastofillarin keulilla. No samanlaista ahaa-elämystä ja fiilistä ei nojakin kanssa tullut, johtui varmaankin osin siitä, että möykyissä kuski ei pysty keventämään, vaan on "kuollutta painoa" pyörän päällä, pomppien pyörän mukana. Toki reilun 10 cm leveä rengas nieli pikkumöykyt paremmin kuin 4 cm:n Marathon-kumi, mutta ei nyt sentään hyvän joustokeulan veroisesti.
Hiekkateillä pystyi laskettamaan rennommin, kun ei irtosoralla ja sepelissä tarvinnut pelätä etupään lähtevän alta tai hyppivän minne sattuu. Etu- ja takapää ei oikein olleet synkronissa, mikä nyt ei tullut yllätyksenä.
Vierintävastus tuntui kasvaneen läskigummin myötä selvästi, tosin eturenkaan ilmanpainekin oli mukavuushakuisesti matala: 0,7 baaria voi kuulostaa mitättömältä, mutta leveän vanteen (ulkoleveys 82 mm) kanssa rengas ei painunut vielä pahasti kasaan.
Ulkoilupolullekin piti sitten mennä kokeilemaan. Kaikki sujui hyvin niin kauan, kun alusta oli suht tasainen. Heti kun isompaa möykkyä ilmaantui, niin eipä ollutkaan enää mukava fiilis. Ei ole tuollaisesta nojakista maastopeliksi, rajat tuli nopeasti vastaan ainakin tuolla maastokelvottomalla takarenkaalla, mihinkään juurakkoon ei tehnyt edes mieli yrittää. Tavallisella pystymaastofillarilla kun menee vihellellen vähän persettä penkistä keventäen paikoista, joissa nojakin kanssa ollaan jo helisemässä ja kaatuilemassa. No harjoitus auttaisi tässäkin, mutta itse en miellä nojakkia miksikään maastokulkineeksi. Optiman ajoasento ei nyt toki ole mikään optimi maastoajoon, selkänojan pitäisi varmaan olla pystymmässä (ja samalla keskiön alempana, jotta lonkkakulma säilyisi sopivana). Etupyöräkin voisi olla edempänä, antaisi vähän varmuutta alamäissä. Mielenkiinnolla seuraan, mitä mhelander saa aikaiseksi off-road-projektissaan: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2674 . Pitkät "pehmeät" joustovarat edessä ja takana helpottavat varmasti etenemistä.
Leveän eturenkaan myötä pienikin kallistus alkoi kääntää ohjausta. Sama "ominaispiirre" ilmeni jo pystypyöräkokeilussakin. Totuttelun jälkeen tuntui ihan mukavalta, kun nojakkia pystyi ohjaamaan kallistamalla, käden vain lepäsivät ohjaustangolla vaimentaen ylimääräiset ja liian isot liikkeet. Ilman käsiä ajaminen ei sujunut, etupyörä tahtoi kääntyillä liikaa.
Lenkin jälkeen mietteet oli vähän kaksijakoiset: toisaalta läskietupyörä toi ajamiseen oman hauskuutensa, toisaalta taas jotain jäi kaipaamaan. Tässä muutama plussa ja miinus:
- ulkonäkö (siis jos takanakin olisi läskigummi, nyt kokoonpano näyttää lähinnä koomiselta)
- rento ajaa löysälläkin alustalla, ohjaus ja eteneminen rauhallista huonossakin paikassa
- nielee möykyt paremmin kuin kapearenkainen (ero ei kuitenkaan niin suuri kuin kuvittelisi)
- läskieturenkaan ja tavallisen renkaan ero tuntui isommalta pystymaastofillarissa kuin nyt nojakissa -> ylisuuret odotukset?
- kovalla alustalla selvästi raskaampi ajaa kuin vakiorenkailla: korkeammat rengaspaineet auttaisi, mutta samalla möykkyjen nielemiskyky heikkenisi
- paljon lisää pyörivää massaa
Jatko on nyt auki: tuhdimpaa takakiekkoa varten pitäisi rakentaa uusi takahaarukka. Ja lopputuloksesta ei voi tämän ensi lenkin perusteella olla varma, eli riittääkö täysläskin "hauskuusarvo" peittämään alleen sen faktan, että vekotin on selvästi raskaampi polkea. Toisaalta tämähän on aivan turhaa valitusta, moottorihan se vaan on liian heikko -> enemmän treeniä .
Katsotaan kuinka homma etenee, vai eteneekö ja millä aikataululla.