Jes ,täs sitä on jotain .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jes ,täs sitä on jotain .
Tolla tekniikalla luulis saavan ainakin halvan rungon. En tiedä miten tuo materiaali sopii nojapyörään jossa ei perinteisesti ole kolmio rakennetta jolla rungosta saa jäykän..
Saahan sillä tehtyy ristikkäisiä rakenteita. Luulisi sen siinäkin kestävän. Mistä tommosta pahvia saa, niin se on sit eri tietoo. En olekyllä törmännyt täällä missään.
Pakkausmateriaalina tota näkee. Mun mielestä kuitenkin helpompi tehdä teräksestä
Jukka
Mutta halvempi ja kevyempi tehdä pahvista? Eihän hiilikuidunkaan etu ole helppo valmistusprosessi. Hieno video ja monipuolinen kaveri siinä puuhailemassa.
janx kirjoitti:Mutta halvempi ja kevyempi tehdä pahvista?
Ei varmasti ole jos pitää tehdä yhtä jäykkä ja kestävä kuin teräksinen. Toki joku kinnerin kori voisi tulla, mutta ei putkirungon korvaajaa pyörässä.
Jukka
Olen taas Jukan kanssa samaa mieltä. Tuo videon viimeisissä otoksissa näkyvä pyörä on isolta osaltaan metallia ja kenties hiilikuitua, vain peitetty pahvilla ja maalilla. Ponkala käytti sentään lasikuitulaminaattia ja joutui hänkin käyttämään alumiinisia osia siirtämään mm. laakerien voimat navoilta kiekoille. Ei saa pahvista noilla ulkomitoilla tarpeeksi jäykkää ja lujaa runkoa, puhumattakaan haarukan putkesta tai keskiöstä ja sen kiinnityksestä. Videon äijän vaimo oli oikeassa.
Mielestäni hän upottaa sen johonkin nesteeseen jne. Arkkitehti Frank O'Gehry tekee huonekaluja pahvista. Dimensiot ovat melko muhkeita...voihan siellä olla terästystä joukossa.
Suomessa on Koskisen Saha joka tekee jopa 0,4 mm paksua lekovaneria ( 0,6 ja 0,8 ja 1,0 mm jne ). Englannissa lentelee edelleen DhDragon Rapide lentokoneita jotka ovat osa jopa 1910 MS I ajalta olevasta hävittäjäkoneen puusta tehtyjä ( ja kankaasta ). Tietyillä muodoilla vaneri olisi tehtävissä kuoreen ja runkoon ( hybridinä styrsan ja hiilarin kanssa ? )..ja olisi huomattavasti hiilaria huokeempaa ja luonnollisesti kevyempää.